-
Blz. 1
Jaarstukken 2020
-
Blz. 2
Wethouder Harry Bakker
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Rekening in één oogopslag
-
Blz. 5
Rekening in één oogopslag
-
Blz. 6
Rekening in één oogopslag
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Voorwoord
-
Blz. 9
Voorwoord
-
Blz. 10
Voorwoord
-
Blz. 11
Inleiding
-
Blz. 12
Algemeen
-
Blz. 13
Algemeen
-
Blz. 14
1. Jaarverslag
-
Blz. 15
Inleiding
-
Blz. 16
1.1 Programmaverantwoording
-
Blz. 17
1.2 Paragrafen
-
Blz. 18
2. Jaarrekening
-
Blz. 19
Algemeen
-
Blz. 20
2.1 Balans
-
Blz. 21
2.2 Baten en lasten
-
Blz. 22
2.3 Toelichtingen
-
Blz. 23
Algemene gegevens
-
Blz. 24
1. College van burgemeester en wethouders per 31 december 2020
-
Blz. 25
2. Gemeenteraad
-
Blz. 26
Samenvatting
-
Blz. 27
Algemeen
-
Blz. 28
Algemeen
-
Blz. 29
Programma 1 – Burger en bestuur
-
Blz. 30
Programma 1 – Burger en bestuur
-
Blz. 31
Programma 2 – Openbare ruimte
-
Blz. 32
Programma 2 – Openbare ruimte
-
Blz. 33
Programma 3 – Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 34
Programma 3 – Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 35
Programma 4 – Sociaal domein
-
Blz. 36
Programma 4 – Sociaal domein
-
Blz. 37
Paragrafen
-
Blz. 38
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 39
Financieel resultaat
-
Blz. 40
Financieel resultaat
-
Blz. 41
Samenvatting-kengetallen
-
Blz. 42
Programma's
-
Blz. 43
Programmaverantwoording
-
Blz. 44
Programmaverantwoording
-
Blz. 45
1. Burger en bestuur
-
Blz. 46
Inleiding
-
Blz. 47
Hoofddoelstelling
-
Blz. 48
1.1 Dienstverlening
-
Blz. 49
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 50
Vergroten digitale mogelijkheden
-
Blz. 51
Vaststellen van het ambitieplan dienstverlening en informatievoorziening en hieraan uitvoering geven in 2020
-
Blz. 52
Prestatie-indicator
-
Blz. 53
1.2 Burger en politiek
-
Blz. 54
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 55
Er wordt juist, tijdig en volledig gecommuniceerd
-
Blz. 56
Aandacht voor het versterken van de interne- en externe communicatie
-
Blz. 57
Basis op orde
-
Blz. 58
Ondersteuning grote projecten
-
Blz. 59
Organisatie en bestuur zijn omgevingsbewust en wendbaar
-
Blz. 60
Inwoners en bestuur nader tot elkaar brengen
-
Blz. 61
Opstellen toekomstvisie
-
Blz. 62
1.3 Dorpsgericht werken
-
Blz. 63
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 64
Gemeente Drimmelen stimuleert inwoners om mee te denken, te doen en zelf dingen op te pakken.
-
Blz. 65
Dorpsonderonsjes
-
Blz. 66
Meet and Match
-
Blz. 67
Samen aan de slag
-
Blz. 68
Verantwoordelijkheid en deskundigheid van inwoner tot zijn recht laten komen
-
Blz. 69
Uitvoering van de visie Dorpsgericht werken (DGW) 3.0
-
Blz. 70
1.4 Openbare orde en veiligheid, crisisbeheersing
-
Blz. 71
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 72
Daadkrachtige aanpak van veiligheidsvraagstukken en onveiligheidsgevoelens
-
Blz. 73
Uitvoering prioriteiten integraal veiligheidsbeleid
-
Blz. 74
De gemeentelijke crisisorganisatie, voortkomend uit districtelijke samenwerking, is op orde
-
Blz. 75
OTO (opleiden, trainen, oefenen)
-
Blz. 76
1.5 Bestuursondersteuning
-
Blz. 77
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 78
Juist, tijdig en volledig laten verlopen van ondersteunende processen
-
Blz. 79
Geluk
-
Blz. 80
Privacybeleid verder vormgeven en uitrollen
-
Blz. 81
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 82
Tabel Prg. 1-2
-
Blz. 83
2. Openbare ruimte
-
Blz. 84
Inleiding
-
Blz. 85
Inleiding
-
Blz. 86
2.1 Integraal en burgergericht werken
-
Blz. 87
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 88
De inbreng bij planvorming Openbare Ruimte van belanghebbenden vergroten
-
Blz. 89
Bij herinrichtingsprojecten inwoners op tijd informeren en betrekken
-
Blz. 90
De openbare ruimte ontwikkelen en onderhouden we integraal. Vanaf 2020 werken we volgens het principe integraal werken.
