Opgroeien en opvoeden € 186.000 voordeel
Onderwijs € 79.000 voordeel
Leerlingenvervoer € 62.000 voordeel
Door de sluiting van de scholen vanwege Corona werd enkele maanden geen leerlingenvervoer ingezet. Gedurende de lockdown werd alleen vervoer ingezet naar de noodopvang voor kinderen van ouders met cruciale beroepen. Omdat minder ritten gereden zijn, liggen de kosten in deze maanden veel lager dan in de andere maanden.
Peutertoeslag € 17.000 voordeel
Er is € 17.000 minder aan peutertoeslag uitgekeerd dan begroot doordat vanwege thuiswerken en lockdowns minder gebruik is gemaakt van de peuterspeelzaal. In coronatijd is ook een deel vergoed vanuit coronamiddelen vanuit rijksoverheid.
Onderwijsbeleid (reserve) € 27.500 nadeel
Ten behoeve van de verduurzaming onderwijsgebouwen en het opstellen van de huisvestingsvisie Terheijden (acties Integraal Huisvestingsprogramma Onderwijs, IHP) zijn eenmalig middelen ter beschikking gesteld (reserve). De werkzaamheden zijn doorgeschoven naar 2022 waardoor de onttrekking uit de reserve niet plaatsvindt. De budgetten zelf zijn al in december 2021 door uw raad overgeheveld.
Stuifhoek (reserve) € 3.000 nadeel
Ten behoeve van de nieuwbouw van de Stuifhoek is een voorbereidingskrediet ter beschikking gesteld. De oplevering van de school vindt pas over enkele jaren plaats waardoor er niet wordt afgeschreven op dit krediet en is ook de onttrekking uit de reserve kapitaallasten lager.
Jeugdhulp - voorliggende voorziening en preventie €
Taskforce Jeugd € -
De raad heeft in 2021 bij de oprichting van de tijdelijke Taskforce jeugd, incidenteel € 250.000 beschikbaar gesteld. Een deel hiervan is ingezet in 2021, het restant wordt in 2022 ingezet. Door lagere besteding is ook minder aan de reserve onttrokken waardoor onderbesteding geen effect heeft op het rekeningsaldo.
Jeugdhulp - toegang € 36.000 voordeel
Gemeenschappelijke Regeling Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) € 26.000 voordeel
Centrumgemeente Breda heeft in 2021 extra rijksmiddelen ontvangen. De stuurgroep van de Gemeenschappelijke Regeling Geweld in Afhankelijkheidsrelaties heeft daarom besloten om in 2021 incidenteel een bedrag aan deelnemende gemeenten uit te betalen. Drimmelen heeft
€ 26.000 teruggekregen.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) € 10.000
Een verschil van ruim € 10.000 komt door een resultaatbestemming CJG over 2020 (voordeel € 10.000). De reguliere bijdrage 2021 aan het CJG komt overeen met de begroting.
Specialistische jeugdzorg € 84.000 voordeel
PGB Jeugd € 42.000 nadeel
De oorzaak van de overschrijding is niet gelegen in een toename van het aantal jeugdigen met PGB, maar in een toename van het afgegeven PGB-budget per jeugdige. Enerzijds hangt dit samen met een aantal specifieke casussen waarvoor veel zorginzet nodig is geweest. Daarnaast heeft voor een (klein) aantal jeugdigen de invloed van Corona een budget verhogend effect gehad.
Specialistische jeugdzorg regio € 126.000 voordeel
De kosten specialistische jeugdzorg over 2021 zijn lager uitgevallen dan de gewijzigde (verhoogde) begroting (€ 127.000 voordeel). Enerzijds is er meer uitgegeven aan specialistische jeugdzorg dan begroot (€ 88.000 nadeel). Deze stijging zit vooral bij de Landelijke functies (LTA) en ook bij Ambulant. De toenemende GGZ-problematiek heeft mogelijk een relatie met corona. Anderzijds is er een voordeel van € 215.000. Dit voordeel bestaat uit opbrengsten kwaliteitsonderzoeken WBO (€ 29.000 voordeel), Jeugdbescherming/Jeugdreclassering (€ 181.000 voordeel) en generalistische jeugdzorg (€ 5.000 voordeel). De jeugdzorgregio WBO heeft meerdere kwaliteitsonderzoeken uitgevoerd bij zorgaanbieders. Deze onderzoeken en controles hebben geleid tot een terugvordering van reeds betaalde declaraties van € 29.000.
In de Q3 rapportage zagen we een stijgende trend bij Jeugdbescherming/Jeugdreclassering. Deze heeft zich niet voortgezet. Daarom is achteraf gezien onterecht bijgeraamd. Op deze vorm van jeugdzorg hebben we geen invloed. Dat maakt het lastig voorspellen en begroten. Pas achteraf wordt daar verantwoording over afgelegd.
