Informatievoorziening (en Dienstverlening)
In 2019 ging de gemeenteraad akkoord met de Visie op Dienstverlening. Doel is borgen van moderne en toekomstbestendige dienstverlening en informatievoorziening. De visie is van buiten naar binnen opgesteld, met gebruik van burgerparticipatie initiatieven. We definieerden 7 dienstverleningswaarden. Deze vertaalden we naar 4 leidende principes voor dienstverlening door gemeente Drimmelen: betrouwbaar, mensgericht, efficiënt en interactief.
We schreven een Ambitieplan met 9 deelprojecten (besluitvorming raad december 2020). In 2021 werkten we vooral aan:
1. Betere telefonische bereikbaarheid en opvolging door aanschaf en implementatie van een klantcontactsysteem (i-KCS). Hieruit destilleren we beschikbare onderzoekgegevens voor verbetervoorstellen en -mogelijkheden. We namen de applicatie telefooncentrale onder de loep op technische mogelijkheden, aanvullingen en nieuwe gebruiksmogelijkheden. Waar nodig en mogelijk verbeteren we deze. Het beheer ging in 2021 over naar de gemeente Breda. We kijken ook naar andere mogelijkheden zoals bellen via Teams, gebruikersgemak, voor betere bereikbaarheid van medewerkers. Dit doen we vooral omdat we vanaf 2021 begonnen met hybride werken (combinatie thuis en op kantoor werken, plaats- en tijdonafhankelijk).
2. In 2020 begonnen we met zaakgericht werken: digitaal samenwerken. Dit is een combinatie van klantgericht en procesmatig sturen van primaire werkprocessen. Zo voldoen we aan de kernwaarden en interactie en verbeteren we informatieverstrekking. In 2021 is hiermee gestart en richting gegeven. Dit vraagt nog verdere inrichting en uitvoering. Vooral in 2022 werken we aan vaststelling, implementatie, uitvoering en gebruik. Voor aansturing, monitoring, voortgang en borging begon in 2021 een programmamanager Dienstverlening.
3. Verder optimaliseren en gebruiken van de verschillende faciliteiten binnen Office 365. Bijvoorbeeld de modules (Teams en SharePoint) om thuis werken te ondersteunen en te optimaliseren. Medewerkers krijgen training en opleiding voor optimaal gebruik en vaardigheid in borging van de informatie(voorziening). We inventariseerden de uitgangspunten en wie welke training gaat volgen om kwaliteit van gebruik te garanderen. De opdracht is aanbesteed, uitvoering gebeurt in 2022. Waar nodig en mogelijk doen we dit samen met de gemeente Breda die eerder intern zo’n project deed.
4. Organisatieontwikkeling zette in 2021 nadrukkelijk in op thema’s Basisdienstverlening op orde en Het Nieuwe Werken. Naast hybride werken kregen medewerkers in 2021 actuele mobiele devices om hun werk meer digitaal te doen, inclusief digitaal vergaderen.
Gegevensbeheer
Het team beheer informatie systemen (BIS) heeft een cruciale positie bij incidenten- en wijzigingenbeheer voor de interne organisatie, externe (software)leveranciers en de Gemeente Breda. Dit team verzorgt vooral het functioneel beheer voor kernapplicaties (cruciaal voor de bedrijfsvoering). In 2020 is een doorontwikkeling gestart, die doorloopt in 2021. De focus ligt op:
• Datakwaliteit
• Taakvolwassenheid van medewerkers
• Inzicht in verschillende rollen in het informatievoorzieningsdomein
• Invullen en uitvoeren taken, verantwoordelijkheden
• Samenwerken en aanspreken op nakomen afspraken.
De ingezette ontwikkeling vraagt ook in 2022 nog aandacht. De noodzakelijke regierol en afstemming, interne kwaliteit en noodzakelijke bezetting moeten aansluiten bij de opdrachten en aanhechten bij de omgeving (vooral interne klanten, kernleveranciers en ICT-partner gemeente Breda).
