-
Blz. 1
Jaarstukken 2021
-
Blz. 2
Inleiding
-
Blz. 3
Rekening in één oogopslag
-
Blz. 4
Rekening in één oogopslag
-
Blz. 5
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Voorwoord
-
Blz. 8
Voorwoord
-
Blz. 9
Voorwoord
-
Blz. 10
Inleiding jaarstukken 2021
-
Blz. 11
Algemeen
-
Blz. 12
Algemeen
-
Blz. 13
1. Jaarverslag
-
Blz. 14
Inleiding
-
Blz. 15
1.1 Programmaverantwoording
-
Blz. 16
1.2 Paragrafen
-
Blz. 17
2. Jaarrekening
-
Blz. 18
Algemeen
-
Blz. 19
2.1 Balans
-
Blz. 20
2.2 Baten en lasten
-
Blz. 21
2.3 Toelichtingen
-
Blz. 22
Algemene gegevens
-
Blz. 23
1. College van burgemeester en wethouders per 31 december 2021
-
Blz. 24
2. Gemeenteraad per 31 december 2021
-
Blz. 25
Samenvatting
-
Blz. 26
Algemeen
-
Blz. 27
Algemeen
-
Blz. 28
Programma 1 – Burger en bestuur
-
Blz. 29
Programma 1 – Burger en bestuur
-
Blz. 30
Programma 2 – Openbare ruimte
-
Blz. 31
Programma 2 – Openbare ruimte
-
Blz. 32
Programma 3 – Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 33
Programma 3 – Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 34
Programma 4 – Sociaal domein
-
Blz. 35
Programma 4 – Sociaal domein
-
Blz. 36
Paragrafen A t/m G
-
Blz. 37
Samenvatting paragrafen
-
Blz. 38
Financieel resultaat
-
Blz. 39
Financieel resultaat
-
Blz. 40
Samenvatting-kengetallen
-
Blz. 41
Programma's
-
Blz. 42
Programmaverantwoording
-
Blz. 43
Programmaverantwoording
-
Blz. 44
Programmaverantwoording
-
Blz. 45
1. Burger en bestuur
-
Blz. 46
Inleiding Burger en bestuur
-
Blz. 47
Hoofddoelstelling
-
Blz. 48
1.1 Dienstverlening
-
Blz. 49
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 50
Vergroten digitale mogelijkheden
-
Blz. 51
Mogelijkheden digitale kennisbank t.b.v. Servicebalie (telefonie) onderzoeken. Digitaal (samen-)werken.
-
Blz. 52
Prestatie-indicator
-
Blz. 53
1.2 Burger en politiek
-
Blz. 54
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 55
Er wordt juist, tijdig en volledig gecommuniceerd
-
Blz. 56
Begeleiden en trainen van de organisatie in communicatieve vaardigheden en helder schrijven.
-
Blz. 57
Het verder professionaliseren van meer beeldgebruik.
-
Blz. 58
Opstellen nieuwe Visie Communicatie
-
Blz. 59
Organisatie en bestuur zijn omgevingsbewust en wendbaar
-
Blz. 60
In gang zetten organisatieontwikkeling op basis van de toekomstvisie.
-
Blz. 61
Inwoners en bestuur nader tot elkaar brengen
-
Blz. 62
1.3 Dorpsgericht werken
-
Blz. 63
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 64
Gemeente Drimmelen stimuleert inwoners om mee te denken, te doen en zelf dingen op te pakken.
-
Blz. 65
Meet and Match
-
Blz. 66
Samen aan de slag
-
Blz. 67
Verantwoordelijkheid en deskundigheid van inwoner tot zijn recht laten komen
-
Blz. 68
Introductieprogramma nieuwe medewerkers overheids-/burgerparticipatie en trainingen zittende medewerkers.
-
Blz. 69
1.4 Openbare orde en veiligheid, crisisbeheersing
-
Blz. 70
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 71
Daadkrachtige aanpak van veiligheidsvraagstukken en onveiligheidsgevoelens
-
Blz. 72
Uitvoering prioriteiten integraal veiligheidsbeleid
-
Blz. 73
De gemeentelijke crisisorganisatie, voortkomend uit districtelijke samenwerking, is op orde
-
Blz. 74
OTO (opleiden, trainen, oefenen)
-
Blz. 75
1.5 Bestuursondersteuning
-
Blz. 76
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 77
Juist, tijdig en volledig laten verlopen van ondersteunende processen
-
Blz. 78
Geluk
-
Blz. 79
Privacybeleid verder vormgeven en uitrollen. Organiseren training besluit en bezwaar voor collega's.