Het restantverschil op dit thema van € 18.000 (voordeel) word met name veroorzaakt door lagere regionale kosten WBO a.g.v. moeilijk invulbare vacatures en minder projecten jongerenparticipatie vanwege corona.
Zorg voor kwetsbare burgers € 324.000 voordeel
Maatwerkvoorzieningen WMO woningaanpassingen € 37.000 voordeel
Het voor de woningaanpassingen beschikbare budget is gebaseerd op de gemiddelde uitgaven van de laatste paar jaar. De uitgaven schommelen sterk doordat de gemeente incidenteel moet bijdragen in grote woningaanpassingen. De lagere kosten in 2021 komen met name door Corona waardoor het langer duurt voordat inwoners de aanpassingen uit kunnen laten voeren en tevens is er een gebrek aan bouwmaterialen en personeel. De declaratie van de kosten schuift hierdoor naar 2022.
WMO huishoudelijke ondersteuning € 39.000 voordeel
Door vergrijzing neemt de vraag naar huishoudelijke ondersteuning geleidelijk toe. Na de invoering van een lage inkomensonafhankelijke eigen bijdrage in 2019 stijgt de vraag sterker dan voorheen.
De onderschrijding van het budget heeft een aantal redenen. In 2021 is het aantal cliënten minder gestegen dan verwacht (3% in plaats van 4%). Daarnaast is de regel over vervanging van hulpen tijdens hun vakantie aangepast. Vervanging vindt alleen plaats als dit noodzakelijk is voor de cliënt.
Tenslotte kon de huishoudelijke ondersteuning soms niet worden geleverd vanwege hoog ziekteverzuim bij de aanbieders door corona of het volgen van de quarantainevoorschriften. Door krapte op de arbeidsmarkt kon niet altijd passende vervanging worden gevonden.
WMO Begeleiding € 26.000 nadeel
De kosten voor WMO-begeleiding zijn per saldo € 22.000 hoger dan begroot doordat meer inwoners dan begroot begeleiding nodig hebben. Dit kan komen door meer bekendheid van de mogelijkheden van Wmo-begeleiding, langer thuis wonen of snellere afronding van behandelingen (vanuit de Ziektekostenverzekering).
Persoonsgebonden budget WMO € 51.000 voordeel
In 2021 zijn een aantal grote persoonsgebonden budgetten beëindigd, omdat de cliënten een andere indicatie kregen of voldoende zelfredzaam werden. Het financiële effect hiervan werd pas zichtbaar in het vierde kwartaal.
Beschermd Wonen € 121.000 voordeel
Het aandeel van de gemeente Drimmelen in de regionale kosten voor beschermd wonen viel ruim € 99.000 lager uit dan voorzien. De gemeente Breda ontving extra middelen en de overdracht van cliënten naar de Wlz is budgetneutraal verlopen.
De middelen die de gemeente Drimmelen in 2021 ontving voor versterken van de aanpak van dak- en thuisloosheid zijn ingezet voor financiering van de projectleider van het regionale Versterkingsplan dak- en thuisloosheid dat door de regiogemeenten is opgesteld. Voor de resterende middelen ad € 22.000 is geen passende bestemming gevonden.
Algemene voorzieningen WMO € 42.000 voordeel
De kosten van de Algemene voorzieningen zijn € 42.000 lager dan begroot doordat Surplus het exploitatietekort op de pilot Huiskamers in het tweede halfjaar de uitvoering sterk kon verminderen. Ook zijn door Corona minder activiteiten georganiseerd waardoor er een overschot is op het activiteitenbudget.
Toegankelijkheid/inclusie € 49.000 voordeel
Reserves € 80.000 nadeel
In 2021 heeft de gemeente de subsidieregeling KomBinnen! verder uitgevoerd. Deze regeling is ter stimulering van de toegankelijkheid bij verenigingen en organisaties. Vanwege minder aanvragen (8 i.p.v. 13) resteert van het budget € 42.000.Tevens is door corona van het uitvoeringsbudget Inclusie € 38.000 minder besteed. Door de lagere uitgaven is de onttrekking uit de reserve ook lager waardoor lagere kosten geen invloed hebben op het rekeningsaldo. Deze middelen worden in 2022 ingezet.
De uren van de coördinator Inclusie stonden op een ander programma geraamd wat een overschrijding van € 31.000 heeft veroorzaakt bij Inclusie.