-
Blz. 91
Integraal werken
-
Blz. 92
Het overdragen van onderhoud aan inwoners
-
Blz. 93
Het effectbestek groen gebruiken we om onderhoud samen met inwoners uit te voeren of over te dragen
-
Blz. 94
Jaarlijkse schouw met stichting WWZ Drimmelen
-
Blz. 95
Verhogen van de kwaliteit van dienstverlening door het beter behandelen van klachten en meldingen
-
Blz. 96
Monitoren voortgang meldingen
-
Blz. 97
2.2 Wegen en verkeer
-
Blz. 98
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 99
Bevorderen van een duurzaam veilige infrastructuur
-
Blz. 100
Uitbreiden laadpaalinfrastructuur
-
Blz. 101
Wegonderhoud borgen in een geactualiseerd beleids- en beheerplan voor 2021 e.v.
-
Blz. 102
De gemeente Drimmelen sluit aan bij het provinciale verkeersveiligheidsbeleid om te streven naar nul verkeersdoden
-
Blz. 103
Nota verkeersmaatregelen
-
Blz. 104
Organiseren structureel handhavingsoverleg
-
Blz. 105
Organiseren verkeerseducatie en voorlichting
-
Blz. 106
Een goede bereikbaarheid en zo weinig mogelijk overlast voor gemotoriseerd verkeer
-
Blz. 107
Aanpak verkeersoverlast door handhaving en communicatie
-
Blz. 108
Alternatief voor landbouwverkeer door Wagenberg en Terheijden zoeken
-
Blz. 109
Instellen vrachtwagenverboden in de kernen uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer
-
Blz. 110
Voorbereiden alternatief tracé Zoutendijk
-
Blz. 111
Het bereiken van een duurzaam areaal openbare verlichting, zodat we een veilige omgeving bieden aan de inwoners tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 112
Actualiseren beleidsplan openbare verlichting
-
Blz. 113
Armaturen die we toepassen zijn LED
-
Blz. 114
Het heel, schoon en veilig houden van civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 115
Opknappen Haven van Terheijden
-
Blz. 116
Het openbaar vervoer zorgt voor een goede bereikbaarheid van de verschillende kernen
-
Blz. 117
Continueren en uitbreiden mobiliteitsconsulenten
-
Blz. 118
Het verbeteren van de mentale toegankelijkheid van het openbaar vervoer
-
Blz. 119
Uitvoeren resultaten vervoersbehoefte-onderzoek
-
Blz. 120
Verbeterslag toegankelijkheid bushaltes
-
Blz. 121
Voldoende parkeerruimte voor fiets en/of auto op korte loopafstand van woningen, winkelgebieden, (maatschappelijke) voorzieningen (zoals sportverenigingen) en openbaar vervoer knooppunten
-
Blz. 122
Nieuwe parkeerdrukmeting
-
Blz. 123
We willen speciale aandacht voor de doelgroep Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers, minder validen). Door de mogelijkheden te bevorderen willen we minder gemotoriseerd verkeer binnen en tussen de kernen bereiken.
-
Blz. 124
Dorpsschouw samen met WWZ en andere stakeholders
-
Blz. 125
Fietsveilig maken Crullaan
-
Blz. 126
Fietsveilig maken van de Hoofdstraat (Terheijden)
-
Blz. 127
Fietsveilig maken van de Zeggelaan (Terheijden)
-
Blz. 128
Netwerk prioritaire looproute (rode loperroute)
-
Blz. 129
Onderzoek school-thuisroutes
-
Blz. 130
Uitbreiden netwerk veilige honken
-
Blz. 131
2.3 Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 132
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 133
Bescherming van de bomen om op langere termijn een leefbare omgeving te behouden.
-
Blz. 134
Aanpassen Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) voor nieuwe werkwijze kapbeleid en sancties bij illegale kap
-
Blz. 135
Bomenkaart gemeente Drimmelen
-
Blz. 136
Bij (her)inrichting van het openbaar groen streven we naar bruikbaarheid, aantrekkelijkheid, duurzaamheid en het verhogen van de biodiversiteit door groenblijvend en kleurrijk groen.