-
Blz. 80
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 81
Tabel Prg. 1-2
-
Blz. 82
2. Openbare ruimte
-
Blz. 83
Inleiding Openbare ruimte
-
Blz. 84
Inleiding
-
Blz. 85
2.1 Integraal en burgergericht werken
-
Blz. 86
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 87
De inbreng bij planvorming Openbare Ruimte van belanghebbenden vergroten
-
Blz. 88
Bij herinrichtingsprojecten inwoners op tijd informeren en betrekken
-
Blz. 89
De openbare ruimte ontwikkelen en onderhouden we integraal. Vanaf 2020 werken we volgens het principe integraal werken.
-
Blz. 90
Integraal werken
-
Blz. 91
Het overdragen van onderhoud aan inwoners
-
Blz. 92
Het effectbestek groen gebruiken we om onderhoud samen met inwoners uit te voeren of over te dragen
-
Blz. 93
Verhogen van de kwaliteit van dienstverlening door het beter behandelen van klachten en meldingen
-
Blz. 94
Monitoren voortgang meldingen
-
Blz. 95
Prestatie-indicator
-
Blz. 96
2.2 Wegen en verkeer
-
Blz. 97
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 98
Bevorderen van een duurzaam veilige infrastructuur
-
Blz. 99
Actualiseren wegenlegger
-
Blz. 100
Opstellen integrale visie laadinfrastructuur incl. actualiseren beleidsregels
-
Blz. 101
Uitbreiden laadpaalinfrastructuur
-
Blz. 102
De gemeente Drimmelen sluit aan bij het provinciale verkeersveiligheidsbeleid om te streven naar nul verkeersdoden
-
Blz. 103
Nota verkeersmaatregelen
-
Blz. 104
Organiseren structureel handhavingsoverleg
-
Blz. 105
Organiseren verkeerseducatie en voorlichting
-
Blz. 106
Een goede bereikbaarheid en zo weinig mogelijk overlast voor gemotoriseerd verkeer
-
Blz. 107
Aanpak verkeersoverlast door handhaving en communicatie
-
Blz. 108
Alternatief voor landbouwverkeer door Wagenberg en Terheijden zoeken
-
Blz. 109
Parkeren
-
Blz. 110
Voorbereiden alternatief tracé Zoutendijk
-
Blz. 111
Het bereiken van een duurzaam areaal openbare verlichting, zodat we een veilige omgeving bieden aan de inwoners tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 112
Actualiseren beleidsplan openbare verlichting
-
Blz. 113
Het heel, schoon en veilig houden van civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 114
Regulier onderhoud civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 115
Het openbaar vervoer zorgt voor een goede bereikbaarheid van de verschillende kernen
-
Blz. 116
Continueren en uitbreiden mobiliteitsconsulenten
-
Blz. 117
Het verbeteren van de mentale toegankelijkheid van het openbaar vervoer
-
Blz. 118
Uitvoeren resultaten vervoersbehoefte-onderzoek
-
Blz. 119
Voldoende parkeerruimte voor fiets en/of auto op korte loopafstand van woningen, winkelgebieden, (maatschappelijke) voorzieningen (zoals sportverenigingen) en openbaar vervoer knooppunten
-
Blz. 120
Uitvoering geven aan parkeeronderzoek
-
Blz. 121
We willen speciale aandacht voor de doelgroep Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers, minder validen). Door de mogelijkheden te bevorderen willen we minder gemotoriseerd verkeer binnen en tussen de kernen bereiken.
-
Blz. 122
Dorpsschouw samen met WWZ en andere stakeholders
-
Blz. 123
Fietsveilig maken Crullaan
-
Blz. 124
Fietsveilig maken van de Zeggelaan (Terheijden)
-
Blz. 125
Netwerk prioritaire looproute (rode loperroute)
-
Blz. 126
Transitie openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
-
Blz. 127
Uitvoeren geven aan het fietsonderzoek
-
Blz. 128
Prestatie-indicator
-
Blz. 129
2.3 Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 130
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 131
Bescherming van de bomen om op langere termijn een leefbare omgeving te behouden.