Preventie WMO € 31.000 voordeel
Er heeft een verschuiving tussen dit programma en Algemene dekkingsmiddelen plaatsgevonden m.b.t. Coronamiddelen m.b.t. bestrijding eenzaamheid (€ 15.000 nadelig). Hierdoor op dit programma een voordeel en bij Algemene dekkingsmiddelen een nadeel. Tevens zijn er door ziekte minder uren verantwoord (€ 46.000).
Openbare gezondheidszorg € 39.000 voordeel
Openbare gezondheidszorg (reserve) € 20.000 nadeel
De kosten gezondheidszorg zijn € 39.000 lager dan begroot en kent een divers scala aan oorzaken. Scholen uit de gemeente Drimmelen hebben geen aanvraag ingediend voor ‘Gezonde school’ traject (€ 15.000 voordeel). Dit is grotendeels te verklaren doordat de focus van scholen, tijdens de coronapandemie, op continuïteit van onderwijs lag.
Minder verenigingen hebben subsidie voor Rookvrije Generatie en Gezonde Sportkantine aangevraagd dan begroot (€ 7.500 voordeel). Deze beide zaken werden gedekt uit de reserves waardoor de onttrekking ook ruim € 20.000 lager is.
Door personele problemen heeft de GGD niet alle inspecties kinderopvang en gastouders kunnen uitvoeren. De GGD brengt hierdoor niet alle kosten in rekening (€ 6.500 voordeel). Het restantverschil bestaat uit lagere kosten onderhoud AED’s (€ 1.500), vervallen legionella-inspecties (€ 3.500), door corona minder voorlichtingsactiviteiten (€ 1.500), 3 i.p.v. 4 groepen gestart met beweegprogramma (€ 2.000), subsidie Moedige moeders dubbel begroot (€ 2.000).
Het restantverschil op dit thema van € 41.000 (voordeel) wordt met name veroorzaakt door minder aanvragen en uitvoeringskosten mantelzorgcompliment (€ 19.000) waardoor ook de onttrekking uit de reserve € 15.000 lager is. Ook waren de kosten van de Deeltaxi € 15.000 lager doordat a.g.v. Corona er minder gereisd is.
Participatie € 396.000 voordeel
Bijstandsverlening € 80.000 voordeel
Er is sprake van een groei van het aantal plaatsingen voor de banenafspraak boven de in 2021 al aangepaste begroting. Dit geeft een nadeel van € 27.000. Daar tegenover staat een voordeel van € 98.000 vanwege een verhoogde uitstroom uit de Participatiewet uitkering, die vooral in het vierde kwartaal is doorgezet. Tevens was er een netto uitstroom IOAW door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd (€ 15.000). Door vacatures en inhuur is er ten slotte een nadeel ontstaan van € 11.000. Het restantverschil komt door een lagere vergoeding voor personen in een instelling en uitstroom uit de IOAZ (€ 4.000).
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (BBZ) € 30.000 voordeel
Per saldo is in 2021 voor € 53.000 minder aan BBZ verstrekt vanwege minder aanvragen wat geleid heeft tot een lagere declaratie (€ 13.000) waardoor er per saldo een voordeel is van € 40.000 op de BBZ. Door minder aanvragen BBZ en TOZO zijn de advieskosten lager (€ 5.000) en is de rijksvergoeding voor de uitvoering lager dan de uitvoeringskosten(€ 15.000 nadeel).
Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) € 176.000 voordeel
De regeling is bedoeld om een terugval in inkomsten op te vangen en liep tot 30 september 2021. Het was voornamelijk gericht op woonlasten zoals huur, hypotheek en nutsvoorzieningen. In onze gemeente is daar weinig tot geen gebruik van gemaakt waardoor er van het budget € 176.000 resteert.
Sociale werkvoorziening € 34.000 nadeel
Dit nadeel wordt veroorzaakt door niet-begrote betalingen aan MidZuid. Het betreft de betaling van Coronacompensatie van € 34.000 welke middels de Algemene uitkering is ontvangen en is verantwoord onder de Algemene dekkingsmiddelen. Voor de jaarrekening heeft deze betaling dus per saldo geen effect.
Bijzondere bijstand € 74.000 voordeel
Er zijn minder aanvragen voor bibliotheek- en sportabonnementen ingediend doordat vanwege zowel de bibliotheken als sportaccommodaties langere tijd gesloten zijn geweest. Verder waren er weinig aanvragen voor het project 'Kwetsbare zwangeren' (samen € 22.000).
Ook is er minder bijzondere bijstand toegekend dan begroot (€ 19.000). Hiervan is een deel nog in behandeling en komt daardoor t.l.v. 2022.
