Portefeuillehouder
Jürgen Vissers



Toelichting

--

Kwaliteit

De scholen hebben zich tijdens de lockdown enorm ingezet om de leerlingen onderwijs (op afstand) te kunnen blijven bieden. Daarnaast boden de scholen ook noodopvang voor kinderen van ouders in cruciale beroepen en voor kwetsbare kinderen. Leerlingen waar zorgen over waren of die uit beeld dreigden te raken, zijn door de scholen bij het Regionaal Bureau Leren (RBL) gemeld. Onderwijs en RBL werkten samen om contact te houden met deze leerlingen en ze te stimuleren onderwijs te blijven volgen. Hierdoor heeft het RBL de jongeren in deze regio goed in beeld kunnen houden. Wanneer een leerling niet op school verscheen, werd waar nodig een deurbezoek afgelegd door de leerplichtambtenaar of een ketenpartner afhankelijk van de situatie. De rol van de leerplichtambtenaar was in de periode voor de zomervakantie 2020 met name gericht op zorg en het maken van verbinding. Er mocht en kon niet worden gehandhaafd. In de tweede lockdown, vanaf december 2020, kon er wél gehandhaafd worden. Het RBL heeft tijdens de coronacrisis/lockdownperiodes geleerd als een volwaardig partner van het onderwijs te opereren en zal dit in de toekomst blijvend zo oppakken.