-
Blz. 1
Begroting 2021
-
Blz. 2
Wethouder Harry Bakker
-
Blz. 3
Het interne begrotingsproces van Drimmelen
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 6
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 7
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Voorwoord
-
Blz. 10
Voorwoord
-
Blz. 11
Voorwoord
-
Blz. 12
Samenvatting
-
Blz. 13
Algemeen
-
Blz. 14
Algemeen
-
Blz. 15
Programma 1 – Burger en bestuur
-
Blz. 16
Programma 1 – Burger en bestuur
-
Blz. 17
Programma 2 – Openbare ruimte
-
Blz. 18
Programma 2 – Openbare ruimte
-
Blz. 19
Programma 3 – Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 20
Programma 3 – Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 21
Programma 4 – Sociaal domein
-
Blz. 22
Programma 4 – Sociaal domein
-
Blz. 23
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 24
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 25
Paragrafen
-
Blz. 26
Paragraaf A - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 27
Paragraaf A - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 28
Paragraaf B - Lokale heffingen
-
Blz. 29
Paragraaf B - Lokale heffingen
-
Blz. 30
Paragraaf C – Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 31
Paragraaf C – Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 32
Paragraaf D – Financiering
-
Blz. 33
Paragraaf D – Financiering
-
Blz. 34
Paragraaf E - Bedrijfsvoering
-
Blz. 35
Paragraaf E - Bedrijfsvoering
-
Blz. 36
Paragraaf F – Verbonden partijen
-
Blz. 37
Paragraaf F – Verbonden partijen
-
Blz. 38
Paragraaf G - Grondbeleid
-
Blz. 39
Paragraaf G - Grondbeleid
-
Blz. 40
Financiële begroting
-
Blz. 41
Financiële begroting
-
Blz. 42
Beleidswensen
-
Blz. 43
Beleidswensen
-
Blz. 44
Programma's
-
Blz. 45
Inleiding programma's
-
Blz. 46
Inleiding programma's
-
Blz. 47
Inleiding
-
Blz. 48
1. Burger en bestuur
-
Blz. 49
Inleiding
-
Blz. 50
Hoofddoelstelling
-
Blz. 51
1.1 Dienstverlening
-
Blz. 52
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 53
Vergroten digitale mogelijkheden
-
Blz. 54
Mogelijkheden digitale kennisbank t.b.v. Servicebalie (telefonie) onderzoeken. Digitaal (samen-)werken.
-
Blz. 55
Prestatie-indicator
-
Blz. 56
1.2 Burger en politiek
-
Blz. 57
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 58
Er wordt juist, tijdig en volledig gecommuniceerd
-
Blz. 59
Opstellen nieuwe Visie Communicatie
-
Blz. 60
Begeleiden en trainen van de organisatie in communicatieve vaardigheden en helder schrijven.
-
Blz. 61
Het verder professionaliseren van meer beeldgebruik.
-
Blz. 62
Organisatie en bestuur zijn omgevingsbewust en wendbaar
-
Blz. 63
Inwoners en bestuur nader tot elkaar brengen
-
Blz. 64
In gang zetten organisatieontwikkeling op basis van de toekomstvisie.
-
Blz. 65
1.3 Dorpsgericht werken
-
Blz. 66
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 67
Gemeente Drimmelen stimuleert inwoners om mee te denken, te doen en zelf dingen op te pakken.
-
Blz. 68
Meet and Match
-
Blz. 69
Samen aan de slag
-
Blz. 70
Verantwoordelijkheid en deskundigheid van inwoner tot zijn recht laten komen
-
Blz. 71
Introductieprogramma nieuwe medewerkers overheids-/burgerparticipatie en trainingen zittende medewerkers.