-
Blz. 132
Werken met de bomenkaart gemeente Drimmelen
-
Blz. 133
Bij (her)inrichting van het openbaar groen streven we naar bruikbaarheid, aantrekkelijkheid, duurzaamheid en het verhogen van de biodiversiteit door groenblijvend en kleurrijk groen.
-
Blz. 134
Aanleg van een bos
-
Blz. 135
Bloemrijke bermen
-
Blz. 136
Boomplantdag en andere activiteiten
-
Blz. 137
Ecologisch beheer van de bermen
-
Blz. 138
In stand houden van de Groenblauwe dienst
-
Blz. 139
Keuze van geschikt plantmateriaal waaronder bomen
-
Blz. 140
Onderzoeken uitvoeren en het ontwerpen van de Ecologische Verbindingszone (EVZ) Mark Zwaluwse Haven
-
Blz. 141
Plaatsen hanging baskets
-
Blz. 142
Door bewegen in de openbare ruimte aantrekkelijk te maken voor jong en oud de vitaliteit van de bewoners te vergroten
-
Blz. 143
Aanbrengen beweegtoestellen
-
Blz. 144
Aanleggen beweegroute Terheijden
-
Blz. 145
Het beschermen van de volksgezondheid door ongediertebestrijding
-
Blz. 146
Bestrijden van de bruine rat
-
Blz. 147
Opstellen beleidsnotitie/ protocol bestrijden eikenprocessierups
-
Blz. 148
Het stimuleren van de voorzieningen voor honden in de openbare ruimte, daarmee de sociale cohesie verbeteren en overlast door honden beperken
-
Blz. 149
Stimuleren en toezien op juist gebruik hondenvoorzieningen
-
Blz. 150
Prestatie-indicator
-
Blz. 151
2.4 Water
-
Blz. 152
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 153
Afvalwater: Om de volksgezondheid te beschermen zamelen we afvalwater in en transporteren dit naar en een overnamepunt van het waterschap tegen de laagst maatschappelijke kosten
-
Blz. 154
We passen vrij vervalriolering toe
-
Blz. 155
Dijken en regionale keringen: In samenwerking met waterschap en andere aanliggende gemeenten voldoende veiligheid bieden aan de achterliggende gebieden
-
Blz. 156
In samenwerking met het waterschap de vastgestelde voorkeursalternatieven uitvoeren.
-
Blz. 157
Educatie en voorlichting: Mensen bewust te maken van de afvalwaterketen
-
Blz. 158
Actie Tegel eruit Plantje erin en Actie Regenton
-
Blz. 159
Deelname Week van ons water
-
Blz. 160
Intensiveren publicaties over riolering en water
-
Blz. 161
Klassen uitnodigen voor uitleg over de afvalwaterketen
-
Blz. 162
Watertappunt
-
Blz. 163
Grondwater: Het beperken van grondwateroverlast en -onderlast
-
Blz. 164
Het aanbrengen van overnamepunten grondwater voor inwoners bij wateroverlast.
-
Blz. 165
Infiltreren van regenwater
-
Blz. 166
Verminderen aantal aangesloten vierkante meters verharding
-
Blz. 167
Hemelwater: Het beperken van wateroverlast
-
Blz. 168
Aanleggen gescheiden stelsel met een capaciteit van minimaal bui 9 (bui komt gemiddeld eens per vijf jaar voor).
-
Blz. 169
Oppervlaktewater: Het watersysteem biedt voldoende veiligheid tegen hoogwater en is klimaatbestendig ingericht
-
Blz. 170
Uitvoeren van het baggerbeheerplan.
