Portefeuillehouder
Jürgen Vissers

Omschrijving

We financieren het RBL voor de uitvoering van de leerplichttaken. Voor 2021 heeft het RBL hiervoor de volgende speerpunten vastgesteld:

 

  • Sluitend regionaal vangnet voor jongeren in een kwetsbare positie: RBL streeft ernaar dat in 2021 de dienstverlening voor arbeidstoeleiding voor minder zelfredzame jongeren in geheel West-Brabant is gerealiseerd en blijvend goed loopt.
  • Aanpak oud-Voortijdig schoolverlaters: RBL gaat borgen, dat (potentiële) voortijdige schoolverlaters adequaat gekoppeld worden aan een onderwijs- of arbeidstraject.
  • Overstap binnen het onderwijs verbeteren (aansluiting PO en VO, aansluiting VO en MBO): afhankelijk van de evaluatie in 2020 kan in 2021 een vervolg gegeven worden aan dit speerpunt. De 16 West-Brabantse gemeenten en de zes samenwerkingsverbanden passend onderwijs hebben zich via het ‘thuiszitterspact’ verbonden aan de ambitie dat in schooljaar 2019-2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder een passend aanbod van onderwijs en/of zorg. Deze ambitie blijft staan in 2021.

Kwaliteit

In 2021 richtte het RBL zich vooral op: 
•  Leerplichtige leerlingen zonder schoolinschrijving hadden de hoogste prioriteit. Het streven bleef ook tijdens corona dat alle jongeren tot 18 jaar op school zitten. Tenminste tot het moment van de behaalde startkwalificatie. 
•  Samen met onze lokale partners deed de leerplichtambtenaar alles om absoluut verzuim op te lossen. De meest gebruikte vrijstelling blijft die op grond van artikel 5 onder c: onderwijs volgen op een school in het buitenland. 
•  Het aantal VSV-ers (voortijdig schoolverlaters) daalde verder, vooral door effectieve inzet van leerplichtambtenaren en trajectbegeleiders van RBL, professionals scholen, gemeenten en zorgpartijen. Door de verslechterde arbeidsmarkt is voor jongerenwerk een onaantrekkelijk alternatief voor onderwijs. De daling van het aantal VSV-ers is positief , maar betekent helaas niet dat corona geen negatieve gevolgen heeft voor VSV. 
•  Aanpak oud-Voortijdig schoolverlaters: RBL borgde de koppeling van (potentiële) voortijdige schoolverlaters adequaat aan een onderwijs- of arbeidstraject.
•  De overstap binnen het onderwijs verbeterde: aansluiting PO en VO, aansluiting VO en MBO.