-
Blz. 72
1.4 Openbare orde en veiligheid, crisisbeheersing
-
Blz. 73
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 74
Daadkrachtige aanpak van veiligheidsvraagstukken en onveiligheidsgevoelens
-
Blz. 75
Uitvoering prioriteiten integraal veiligheidsbeleid
-
Blz. 76
De gemeentelijke crisisorganisatie, voortkomend uit districtelijke samenwerking, is op orde
-
Blz. 77
OTO (opleiden, trainen, oefenen)
-
Blz. 78
1.5 Bestuursondersteuning
-
Blz. 79
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 80
Juist, tijdig en volledig laten verlopen van ondersteunende processen
-
Blz. 81
Geluk
-
Blz. 82
Privacybeleid verder vormgeven en uitrollen. Organiseren training besluit en bezwaar voor collega's.
-
Blz. 83
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 84
Tabel Prg. 1-2
-
Blz. 85
2. Openbare ruimte
-
Blz. 86
Inleiding
-
Blz. 87
Inleiding
-
Blz. 88
2.1 Integraal en burgergericht werken
-
Blz. 89
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 90
De inbreng bij planvorming Openbare Ruimte van belanghebbenden vergroten
-
Blz. 91
Bij herinrichtingsprojecten inwoners op tijd informeren en betrekken
-
Blz. 92
De openbare ruimte ontwikkelen en onderhouden we integraal. Vanaf 2020 werken we volgens het principe integraal werken.
-
Blz. 93
Integraal werken
-
Blz. 94
Het overdragen van onderhoud aan inwoners
-
Blz. 95
Het effectbestek groen gebruiken we om onderhoud samen met inwoners uit te voeren of over te dragen
-
Blz. 96
Verhogen van de kwaliteit van dienstverlening door het beter behandelen van klachten en meldingen
-
Blz. 97
Monitoren voortgang meldingen
-
Blz. 98
Prestatie-indicator
-
Blz. 99
2.2 Wegen en verkeer
-
Blz. 100
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 101
Bevorderen van een duurzaam veilige infrastructuur
-
Blz. 102
Uitbreiden laadpaalinfrastructuur
-
Blz. 103
Opstellen integrale visie laadinfrastructuur incl. actualiseren beleidsregels
-
Blz. 104
Actualiseren wegenlegger
-
Blz. 105
De gemeente Drimmelen sluit aan bij het provinciale verkeersveiligheidsbeleid om te streven naar nul verkeersdoden
-
Blz. 106
Nota verkeersmaatregelen
-
Blz. 107
Organiseren structureel handhavingsoverleg
-
Blz. 108
Organiseren verkeerseducatie en voorlichting
-
Blz. 109
Een goede bereikbaarheid en zo weinig mogelijk overlast voor gemotoriseerd verkeer
-
Blz. 110
Aanpak verkeersoverlast door handhaving en communicatie
-
Blz. 111
Alternatief voor landbouwverkeer door Wagenberg en Terheijden zoeken
-
Blz. 112
Voorbereiden alternatief tracé Zoutendijk
-
Blz. 113
Parkeren
-
Blz. 114
Het bereiken van een duurzaam areaal openbare verlichting, zodat we een veilige omgeving bieden aan de inwoners tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 115
Actualiseren beleidsplan openbare verlichting
-
Blz. 116
Het heel, schoon en veilig houden van civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 117
Regulier onderhoud civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 118
Het openbaar vervoer zorgt voor een goede bereikbaarheid van de verschillende kernen
-
Blz. 119
Continueren en uitbreiden mobiliteitsconsulenten
-
Blz. 120
Het verbeteren van de mentale toegankelijkheid van het openbaar vervoer
-
Blz. 121
Uitvoeren resultaten vervoersbehoefte-onderzoek
-
Blz. 122
Voldoende parkeerruimte voor fiets en/of auto op korte loopafstand van woningen, winkelgebieden, (maatschappelijke) voorzieningen (zoals sportverenigingen) en openbaar vervoer knooppunten
-
Blz. 123
Uitvoering geven aan parkeeronderzoek
-
Blz. 124
We willen speciale aandacht voor de doelgroep Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers, minder validen). Door de mogelijkheden te bevorderen willen we minder gemotoriseerd verkeer binnen en tussen de kernen bereiken.