-
Blz. 137
Aanleg van een bos
-
Blz. 138
Aanleggen van de Ecologische Verbindingszone (EVZ) Mark Zwaluwse Haven
-
Blz. 139
Bloemrijke bermen
-
Blz. 140
Boomplantdag en andere activiteiten
-
Blz. 141
Ecologisch beheer van de bermen
-
Blz. 142
In stand houden van de Groenblauwe dienst
-
Blz. 143
Keuze van geschikt plantmateriaal waaronder bomen
-
Blz. 144
Plaatsen hanging baskets
-
Blz. 145
Door bewegen in de openbare ruimte aantrekkelijk te maken voor jong en oud de vitaliteit van de bewoners te vergroten
-
Blz. 146
Aanbrengen beweegtoestellen
-
Blz. 147
Aanleggen beweegroute Terheijden
-
Blz. 148
Het beschermen van de volksgezondheid door ongediertebestrijding
-
Blz. 149
Bestrijden van de bruine rat
-
Blz. 150
Opstellen beleidsnotitie/ protocol bestrijden eikenprocessierups
-
Blz. 151
Het stimuleren van de voorzieningen voor honden in de openbare ruimte, daarmee de sociale cohesie verbeteren en overlast door honden beperken
-
Blz. 152
Stimuleren en toezien op juist gebruik hondenvoorzieningen
-
Blz. 153
2.4 Water
-
Blz. 154
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 155
Afvalwater: Om de volksgezondheid te beschermen zamelen we afvalwater in en transporteren dit naar en een overnamepunt van het waterschap tegen de laagst maatschappelijke kosten
-
Blz. 156
We passen vrij vervalriolering toe
-
Blz. 157
Dijken en regionale keringen: In samenwerking met waterschap en andere aanliggende gemeenten voldoende veiligheid bieden aan de achterliggende gebieden
-
Blz. 158
Toetsen van de voorkeursalternatieven verzwaren Markdijken Terheijden
-
Blz. 159
Educatie en voorlichting: Mensen bewust te maken van de afvalwaterketen
-
Blz. 160
Actie Tegel eruit Plantje erin en Actie Regenton
-
Blz. 161
Deelname Week van ons water
-
Blz. 162
Intensiveren publicaties over riolering en water
-
Blz. 163
Klassen uitnodigen voor uitleg over de afvalwaterketen
-
Blz. 164
Watertappunt
-
Blz. 165
Grondwater: Het beperken van grondwateroverlast en -onderlast
-
Blz. 166
Het aanbrengen van overnamepunten grondwater voor inwoners
-
Blz. 167
Infiltreren van regenwater
-
Blz. 168
Hemelwater: Het beperken van wateroverlast
-
Blz. 169
Aanleggen gescheiden stelsel met een capaciteit van minimaal bui 9 (bui komt gemiddeld eens per vijf jaar voor).
-
Blz. 170
Verminderen aantal aangesloten vierkante meters verharding
-
Blz. 171
Oppervlaktewater: Het watersysteem biedt voldoende veiligheid tegen hoogwater en is klimaatbestendig ingericht
-
Blz. 172
Uitwerken consequenties beheerplan watergangen
-
Blz. 173
Samenwerking: Door samen te werken met drie gemeenten en twee waterschappen de kosten voor waterbeheer minder te laten stijgen
-
Blz. 174
Voortzetten van de regionale samenwerking klimaat
-
Blz. 175
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 176
Prestatie-indicatoren
-
Blz. 177
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 178
Tabel Prg. 2-2
-
Blz. 179
3. Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 180
Inleiding
-
Blz. 181
Inleiding
-
Blz. 182
3.1 Versterken vrijetijdseconomie
-
Blz. 183
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 184
Drimmelen recreatief op de kaart zetten
-
Blz. 185
Aanjager vrijetijdseconomie
-
Blz. 186
Biesboschjaar 2021
-
Blz. 187
Marketing en communicatie
-
Blz. 188
Nota Vrijetijdseconomie
-
Blz. 189
Realisatie voetveer en verkenning toeristische mogelijkheden Hofmansplaat
-
Blz. 190
Samenwerking NLDelta
-
Blz. 191
Samenwerkingsvorm De Biesbosch
-
Blz. 192
Verbeteren toeristische infrastructuur en bereikbaarheid
-
Blz. 193
Aanlegplaatsen en afmeervoorzieningen Biesbosch
-
Blz. 194
Herinrichting Ameroever kop buitenhaven Lage Zwaluwe
-
Blz. 195
Herontwikkeling Kleine Schans / Zuidwaterlinie
-
Blz. 196
Jachthaven Biesbosch
-
Blz. 197
Lange-afstands wandelpad
-
Blz. 198
Ontwikkeling Degaterrein en omstreken
-
Blz. 199
Realisatie Beverpad
-
Blz. 200
Toeristische infrastructuur
-
Blz. 201
Verbetering jachthaven Terheijden
-
Blz. 202
Verbetering parkeren en openbare ruimte Oude Haven Drimmelen
-
Blz. 203
Verkenning nieuw Biesbosch bezoekerscentrum Drimmelen
-
Blz. 204
Zonering Biesbosch
-
Blz. 205
Prestatie-indicator
-
Blz. 206
