Opgroeien en opvoeden € 63.000 voordeel
Onderwijs € 88.000 voordeel
De kosten van het onderwijs zijn lager met name door Corona. In de tweede helft van 2020 is er geen gebruik gemaakt van de Amerhal en minder gebruik van de andere sporthallen. Daardoor waren de huur- en onderhoudskosten van de schoolgymlokaties € 31.000 lager dan begroot.
Met name vanwege de lockdown is minder leerlingenvervoer ingezet en zijn minder kilometervergoedingen uitbetaald waardoor de kosten lager zijn dan begroot (€ 39.000). Gedurende de lockdown heeft de gemeente 80% van de niet gereden ritten gecompenseerd aan de vervoerder.
Op het begrote bedrag voor peutertoeslag van € 81.000 houden we € 18.000 over, omdat minder peuters in deze doelgroep de peuteropvang hebben bezocht wat grotendeels komt door corona. De peutertoeslag is bedoeld als tegemoetkoming voor (alleenstaande) ouders die beiden niet werken of studeren en daardoor niet in aanmerking komen voor een bijdrage vanuit de Belastingdienst.
Toegang en preventie jeugd € 181.000 voordeel
Centrum Jeugd en Gezin opleiding manager (reserve) € 37.000 voordeel
Het budget Toegang en Preventie Jeugd bestaat met name uit kosten voor het CJG en Veilig Thuis. De oorzaken van de lagere kosten Toegang zijn zeer divers. Afwijkingen zijn onder meer te verklaren door eenmalige lager bijdrage van € 70.000 aan Veilig Thuis doordat alle Veilig Thuisregio’s in Nederland in 2020 extra middelen hebben gekregen vanwege financiële tekorten. In onze regio is er geen tekort, omdat we als gemeenten al een aantal jaren zelf bijdragen, en is besloten om dit geld beschikbaar te stellen aan de gemeenten.
Ook zijn de extra CJG kosten voor de overgang van kinderen in zorg bij Jutzt ad € 25.000 niet noodzakelijk gebleken. De afwikkelingskosten van de oprichting van de Bedrijfsvoeringsorganisatie CJG Drimmelen Geertruidenberg zijn lager uitgevallen (€ 18.000). De opleidingskosten voor de manager voor € 37.000 zijn niet ingezet vanwege uitval van de manager; dit werd gedekt uit de reserves en heeft dus geen invloed op het saldo.
Ten behoeve van de toegang tot de jeugdzorg werkt de gemeente met veel organisaties samen en door diverse redenen vielen in 2020 deze kosten lager uit (€ 52.000). Bij het JeugdAdviesTeam gaan de nieuwe afspraken over hogere kwaliteit pas in 2021 in. Medio 2020 zijn in de regio WBO afspraken gemaakt over een andere wijze van verwerken van de kosten spoedeisende zorg (SEZ). Het begrote bedrag voor SEZ is hierdoor niet gebruikt binnen toegang, maar wel binnen specialistische jeugdzorg.
Ten slotte zou in het kader van preventie in 2020 de gemeente samen met een lokale ondernemer een multifunctioneel zand-sportveld op het terrein van zwembad ‘De Randoet’ realiseren. Vanwege de economische consequenties van corona heeft ondernemer laten weten in 2020 niet te kunnen investeren. De gemeente had hier in het kader van jongerenparticipatie incidentele middelen (€ 10.000) voor begroot. Per saldo is er nog een afwijking van € 6.000 aan voordelen.
Afwikkeling Jutzt (reserve) € 157.000 voordeel
Voor de afwikkeling van Jutzt is er in de begroting via de Voor- en Najaarsnota een bedrag van in totaal € 280.000 begroot. De projectkosten en de kosten van de afwikkeling bedragen in 2020 ruim € 123.000 waardoor er over 2020 een voordeel is van € 157.000 ten opzichte van de genomen besluiten. De kosten van de afwikkeling van Jutzt zouden worden gedekt uit de reserves. Door de lagere kosten in 2020 is ook de onttrekking uit de reserves lager.
