Programma 2. Openbare ruimte
2.13 Budgetoverheveling 2019 (reserve claims)
Deze kosten zijn het gevolg van de besluitvorming over budgetoverheveling van 2019 naar 2020 en zijn daardoor incidenteel van aard. Hier tegenover staat een onttrekking uit de reserve claims.
Programma 3. Ruimte, wonen en economie
3.1 Grondbeleid
Grondbeleid gaat om kaders voor en om uitvoering van ruimtelijke initiatieven. Gemeente Drimmelen heeft hoofdzakelijk faciliterende initiatieven/projecten, daarnaast zijn maar enkele actieve initiatieven/projecten.
De uitgaven / inkomsten vanuit deze ruimtelijke initiatieven zijn ten alle tijden incidenteel. De ruimtelijke initiatieven kunnen wel een looptijd hebben van meerdere opeenvolgende jaren.
3.2 Omgevingswet
De Omgevingswet wordt gezien als een van de grootste stelselwijzigingen sinds de komst van de Grondwet. De wet betreft een vergaande decentralisatie van de regels voor de leefomgeving. Gemeenten krijgen meer ruimte om samen met inwoners en bedrijven integrale keuzes te maken over de inrichting van de fysieke leefomgeving. Het motto is: ‘Ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit’. De wet leidt tot een andere manier van werken: integraal, gebiedsgericht, samenwerking in de regio met de ketenpartners en samenwerking lokaal met bedrijven en inwoners. Daarbij staat het eigen initiatief centraal in plaats van ‘mag het wel?’. De gemeente krijgt een andere rol: meer ondersteunend en uitgaan van vertrouwen.
Hierop moet de gemeentelijke organisatie worden ingericht. In ieder geval qua manier van werken. Maar de Omgevingswet heeft niet alleen gevolgen voor de gemeentelijke organisatie. De Omgevingswet heeft ook gevolgen voor het gemeentebestuur (rolverdeling raad/college), inwoners, bedrijven en ketenpartners (zoals waterschap en GGD). Daarom is het belangrijk met elkaar in gesprek te gaan over hoe de Omgevingswet wordt ingevoerd en welke ambities men daarbij heeft.
Tegelijkertijd moet met digitalisering een forse slag worden gemaakt. Initiatiefnemers moeten snel digitaal kunnen beschikken over de juiste informatie en over de regels die gelden in hun leefomgeving.
De invoering van de Omgevingswet is dus veel meer dan een ‘simpele’ bundeling van wetten. Daarom wordt deze wet via een project ingevoerd. In de begroting is voor de invoering een bedrag opgenomen van € 560.000 voor 2020 (primaire begroting), overschot 2019 € 98.691 en € 130.000 voor 2021 opgevoerd.
Deze bedragen zijn incidentele kosten. Dit is budget om de Omgevingswet in te voeren, zodat we de wet, zodra deze in werking treedt, kunnen uitvoeren volgens de regels en in de geest van de wet. De budgetten worden ingezet voor:
• Opstellen omgevingsvisie: eind 2020 is er een vastgestelde omgevingsvisie;
• Omgevingsplan:
o Doornemen bruidsschat, bestemmingsplannen en eigen regels;
o Opstellen transitieplan om het tijdelijk omgevingsplan om te zetten in een definitief omgevingsplan;
• Aanpassen werkprocessen, inrichten organisatie en opleidingen (inhoud + anders werken);
• Handreiking participatie;
• Aanpassen legesverordening, samenwerkingsafspraken maken met ketenpartners en afsluiten nieuwe financiële arrangementen met betreffende partners;
• Input leveren op producten van andere overheden;
• Communicatie-activiteiten voor organisatie, gemeentebestuur, inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en ketenpartners;
• Aansluiting op en testen van Digitaal Stelsel Omgevingswet, implementatie Squit20/20 (VTH-systeem: vergunningverlening, toezicht en handhaving), Tercera (planvorming + toepasbare regels), ontwikkelen vragenbomen en vergunningcheck (toepasbare regels) voor gemeentelijke topactiviteiten koppelingen en dergelijke.
Al deze activiteiten zijn gericht op een optimale invoering van de Omgevingswet en zijn ook afgerond op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt.