-
Blz. 125
Dorpsschouw samen met WWZ en andere stakeholders
-
Blz. 126
Fietsveilig maken Crullaan
-
Blz. 127
Fietsveilig maken van de Zeggelaan (Terheijden)
-
Blz. 128
Netwerk prioritaire looproute (rode loperroute)
-
Blz. 129
Uitvoeren geven aan het fietsonderzoek
-
Blz. 130
Transitie openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
-
Blz. 131
Prestatie-indicator
-
Blz. 132
2.3 Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 133
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 134
Bescherming van de bomen om op langere termijn een leefbare omgeving te behouden.
-
Blz. 135
Werken met de bomenkaart gemeente Drimmelen
-
Blz. 136
Bij (her)inrichting van het openbaar groen streven we naar bruikbaarheid, aantrekkelijkheid, duurzaamheid en het verhogen van de biodiversiteit door groenblijvend en kleurrijk groen.
-
Blz. 137
Aanleg van een bos
-
Blz. 138
Bloemrijke bermen
-
Blz. 139
Boomplantdag en andere activiteiten
-
Blz. 140
Ecologisch beheer van de bermen
-
Blz. 141
In stand houden van de Groenblauwe dienst
-
Blz. 142
Keuze van geschikt plantmateriaal waaronder bomen
-
Blz. 143
Plaatsen hanging baskets
-
Blz. 144
Onderzoeken uitvoeren en het ontwerpen van de Ecologische Verbindingszone (EVZ) Mark Zwaluwse Haven
-
Blz. 145
Door bewegen in de openbare ruimte aantrekkelijk te maken voor jong en oud de vitaliteit van de bewoners te vergroten
-
Blz. 146
Aanbrengen beweegtoestellen
-
Blz. 147
Aanleggen beweegroute Terheijden
-
Blz. 148
Het beschermen van de volksgezondheid door ongediertebestrijding
-
Blz. 149
Bestrijden van de bruine rat
-
Blz. 150
Opstellen beleidsnotitie/ protocol bestrijden eikenprocessierups
-
Blz. 151
Het stimuleren van de voorzieningen voor honden in de openbare ruimte, daarmee de sociale cohesie verbeteren en overlast door honden beperken
-
Blz. 152
Stimuleren en toezien op juist gebruik hondenvoorzieningen
-
Blz. 153
Prestatie-indicator
-
Blz. 154
2.4 Water
-
Blz. 155
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 156
Afvalwater: Om de volksgezondheid te beschermen zamelen we afvalwater in en transporteren dit naar en een overnamepunt van het waterschap tegen de laagst maatschappelijke kosten
-
Blz. 157
We passen vrij vervalriolering toe
-
Blz. 158
Dijken en regionale keringen: In samenwerking met waterschap en andere aanliggende gemeenten voldoende veiligheid bieden aan de achterliggende gebieden
-
Blz. 159
In samenwerking met het waterschap de vastgestelde voorkeursalternatieven uitvoeren.
-
Blz. 160
Educatie en voorlichting: Mensen bewust te maken van de afvalwaterketen
-
Blz. 161
Actie Tegel eruit Plantje erin en Actie Regenton
-
Blz. 162
Deelname Week van ons water
-
Blz. 163
Intensiveren publicaties over riolering en water
-
Blz. 164
Klassen uitnodigen voor uitleg over de afvalwaterketen
-
Blz. 165
Watertappunt
-
Blz. 166
Grondwater: Het beperken van grondwateroverlast en -onderlast
-
Blz. 167
Infiltreren van regenwater
-
Blz. 168
Het aanbrengen van overnamepunten grondwater voor inwoners bij wateroverlast.
-
Blz. 169
Verminderen aantal aangesloten vierkante meters verharding
-
Blz. 170
Hemelwater: Het beperken van wateroverlast
-
Blz. 171
Aanleggen gescheiden stelsel met een capaciteit van minimaal bui 9 (bui komt gemiddeld eens per vijf jaar voor).
-
Blz. 172
Oppervlaktewater: Het watersysteem biedt voldoende veiligheid tegen hoogwater en is klimaatbestendig ingericht
-
Blz. 173
Uitvoeren van het baggerbeheerplan.