3.2 Versterken economische structuur
-
Blz. 207
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 208
Bevorderen vitaliteit en werkgelegenheid
-
Blz. 209
Arbeidsmigranten
-
Blz. 210
Impuls detailhandel
-
Blz. 211
Nota economie
-
Blz. 212
Realisatie Breedband in buitengebied
-
Blz. 213
Sociaal- cultureel dorpshart Made
-
Blz. 214
3.3 Wonen
-
Blz. 215
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 216
Voldoende woningen bouwen in alle kernen en alle prijsklassen
-
Blz. 217
Duurzaamheid bebouwde omgeving
-
Blz. 218
Realisatie van CPO en modulaire bouwen
-
Blz. 219
Realisatie van minimaal 400 nieuwbouwwoningen
-
Blz. 220
Prestatie-indicator
-
Blz. 221
3.4 Duurzaamheid
-
Blz. 222
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 223
Drimmelen energieneutraal in 2040
-
Blz. 224
Afvalscheiding
-
Blz. 225
Beleidsplan duurzaamheid
-
Blz. 226
Drimmelense Energie Agenda (DEA)
-
Blz. 227
Proeftuin aardgasvrije wijken
-
Blz. 228
Regionaal Energieloket
-
Blz. 229
Regionale energiestrategie (RES)
-
Blz. 230
Verduurzaming Amerwarmtenet
-
Blz. 231
Verduurzaming bedrijven
-
Blz. 232
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 233
Windenergie
-
Blz. 234
3.5 Leefomgeving
-
Blz. 235
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 236
Drimmelen profileren als een aantrekkelijke woongemeente met een vitaal buitengebied
-
Blz. 237
Inventarisatie VAB-locaties
-
Blz. 238
Omgevingswet
-
Blz. 239
Sanering asbestdaken
-
Blz. 240
Toezicht en handhaving
-
Blz. 241
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 242
Tabel Prg. 3-2
-
Blz. 243
4. Sociaal domein
-
Blz. 244
Inleiding
-
Blz. 245
Inleiding
-
Blz. 246
4.1 Opgroeien en opvoeden
-
Blz. 247
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 248
Bevorderen gelijke onderwijskansen
-
Blz. 249
Uitbreiden Integrale Kind Centra
-
Blz. 250
Verder terugdringen van schoolverzuim en -uitval in nauwe samenwerking met RBL (Regionaal Bureau Leerplicht)
-
Blz. 251
Vergroten bereik voor- en vroegschoolse educatie
-
Blz. 252
Onderwijs faciliteren
-
Blz. 253
Uitvoeren Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2019-2022
-
Blz. 254
Verbreding natuur- en cultuureducatie
-
Blz. 255
Ouderen en kinderen helpen in het zelfstandig oplossen van problemen
-
Blz. 256
Beheersing kosten jeugdzorg
-
Blz. 257
Doorontwikkeling CJG
-
Blz. 258
Uitvoering jeugd- en jongerenbeleid
-
Blz. 259
Uitvoering Veilig Thuis
-
Blz. 260
Prestatie-indicator
-
Blz. 261
4.2 Zorg voor kwetsbare burgers
-
Blz. 262
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 263
Helpen bij het terugdringen van schulden
-
Blz. 264
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 265
Ondersteuning van mensen
-
Blz. 266
Aanpak eenzaamheid
-
Blz. 267
Aanpak laaggeletterdheid
-
Blz. 268
Algemene voorzieningen realiseren
-
Blz. 269
Consequenties abonnementstarief
-
Blz. 270
Doordecentralisatie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
-
Blz. 271
Huisvesting, inburgering en re-integratie statushouders
-
Blz. 272
Ontwikkelingen Hulp bij het huishouden
-
Blz. 273
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 274
Uitvoering beleidsplan sociaal domein
-
Blz. 275
Uitvoering Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
-
Blz. 276
Stimuleren van een gezonde leefstijl
-
Blz. 277
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 278
Prestatie-indicator
-
Blz. 279
4.3 Participatie door werk en maatschappelijke inzet
-
Blz. 280
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 281
Bevorderen dat mensen die nog niet in staat zijn tot betaald werk, vrijwilligerswerk gaan doen.
-
Blz. 282
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 283
Bevorderen dat mensen met en zonder arbeidsbeperking bij reguliere werkgevers aan het werk gaan
-
Blz. 284
Huisvesting, inburgering en re-integratie statushouders
-
Blz. 285
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 286
Stimuleren extra arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking
-
Blz. 287
Uitvoeren beschut werken
-
Blz. 288
De instroom van mensen in de participatiewet, daar waar mogelijk en nodig, beperken en misbruik en oneigenlijke gebruik van uitkeringen voorkomen en aanpakken.