3.9 Reserve Drimmelen op de kaart: inhuur personeel en overige kosten t.b.v. diverse eenmalige projecten
Deze bestemmingsreserve is bij Voorjaarsnota 2019 ingesteld ten behoeve van incidentele inhuur voor capaciteit op recreatie en toerisme van 2019 tot en met 2021. Het is bedoeld om een impuls te geven aan de samenwerking en contacten tussen gemeente en ondernemers op het gebied van vrijetijdseconomie en een aantal grote evenementen die op stapel staan zoals: de doorkomst Vuelta in 2020, viering van 600 jaar Sint Elisabethvloed (2021) en 75 jaar bevrijding (2020). Het capaciteitstekort wordt hiermee voor 2 jaar incidenteel aangevuld.
3.22 Land- en tuinbouwgronden / 3.23 Overige grondzaken
Dit betreffen de kosten en opbrengsten van de diverse grondverkopen reststroken en land- en tuinbouwgronden (incidenteel).
Zie voor een inhoudelijke toelichting onderdeel Analyse begrotingsafwijkingen (programma 3.)
3.24 Budgetoverheveling 2019 (reserve claims)
Deze kosten zijn het gevolg van de besluitvorming over budgetoverheveling van 2019 naar 2020 en zijn daardoor incidenteel van aard. Hier tegenover staat een onttrekking uit de reserve claims.
Programma 4. Sociaal Domein
4.1 Projectmatige kosten gezondheidsbeleid
De gemeenteraad heeft de nota Lokaal gezondheidsbeleid van gemeente Drimmelen vastgesteld. In dit plan zijn incidentele uitgaven opgenomen met als dekking de reserve impuls brede scholen. Het betreffen eenmalige subsidies met een kortlopend karakter.
4.2 Taskforce Jeugd
In 2020 is de Taskforce Jeugd ingesteld om maatregelen te nemen waardoor we de kosten Jeugdzorg beter kunnen beheersen. De eenmalige kosten worden gedekt door de reserve Bestuursakkoord. Het opstarten van de taskforce was mogelijk binnen het reguliere werk van de beleidsmedewerkers jeugd. Voor 2021 zullen deze middelen ingezet gaan worden aangezien uitvoering niet haalbaar is binnen de reguliere werkzaamheden.
4.3. Kosten Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers
De voor de gemeente financieel meest omvangrijke regeling die in 2020 van kracht is geworden als gevolg van de Coronacrisis is de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO). Gezien het tijdelijke karakter worden de inkomsten en uitgaven als incidenteel beschouwd.
4.5 Projecten Toegankelijkheid
De reserve Toegankelijkheid wordt ingezet voor de uitvoering van de tijdelijke subsidieregeling KomBinnen!(t/m 2021). Verenigingen in de gemeente kunnen een beroep doen op deze subsidie om de toegankelijkheid van hun vereniging te vergroten. Gezien tijdelijke karakter van de regeling wordt de kosten als incidenteel beschouwd.
4.6 Reserve Kunst
De onderhoudsreserve Kunst is in 2020 opgeheven. Het onderhoud is opgenomen in de exploitatie. De vrijval wordt als incidenteel gezien. In 2020 is besloten een nieuwe reserve te vormen voor incidenteel aan te schaffen nieuwe kunstwerken. De vorming van deze reserve en de onttrekkingen hieruit worden tevens als incidenteel gezien.
4.7 Afwikkeling Juzt
Voor de afwikkeling van Jeugdzorgorganisatie Jutzt is een bedrag van in totaal € 280.000 begroot. De projectkosten en de kosten van de afwikkeling bedragen in 2020 ruim € 123.000.
4.8 Beweegroute
Betreft een eenmalige subsidie
In 2016 en 2017 is de KoersKaart gespeeld. Voor het ondersteunen en/of uitvoeren van ideeën vanuit de KoersKaart en voor projecten over de Inclusieve Samenleving heeft de gemeenteraad eenmalig een budget toegekend vanuit de reserve Bestuursakkoord van € 150.000. Met deze subsidieregeling zijn enkele projecten gefinancierd waarvan de Koerskaart de laatste is. De kosten en de onttrekking uit de reserve worden als incidenteel beschouwd.