ICT Taskforce
Het team beheer informatie systemen (BIS) heeft een cruciale positie bij incidenten- en wijzigingenbeheer voor de interne organisatie, externe (software)leveranciers en de Gemeente Breda. Dit team verzorgt vooral het functioneel beheer voor kernapplicaties (cruciaal voor de bedrijfsvoering). In 2020 is een doorontwikkeling gestart, die doorloopt in 2021. De focus ligt op:
• Datakwaliteit
• Taakvolwassenheid van medewerkers
• Inzicht in verschillende rollen in het informatievoorzieningsdomein
• Invullen en uitvoeren taken, verantwoordelijkheden
• Samenwerken en aanspreken op nakomen afspraken.
De ingezette ontwikkeling vraagt ook in 2022 nog aandacht. De noodzakelijke regierol en afstemming, interne kwaliteit en noodzakelijke bezetting moeten aansluiten bij de opdrachten en aanhechten bij de omgeving (vooral interne klanten, kernleveranciers en ICT-partner gemeente Breda).
ICT Taskforce
Voor achterstallig onderhoud van ICT/kernapplicaties stelden we in 2021 een Taskforce aan. Op hoofdlijnen was het achterstallig onderhoud:
1. Performance kernapplicaties
2. Lopende issues op kernapplicaties (systeemtechnisch en beheer)
3. Actualisatie applicatielandschap (Upgrades/releases)
4. Actualisatie serverlandschap
5. Certificaten beheer ESB
6. Inrichting functioneel beheer.
Samen met gemeente Breda en leveranciers van kernapplicaties werkten we aan verbetering en/of oplossing van achterstallig onderhoud en ondersteuning/training medewerkers. Eind 2021 was het project klaar. Conclusies en aanbevelingen werken we verder uit in 2022. We implementeren ze als borging van optimaal functionerende en goed beheerde kernapplicaties.
Het team Samenhangende Objecten Registraties (SOR) voert de gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden uit voor diverse Basisregistraties (BAG, WOZ, BGT, Ondergrond) en de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB). Onze gemeente is hiervoor mede bronhouder. Doel van Basisregistraties is verplicht gebruik van (juiste) gegevens van burgers door de overheid. We moeten deze gegevens in- en extern zoveel mogelijk, beschikbaar stellen aan burgers, bedrijven) en andere belanghebbenden en. We gebruiken de systematiek eenmalig vastleggen voor meervoudig gebruik.
In het 1e kwartaal 2021 kreeg de Informatieronde een presentatie over achtergrond, inhoud, belang, stand van zaken, ontwikkelingen en uitdagingen van de Basisregistraties in Drimmelen.
In 2021 maakten we een concept projectplan BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie.) In 2022 in voeren we het uit voor optimalisatie en borging van ons werk, verplichtingen en verantwoordelijkheden. In 2020 gingen we verder met optimaliseren van de kwaliteit van Basisregistraties. In 2021 hebben we daar flink aan gewerkt. Dit onderwerp vraagt ook in 2022 nog aandacht. Bijvoorbeeld toetsing via ENSIA-rapportages en tussentijdse controles van de Waarderingskamer (Wet WOZ). In het project m3 > m2 constateert de Waarderingskamer verbeteringen in de kwaliteit van onze Basisregistraties. Voor optimalisatie kochten we in 2021 de zogenaamde WOZ-monitor voor gemakkelijke bestandvergelijking (beter inzicht en gesignaleerde uitval). Ook de koppeling met de Landelijke Voorziening WOZ is beter.
In 2020 begonnen we met waarderen op gebruiksoppervlak voor de WOZ. Dit liep door tot en met 2021 en is klaar. De veranderde grondslag voor de Wet WOZ (van m3 > m2) is hiermee gereed. De gegevens zijn de basis voor de waardebepaling Wet WOZ en voor de aanslagen ozb begin 2022.
Per 1 januari 2021 is er een nieuwe tranche in de wetgeving bij de Basisregistratie Ondergrond (BRO). De gevolgen voor onze gemeente zijn geïmplementeerd. In 2021 houden collega’s de WKPB bij in een applicatie bij het Kadaster. In 2020 ging Drimmelen als 1e gemeente in Noord-Brabant over naar dit systeem. De (Basis)registraties met een geo-component gaan in de nabije toekomst op in een samenhangende objectenregistratie. Dit is een landelijk project, wat we op de voet volgen en waar we uiteraard aan meedoen.