-
Blz. 171
Samenwerking: Door samen te werken met drie gemeenten en twee waterschappen de kosten voor waterbeheer minder te laten stijgen
-
Blz. 172
Voortzetten van de regionale samenwerking klimaat
-
Blz. 173
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 174
Tabel Prg. 2-2
-
Blz. 175
3. Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 176
Inleiding Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 177
Inleiding
-
Blz. 178
3.1 Versterken vrijetijdseconomie
-
Blz. 179
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 180
Drimmelen recreatief op de kaart zetten
-
Blz. 181
Biesboschjaar 2021
-
Blz. 182
Intensieve samenwerking toeristisch veld
-
Blz. 183
Marketing en communicatie
-
Blz. 184
Nota Vrijetijdseconomie
-
Blz. 185
Realisatie voetveer en verkenning toeristische mogelijkheden Hofmansplaat
-
Blz. 186
Samenwerking NLDelta
-
Blz. 187
Samenwerkingsvorm De Biesbosch
-
Blz. 188
Verbeteren toeristische infrastructuur en bereikbaarheid
-
Blz. 189
Aanlegplaatsen en afmeervoorzieningen Biesbosch
-
Blz. 190
Herinrichting Ameroever kop buitenhaven Lage Zwaluwe
-
Blz. 191
Herontwikkeling Kleine Schans / Zuidwaterlinie
-
Blz. 192
Jachthaven Biesbosch
-
Blz. 193
Lange-afstands wandelpad
-
Blz. 194
Ontwikkeling Degaterrein en omstreken
-
Blz. 195
Toeristische infrastructuur
-
Blz. 196
Verbetering jachthaven Terheijden
-
Blz. 197
Verbetering parkeren en openbare ruimte Oude Haven Drimmelen
-
Blz. 198
Verkenning nieuw Biesbosch bezoekerscentrum Drimmelen
-
Blz. 199
Zonering Biesbosch
-
Blz. 200
Prestatie-indicator
-
Blz. 201
3.2 Versterken economische structuur
-
Blz. 202
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 203
Bevorderen vitaliteit en werkgelegenheid
-
Blz. 204
Arbeidsmigranten
-
Blz. 205
Impuls detailhandel
-
Blz. 206
Nota economie
-
Blz. 207
Realisatie Breedband in buitengebied
-
Blz. 208
Sociaal- cultureel dorpshart Made
-
Blz. 209
3.3 Wonen
-
Blz. 210
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 211
Voldoende woningen bouwen in alle kernen en alle prijsklassen
-
Blz. 212
Opstellen dorpsplannen (energie neutrale dorpen) en Transitievisie Warmte
-
Blz. 213
Realisatie van CPO en modulaire bouwen
-
Blz. 214
Realisatie van minimaal 100 nieuwbouwwoningen
-
Blz. 215
Prestatie-indicator
-
Blz. 216
3.4 Duurzaamheid
-
Blz. 217
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 218
Drimmelen energieneutraal in 2040
-
Blz. 219
Afvalscheiding
-
Blz. 220
Drimmelense Energie Agenda (DEA)
-
Blz. 221
Energie neutrale dorpen
-
Blz. 222
Energieloket Drimmelen
-
Blz. 223
Proeftuin aardgasvrije wijken
-
Blz. 224
Programma Duurzaamheid
-
Blz. 225
Regionale energiestrategie (RES)
-
Blz. 226
Transitievisie Warmte
-
Blz. 227
Verduurzaming Amerwarmtenet
-
Blz. 228
Verduurzaming bedrijven
-
Blz. 229
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 230
Windenergie
-
Blz. 231
3.5 Leefomgeving
-
Blz. 232
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 233
Drimmelen profileren als een aantrekkelijke woongemeente met een vitaal buitengebied
-
Blz. 234
Inventarisatie VAB-locaties
-
Blz. 235
Omgevingswet
-
Blz. 236
Sanering asbestdaken
-
Blz. 237
Toezicht en handhaving
-
Blz. 238
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 239
Tabel Prg. 3-2
-
Blz. 240
4. Sociaal domein
-
Blz. 241
Inleiding Sociaal domein
-
Blz. 242
Inleiding
-
Blz. 243
4.1 Opgroeien en opvoeden
-
Blz. 244
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 245
Bevorderen gelijke onderwijskansen
-
Blz. 246
Uitbreiden Integrale Kind Centra
-
Blz. 247
Verder terugdringen van schoolverzuim en -uitval in nauwe samenwerking met RBL (Regionaal Bureau Leren)
-
Blz. 248
Vergroten bereik voor- en vroegschoolse educatie
-
Blz. 249
Onderwijs faciliteren
-
Blz. 250
Uitvoeren Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2019-2022
-
Blz. 251
Verbreding natuur- en cultuureducatie
-
Blz. 252
Ouderen en kinderen helpen in het zelfstandig oplossen van problemen
-
Blz. 253
Beheersing kosten jeugdzorg
-
Blz. 254
Doorontwikkeling CJG
-
Blz. 255
Uitvoering jeugd- en jongerenbeleid