Tevens is er in 2021 heel beperkt een beroep gedaan op het noodfonds (€ 15.000). Dat wil niet zeggen dat er geen acute situaties waren, maar deze zijn op een andere manier opgelost. Denk aan omgekeerde toets en bekostiging via een particuliere stichting.
De huur van de oude locatie van de voedselbank in de Patronaatstraat in Made is hieruit bekostigd. Een deel is reeds uitbetaald. Van de voedselbank is geen informatie ontvangen over een afrekening 2021 waardoor er een voordeel is van € 18.000
Re-integratie werkzoekenden € 29.000 voordeel
Aan het eind van het jaar is gebleken dat de btw op de re-integratietrajecten compensabel is waardoor de kosten € 23.000 lager uitvielen dan begroot. Daarnaast hebben ondernemers minder gebruik gemaakt van ondersteuning (€ 3.000). Tevens waren er niet begrote inkomsten van € 3.000 wegens het implementeren van een landelijk uitgerolde set aan informatie en beschikkingen voor loonkostensubsidie.
Het restant verschil word veroorzaakt door tal van kleinere afwijkingen op het thema zoals een nieuw contract m.b.t. schuldhulpverlening (voordeel € 20.000) . De kleine verschillen bedragen in totaal € 41.000 voordeel.
Kunst en cultuur € 10.000 voordeel
Geen relevante afwijkingen
Sport en bewegen € 96.000 voordeel
Binnensport € 74.000 voordeel
Het positieve verschil bestaat uit verschillende onderdelen. In 2021 is een beheerder van een sporthal langdurig ziek geweest, hierdoor is er € 32.000 minder aan uren verantwoord.
Doordat de school het beheer van gymnastieklokaal Lage Weide overgenomen heeft, zijn de huurinkomsten ten onrechte afgeraamd voor het gebruik door de school (€ 29.000 voordeel).
Tevens was de vergoeding o.b.v. de Coronaregeling Tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties € 15.000 hoger dan geraamd. Ten slotte diverse verschillen zoals een BTW voordeel, advieskosten voor een aanbesteding en minder onderhoud a.g.v. minder gebruik van de sporthallen.
Zwembaden € 43.000 nadeel
Er is een nieuw, niet begroot, onderhoudscontract afgesloten voor de warmtepompen en zonnepanelen bij de Randoet (€ 11.000) en er is een aantal werkzaamheden vroegtijdig uitgevoerd uit de Meer Jaren Onderhouds Planning MJOP (€ 16.500). Daarnaast zijn er extra kosten (€ 25.000) voor juridische advisering gemaakt in de rechtsprocedure met de aannemer.
Tevens is minder subsidie van € 20.000 uitgekeerd, omdat nog geen data (warmtenet Terheijden) beschikbaar is voor het bepalen van de extra energiekosten Puzzelbad en er is vanwege de hogere kosten een hogere compensatie BTW ontvangen (€ 7.000).
De overschrijding van het krediet, a/g/v/ de rechtszaak, leidt tot hogere afschrijvingskosten (€ 8.000) da begroot. Ten slotte zijn er meer ambtelijke uren besteed t.b.v. de actualisatie en implementatie van de MJOP (€ 7.000). Het restantverschil bestaat met name uit een hogere aanslag OZB a.g.v. de renovatie.
Buitensport € 44.000 voordeel
Reserve trapveldjes € 5.000 nadeel
Door langere levertijden (supply chain) en inval winterse omstandigheden is het niet mogelijk gebleken de infill van de sportvelden in het najaar aan te brengen. De werkzaamheden zijn verplaatst naar de zomer van 2022. Bij de VJN zal opnieuw de benodigde ruimte van € 35.000 worden gevraagd voor uitvoering.
Op basis van de reguliere inspecties van de trapveldjes bleek het vervangen van doelen of hekwerken niet nodig.
Sportbeleid € 26.000 voordeel
Voor de subsidies is een bedrag van € 7.500 minder uitgekeerd door een lager aantal jeugdleden en minder aanvragers. Tevens is door de extra uitkering ad € 20.000 van VWS boven de initiële subsidie van € 20.000 voor de uitvoering van het Sportakkoord een activiteitenpakket uitgevoerd ter hoogte van € 25.000 waarvan de kosten vooruitlopend op het Sportakkoord reeds gedeeltelijk geraamd waren (voordeel € 15.000). Het restantverschil bestaat met name uit een lagere exploitatiebijdrage Rietgors (€ 2.000)
Sociaal culturele accommodaties € 24.000 voordeel
Dit voordeel bestaat uit diverse kleine afwijkingen zoals minder kosten evenementen en lagere onderhoudskosten a.g.v. Corona, maar ook extra onderhoud aan de Cour en compensatie hiervoor aan de exploitant.