Taskforce jeugdzorg (reserve) € 250.000 voordeel
De middelen voor de uitvoering van de taskforce jeugdzorg zijn in 2020 nog niet aangesproken. Het opstarten van de taskforce was mogelijk binnen het reguliere werk van de beleidsmedewerkers jeugd. Voor 2021 zullen deze middelen ingezet gaan worden aangezien uitvoering niet haalbaar is binnen de reguliere werkzaamheden. De begrote kosten worden gedekt uit de reserve Bestuursakkoord. Doordat er geen uitgaven zijn, vindt er ook geen onttrekking uit de reserve plaats.
Specialistische jeugdzorg € 196.000 nadeel
De daadwerkelijke kosten over 2020 zijn hoger uitgevallen dan de afgegeven prognoses voor Q4. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met de hogere kosten aan ambulante jeugdhulp. De toenemende GGZ-problematiek heeft mogelijk een relatie met corona. Ten slotte valt ook de kostenverdeling tussen de verschillende jeugdzorgplusregio’s negatief uit voor de regio WBO. Dit alles maakt dat het budget voor specialistische jeugdzorg met € 80.000 wordt overschreden.
Daarnaast heeft de jeugdzorgregio WBO meerdere kwaliteitsonderzoeken gedaan bij zorgaanbieders en is meer ingezet op het uitvoeren van de woonplaatscontroles. Deze onderzoeken en controles hebben geleid tot een terugvordering van reeds betaalde declaraties van € 96.000,-.
Hier tegenover staat dat het budget jeugdreclassering overschreden is met € 126.000. Dit is gelegen in het feit dat aanzienlijk meer jeugdigen (45% t.o.v. 2019) in 2020 een vorm van JB/JR hebben ontvangen. Dit aantal was al enkele jaren stabiel. Daarom bestaat het vermoeden dat de coronacrisis juist voor deze zorg een opdrijvend effect heeft gehad.
Tevens heeft Corona geleid tot een continuïteitsbijdrage voor de zorgaanbieders van ca. € 18.000. Tevens is nog een eindafrekening vanuit regio WBO over het jaar 2019 ontvangen (€ 6.000 nadelig). Uiteindelijk zijn de zorgkosten, ondanks het hectische jaar, voor zorg in natura binnen het budget gebleven.
Voor de PGB zorg is het budget overschreden met € 47.000 (13%) ten opzichte van de begroting. De oorzaak van de overschrijding is niet gelegen in een toename van het aantal jeugdigen met PGB, maar in een toename van het afgegeven PGB-budget per jeugdige. Enerzijds hangt dit samen met een aantal specifieke casussen waar veel zorginzet nodig is geweest. Daarnaast heeft voor een (klein) aantal jeugdigen de invloed van Corona een budget verhogend effect gehad.
Overige kosten samenhangend met specialistische jeugdzorg, denk bijvoorbeeld aan uitvoeringskosten, zijn hoger uitgevallen dan begroot.
Het restant word veroorzaakt door tal van kleinere afwijkingen op het thema € 10.000 nadeel
waaronder lagere kosten voor het jeugdlintje welke gedekt werd uit de reserves.
Zorg voor kwetsbare burgers € 108.000 nadeel
Maatwerkvoorzieningen WMO woningaanpassingen € 77.000 nadeel
Het voor de woningaanpassingen beschikbare budget van € 196.000 is gebaseerd op de gemiddelde uitgaven van de laatste paar jaar. De uitgaven schommelen sterk doordat de gemeente incidenteel moet bijdragen in grote woningaanpassingen. Daarnaast hebben we te maken met het feit dat mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen en de invoering van het abonnementstarief. Hierdoor is het budget met € 72.000 overschreden en was er een grotere ureninzet nodig (€ 5.000).
Maatwerkvoorziening Wmo hulpmiddelen en overig € 32.000 nadeel
Door toenemende vergrijzing is er steeds meer vraag naar Wmo hulpmiddelen. Bij aanvragen van rolstoelen is de afgelopen paar jaar een toename te zien. Ondanks de verhoging van het budget t.o.v. 2019 is het budget toch met € 32.000 overschreden.
Respijtzorg (reserve) € 10.000 voordeel
Er is in 2020 een lerend network respijtzorg gestart als antwoord op de motie respijtzorg van de gemeenteraad. De ondersteuning van dit lerend network was kostenloos vanuit Movisie. Wellicht dat er in 2021 wel kosten gemaakt gaan worden bij de uitvoering van de motie waarvoor de gemeenteraad € 10.000 vanuit de reserve beschikbaar heeft gesteld.
Ouderenzorg: Ganshoek (reserve) € 13.000 voordeel
Ouderenzorg: Ganshoek € 20.000 voordeel
Medio 2019 is de ontmoetingsruimte bij de nieuwe Ganshoek in Lage Zwaluwe gerealiseerd. De gemeente heeft voor de realisatie hiervan een krediet van € 500.000 beschikbaar gesteld. De formaliteiten om het krediet uit te betalen waren eind 2020 nog niet geheel vervuld. Hierdoor waren er in 2020 geen kapitaallasten (€ 12.500). De investering is gedekt uit een reserve waardoor dit geen effect heeft op het jaarrekeningsaldo.
Surplus deed in 2020 geen beroep op de garantstelling voor een eventueel exploitatietekort van de ontmoetingsruimte (€ 6.000). Er is ook geen beroep gedaan op de middelen die waren gereserveerd voor incidentele kosten door de verplaatsing van activiteiten van Den Domp naar de ontmoetingsruimte.
Toegankelijkheid en Inclusie (reserve) € 126.000 voordeel
De reserve Toegankelijkheid wordt ingezet voor de uitvoering van de subsidie KomBinnen! Verenigingen in de gemeente kunnen een beroep doen op deze subsidie om de toegankelijkheid van hun vereniging te vergroten. In 2020 is € 40.000 subsidie uitgekeerd aan verenigingen. Dit bedrag ligt lager dan verwacht omdat verenigingen vanwege corona andere prioriteiten hadden. Het resterende bedrag van de reserve Toegankelijkheid á € 100.00 wordt meegenomen naar 2021 en zal worden ingezet voor nieuwe subsidieaanvragen voor de subsidie KomBinnen!.
De projectleider Inclusie is niet in 2020 maar in januari 2021 gestart waardoor de hiervoor bij de Najaarsnota 2020 beschikbaargestelde middelen in de reserve Inclusie beschikbaar blijven voor inzet in 2021.
Toegang en preventie Wmo (reserve) € 75.000 nadeel
Toegang en preventie Wmo € 15.000 nadeel
De subsidie voor de Beweegroute Terheijden is i.p.v. in 2019 in 2020 aan SOVAK uitbetaald. De kosten worden gedekt uit de reserve Bestuursakkoord. Door het doorschuiven van de kosten, waren de kosten en de onttrekking uit de reserve niet opgenomen in de begroting.
Daarnaast zijn voor tijdelijke vervanging van een medewerker kosten gemaakt (€ 15.000) die niet begroot waren op het programma, maar binnen de totale begroting worden opgevangen binnen de vacatureruimte.
Openbare gezondheidszorg € 27.000 voordeel
Openbare gezondheidszorg (reserve) € 30.000 voordeel
Eind 2020 heeft een aanbesteding van levering en onderhoud van AED’s en buitenkasten plaatsgevonden. Dit levert een incidenteel een voordeel op van € 11.000.
Door Corona zijn minder kinderopvanglocaties en gastouders geïnspecteerd door de GGD (voordeel € 11.000). Tevens zijn diverse projecten beperkter doorgegaan: Gezonde School’ traject (€ 9.000), beweegprogramma overgewicht tijdelijke stilgelegd (€ 9.000), naschools sport- en beweegaanbod i.s.m. Dongemondcollege en Surplus in kleinere vorm gestart (€ 6.000), aantal alcohol en drugspreventie activiteiten zijn niet doorgegaan (€ 5.000), minder subsidies verleend voor Rookvrije Generatie en Gezonde sportkantine (€ 8.500). Een groot deel van deze incidentele kosten wordt gedekt uit reserves o.b.v. het beleidsplan. Doordat de kosten lager zijn, is ook de onttrekking uit de reserve € 30.000 lager dan begroot.
