Paragraaf A – Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Drimmelen hecht waarde aan een robuust weerstandsvermogen en streeft naar een weerstandsratio van minimaal 1. In die situatie is het beschikbare weerstandsvermogen minimaal gelijk aan het weerstandsvermogen dat voor het risicoprofiel nodig is. Eind 2021 was dit 3,5 en was er dus voldoende reserve voor toekomstige risico’s.
De financiële gezondheid van een gemeente kent een verplichte set kengetallen. Eind 2021 was de schuldpositie 26% (bij een toegestane bovengrens van 130%), de solvabiliteitsratio was 55% (bij een gewenste ondergrens van 35%) en de grondexploitatie was 1% (bij een toegestane bovengrens van 10%). Het structurele exploitatieresultaat was -1% (begroot -2%). Dit betekent dat structurele baten lasten niet geheel de structurele lasten dekken. De belastingcapaciteit maakte met 100% duidelijk dat er op geen ruimte was voor verruiming van lokale belastingen.
De hoogte en samenhang van de set kengetallen laten eind 2021 een financieel gezond Drimmelen zien. Deze constatering deed ook het college in de jaarstukken 2020.
Paragraaf B – Lokale heffingen
Een belangrijk deel van de gemeentelijke opbrengsten is lokale belastingen, zoals onroerendzaakbelasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing. In 2021 waren die opbrengsten € 12,4 miljoen, zo’n € 0,3 miljoen lager dan begroot. Een schikking met Brabant Water drukte de precario opbrengsten.
De lokale lastendruk - het gemiddelde van de onroerendzaakbelasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing – was € 811,99 (2020 € 806,03) per huishouden. Voor 2021 werd een lastendruk begroot van € 771,31. Door stijgende huizenprijzen en bestandsoptimalisatie steeg de gemiddelde WOZ-waarde. Hierdoor nam de onroerendzaakbelasting toe.
Paragraaf C – Onderhoud kapitaalgoederen
Drimmelen is verantwoordelijk voor een veilige en aantrekkelijke openbare ruimte. Daarom onderhouden we als eigenaar wegen, openbare verlichting, civiele kunstwerken, openbaar groen, rioleringen en (stedelijk) water en gebouwen. Dit onderhoud kostte € 2,1 miljoen. Dat is lager dan in de bijgestelde begroting werd voorzien (€ 2,2 miljoen).
Voor lopende investeringen stelde de gemeenteraad € 22,8 miljoen beschikbaar. Hiervan was eind 2021 € 12,7 miljoen uitgegeven. Daarmee was er op dat moment € 10,1 miljoen kredietruimte, vooral voor investeringen in wegen (€ 4,6 miljoen) en riolering (€ 5,2 miljoen).
Paragraaf D – Financiering
De kasgeldlimiet is de maximaal toegestane omvang van de korte termijnschulden. Volgens een ministeriele regeling is die limiet 8,5% van de begrote lasten. In ons geval is die limiet in 2021 € 4,8 miljoen. In de 1e 2 kwartalen waren de korte termijnschulden hoger dan de kasgeldlimiet. Daarom zetten we in juli 2021 de BNG-lening van € 5 miljoen om in een lening van € 13,5 miljoen. Deze lening heeft een looptijd van 30 jaar en een rente van 0,552%.
Samen met andere gemeenten is Drimmelen achtervang op het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Sinds 1 augustus 2021 geldt een ander regime. De achtervangpositie is naar rato van de marktwaarde van het DAEB-bezit (Diensten van Algemeen Economisch Belang). Deze regimewijziging betekent een verzwaring van onze achtervangpositie.
Paragraaf E – Bedrijfsvoering
VNG en vakbonden bereikten op 3 november 2021 een principeakkoord voor een nieuwe CAO. Dit akkoord voorziet in een salarisverhoging per 1 december 2021 en een eenmalige uitkering. Het financieel effect is in 2021 verwerkt. Dit leidde tot hoger dan voorziene loonkosten.
De projecten van het ambitieplan Dienstverlening en Informatievoorziening kregen een vervolg.
- De telefonische bereikbaarheid is verbeterd met een klantcontactsysteem
- digitaal samenwerken is verbeterd
- er kwam een trainingsprogramma voor optimaal gebruik van Office 365
- hybride werken (thuis en op kantoor) is uitgerold.
De grondslag voor de Wet onroerende zaken veranderde van kubieke naar vierkante meters. Die nieuwe heffingsgrondslag is in 2021 doorgevoerd en passen we voor het eerst toe in 2022.
De provincie heeft Interbestuurlijk Toezicht op het archief- en informatiebeheer van gemeenten. De gemeente bood in 2021 haar 2-jaarlijkse verslag aan Gedeputeerde Staten aan. Er waren geen nadere acties vereist.
Voor informatiebeveiliging en privacy stond 2021 in het teken van de implementatie van Baseline Informatiebeveiliging Overheid. Deze norm voor informatiebeveiliging is sinds 1 januari 2020 van kracht. We zetten opnieuw in op het vergroten van de bewustwording van het belang van informatiebeveiliging en privacy. Het aantal beveiligingsincidenten steeg naar 38, waarvan 1 datalek.
Rekenkameronderzoek naar het inkoop- en aanbestedingsbeleid uit 2019 gaf reden tot evaluatie en aanpassing beleid. Dat gebeurde in 2021. We begonnen met professioneel managen van inkoopcontracten.
Paragraaf F – Verbonden partijen
De Eerste Kamer stemde op 14 december 2021 in met een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De wijziging verbetert de betrokkenheid van raadsleden bij het bestuur van een samenwerkingsverband. De nieuwe Wgr gaat in op 1 juli 2022.
In 2021 bleef de portefeuille met gemeenschappelijke regelingen ongewijzigd. We begonnen met het voorbereiden van een gemeenschappelijke regeling voor beschermd wonen.
De vermogensposities van de GR’en waaraan Drimmelen deelneemt verschoven in 2021 nauwelijks ten opzichte van de begrote posities. Dat gold ook voor de financiële resultaten, het risicoprofiel van de GR’en en de gemeentelijke bijdrage. In totaal droegen we € 5,1 miljoen bij aan de exploitatie van gemeenschappelijke regelingen.
De GR Veiligheidsregio en de GR GGD werden zonder tussenkomst van gemeenten gecompenseerd voor hogere kosten in het corona-dossier. Wel was Drimmelen tussenstop voor de financiële steun aan WAVA/MidZuid.
Drimmelen schaalde het aantal prioriteitsaandelen in het Eerste Traais Warmtebedrijf b.v. af van 10 naar 1. We behouden voldoende invloed op de warmtevoorziening voor particuliere en publieke gebouwen in Terheijden.
Paragraaf G – Grondbeleid
Drimmelen heeft een faciliterend grondbeleid en heeft eind 2021 6 actieve grondposities: Oranjeplein en E-veld in Terheijden, Prinsenpolder, dorpshart en kavels Geraniumstraat en Antwerpsestraat in Made en Degaterrein in Lage Zwaluwe.
De exploitatie van kavels aan de Geraniumstraat en Antwerpsestraat leidden in 2021 tot een winst van € 350.000. Voor 2022 verwachten we voor E-veld en Degaterrein substantiële voordelige resultaten.