-
Blz. 174
Samenwerking: Door samen te werken met drie gemeenten en twee waterschappen de kosten voor waterbeheer minder te laten stijgen
-
Blz. 175
Voortzetten van de regionale samenwerking klimaat
-
Blz. 176
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 177
Tabel Prg. 2-2
-
Blz. 178
3. Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 179
Inleiding
-
Blz. 180
Inleiding
-
Blz. 181
3.1 Versterken vrijetijdseconomie
-
Blz. 182
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 183
Drimmelen recreatief op de kaart zetten
-
Blz. 184
Marketing en communicatie
-
Blz. 185
Nota Vrijetijdseconomie
-
Blz. 186
Realisatie voetveer en verkenning toeristische mogelijkheden Hofmansplaat
-
Blz. 187
Samenwerking NLDelta
-
Blz. 188
Samenwerkingsvorm De Biesbosch
-
Blz. 189
Biesboschjaar 2021
-
Blz. 190
Intensieve samenwerking toeristisch veld
-
Blz. 191
Verbeteren toeristische infrastructuur en bereikbaarheid
-
Blz. 192
Aanlegplaatsen en afmeervoorzieningen Biesbosch
-
Blz. 193
Herinrichting Ameroever kop buitenhaven Lage Zwaluwe
-
Blz. 194
Herontwikkeling Kleine Schans / Zuidwaterlinie
-
Blz. 195
Jachthaven Biesbosch
-
Blz. 196
Lange-afstands wandelpad
-
Blz. 197
Ontwikkeling Degaterrein en omstreken
-
Blz. 198
Toeristische infrastructuur
-
Blz. 199
Verbetering jachthaven Terheijden
-
Blz. 200
Verbetering parkeren en openbare ruimte Oude Haven Drimmelen
-
Blz. 201
Verkenning nieuw Biesbosch bezoekerscentrum Drimmelen
-
Blz. 202
Zonering Biesbosch
-
Blz. 203
Prestatie-indicator
-
Blz. 204
3.2 Versterken economische structuur
-
Blz. 205
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 206
Bevorderen vitaliteit en werkgelegenheid
-
Blz. 207
Arbeidsmigranten
-
Blz. 208
Impuls detailhandel
-
Blz. 209
Nota economie
-
Blz. 210
Realisatie Breedband in buitengebied
-
Blz. 211
Sociaal- cultureel dorpshart Made
-
Blz. 212
3.3 Wonen
-
Blz. 213
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 214
Voldoende woningen bouwen in alle kernen en alle prijsklassen
-
Blz. 215
Realisatie van CPO en modulaire bouwen
-
Blz. 216
Opstellen dorpsplannen (energie neutrale dorpen) en Transitievisie Warmte
-
Blz. 217
Realisatie van minimaal 100 nieuwbouwwoningen
-
Blz. 218
Prestatie-indicator
-
Blz. 219
3.4 Duurzaamheid
-
Blz. 220
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 221
Drimmelen energieneutraal in 2040
-
Blz. 222
Afvalscheiding
-
Blz. 223
Pilot aardgasvrije wijk
-
Blz. 224
Regionaal Energieloket
-
Blz. 225
Regionale energiestrategie (RES)
-
Blz. 226
Verduurzaming Amerwarmtenet
-
Blz. 227
Verduurzaming bedrijven
-
Blz. 228
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 229
Windenergie
-
Blz. 230
Programma Duurzaamheid
-
Blz. 231
Transitievisie Warmte
-
Blz. 232
Energie neutrale dorpen
-
Blz. 233
Drimmelense Energie Agenda (DEA)
-
Blz. 234
3.5 Leefomgeving
-
Blz. 235
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 236
Drimmelen profileren als een aantrekkelijke woongemeente met een vitaal buitengebied
-
Blz. 237
Inventarisatie VAB-locaties
-
Blz. 238
Omgevingswet
-
Blz. 239
Sanering asbestdaken
-
Blz. 240
Toezicht en handhaving
-
Blz. 241
Prestatie-indicator
-
Blz. 242
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 243
Tabel Prg. 3-2
-
Blz. 244
4. Sociaal domein
-
Blz. 245
Inleiding
-
Blz. 246
Inleiding
-
Blz. 247
4.1 Opgroeien en opvoeden
-
Blz. 248
