De gemeente acteert in een sterk veranderende omgeving, waarin tal van ontwikkelingen op de gemeente af komen en waar gemeenten al mee te maken hebben, zoals
- decentralisatie van taken van het rijk naar de gemeente (Wmo, jeugd, participatie)
- invoering van de Omgevingswet
- de woningbouwopgave
- de energietransitie
- krappe financiële middelen (zeker gelet op de decentralisaties)
- een steeds krapper wordende arbeidsmarkt en
- steeds verder gaande digitalisering
Al deze ontwikkelingen vereisen een organisatie die mee moet kunnen bewegen.
We hebben meer behoefte aan generalisten dan aan specialisten. Dit vermindert niet alleen de kwetsbaarheid van de organisatie, maar zorgt er ook voor dat het werk voor de mensen gevarieerder en leuker wordt. Natuurlijk kunnen we niet zonder vakinhoudelijke kennis van de materie, maar competenties zijn minstens zo belangrijk, zoals goed kunnen luisteren naar je klant, oplossingsgericht kunnen (mee)denken, samenwerken, digitale vaardigheden, etc.
Functiehuis
Het functieboek is aan herziening toe en de functies zijn nogal specialistisch ingevuld. Dit zorgt er, samen met de relatief kleine formatie, voor dat de kwetsbaarheid groot is. In 2023 zal er gestart worden met de voorbereidende werkzaamheden voor een nieuw functiehuis. Een functiehuis dat past bij de huidige en toekomstige taakstelling van de gemeente, met outputgerichte functiebeschrijvingen. Dit zal ook in 2024 doorlopen.
Strategische personeelsplanning
Bij het bovenstaande hoort ook strategische personeelsplanning. Dit o.a. om inzicht te krijgen in de vraag welk personeel de organisatie op korte en langere termijn nodig heeft, rekening houdend met de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en de maatschappelijke opgaven waar de gemeente voor staat. Hierbij gaat het niet alleen om kwantiteit maar ook om kwaliteit. Als we een snelle analyse maken van het huidige personeelbestand, zien we dat de komende vijf jaar waarschijnlijk 24 medewerkers uitstromen in verband met de pensioengerechtigde leeftijd. Er is extra budget nodig om aankomende pensionado’s tijdig te kunnen vervangen, zodat zij hun kennis en expertise kunnen overdragen aan de nieuwe medewerkers.
Binnenhalen van generalistisch jong talent
Gelet op die grote uitstroom, het feit dat op cruciale posities personeel wordt ingehuurd en de krapte op de arbeidsmarkt, willen we door het bieden van stageplaatsen en het realiseren van traineeplaatsen jong talent in huis halen en voor enige tijd aan de gemeente binden.
We kunnen medewerkers (deels) zelf opleiden en begeleiden in wat specifiek is voor onze gemeente. Door ze in algemene dienst aan te stellen, kunnen we het perspectief bieden dat ze op diverse afdelingen kunnen gaan werken en in de toekomst diverse functies kunnen gaan uitoefenen. In 2023 starten we met de voorbereidingen hiervoor en dit zal de komende jaren doorlopen.
Aantrekkelijk werkgeverschap
Om het bovenstaande mogelijk te maken zullen we als werkgever aantrekkelijk moeten zijn. Dit heeft zeker niet alleen met salarisschalen te maken maar ook met loopbaankansen, opleidingsmogelijkheden, de mogelijkheid om flexibel te werken, vrije tijd, etc. Een goede arbeidsmarktcommunicatie is hierbij essentieel om potentieel jong talent te inspireren en te prikkelen. Het is belangrijk dat we als gemeente een aantrekkelijke positie krijgen op de krappe arbeidsmarkt.
Strategisch opleidingsplan
Daarnaast zullen we moeten blijven investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers. Een strategisch opleidingsplan moet de basis gaan vormen voor alle opleidingen. Strategisch opleiden is het ontwikkelen van kennis en competenties van (groepen) medewerkers met als doel het bereiken van algemene competenties en doelstellingen op organisatieniveau. Dit is belangrijk voor medewerkers die nieuw in dienst komen en voor het zittende personeel. Zo zijn we al gestart met de training digivaardigheden voor medewerkers, wat in 2023 door zal lopen en zal in 2023 verder aandacht worden besteed aan de opleiding projectmatig werken.
Leidinggevenden vormen een cruciale schakel bij het begeleiden van bovengenoemde items. Er zal dan ook worden gewerkt aan teamontwikkeling van het managementteam en verdere ontwikkeling van het leiderschap bij leidinggevenden.
Ook het sturen op team- en individuele output is een belangrijke factor, mede in het kader van “Het nieuwe werken”.
Ziekteverzuim
Het verzuimpercentage over 2021 bedroeg in totaal 4,88%. Dit ligt onder het landelijk gemiddelde verzuimcijfer van 5,8%.
De gemeente Drimmelen streeft er naar het verzuimpercentage verder omlaag te brengen, echter heeft de Gemeente Drimmelen enkele langdurige zieken onder andere doordat een aantal medewerkers last hebben van long covid.
ARBO (Arbeidsomstandigheden)
De gemeente Drimmelen gebruikt sinds 2021 een hybride werkconcept en geeft medewerkers ruimte om altijd en overal, tijd- en plaatsonafhankelijk en ergonomisch te werken. Een deel van het gemeentehuis is en wordt de komende tijd verbouwd waarbij de beschikbare ruimtes worden ingericht om elkaar te ontmoeten; vergaderruimten, ontmoetingsplekken, aanlandplekken en een bibliotheek worden gerealiseerd. Voor 2023 staat de RI&E gepland en deze zal worden opgestart na de afronding van de verbouwing.
Salariskosten
Dit is het brutoloon volgens de salaristabel van de CAO (schaal/trede) met daarbij: IKB (Integraal Keuze Budget) werkgeverslasten (pensioenpremie, ww-premie) andere premies die de gemeente als werkgever af moet dragen. De salariskosten van alle ambtenaren die in de formatie zijn meegenomen, inclusief de griffie.
In de primaire begroting van 2022 zijn de totale salariskosten € 13.388.218.
In de primaire begroting van 2023 zijn de totale salariskosten € 13.507.878