4.9 AED-netwerk (Reserve Hartveilige gemeente)
Incidentele bijdrage aan nieuw beleidsplan Hartveilige Gemeente voor 2020 en 2021. Bijdrage is bedoeld voor verstrekken van eenmalige aan inwoners, bedrijven en verenigingen voor aanschaf AED, buitenkast en aangaan van onderhoudscontract.
4.10 1/3 regeling sportaccommodaties
Op basis van de 1/3 regeling draagt de gemeente eenmalig maximaal 1/3 bij aan de kleedaccommodatie van een voetbalvereniging. Deze kosten worden gedekt uit de reserve Samen Investeren in Drimmelen. De eenmalige subsidie en de onttrekking uit de reserve worden als incidenteel beschouwd.
4.11 Pilot Algemene Voorziening
Het college heeft op 28 mei 2019 ingestemd met het starten van een pilot voor een algemene voorziening voor dagbesteding (Huiskamers) in Terheijden en Lage Zwaluwe. De pilot duurde 1,5 jaar en is gestart in het laatste kwartaal van 2019.
4.12 Vrijval reserve sportparken
Het onderhoud van de sportparken is ondergebracht in de exploitatie en zijn er vervangingsinvesteringen opgenomen in de investeringsprognose waardoor de reserve kan vrijvallen.
4.13 Budgetoverheveling Minimabeleid
Deze kosten zijn het gevolg van de besluitvorming over budgetoverheveling van 2019 naar 2020 en zijn daardoor incidenteel van aard. Hier tegenover staat een onttrekking uit de reserve claims. De gemaakt kosten hadden betrekking op de bibliotheekabonnementen, de andere bijbehorende acties uit het beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening en monitoring effecten van het beleid zijn en of er sprake is van wel/geen armoedeval
Algemene dekkingsmiddelen
A.1 Correctie BTW boeking voorgaande jaren
De incidentele baten & lasten bevat de suppleties van 2016 t/m 2019 van terug te betalen gecompenseerde btw. Deze suppleties zijn ontstaan naar aanleiding van een wijziging in de btw positie voor de gescheiden inzameling van huishoudelijk afval, de belastingdienst heeft het standpunt ingenomen dat de gemeente een dienst tegen vergoeding verleent die onderworpen is aan de heffing van btw.
Op de btw-balansrekeningen is in de loop der jaren een saldo ontstaan door o.a. niet juiste administratieve verwerking. Hier staan echter geen vorderingen of te betalen bedragen aan omzetbelasting tegenover. Verschuldigde en te ontvangen bedragen zijn verwerkt als crediteur en debiteur. Om vanaf 2021 met een zuivere administratie te werken zijn de saldi afgeboekt. Hierdoor is een incidenteel voordeel ontstaan van € 11.000.
A.2 Afboeking precario
De gemeente Drimmelen heeft vanaf 2017 precarioheffingen aan Enexis opgelegd. Enexis betwistte die heffingen. Na een juridische procedure ligt er sinds maart 2021 een vaststellingsovereenkomst voor waarover wederzijds ambtelijke overeenstemming bestaat. In die overeenkomst doet Drimmelen afstand van het totaal van de precarioheffingen ad ca. 0,6 mio.
Overhead / Bedrijfsvoering
O.1 Budgetoverheveling 2019 (reserve claims)
Deze kosten zijn het gevolg van de besluitvorming over budgetoverheveling van 2019 naar 2020 en zijn daardoor incidenteel van aard. Hier tegenover staat een onttrekking uit de reserve claims.
O.2 Voorziening boven formatief
Een medewerker is arbeidsongeschikt geworden. Het verzuimtraject in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter loopt af op de datum van bereiken van de AOW gerechtigde leeftijd in 2021. Met de medewerker is vrijstelling van werk tot de datum van bereiken van de AOW gerechtigde leeftijd overeengekomen. In 2020 moeten we daarom al de kosten nemen die we normaliter in 2021 zouden hebben.
Daarnaast worden twee medewerkers de komende tijd via een van werk naar werk traject begeleid naar ander werk buiten de organisatie. Voor deze incidentele kosten is een voorziening gevormd waardoor deze kosten ook niet meer op 2021 drukken.
O.3 Automatisering bestandsoptimalisatie basisregistraties
Incidentele inhuur voor de aanpassing van de gebruiksoppervlakte van m³ naar m².