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 249
Bevorderen gelijke onderwijskansen
-
Blz. 250
Uitbreiden Integrale Kind Centra
-
Blz. 251
Verder terugdringen van schoolverzuim en -uitval in nauwe samenwerking met RBL (Regionaal Bureau Leerplicht)
-
Blz. 252
Vergroten bereik voor- en vroegschoolse educatie
-
Blz. 253
Onderwijs faciliteren
-
Blz. 254
Uitvoeren Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2019-2022
-
Blz. 255
Verbreding natuur- en cultuureducatie
-
Blz. 256
Ouderen en kinderen helpen in het zelfstandig oplossen van problemen
-
Blz. 257
Beheersing kosten jeugdzorg
-
Blz. 258
Doorontwikkeling CJG
-
Blz. 259
Uitvoering jeugd- en jongerenbeleid
-
Blz. 260
Uitvoering Veilig Thuis
-
Blz. 261
Prestatie-indicator
-
Blz. 262
4.2 Zorg voor kwetsbare burgers
-
Blz. 263
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 264
Helpen bij het terugdringen van schulden
-
Blz. 265
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 266
Ondersteuning van mensen
-
Blz. 267
Aanpak eenzaamheid
-
Blz. 268
Aanpak laaggeletterdheid
-
Blz. 269
Algemene voorzieningen realiseren
-
Blz. 270
Consequenties abonnementstarief
-
Blz. 271
Doordecentralisatie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
-
Blz. 272
Huisvesting, inburgering en re-integratie statushouders
-
Blz. 273
Ontwikkelingen Hulp bij het huishouden
-
Blz. 274
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 275
Uitvoering beleidsplan sociaal domein
-
Blz. 276
Stimuleren van een gezonde leefstijl
-
Blz. 277
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 278
Prestatie-indicator
-
Blz. 279
4.3 Participatie door werk en maatschappelijke inzet
-
Blz. 280
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 281
Bevorderen dat mensen die nog niet in staat zijn tot betaald werk, vrijwilligerswerk gaan doen.
-
Blz. 282
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 283
Bevorderen dat mensen met en zonder arbeidsbeperking bij reguliere werkgevers aan het werk gaan
-
Blz. 284
Huisvesting, inburgering en re-integratie statushouders
-
Blz. 285
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 286
Stimuleren extra arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking
-
Blz. 287
Uitvoeren beschut werken
-
Blz. 288
De instroom van mensen in de participatiewet, daar waar mogelijk en nodig, beperken en misbruik en oneigenlijke gebruik van uitkeringen voorkomen en aanpakken.
-
Blz. 289
Fraude
-
Blz. 290
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 291
Prestatie-indicator
-
Blz. 292
4.4 Sport en bewegen
-
Blz. 293
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 294
Meedoen aan sport, cultuur en ontmoeting stimuleren en faciliteren
-
Blz. 295
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 296
Uitvoeren beleidsnota sport
-
Blz. 297
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 298
Sportaccommodaties zijn voor iedereen toegankelijk en duurzaam
-
Blz. 299
Duurzame renovatie buitensportaccommodaties
-
Blz. 300
Renovatie zwembaden
-
Blz. 301
Stimuleren van sport en bewegen
-
Blz. 302
Uitvoeren beleidsnota sport
-
Blz. 303
Prestatie-indicator
-
Blz. 304
4.5 Sociaal culturele accommodaties
-
Blz. 305
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 306
De gemeenschapshuizen zijn voor iedereen toegankelijk en duurzaam, daarnaast worden ze multifunctioneel en optimaal gebruikt.
