Paragraaf A – Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Het weerstandsratio van Drimmelen moet minimaal 1 zijn. In die situatie is het weerstandsvermogen dat beschikbaar is minimaal gelijk aan het weerstandsvermogen dat o.b.v. het risicoprofiel nodig is. Eind 2022 bedroeg dit weerstandsratio 3,7.
Eind 2022 bedroeg de schuldpositie 24% (bij een toegestane bovengrens van 130%), het solvabiliteitsratio 52% (bij een gewenste ondergrens van 35%) en de grondexploitatie -1% (bij een toegestane bovengrens van 10%). Het structurele exploitatieresultaat was 3%, wat betekent dat de structurele lasten met structurele baten konden worden gedekt.
De hoogte en samenhang van de set aan kengetallen geven aan dat de gemeente Drimmelen eind 2022 financieel gezond was.
Paragraaf B – Lokale heffingen
Een belangrijk deel van de gemeentelijke opbrengsten bestaat uit lokale belastingen zoals onroerend zaak belasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing. In 2022 bedroegen die gemeentelijke opbrengsten € 11,1 miljoen, zo’n € 0,2 miljoen lager dan begroot. Tegenover hogere opbrengsten uit de heffingen van de OZB (€ 62.300), afvalstoffen (€ 29.900), toeristenbelasting (€ 70.800) stond een lagere opbrengst uit de leges voor omgevingsvergunningen (€ 380.000).
De lokale lastendruk - het gemiddelde van de onroerend zaak belasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing – bedroeg € 683,77 (2021 € 806,03) per huishouden. Voor 2022 werd een lastendruk van € 675,63 begroot. De lastendruk was in 2022 lager dan gebruikelijk dankzij de inzet van de voorzieningen voor afvalstoffenheffing en rioolheffing.
Paragraaf C – Onderhoud kapitaalgoederen
Het groot onderhoud aan de openbare ruimte kostte € 3,0 miljoen, een bedrag dat wat hoger is dan het bedrag dat in de bijgestelde begroting werd voorzien (€ 2,8 miljoen).
Voor lopende investeringen heeft de gemeenteraad € 21,6 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan was ultimo 2022 € 12,8 miljoen uitgegeven. Daarmee resteerde er op dat moment een kredietruimte van € 8,8 miljoen, met name voor investeringen in wegen (€ 2,0 miljoen) en riolering (€ 5,7 miljoen).
Paragraaf D – Financiering
De kasgeldlimiet is de maximaal toegestane omvang van de korte termijn schulden. In ons geval bedroeg die limiet in 2022 € 6,0 miljoen. De kasgeldlimiet werd alleen in het tweede kwartaal (€ 610.000) overschreden.
Het kredietrisico is in 2022 gestegen door het verstrekken van een financiering van € 3,4 miljoen voor de herbestemming van de Bernarduskerk in Made.
Paragraaf E – Bedrijfsvoering
Het college liet onderzoek doen naar de kwaliteit van het informatiemanagement en informeerde de raad in september 2022 over de uitkomsten van dat onderzoek. Vervolgens is een tweejarig programma gestart om het informatiemanagement te verbeteren.
Het team Samenhangende Object Registraties voert de gemeentelijke taken voor de basisregistraties uit. Het team Beheer Informatie Systemen doet het beheer van de kritische bedrijfsapplicaties. De ontwikkeling van beide teams is nog niet zover als gewenst. Er was te weinig menskracht om structurele verbeteringen door te voeren.
Het parlement nam de nieuwe Wet versterking decentrale rekenkamers aan. De wet leidt er toe dat vanaf de jaarstukken 2023 niet langer de accountant, maar het college verantwoording aan de raad aflegt over de rechtmatigheid van het gevoerde beleid. Die rechtmatigheidsverantwoording leunt op een sterke interne beheersing. De coördinatie van het verbeteren van de interne beheersing werd in 2022 bij een externe partij belegd.
Paragraaf F – Verbonden partijen
De Eerste Kamer stemde op 14 december 2021 in met een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen. Met die wijziging wordt de betrokkenheid van raadsleden bij het bestuur van een samenwerkingsverband verbeterd. De nieuwe Wgr is op 1 juli 2022 in werking getreden.
In 2022 werd de portefeuille met gemeenschappelijke regelingen uitgebreid met een gemeenschappelijke regeling voor beschermd wonen.
Paragraaf G – Grondbeleid
Drimmelen voert een faciliterend grondbeleid en beschikte eind 2022 over vier actieve grondposities: het E-veld in Terheijden, het dorpshart en kavels aan de Geraniumstraat en Antwerpsestraat in Made en het Degaterrein in Lage Zwaluwe.
De exploitatie van het E-veld leidde in 2022 tot een winst van € 718.861, daarnaast zijn kleine verliezen genomen. Voor 2023 verwachten we voor het Degaterrein en het E-veld substantiële voordelige resultaten.