-
Blz. 256
Uitvoering Veilig Thuis
-
Blz. 257
Prestatie-indicator
-
Blz. 258
4.2 Zorg voor kwetsbare burgers
-
Blz. 259
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 260
Helpen bij het terugdringen van schulden
-
Blz. 261
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 262
Ondersteuning van mensen
-
Blz. 263
Aanpak eenzaamheid
-
Blz. 264
Aanpak laaggeletterdheid
-
Blz. 265
Algemene voorzieningen realiseren
-
Blz. 266
Consequenties abonnementstarief
-
Blz. 267
Doordecentralisatie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
-
Blz. 268
Huisvesting, inburgering en re-integratie statushouders
-
Blz. 269
Ontwikkelingen Hulp bij het huishouden
-
Blz. 270
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 271
Uitvoering beleidsplan sociaal domein
-
Blz. 272
Stimuleren van een gezonde leefstijl
-
Blz. 273
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 274
Prestatie-indicator
-
Blz. 275
4.3 Participatie door werk en maatschappelijke inzet
-
Blz. 276
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 277
Bevorderen dat mensen die nog niet in staat zijn tot betaald werk, vrijwilligerswerk gaan doen.
-
Blz. 278
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 279
Bevorderen dat mensen met en zonder arbeidsbeperking bij reguliere werkgevers aan het werk gaan
-
Blz. 280
Huisvesting, inburgering en re-integratie statushouders
-
Blz. 281
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 282
Stimuleren extra arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking
-
Blz. 283
Uitvoeren beschut werken
-
Blz. 284
De instroom van mensen in de participatiewet, daar waar mogelijk en nodig, beperken en misbruik en oneigenlijke gebruik van uitkeringen voorkomen en aanpakken.
-
Blz. 285
Fraude
-
Blz. 286
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 287
Prestatie-indicator
-
Blz. 288
4.4 Sport en bewegen
-
Blz. 289
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 290
Meedoen aan sport, cultuur en ontmoeting stimuleren en faciliteren
-
Blz. 291
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 292
Uitvoeren beleidsnota sport
-
Blz. 293
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 294
Sportaccommodaties zijn voor iedereen toegankelijk en duurzaam
-
Blz. 295
Duurzame renovatie buitensportaccommodaties
-
Blz. 296
Renovatie zwembaden
-
Blz. 297
Stimuleren van sport en bewegen
-
Blz. 298
Uitvoeren beleidsnota sport
-
Blz. 299
Prestatie-indicator
-
Blz. 300
4.5 Sociaal culturele accommodaties
-
Blz. 301
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 302
De gemeenschapshuizen zijn voor iedereen toegankelijk en duurzaam, daarnaast worden ze multifunctioneel en optimaal gebruikt.
-
Blz. 303
Uitvoeren accommodatiebeleid
-
Blz. 304
Meedoen aan sport, cultuur en ontmoeting stimuleren en faciliteren
-
Blz. 305
Bouwhal carnaval
-
Blz. 306
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 307
Uitvoeren accommodatiebeleid
-
Blz. 308
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 309
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 310
Tabel Prg. 4-2
-
Blz. 311
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 312
Inleiding Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 313
Algemeen
-
Blz. 314
Lokale heffingen/ plaatselijke belastingen
-
Blz. 315
Lokale heffingen/ plaatselijke belastingen
-
Blz. 316
Toeristenbelasting
-
Blz. 317
Algemene uitkeringen
-
Blz. 318
Algemene uitkeringen
-
Blz. 319
Dividend
-
Blz. 320
Toelichting tabel AlgDM-5
-
Blz. 321
Saldo financieringsfunctie
-
Blz. 322
Toelichting tabel AlgDm-6
-
Blz. 323
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 324
Toelichting tabel AlmDm-7
-
Blz. 325
Onvoorzien
-
Blz. 326
Toelichting tabel AlgDm-8
-
Blz. 327
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 328
Toelichting tabel AlgDm-9
-
Blz. 329
Overhead
-
Blz. 330
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 331
Tabel Overhead-1
-
Blz. 332
Basisset beleidsindicatoren
-
Blz. 333
Inleiding Basisset beleidsindicatoren
-
Blz. 334
Inleiding
-
Blz. 335