-
Blz. 289
Fraude
-
Blz. 290
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 291
Prestatie-indicator
-
Blz. 292
4.4 Sport en bewegen
-
Blz. 293
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 294
Meedoen aan sport, cultuur en ontmoeting stimuleren en faciliteren
-
Blz. 295
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 296
Uitvoeren beleidsnota sport
-
Blz. 297
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 298
Sportaccommodaties zijn voor iedereen toegankelijk en duurzaam
-
Blz. 299
Duurzame renovatie buitensportaccommodaties
-
Blz. 300
Renovatie zwembaden
-
Blz. 301
Stimuleren van sport en bewegen
-
Blz. 302
Uitvoeren beleidsnota sport
-
Blz. 303
Prestatie-indicator
-
Blz. 304
4.5 Sociaal culturele accommodaties
-
Blz. 305
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 306
De gemeenschapshuizen zijn voor iedereen toegankelijk en duurzaam, daarnaast worden ze multifunctioneel en optimaal gebruikt.
-
Blz. 307
Uitvoeren accommodatiebeleid
-
Blz. 308
Meedoen aan sport, cultuur en ontmoeting stimuleren en faciliteren
-
Blz. 309
Bouwhal carnaval
-
Blz. 310
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 311
Uitvoeren accommodatiebeleid
-
Blz. 312
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 313
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 314
Tabel Prg. 4-2
-
Blz. 315
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 316
Inleiding
-
Blz. 317
Algemeen
-
Blz. 318
Lokale heffingen/ plaatselijke belastingen
-
Blz. 319
Lokale heffingen/ plaatselijke belastingen
-
Blz. 320
Toeristenbelasting
-
Blz. 321
Algemene uitkeringen
-
Blz. 322
Algemene uitkeringen
-
Blz. 323
Dividend
-
Blz. 324
Toelichting tabel AlgDM-6
-
Blz. 325
Saldo financieringsfunctie
-
Blz. 326
Toelichting tabel AlgDm-7
-
Blz. 327
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 328
Toelichting tabel AlmDm-8
-
Blz. 329
Onvoorzien
-
Blz. 330
Toelichting tabel AlgDm-9
-
Blz. 331
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 332
Toelichting tabel AlgDm-10
-
Blz. 333
Overhead
-
Blz. 334
Inleiding
-
Blz. 335
Inleiding
-
Blz. 336
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 337
Tabel Overhead-1
-
Blz. 338
Basisset beleidsindicatoren
-
Blz. 339
Inleiding
-
Blz. 340
Inleiding
-
Blz. 341
Beleidsindicatoren en taakvelden
-
Blz. 342
Beleidsindicatoren en taakvelden
-
Blz. 343
Leeswijzer
-
Blz. 344
Leeswijzer
-
Blz. 345
Paragrafen
-
Blz. 346
Inleiding paragrafen
-
Blz. 347
Inleiding paragrafen
-
Blz. 348
Inleiding paragrafen
-
Blz. 349
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 350
Inleiding
-
Blz. 351
Inleiding
-
Blz. 352
Inventarisatie van de risico’s
-
Blz. 353
Risicomanagement
-
Blz. 354
Risicomanagementbeleid
-
Blz. 355
Risico
-
Blz. 356
Risicoprofiel
-
Blz. 357
Risicokaart
-
Blz. 358
Risico top 10
-
Blz. 359
Totaal financieel risico
-
Blz. 360
Toelichting totaal financieel risico
-
Blz. 361
Toelichting bij risico’s
-
Blz. 362
Toelichting bij risico’s
-
Blz. 363
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
-
Blz. 364
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 365
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 366
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 367
Weerstandsvermogen
-
Blz. 368
Weerstandsvermogen
-
Blz. 369
Financiële kengetallen
-
Blz. 370
Financiële kengetallen
-
Blz. 371
B. Lokale heffingen
-
Blz. 372
Inleiding
-
Blz. 373
Inleiding
-
Blz. 374
Beleid en hoofdlijnen
-
Blz. 375
Beleid en hoofdlijnen
-
Blz. 376
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 377
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 378
Netto-lasten Afvalstoffenheffing
-
Blz. 379
Overzicht verloop egalisatievoorziening Afvalstoffenheffing
-
Blz. 380
Rioolheffing tarieven
-
Blz. 381
Netto-lasten rioolheffing
-
Blz. 382
Verloop Voorziening riolering
-
Blz. 383
Toeristenbelasting
-
Blz. 384
Begraafrechten
-
Blz. 385
Leges omgevingsvergunning
-
Blz. 386
Secretarieleges (paspoorten, rijbewijzen)
-
Blz. 387
Precariobelasting
-
Blz. 388
Havengelden
-
Blz. 389
Marktgelden
-
Blz. 390
Lokale lastendruk
-
Blz. 391
Lokale lastendruk
-
Blz. 392
Inkomsten
-
Blz. 393
Inkomsten
-
Blz. 394
Kwijtschelding
-
Blz. 395
Kwijtschelding
-
Blz. 396
Aantal kwijtscheldingen
-
Blz. 397
C. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 398
Inleiding
-
Blz. 399
Inleiding
-
Blz. 400
Planning Openbare Werken 2020 en verder
-
Blz. 401