Begeleiding € 55.000 nadeel
Door Corona was de vraag naar Wmo-begeleiding tijdens het opstellen van de Voorjaarnota afgenomen, waardoor aframing van €100.000 mogelijk leek. De vraag heeft zich op het eind van 2020 weer hersteld, waardoor een tekort van € 55.000 is ontstaan.
Eigen bijdrage WMO € 51.000 voordeel
Door nabetalingen over 2019 en eerder van eigen bijdragen van cliënten met Wmo-voorzieningen is
€ 51.000 meer ontvangen van het CAK dan geraamd. Doordat het CAK de eigen bijdrage bepaalt en int, hebben gemeenten geen volledig zicht op de bedragen die ontvangen gaan worden.
Het restant word veroorzaakt door tal van kleinere afwijkingen op het thema € 27.000 nadeel
Werk en inkomen € 712.000 voordeel
Bijstandsverlening: jonger dan 65 jaar . € 445.000 voordeel
In de begroting is voor de uitkeringen rekening gehouden met een groei van het aantal met 5%. Deze groei heeft echter niet plaatsgevonden ondanks Corona waardoor er een voordeel is van € 160.000 incl. loonkostensubsidie.
Doordat landelijk de bijstandsuitgaven wel stegen, is er dit najaar ook aan onze gemeente een hogere Rijksvergoeding aan BUIG toegekend van € 227.000 welke niet meer in de begroting verwerkt kon worden.
De uitbesteding van de inning van debiteuren heeft onverwacht fors meer inkomsten opgeleverd met een voordeel van € 35.000. Doordat er minder uitkeringen zijn verstrekt, zijn er ook minder uren ingezet (€ 23.000).
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (BBZ) € 64.000 voordeel
Er zijn geen BBZ uitgaven geweest aan levensonderhoud of leningen met een voordeel van € 64.000 (na aftrek declaratiemogelijkheden).
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) € 195.000 voordeel
De bijdrage van het Rijk voor levensonderhoud en bedrijfskrediet Tozo wordt via Sisa verantwoord en een op een afgerekend. In verband met Corona is ook een vergoeding voor de uitvoeringskosten ontvangen van € 272.000 (vast normbedrag per aanvraag). De werkelijke inhuurkosten en extra inzet eigen personeel was veel beperkter waardoor er een voordeel is van € 195.000.
Sociale werkvoorziening € 84.000 nadeel
Dit nadeel wordt grotendeels veroorzaakt door niet-begrote betalingen aan MidZuid. Het betreft de betaling van Coronacompensatie van € 39.000 welke middels de Algemene uitkering is ontvangen en is verantwoord onder de Algemene dekkingsmiddelen. Tevens is middels de septembercirculaire de bonus beschut werken ontvangen welke bestemd is voor MidZuid. Ook dit bedrag van € 37.000 is aan MidZuid doorbetaald. De bedragen zijn 1 op 1 doorbetaald. Voor de jaarrekening hebben deze betalingen dus per saldo geen effect.
In 2020 zijn afspraken gemaakt over de bekostiging van de uitvoeringskosten van de buitenschappen, dus alle WSW organisaties waar inwoners van de gemeente werkzaam zijn, exclusief MidZuid. In december heeft één organisatie de gemeente Drimmelen gefactureerd voor een bedrag van € 9.000 welke niet begroot was.
Bijzondere bijstand € 28.000 voordeel
Het grootste deel hiervan (€ 18.000) is het gevolg van het anders invullen van een vacature. Daarnaast zijn door Corona een aantal acties uit het beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening niet uitgevoerd in 2020, maar zullen in 2021 uitgevoerd gaan worden. Denk hierbij aan Taal op de werkvloer en cursussen voor laaggeletterdheid (€ 6.000 voordeel). Jaarlijks is er voor het noodfonds € 20.000 beschikbaar. Dit is het tweede jaar dat het noodfonds ingezet wordt. Door grotere bekendheid zijn de aanvragen t.o.v. 2019 toegenomen. Desondanks is er nog een kleine onderbesteding (€ 7.000 voordeel). Het reguliere budget bijzondere bijstand laat echter een overschrijding zien van € 8.000. Op overige budgetten is er per saldo een voordeel van € 5.000.