Beleidsindicatoren en taakvelden
-
Blz. 336
Beleidsindicatoren en taakvelden
-
Blz. 337
Leeswijzer
-
Blz. 338
Leeswijzer
-
Blz. 339
Tabel
-
Blz. 340
Paragrafen
-
Blz. 341
Inleiding paragrafen
-
Blz. 342
Inleiding paragrafen
-
Blz. 343
Inleiding
-
Blz. 344
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 345
Inleiding Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 346
Inleiding
-
Blz. 347
Inventarisatie van de risico’s
-
Blz. 348
Risicomanagement
-
Blz. 349
Risicomanagementbeleid
-
Blz. 350
Risico
-
Blz. 351
Risicoprofiel
-
Blz. 352
Risicokaart
-
Blz. 353
Risico top 10
-
Blz. 354
Totaal financieel risico
-
Blz. 355
Toelichting totaal financieel risico
-
Blz. 356
Toelichting bij risico’s
-
Blz. 357
Toelichting bij risico’s
-
Blz. 358
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
-
Blz. 359
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 360
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 361
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 362
Weerstandsvermogen
-
Blz. 363
Weerstandsvermogen
-
Blz. 364
Financiële kengetallen
-
Blz. 365
Financiële kengetallen
-
Blz. 366
B. Lokale heffingen
-
Blz. 367
Inleiding Lokale heffingen
-
Blz. 368
Inleiding
-
Blz. 369
Beleid en hoofdlijnen
-
Blz. 370
Beleid en hoofdlijnen
-
Blz. 371
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 372
Precariobelasting
-
Blz. 373
Toeristenbelasting
-
Blz. 374
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 375
Rioolheffing
-
Blz. 376
Begraafrechten
-
Blz. 377
Leges omgevingsvergunning
-
Blz. 378
Secretarieleges (paspoorten, rijbewijzen)
-
Blz. 379
Marktgelden
-
Blz. 380
Lokale lastendruk
-
Blz. 381
Lokale lastendruk
-
Blz. 382
Inkomsten
-
Blz. 383
Inkomsten
-
Blz. 384
Kwijtschelding
-
Blz. 385
Kwijtschelding
-
Blz. 386
C. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 387
Inleiding onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 388
Inleiding
-
Blz. 389
Planning Openbare Werken 2021 en verder
-
Blz. 390
Planning Openbare Werken 2021 en verder
-
Blz. 391
a. Wegen
-
Blz. 392
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 393
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 394
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 395
Toelichting investeringen (investeringsprognose 2019)
-
Blz. 396
Realisatie t.o.v. planning
-
Blz. 397
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 398
Toelichting af te sluiten investeringen
-
Blz. 399
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 400
b. Riolering
-
Blz. 401
Beleidskader
-
Blz. 402
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 403
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 404
Toelichting investeringen
-
Blz. 405
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 406
Toelichting af te sluiten investeringen
-
Blz. 407
c. Water
-
Blz. 408
Beleidskader
-
Blz. 409
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 410
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 411
Realisatie t.o.v. planning
-
Blz. 412
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 413
d. Groen
-
Blz. 414
Beleidskader en beleidsuitgangspunten
-
Blz. 415
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 416
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 417
Investeringen
-
Blz. 418
Toelichting op de exploitatie
-
Blz. 419
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 420
Toelichting af te sluiten investeringen
-
Blz. 421
e. Gebouwen
-
Blz. 422
Beleidskader
-
Blz. 423
Geplande werkzaamheden (begroting 2021)
-
Blz. 424
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 425
Realisatie t.o.v. planning
-
Blz. 426
Toelichting lopende investeringen
-
Blz. 427
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 428
D. Financiering
-
Blz. 429
Inleiding Financiering
-
Blz. 430
Inleiding
-
Blz. 431
A. Risicobeheer
-
Blz. 432
A. Risicobeheer
-
Blz. 433
A 1. Renterisico’s
-
Blz. 434
A 1.1. Renterisico vlottende schuld (kortlopende leningen)
-
Blz. 435
A 1.2. Renterisico vaste schuld (langlopende leningen): rente risiconorm
-