Planning Openbare Werken 2019 en verder
-
Blz. 402
a. Wegen
-
Blz. 403
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 404
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 405
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 406
Toelichting investeringen (investeringsprognose 2019)
-
Blz. 407
Realisatie t.o.v. planning
-
Blz. 408
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 409
Toelichting af te sluiten investeringen
-
Blz. 410
b. Openbare verlichting
-
Blz. 411
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 412
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 413
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 414
Realisatie t.o.v. planning
-
Blz. 415
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 416
c. Civiele kunstwerken
-
Blz. 417
Beleidskader
-
Blz. 418
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 419
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 420
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 421
Realisatie t.o.v. planning
-
Blz. 422
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 423
d. Openbaar groen
-
Blz. 424
Beleidskader en beleidsuitgangspunten
-
Blz. 425
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 426
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 427
Investeringen
-
Blz. 428
Realisatie t.o.v. planning
-
Blz. 429
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 430
Toelichting af te sluiten investeringen
-
Blz. 431
e. Speelruimte
-
Blz. 432
Beleidskader en beleidsuitgangspunten
-
Blz. 433
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 434
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 435
Realisatie t.o.v. planning
-
Blz. 436
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 437
Toelichting af te sluiten investeringen
-
Blz. 438
Toelichting reserves
-
Blz. 439
f. Riolering en stedelijke water
-
Blz. 440
Beleidskader
-
Blz. 441
Beleidsuitgangspunten Waterbeleidsplan
-
Blz. 442
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 443
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 444
Realisatie t.o.v. planning
-
Blz. 445
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 446
Toelichting af te sluiten investeringen
-
Blz. 447
g. Gebouwenbeheer
-
Blz. 448
Beleidskader
-
Blz. 449
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 450
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 451
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 452
Realisatie t.o.v. planning
-
Blz. 453
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 454
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 455
Overzicht besteding voorziening gebouwenbeheer
-
Blz. 456
Toelichting overzicht besteding voorziening gebouwenbeheer
-
Blz. 457
Toelichting reserves
-
Blz. 458
D. Financiering
-
Blz. 459
Inleiding
-
Blz. 460
Inleiding
-
Blz. 461
a. Risicobeheer
-
Blz. 462
A. Risicobeheer
-
Blz. 463
A 1. Renterisico’s
-
Blz. 464
A 1.1. Renterisico vlottende schuld (kortlopende leningen)
-
Blz. 465
A 1.2. Renterisico vaste schuld (langlopende leningen): rente risiconorm
-
Blz. 466
A 2. Kredietrisico’s
-
Blz. 467
A 2.1 Kredietrisico op leningen en beleggingen
-
Blz. 468
A 2.2 Kredietrisico ten aanzien van gemeentegaranties (borgstellingen)
-
Blz. 469
b. Financieringspositie
-
Blz. 470
Financieringsfunctie
-
Blz. 471
Algemene ontwikkelingen: rentebeleid
-
Blz. 472
Solvabiliteit
-
Blz. 473
Financiering vaste activa
-
Blz. 474
Renteschema
-
Blz. 475
c. EMU-saldo
-
Blz. 476
EMU-saldo
-
Blz. 477
E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 478
Inleiding
-
Blz. 479
Inleiding
-
Blz. 480
a. Personeel en organisatie
-
Blz. 481
ARBO (ARBeidsOmstandigheden)
-
Blz. 482
Externe krachten
-
Blz. 483
Salariskosten
-
Blz. 484
Functieboek
-
Blz. 485
Ziekteverzuim
-
Blz. 486
b. Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 487
Visiedocument Dienstverlening en Ambitieplan
-
Blz. 488
Doorontwikkeling informatievoorziening
-
Blz. 489
Optimalisatie basisregistraties
-
Blz. 490
Archief en informatiebeheer
-
Blz. 491
Het informatiebeveiligings- en privacy beleid
-
Blz. 492
c. Huisvesting en facilitaire zaken
-
Blz. 493
Verduurzamen gemeentehuis
-
Blz. 494
Werkplekconcept; het nieuwe werken
-
Blz. 495
d. Financiën en Planning & Control
-
Blz. 496
Financiën
-
Blz. 497
Wijziging verdeling gemeentefonds
-
Blz. 498
Burgerpeiling
-
Blz. 499
Control
-
Blz. 500
P&C-cyclus 2021
-
Blz. 501
e. Inkoop