Reïntegratie werkzoekenden € 49.000 voordeel
Doordat een aantal trajecten door Corona tijdelijk zijn stilgezet, heeft er een urenverschuiving plaatsgevonden naar ander producten en heeft er zorgverlof plaatsgevonden (€ 20.000). Daarnaast is via Oosterhout over de boekjaren 2018/2019 een subsidie afgerekend met een voordeel van € 29.000.
Het restant word veroorzaakt door tal van kleinere afwijkingen op het thema € 15.000 voordeel
Kunst en cultuur € 7.000 voordeel
Volksfeesten: bouwhal carnaval (reserve) € 5.000
Vanwege Corona kunnen de carnavalsoptochten niet doorgaan. In overleg met Stichting Centrale Bouwhal is daarom besloten om dit jaar geen centrale bouwhal in te richten. De gemeente Drimmelen had hiervoor incidenteel € 5.000 begroot. Deze kosten werden gedekt uit de Algemene Reserve. Deze onttrekking heeft dus ook niet plaatsgevonden.
Subsidies € 6.000 voordeel
In 2020 is er € 11.000 minder aan subsidies aan muziekverenigingen uitbetaald dan begroot. Er is sprake van een dalende tendens van 5% per jaar waarin het aantal leden afneemt. Daarnaast zijn er minder verenigingen. Hier tegenover staat dat er € 5.000 extra aan subsidie is uitgekeerd aan de Lokale omroep als Coronacompensatie.
Het restant word veroorzaakt door tal van kleinere afwijkingen op het thema € 1.000 nadeel
Sport en bewegen € 78.000 voordeel
Binnensport € 29.000 voordeel
Een vacature is op de afdeling op een andere wijze ingevuld waardoor er hier een voordeel van € 38.000 is ontstaan. De lagere huurinkomsten a.g.v. Corona zijn niet geheel gecompenseerd door het Rijk waardoor het budget met € 16.000 werd overschreden. Het restantverschil bestaat uit enkele kleine posten energie-afrekeningen, minder onderhoud door Corona, btw voordeel.
Zwembaden € 66.000 voordeel
Zwembaden (reserve) € 27.000 nadeel
In 2020 zijn de zwembaden met de nodige problemen grotendeels gerenoveerd, maar zijn de werkzaamheden nog niet geheel afgerond en zijn de afschrijvingstermijnen aangepast. Hierdoor zijn de afschrijvingslasten € 42.000 lager dan begroot. Hier tegenover staat dat de onttrekking uit de reserves ook € 27.000 lager is. In 2020 is in de begroting een bedrag van € 20.000 opgenomen ter compensatie van eventuele hogere energiekosten voor Optisport a.g.v. gewijzigd energieaanbodsysteem (warmtepompen en warmtenet). Deze energieleverantie is op het Puzzelbad niet gestart in 2020 waardoor dit budget vrij is gevallen. Het restantvoordeel komt door het verschil tussen de ontvangen en uitgekeerde Coronacompensatie.
Buitensport € 21.000 nadeel
Buitensport (reserve) € 22.000 voordeel
De kosten voor de sportparken overschrijden het budget beperkt. De belangrijkste oorzaak hiervan is niet-begrote bijdrage van € 21.750 aan VV Zwaluwe t.b.v. kleedaccommodatie o.b.v. de 1/3 regeling. Dit betreft de afrekening over 2019 welke o.b.v. besluitvorming in 2019 gedekt wordt door een onttrekking uit de reserves.
Het restant word veroorzaakt door tal van kleinere afwijkingen op het thema € 4.000 voordeel
Sociaal culturele accommodaties € 5.000 nadeel
De belangrijkste oorzaak voor het verschil is dat de gemeente bij de compensatieregeling COVID van de (binnen)sportverenigingen in maart, april en mei ook de welzijnsverenigingen heeft gecompenseerd en dat hier geen rijksmiddelen tegenover stonden.