Blz. 436
A 2. Kredietrisico’s
-
Blz. 437
A 2.1 Kredietrisico op leningen en beleggingen
-
Blz. 438
A 2.2 Kredietrisico ten aanzien van gemeentegaranties (borgstellingen)
-
Blz. 439
B. Financieringspositie
-
Blz. 440
Financieringsfunctie
-
Blz. 441
Algemene ontwikkelingen: rentebeleid
-
Blz. 442
Solvabiliteit
-
Blz. 443
Financiering vaste activa
-
Blz. 444
Renteschema
-
Blz. 445
E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 446
Inleiding Bedrijfsvoering
-
Blz. 447
Inleiding
-
Blz. 448
A. Personeel en organisatie
-
Blz. 449
Personeel
-
Blz. 450
Organisatie
-
Blz. 451
B. Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 452
Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 453
C. Huisvesting en facilitaire zaken
-
Blz. 454
Huisvesting en facilitaire zaken
-
Blz. 455
D. Financiën, Planning & Control en Informatiebeveiliging
-
Blz. 456
Financiën, P&C en Informatiebeveiliging
-
Blz. 457
E. Inkoop
-
Blz. 458
Inkoop
-
Blz. 459
F. Juridische Zaken
-
Blz. 460
Juridische zaken
-
Blz. 461
F. Verbonden partijen
-
Blz. 462
Inleiding Verbonden partijen
-
Blz. 463
Inleiding
-
Blz. 464
Visie en doelstellingen
-
Blz. 465
Visie en doelstellingen
-
Blz. 466
Wet gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 467
Wet gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 468
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 469
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 470
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 471
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 472
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 473
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 474
G. Grondbeleid
-
Blz. 475
Inleiding Grondbeleid
-
Blz. 476
Inleiding
-
Blz. 477
a. Visie gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 478
a. Visie gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 479
b1. Ontwikkelingen / uitvoering gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 480
b1. Ontwikkelingen / uitvoering gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 481
b2. Ontwikkelingen / uitvoering faciliterend grondbeleid
-
Blz. 482
b2. Ontwikkelingen / uitvoering faciliterend grondbeleid
-
Blz. 483
c. Wonen
-
Blz. 484
c. Wonen
-
Blz. 485
d. Werken/ bedrijventerreinen
-
Blz. 486
d. Werken/ bedrijventerreinen
-
Blz. 487
e. Actieve gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 488
e. Actieve gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 489
f. Financiële positie actieve grondexploitaties
-
Blz. 490
f. Financiële positie actieve grondexploitaties
-
Blz. 491
Conclusie
-
Blz. 492
g. Conclusie resultaat eigen grondexploitaties
-
Blz. 493
g. Conclusie resultaat eigen grondexploitaties
-
Blz. 494
h. Risico’s eigen grondexploitaties
-
Blz. 495
h. Risico’s eigen grondexploitaties
-
Blz. 496
i. Reserves grondbedrijf in relatie tot risico´s – weerstandscapaciteit grondbedrijf
-
Blz. 497
i. Reserves grondbedrijf in relatie tot risico´s – weerstandscapaciteit grondbedrijf
-
Blz. 498
Jaarrekening 2021
-
Blz. 499
Inleiding jaarrekening
-
Blz. 500
Inleiding jaarrekening
-
Blz. 501
Balans per 31 december 2021
-
Blz. 502
Balans
-
Blz. 503
EMU-saldo
-
Blz. 504
EMU-saldo
-
Blz. 505
Toelichting
-
Blz. 506
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 507
Overzicht van Baten en lasten
-
Blz. 508
Grondslagen van waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 509
Inleiding
-
Blz. 510
Inleiding
-
Blz. 511
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 512
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 513
Balans
-
Blz. 514
Vaste activa
-
Blz. 515
Vlottende activa
-
Blz. 516
Vaste Passiva
-
Blz. 517
Vlottende passiva
-
Blz. 518
Borg- en garantiestellingen
-
Blz. 519
Borg- en garantiestellingen
-
Blz. 520
Toelichting balans
-
Blz. 521
Vaste Activa
-
Blz. 522
Immateriële vaste activa
-
Blz. 523
Materiële vaste activa
-
Blz. 524
Afgesloten kredieten
-
Blz. 525
Lopende kredieten
-
Blz. 526
Financiële vaste activa
-
Blz. 527
Vlottende Activa
-
Blz. 528
Voorraden
-
Blz. 529