-
Blz. 502
Rapportage Rekenkamercommissie m.b.t. gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid
-
Blz. 503
Uitvoering inkooptrajecten 2020
-
Blz. 504
F. Verbonden partijen
-
Blz. 505
Inleiding
-
Blz. 506
Inleiding
-
Blz. 507
Visie en doelstellingen
-
Blz. 508
Visie en doelstellingen
-
Blz. 509
Wet gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 510
Visie en doelstellingen
-
Blz. 511
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 512
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 513
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 514
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 515
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 516
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 517
G. Grondbeleid
-
Blz. 518
Inleiding
-
Blz. 519
Inleiding
-
Blz. 520
a. Visie gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 521
a. Visie gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 522
b1. Ontwikkelingen / uitvoering actief gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 523
b1. Ontwikkelingen / uitvoering gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 524
b2. Ontwikkelingen / uitvoering faciliterend grondbeleid
-
Blz. 525
b2. Ontwikkelingen / uitvoering faciliterend grondbeleid
-
Blz. 526
c. Wonen
-
Blz. 527
c. Wonen
-
Blz. 528
d. Werken/ bedrijventerreinen
-
Blz. 529
d. Werken/ bedrijventerreinen
-
Blz. 530
e. Actieve gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 531
e. Actieve gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 532
f. Financiële positie actieve grondexploitaties
-
Blz. 533
f. Financiële positie actieve grondexploitaties
-
Blz. 534
Conclusie
-
Blz. 535
g. Faciliterende grondexploitatie
-
Blz. 536
Inleiding
-
Blz. 537
g1. Faciliterend grondbeleid (met raadsbesluit, met getekende overeenkomst)
-
Blz. 538
g2. Faciliterend grondbeleid (zonder raadsbesluit)
-
Blz. 539
h. Conclusie resultaat eigen grondexploitaties
-
Blz. 540
g. Conclusie resultaat eigen grondexploitaties
-
Blz. 541
i. Risico’s eigen grondexploitaties
-
Blz. 542
h. Risico’s eigen grondexploitaties
-
Blz. 543
Toelichting
-
Blz. 544
j. Reserves grondbedrijf in relatie tot risico´s – weerstandscapaciteit grondbedrijf
-
Blz. 545
i. Reserves grondbedrijf in relatie tot risico´s – weerstandscapaciteit grondbedrijf
-
Blz. 546
Algemene Bedrijfsreserve Grondbedrijf
-
Blz. 547
Algemene Bedrijfsreserve Grondbedrijf
-
Blz. 548
Reserve Bovenwijkse Voorzieningen
-
Blz. 549
Reserve Bovenwijkse Voorzieningen
-
Blz. 550
Reserve Ruimtelijke Ontwikkelingen
-
Blz. 551
Reserve Ruimtelijke Ontwikkelingen
-
Blz. 552
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 553
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 554
Verwacht weerstandscapaciteit
-
Blz. 555
H. Corona
-
Blz. 556
Inleiding
-
Blz. 557
Inleiding
-
Blz. 558
Algemeen
-
Blz. 559
Visie en doelstellingen
-
Blz. 560
Korte termijneffecten op de gemeente
-
Blz. 561
Visie en doelstellingen
-
Blz. 562
Verwachte lange termijneffecten op de gemeente
-
Blz. 563
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 564
Visie op genomen en te nemen maatregelen en activiteiten
-
Blz. 565
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 566
Totaal van de financiële effecten
-
Blz. 567
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 568
Totaal van de risico’s
-
Blz. 569
Visie en doelstellingen
-
Blz. 570
Inzet van de ambtelijke organisatie op het Corona-dossier
-
Blz. 571
Visie en doelstellingen
-
Blz. 572
Verwachtingen voor 2021
-
Blz. 573
Visie en doelstellingen
-
Blz. 574
Jaarrekening 2020
-
Blz. 575
Inleiding jaarrekening
-
Blz. 576
Inleiding jaarrekening
-
Blz. 577
Balans per 31 december 2020
-
Blz. 578
Balans
-
Blz. 579
EMU-saldo
-
Blz. 580
EMU-saldo
-
Blz. 581
Toelichting
-
Blz. 582
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 583
Overzicht van Baten en lasten
-
Blz. 584
Grondslagen van waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 585
Inleiding
-
Blz. 586
Inleiding
-
Blz. 587
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 588
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 589
Balans
-
Blz. 590
Vaste activa
-
Blz. 591
Vlottende activa
-
Blz. 592
Vaste Passiva
-
Blz. 593
Vlottende passiva
-
Blz. 594
Borg- en garantiestellingen
-
Blz. 595
Borg- en garantiestellingen
-
Blz. 596
Toelichting balans
-
Blz. 597
Vaste Activa
-
Blz. 598
Immateriële vaste activa
-
Blz. 599
Materiële vaste activa
-
Blz. 600
Afgesloten kredieten
-
Blz. 601
Lopende kredieten
-
Blz. 602
Financiële vaste activa
-
Blz. 603
Vlottende Activa
-
Blz. 604
Voorraden
-
Blz. 605
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 606
Liquide middelen
-
Blz. 607
Overlopende activa
-
Blz. 608
Vaste Passiva
-
Blz. 609
Eigen vermogen
-
Blz. 610
Algemene reserves algemene dienst
-
Blz. 611
Bestemmingsreserves
-
Blz. 612
Reserves van het grondbedrijf
-
Blz. 613
Voorzieningen
-
Blz. 614
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
-
Blz. 615
Voorzieningen voor onderhoud
-
Blz. 616
Voorzieningen van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden
-
Blz. 617
Vaste schulden met een rente typische looptijd van een jaar of langer
-
Blz. 618
Vlottende Passiva
-
Blz. 619
Vlottende Passiva
-
Blz. 620
Netto vlottende schuld met een rente typische looptijd korter dan één jaar: overige schulden
-
Blz. 621
Overlopende passiva
-
Blz. 622
Waarborgen en garanties
-
Blz. 623
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 624
Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen
-
Blz. 625
Ganshoek
-
Blz. 626
Meerjarige contracten
-
Blz. 627
Waarborgen en garanties
-
Blz. 628
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 629
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 630
Inleiding
-
Blz. 631
Inleiding
-
Blz. 632
Mutatie reserves
-
Blz. 633
Mutaties reserves
-
Blz. 634
Belangrijkste afwijkingen
-
Blz. 635
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 636
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 637
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 638
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 639
Tabel Incidentele baten
-
Blz. 640
Tabel Incidentele lasten
-
Blz. 641
Toelichting incidentele baten en lasten
-
Blz. 642
Toelichting incidentele baten en lasten
-
Blz. 643
Analyse begrotingsafwijkingen
-
Blz. 644
Inleiding
-
Blz. 645
Inleiding
-
Blz. 646
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 647
Tabel 5 BL
-
Blz. 648
Toelichting
-
Blz. 649
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 650
Tabel 6 BL
-
Blz. 651
Toelichting
-
Blz. 652
Programma 3. Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 653
Tabel 7BL
-
Blz. 654
Toelichting
-
Blz. 655
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 656
Tabel 8BL
-
Blz. 657
Toelichting
-
Blz. 658
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 659
Tabel 11BL
-
Blz. 660
Toelichting
-
Blz. 661
Overhead
-
Blz. 662
Tabel 12BL
-
Blz. 663
Toelichting
-
Blz. 664
Analyse begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 665
Inleiding
-
Blz. 666
Burger en bestuur
-
Blz. 667
Investeringen
-
Blz. 668
Eigen bijdragen van het Centraal administratiekantoor (CAK)
-
Blz. 669
Eigen bijdragen van het Centraal administratiekantoor (CAK)
-
Blz. 670
Informatie Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
-
Blz. 671
Inleiding
-
Blz. 672
Bezoldiging topfunctionarissen
-
Blz. 673
Exploitatiesaldo en resultaatbestemming
-
Blz. 674
Exploitatiesaldo en resultaatbestemming
-
Blz. 675
Resultaat
-
Blz. 676
Resultaatbestemming
-
Blz. 677
Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen (SISA)
-
Blz. 678
SISA
-
Blz. 679
Bijlagen
-
Blz. 680
1. Overzicht actuele beleidsstukken
-
Blz. 681
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 682
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 683
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 684
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 685
Programma 3. Ruimte, Wonen en Economie
-
Blz. 686
Programma 3. Ruimte, Wonen en Economie
-
Blz. 687
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 688
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 689
Algemene beleidsdocumenten
-
Blz. 690
Algemene beleidsdocumenten
-
Blz. 691
2. Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 692
2. baten en lasten per taakveld
-
Blz. 693
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 694
3. Baten en lasten per taakveld en per programma
-
Blz. 695
3. Baten en lasten per taakveld en per programma
-
Blz. 696
Taakvelden per programma
-
Blz. 697
4. Ontwikkeling rekeningsaldo
-
Blz. 698
4. Ontwikkeling rekeningsaldo
-
Blz. 699
Inleiding
-
Blz. 700
5. Afkortingenlijst
-
Blz. 701
5. Afkortingenlijst
-
Blz. 702
5. Afkortingenlijst
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap