Paragraaf A – Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Drimmelen hecht waarde aan een robuust weerstandsvermogen en streeft daarom een weerstandsratio van minimaal 1 na. In die situatie is het weerstandsvermogen dat beschikbaar is minimaal gelijk aan het weerstandsvermogen dat o.b.v. het risicoprofiel nodig is. Ultimo 2020 bedroeg dit weerstandsratio 3,62 en waren er op dat moment dus voldoende reserves aanwezig om eventuele toekomstige risico’s af te wenden.
De financiële gezondheid van een gemeente laat zich aflezen uit een verplichte set aan kengetallen. Eind 2020 duidden de schuldpositie (25% bij een toegestane bovengrens van 130%), het solvabiliteitsratio (56% bij een gewenste ondergrens van 35%) en de grondexploitatie (1% bij een toegestane bovengrens van 10%) op een gezonde financiële positie. Het structurele exploitatieresultaat gaf met -7% (minimaal 0%) aan dat de structurele lasten niet geheel met structurele baten konden worden gedekt. Wat veroorzaakt werd door een eenmalige correctie op het onderscheid tussen structurele en incidentele baten en lasten. De belastingcapaciteit maakte met 104% duidelijk dat er op dat moment in vergelijking met de andere Nederlandse gemeenten geen ruimte was om de lokale belastingen te verruimen.
Paragraaf B – Lokale heffingen
Een belangrijk deel van de gemeentelijke opbrengsten bestaat uit lokale belastingen zoals onroerend zaak belasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing. In 2020 bedroegen die gemeentelijke opbrengsten € 11,8 miljoen; zo’n € 0,3 miljoen lager dan begroot. Aan de ene kant was sprake van een hogere opbrengst uit de heffing voor afvalstoffen (€ 230.000) doordat er vanwege de toename van thuiswerken in Coronatijd er meer rest- en GFT-afval door inwoners werd aangeboden. Aan de andere kant werd een voorziening getroffen voor de mogelijke oninbaarheid van precarioheffingen op kabels en leidingen (€ 546.000).
De lokale lastendruk - het totaal van de onroerend zaak belasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing – bedroeg € 806,03 per huishouden. Voor 2020 werd een bedrag werd een lastendruk van € 794,61 (exclusief eenmalige compensatie van € 13,80 voor de rioolheffing) begroot. Zoals gezegd leidde het vele thuiswerken tot hogere kosten voor de afvoer en verwerking van afvalstoffen.
Paragraaf C – Onderhoud kapitaalgoederen
Als gemeente draagt Drimmelen de verantwoordelijkheid voor een openbare ruimte die veilig en aantrekkelijk is. Daartoe onderhoudt zij wegen, openbare verlichting, civiele kunstwerken, openbaar groen, speelruimtes, rioleringen en (stedelijk) water en gebouwen waarvan zij eigenaar is. Dit onderhoud kostte € 3,5 miljoen, een bedrag dat wat lager is dan het bedrag dat in de bijgestelde begroting werd voorzien (€ 3,7 miljoen). Zo vielen de kosten van het onderhoud aan de drukrioleringen lager uit.
Voor lopende investeringen heeft de gemeenteraad € 23,0 miljoen aan kredieten beschikbaar gesteld. Hiervan was ultimo 2020 € 15,1 miljoen uitgegeven. Daarmee resteerde er op dat moment een kredietruimte van € 7,9 miljoen, met name voor investeringen in wegen (€ 2,6 miljoen), riolering en (stedelijk) water (€ 4,4 miljoen) en gebouwenbeheer (€ 0,5 miljoen).
Paragraaf D – Financiering
Aan het beheer van geldstromen (treasury) zijn risico’s verbonden. Voor de gemeente Drimmelen zijn het renterisico en het kredietrisico van belang.
Het renterisico is beperkt van omvang. Zo bleef ultimo 2020 het totaal van de toegestane kasgeldlimiet met € 3,8 miljoen ruim binnen de toegestane norm (€ 5,1 miljoen). Om in haar financieringsbehoefte te voorzien sloot de gemeente in juli 2020 voor een bedrag van € 5 miljoen een lening bij de BNG af, met een beperkte looptijd (1 jaar plus 1 dag) en met een negatieve rente.
De gemeente staat sinds langere tijd borg voor een lening die een lokaal gevestigde instelling voor ouderenzorg bij de BNG heeft afgesloten. Het college besloot in november 2020 om daarnaast borg te staan voor een lening die de voetbalvereniging in Terheijden voor de verbouwing van haar accommodatie bij de BNG af gaat sluiten.