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 530
Liquide middelen
-
Blz. 531
Overlopende activa
-
Blz. 532
Vaste Passiva
-
Blz. 533
Eigen vermogen
-
Blz. 534
Algemene reserves algemene dienst
-
Blz. 535
Bestemmingsreserves
-
Blz. 536
Reserves van het grondbedrijf
-
Blz. 537
Voorzieningen
-
Blz. 538
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
-
Blz. 539
Voorzieningen voor onderhoud
-
Blz. 540
Voorzieningen van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden
-
Blz. 541
Vaste schulden met een rente typische looptijd van een jaar of langer
-
Blz. 542
Vlottende Passiva
-
Blz. 543
Vlottende Passiva
-
Blz. 544
Netto vlottende schuld met een rente typische looptijd korter dan één jaar: overige schulden
-
Blz. 545
Overlopende passiva
-
Blz. 546
Waarborgen en garanties
-
Blz. 547
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 548
Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen
-
Blz. 549
Meerjarige contracten
-
Blz. 550
Waarborgen en garanties
-
Blz. 551
Toelichting overzicht van baten en lasten
-
Blz. 552
Inleiding
-
Blz. 553
Inleiding
-
Blz. 554
Mutatie reserves
-
Blz. 555
Mutaties reserves
-
Blz. 556
Belangrijkste afwijkingen
-
Blz. 557
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 558
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 559
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 560
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 561
Tabel Incidentele baten
-
Blz. 562
Tabel Incidentele lasten
-
Blz. 563
Toelichting incidentele baten en lasten
-
Blz. 564
Toelichting incidentele baten en lasten
-
Blz. 565
Analyse begrotingsafwijkingen
-
Blz. 566
Inleiding
-
Blz. 567
Inleiding
-
Blz. 568
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 569
Tabel 5 BL
-
Blz. 570
Toelichting
-
Blz. 571
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 572
Tabel 6 BL
-
Blz. 573
Toelichting
-
Blz. 574
Programma 3. Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 575
Tabel 7BL
-
Blz. 576
Toelichting
-
Blz. 577
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 578
Tabel 8BL
-
Blz. 579
Toelichting
-
Blz. 580
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 581
Tabel 11BL
-
Blz. 582
Toelichting
-
Blz. 583
Overhead
-
Blz. 584
Tabel 12BL
-
Blz. 585
Toelichting
-
Blz. 586
Analyse begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 587
Inleiding
-
Blz. 588
Burger en bestuur
-
Blz. 589
Investeringen
-
Blz. 590
Eigen bijdragen van het Centraal administratiekantoor (CAK)
-
Blz. 591
Eigen bijdragen van het Centraal administratiekantoor (CAK)
-
Blz. 592
Informatie Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
-
Blz. 593
Inleiding
-
Blz. 594
Bezoldiging topfunctionarissen
-
Blz. 595
Exploitatiesaldo en resultaatbestemming
-
Blz. 596
Exploitatiesaldo en resultaatbestemming
-
Blz. 597
Resultaat
-
Blz. 598
Resultaatbestemming
-
Blz. 599
Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen (SISA)
-
Blz. 600
SISA
-
Blz. 601
Bijlagen
-
Blz. 602
1. Overzicht actuele beleidsstukken
-
Blz. 603
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 604
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 605
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 606
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 607
Programma 3. Ruimte, Wonen en Economie
-
Blz. 608
Programma 3. Ruimte, Wonen en Economie
-
Blz. 609
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 610
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 611
Algemene beleidsdocumenten
-
Blz. 612
Algemene beleidsdocumenten
-
Blz. 613
2. Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 614
2. baten en lasten per taakveld
-
Blz. 615
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 616
3. Taakvelden per programma
-
Blz. 617
3. Taakvelden per programma
-
Blz. 618
Taakvelden per programma
-
Blz. 619
4. Ontwikkeling rekeningsaldo
-
Blz. 620
4. Ontwikkeling rekeningsaldo
-
Blz. 621
Inleiding
-
Blz. 622
5. Afkortingenlijst
-
Blz. 623
5. Afkortingenlijst
-
Blz. 624
5. Afkortingenlijst
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap