Opgroeien en opvoeden € 135.000 nadeel
Onderwijs € 31.000 voordeel
Peutertoeslag € 31.000 voordeel
Er is wederom minder deelname aan peuterspeelzalen door kinderen wiens ouders onder de peutertoeslagregeling vallen (een tegemoetkoming vanuit de gemeente voor ouders die niet (beide) werken) dan we vooraf ingeschat en dus begroot hebben.
Stuifhoek (reserve) € -
Ten behoeve van de nieuwbouw van de Stuifhoek is een voorbereidingskrediet ter beschikking gesteld. De oplevering van de school vindt pas over enkele jaren plaats waardoor er niet wordt afgeschreven op dit krediet (€ 3.500 voordeel) en is ook de onttrekking uit de reserve kapitaallasten lager.
Jeugdhulp - voorliggende voorziening en preventie €
Taskforce Jeugd € -
De raad heeft in 2021 bij de oprichting van de tijdelijke Taskforce jeugd, incidenteel € 250.000 beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn bijna volledig ingezet in 2021 en 2022. Om de continuïteit te waarborgen is eind 2022 de inhuur gestopt en heeft een interne collega dit overgenomen waardoor de kosten € 15.000 lager zijn uitgevallen. Door lagere besteding is ook minder aan de reserve onttrokken waardoor onderbesteding geen effect heeft op het rekeningsaldo.
Jeugdhulp - toegang € 18.000 voordeel
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) € 18.000
De kosten voor het CJG waren in 2022 € 12.000 lager dan begroot doordat over voorafgaande jaren nog kosten bij derden in rekening zijn gebracht. Daarnaast vielen de kosten van de praktijkondersteuner huisarts € 6.000 lager uit.
Specialistische jeugdzorg € 177.000 nadeel
PGB Jeugd € 54.000 voordeel
Er is minder uitgegeven aan PGB Jeugd (voordeel € 54.000) ten opzichte van de begroting. De oorzaak van dit voordeel is een afname van het aantal jeugdigen met een PGB. Ook zien we een afname van het afgegeven PGB-budget per jeugdige. Enerzijds hangt dit samen met een aantal specifieke casussen waar minder zorginzet nodig is geweest. Anderzijds zagen we voorheen een budgetverhogend effect door de invloed van Corona. Dat effect is kleiner geworden.
Specialistische jeugdzorg regio € 231.000 nadeel
De daadwerkelijke kosten specialistische jeugdzorg over 2022 zijn € 231.000 hoger uitgevallen dan begroot. Enerzijds is er meer uitgegeven aan specialistische jeugdzorg dan begroot. Deze stijging zit vooral bij Ambulant (€ 266.000 nadeel), Pleegzorg (€ 51.000 nadeel), Crisiszorg (€ 78.000 nadeel) en Verblijfszorg (€ 50.000 nadeel).
Eind 2022 is gebleken dat de zorg beter is ingeschat door de zorgaanbieders. Dit betekent dat de uitnuttingspercentages van de toewijzingen ten opzichte van voorafgaande jaren zijn gestegen. Doordat tot en met het derde kwartaal bij de zorgaanbieders achterstanden zijn ontstaan bij het indienen van de declaraties is het hogere uitnuttingspercentage pas eind 2022 gesignaleerd en wijken de werkelijke kosten 2022 sterk af van eerdere prognoses.
Anderzijds is minder uitgegeven dan begroot bij met name Gezinshuiszorg (€ 460.000 voordeel). Deze verschillen komen met name door de nieuwe Wet woonplaatsbeginsel per 1 januari 2022. De daling van de kosten Jeugdbescherming/Jeugdreclassering heeft zich verder voortgezet (€ 37.000 voordeel) evenals bij de LTA/Landelijke functies (€ 30.000 voordeel). Op deze vormen van jeugdzorg hebben we geen invloed.
Al met al zijn de jeugdzorgkosten, ondanks het hectische jaar, voor zorg in natura binnen het budget gebleven.
Vanwege extra inhuur personeel bij jeugdhulpregio West-Brabant Oost (WBO), is meer uitgegeven aan uitvoeringskosten dan begroot (nadeel € 72.000). Dit komt met name door hogere kosten bij het regionale inkooptraject (Norm van Opdrachtgeverschap Jeugd) wat vertraagd is.
De eindafrekening over 2022 bedroeg € 238.000 en is veroorzaakt door een hoger volume aan jeugdhulp.
Het restantverschil bedraagt € 7.000 negatief.
Zorg voor kwetsbare burgers € 12.000 voordeel
Maatwerkvoorzieningen WMO-woningaanpassingen € 63.000 nadeel
De kosten voor woningaanpassingen zijn € 63.000 hoger dan geraamd. De reden hiervoor is dat er eind 2022 nog een aantal grote woningaanpassingen zijn afgerond en uitbetaald. Hiervan was aangegeven dat zij waarschijnlijk pas in 2023 uitgevoerd zouden worden.
Maatwerkvoorzieningen WMO-vervoer € 29.000 voordeel
De kosten voor collectief vervoer zijn € 29.000 (na eigen bijdrage) lager dan geraamd. doordat het aantal vervoersbewegingen bleef achter op de verwachting van de Regio West-Brabant.
WMO huishoudelijke ondersteuning € 73.000 nadeel
In de jaren 2020 t/m 2022 geldt voor de aanbieders in zorg en welzijn een meerkostenregeling. Via deze regeling worden aanbieders gecompenseerd voor kosten die samenhangen met de Coronamaatregelen. Hieronder vallen ook de kosten van het ziekteverzuim in verband met Corona waar dit het normale ziekteverzuim overtreft (wat verdisconteerd is in het tarief). In 2022 ging het om een bedrag van ruim € 102.000. Hierdoor is het budget met € 73.000 overschreden.
Persoonsgebonden budget WMO € 17.000 voordeel
Het aantal persoonsgebonden budgetten Wmo is gedurende 2022 afgenomen. Cliënten kiezen meestal voor levering van de ondersteuning in natura omdat er keuze is uit veel geschikte gecontracteerde zorgaanbieders.
Beschermd Wonen € 37.000 voordeel
De doordecentralisatie van Beschermd Wonen was jarenlang omgeven met financiële onzekerheden en risico’s, o.a. rond de overgang van cliënten van de Wmo naar de Wlz. Intussen is er meer duidelijkheid en blijkt het financiële perspectief voor de Beschermd Wonen regio Breda e.o. gunstig uit te vallen. Ook is er sprake van een daling van het aantal inwoners met een indicatie voor Beschermd Wonen. Het voorlopige regionale financiële resultaat is een overschot van € 7,5 miljoen waar eerder een overschot werd voorzien van € 7 miljoen (op een begroting van € 32 miljoen). Het overschot wordt naar rato van het aantal inwoners verdeeld over de gemeenten in de regio. Het aandeel van de gemeente Drimmelen loopt op van € 410.000 naar € 447.000 waardoor er nu een voordeel is van € 37.000.
Toegankelijkheid/inclusie € -
De kosten voor het project Inclusie (loonkosten en extern gerichte acties: filmpjes van ervaringsdeskundigen, beleefmiddag op het gemeentehuis, beleefavond voor de gemeenteraad, diverse overleggen en Mystery guests-acties) waren € 12.000 lager dan begroot omdat het niet lukte in de beschikbare tijd meer acties uit te voeren.
Van het budget Toegankelijkheid is in 2022 € 10.000 besteed doordat er maar één aanvraag is aangevraagd en verleend waardoor er een bedrag van bijna € 32.000 resteert. Het overschot van beide regelingen stroomt terug naar de reserves.
Gezondheidsbeleid € 27.000 voordeel
De kosten zijn € 27.000 lager, omdat werkzaamheden uit het Gezondheidsbeleid gedekt konden worden uit middelen die ontvangen zijn i.h.k.v. het preventieakkoord (beweegprogramma’s).
Het restantverschil op dit thema van € 38.000 (voordeel) wordt met name veroorzaakt door minder aanvragen en uitvoeringskosten mantelzorgcompliment (€ 15.000) en minder verstrekte WMO hulpmiddelen (€ 12.000).
Participatie € 11.000 voordeel
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (BBZ) € 70.000 voordeel
Het afbreken van de ToZo ondersteuning heeft niet tot meer aanvragen om Bbz ondersteuning geleid. Ergo de aanvragen voor 2022 zijn fors minder geweest met een voordeel van € 12.000. Met de energietoeslag wordt de minima bereikt inclusief de zelfstandigen als privépersoon (niet het zakelijke gedeelte). In 2022 zijn ook geen leningen verstrekt met een voordeel van € 45.000. Ten slotte hebben de aflossingen op de Tozo leningen tot een voordeel van € 12.000 geleid.
Beleidsplan minimabeleid € 31.000 voordeel
Door Corona hebben een aantal acties uit het beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening in beperkte vorm plaatsgevonden (€ 31.000 voordeel).
Bijzondere bijstand € 213.000 nadeel
Voor de uitvoering van regeling m.b.t. de toeslagenproblematiek wordt een vergoeding verstrekt van € 38.000 welke niet begroot was. Daarnaast waren door minder aanvragen de uitgaven voor bijzondere bijstand € 20.000 lager dan begroot.
Los van de verstrekkingen van bijzondere bijstand, hebben we ook de energietoeslag betaald. Over 2022 is er € 108.000 minder uitbetaald dan door het Rijk beschikbaar is gesteld. Eind 2022 is er ook het voorschot voor 2023 uitbetaald (€ 379.000). De compensatie hiervoor (€ 404.000) is ontvangen via het gemeentefonds en staat verantwoord onder de Algemene dekkingsmiddelen.
Re-integratie € 36.000 voordeel
In 2022 is er door de uitvoering van extra taken (Energietoeslag, opvang Oekraïners en Bbz light) minder tijd beschikbaar voor re-integratie van werkzoekenden. Daarnaast konden werkzoekenden vanwege de huidige hoogconjunctuur aan het werk worden geholpen zonder een uitgebreid traject.
Opvang vluchtelingen € 49.000 voordeel
We hebben in 2022 meegewerkt aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen in Geertruidenberg. Doordat in een eerder stadium niet zeker was of deze kosten volledig gedeclareerd konden worden, is hiermee in de begroting geen rekening gehouden. Na aftrek van kosten van particuliere opvang resteert er een voordeel van € 49.000
Inburgering € 32.000 voordeel
In 2021 is budget overgeheveld naar 2022 om de verwachte verhoogde kosten voor inburgering in 2022 te kunnen betalen. Uiteindelijk is de reservering te ruim vastgesteld met een voordeel van € 32.000.
Het restant verschil bedraagt € 6.000 voordeel.
Sport en bewegen € 75.000 voordeel
Binnensport € 20.000 voordeel
Het voordeel is het gevolg van een schade-uitkering (€ 11.000) en lagere advieskosten voor de begeleiding van de overname sporthal De Rietgors doordat het traject doorloopt in 2023 (€ 10.000)
Zwembaden € 54.000 nadeel
Vanwege extra vervuiling zijn de zandfilters van het Puzzelbad eerder dan gepland gerenoveerd en vervangen tot een bedrag van € 39.000.
Door een volgende processtap in de rechtszaak van Bertens Bouw heeft een rolzitting plaatsgehad op 20 december 2022. Hiervoor zijn extra advieskosten/juridische kosten gemaakt tot een bedrag van € 7.000. Ten slotte viel de regeling voor BTW compensatie op sport € 6.000 lager uit dan ingeschat. Overige verschillen zijn € 2.000 nadelig.
Buitensport € 58.000 voordeel
Reserve Kapitaallasten € 15.000 nadeel
De bijdrage aan de voetbalvereniging voor de vernieuwing van de kleedaccommodatie is € 20.000 hoger dan eerder geraamd. De hogere bijdrage is het gevolg van de met 40% gestegen kosten t.o.v. vastgestelde norm/m² in 2019 waarvoor gebruik gemaakt is voor de 1/3 Regeling. Ook het werkelijk aantal m² was hoger dan eerder geraamd. Deze hogere kosten worden gedekt door met name voordelen in het onderhoud van de sportparken. Het snoeien op sportpark de Schietberg is uit de planning gelopen en naar 2023 verplaatst waardoor de kosten 2022 € 17.000 lager zijn dan begroot. Tevens was vervanging van de drainage op twee sportparken niet nodig en was er minder kurk-infill nodig (samen € 25.000). Ook zijn de middelen van het Sportakkoord ingezet ter dekking van kosten van het sportbeleid (€ 20.000). De overige verschillen bestaan uit lagere energiekosten vanwege LED (€ 7.000), lagere kapitaallasten (€ 9.000) omdat nog niet alle verlichting is vernieuwd naar LED verlichting en lagere kapitaallasten omdat de pumptrackbaan en trapveldje Hooge Zwaluwe nog niet zijn opgeleverd. Hierdoor is de onttrekking uit de reserve kapitaallasten ook € 15.000 lager.
Energiefonds € 57.000 voordeel
Er is een beperkter beroep gedaan op het ingestelde noodfonds voor energiecompensatie verenigingen dan verwacht (€ 57.000).
Sociaal culturele accommodaties € 33.000 voordeel
Dit voordeel heeft grotendeels betrekking op het centrumplan Made. Er is minder inzet van externe juristen in 2022 benodigd voor het project Centrumplan dan vooraf was begroot (€ 22.000), omdat de contractvorming in het Dorpshart nog niet volledig is afgerond. Tevens was er bij de accommodaties minder onderhoud nodig (€ 22.000), maar ook meer juridische advisering i.v.m. met een procedure rondom één van de accommodaties (€ 14.000). Ten slotte resteert een voordelig verschil van € 3.000.