Paragraaf E – Bedrijfsvoering
Een veranderende omgeving, wijzigingen in het gemeentelijk takenpakket en interne ontwikkelingen vragen om een gemeentelijke organisatie met een zeker adaptief vermogen. Om die reden zijn in 2020 een aantal lijnen ontwikkeld om de gemeentelijke organisatie aan te passen. Waarbij het onder meer gaat over het waarborgen van een betrouwbare, efficiënte, interactieve en mensgerichte dienstverlening, het actualiseren van het strategisch personeelsbeleid en het investeren in een basisstructuur voor leren en ontwikkelen. Het college zal de raad begin 2021 per brief hier nader over informeren.
Vermeldingswaardig is verder dat de loonkosten nauwelijks afweken van de begroting (0,27%) en dat het ziekteverzuim (4,62%) binnen de ten doel gestelde bovengrens (5,40%) bleef. In 2020 is gestart met het optimaliseren van de basisregistraties en werd er een programma aangeboden om de bewustwording van een veilige omgang met persoonsgegevens nog verder te verhogen.
Het gemeentehuis werd verduurzaamd en de contouren van een nieuw werkplekconcept dat ook recht doet aan de combinatie met thuiswerken werden uitgewerkt.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties presenteerde in het najaar een voorstel voor nieuwe verdeelsystematiek van het Gemeentefonds. Die nieuwe opzet zou voor Drimmelen een klein financieel voordeel op gaan leveren (€ 6 euro per inwoner per jaar). In het voorjaar van 2021 zullen de Raad voor het Openbaar Bestuur en de VNG de nieuwe verdeelsystematiek van commentaar voorzien.
In de toekomst worden colleges verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverantwoording bij de jaarstukken. Vermoedelijk vanaf de jaarstukken 2021. De raad besloot in juni 2020 hoe zij dat in Drimmelen door het college ingevuld wil zien.
Paragraaf F – Verbonden partijen
In 2020 veranderde de portefeuille met gemeenschappelijke regelingen. De GR CJG Drimmelen Geertruidenberg ging van start, terwijl de GR Parkschap Nationaal Park De Biesbosch werd opgeheven. De GR Veilig Thuis West-Brabant ging over in Geweld in afhankelijkheidsrelaties en meldpunt crisiszorg.
De vermogensposities van de GR’en waaraan Drimmelen deelneemt weken ultimo 2020 beperkt af t.o.v. de begrote posities. Dat gold eveneens voor de financiële resultaten, het risicoprofiel van de GR’en en de gemeentelijke bijdrage. Drimmelen fungeerde als doorgeefluik voor de financiële steun aan WAVA/MidZuid.
De GR Veiligheidsregio en de GR GGD werden zonder tussenkomst van gemeenten gecompenseerd voor hogere kosten in het COVID-19 dossier. Wel fungeerde Drimmelen als doorgeefluik voor de financiële steun aan WAVA/MidZuid.
De griffierskring West-Brabant nam het initiatief om de regionale nota Verbonden Partijen te evalueren en colleges en raden over de uitkomsten te informeren. De gedane aanbevelingen zullen worden overgenomen in een herziene nota die binnen 1 jaar na de inwerkingtreding van de herziene Wet gemeenschappelijke regelingen op vermoedelijk 1 januari 2022 van kracht zal worden. De nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen beoogt om de kaderstellende en controlerende rol van gemeenteraden bij GR’en te versterken.
Paragraaf G – Grondbeleid
Drimmelen voert een faciliterend grondbeleid en beschikte eind 2020 over slechts vijf actieve grondposities: het Oranjeplein en het E-veld in Terheijden, Prinsenpolder en kavels aan de Geraniumstraat en Antwerpsestraat in Made en het Degaterrein in Lage Zwaluwe.
Deze exploitaties leidden tot en met 2019 tot een winstneming en in 2020 tot een bescheiden verlies van € 7.000. Voor 2021 worden voor E-veld, de genoemde kavels aan de Geraniumstraat en Antwerpsestraat en het Degaterrein substantiële voordelige resultaten verwacht.
Paragraaf H – Corona
De uitbraak van COVID-19 trof veel sectoren van de Nederlandse samenleving. Het kabinet stond die sectoren met steunpakketten bij. Gemeenten werden verantwoordelijk voor de lokale uitvoering van een deel van die steunmaatregelen, zoals de Tozo. College en ambtenaren stonden getroffen ondernemers, organisaties en inwoners bij met advies, begeleiding en uitleg over de steunpakketten van het Rijk.
Door COVID-19 werden ook gemeenten geconfronteerd met gederfde inkomsten en meerkosten. Het kabinet kwam medeoverheden met steunpakketten tegemoet. Die steun was voor Drimmelen toereikend om gemiste inkomsten en hogere kosten te dekken. Ook werden verenigingen en exploitanten gecompenseerd.
Het lange termijn effect van COVID-19 op Drimmelen hangt af van de mutatie-intensiteit van het virus, het vaccinatieprogramma, de veerkracht van getroffen sectoren en de continuïteit van de steunpakketten van het Rijk.