-
Blz. 307
Uitvoeren accommodatiebeleid
-
Blz. 308
Meedoen aan sport, cultuur en ontmoeting stimuleren en faciliteren
-
Blz. 309
Bouwhal carnaval
-
Blz. 310
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 311
Uitvoeren accommodatiebeleid
-
Blz. 312
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 313
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 314
Tabel Prg. 4-2
-
Blz. 315
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 316
Inleiding
-
Blz. 317
Algemeen
-
Blz. 318
Lokale heffingen/ plaatselijke belastingen
-
Blz. 319
Lokale heffingen/ plaatselijke belastingen
-
Blz. 320
Toeristenbelasting
-
Blz. 321
Algemene uitkeringen
-
Blz. 322
Algemene uitkeringen
-
Blz. 323
Nieuw en gewijzigde te oormerken gelden
-
Blz. 324
Dividend
-
Blz. 325
Toelichting tabel AlgDM-6
-
Blz. 326
Saldo financieringsfunctie
-
Blz. 327
Toelichting tabel AlgDm-7
-
Blz. 328
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 329
Toelichting tabel AlmDm-8
-
Blz. 330
Onvoorzien
-
Blz. 331
Toelichting tabel AlgDm-9
-
Blz. 332
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 333
Toelichting tabel AlgDm-10
-
Blz. 334
Reserves
-
Blz. 335
Reserves
-
Blz. 336
Overhead
-
Blz. 337
Inleiding
-
Blz. 338
Inleiding
-
Blz. 339
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 340
Tabel Overhead-1
-
Blz. 341
Basisset beleidsindicatoren
-
Blz. 342
Inleiding
-
Blz. 343
Inleiding
-
Blz. 344
Beleidsindicatoren en taakvelden
-
Blz. 345
Beleidsindicatoren en taakvelden
-
Blz. 346
Leeswijzer
-
Blz. 347
Leeswijzer
-
Blz. 348
Tabel
-
Blz. 349
Paragrafen
-
Blz. 350
Inleiding paragrafen
-
Blz. 351
Inleiding paragrafen
-
Blz. 352
Inleiding
-
Blz. 353
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 354
Inleiding
-
Blz. 355
Inleiding
-
Blz. 356
Inventarisatie van de risico’s
-
Blz. 357
Risicomanagement
-
Blz. 358
Risicomanagementbeleid
-
Blz. 359
Risico
-
Blz. 360
Risicoprofiel
-
Blz. 361
Risicokaart
-
Blz. 362
Risico top 10
-
Blz. 363
Totaal financieel risico
-
Blz. 364
Toelichting totaal financieel risico
-
Blz. 365
Toelichting bij risico’s
-
Blz. 366
Toelichting bij risico’s
-
Blz. 367
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
-
Blz. 368
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 369
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 370
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 371
Weerstandsvermogen
-
Blz. 372
Weerstandsvermogen
-
Blz. 373
Financiële kengetallen
-
Blz. 374
Financiële kengetallen
-
Blz. 375
B. Lokale heffingen
-
Blz. 376
Inleiding
-
Blz. 377
Inleiding
-
Blz. 378
Beleid en hoofdlijnen
-
Blz. 379
Beleid en hoofdlijnen
-
Blz. 380
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 381
Precariobelasting
-
Blz. 382
Toeristenbelasting
-
Blz. 383
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 384
Rioolheffing
-
Blz. 385
Begraafrechten
-
Blz. 386
Leges omgevingsvergunning
-
Blz. 387
Secretarieleges (paspoorten, rijbewijzen)
-
Blz. 388
Havengelden
-
Blz. 389
Marktgelden
-
Blz. 390
Lokale lastendruk
-
Blz. 391
Lokale lastendruk
-
Blz. 392
Inkomsten
-
Blz. 393
Inkomsten
-
Blz. 394
Kwijtschelding
-
Blz. 395
Kwijtschelding
-
Blz. 396
C. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 397
Inleiding
-
Blz. 398
Inleiding
-
Blz. 399
Planning Openbare Werken 2021 en verder
-
Blz. 400
Planning Openbare Werken 2021 en verder
-
Blz. 401
a. Wegen
-
Blz. 402
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 403
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 404
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 405
Toelichting investeringen (investeringsprognose 2019)
-
Blz. 406
b. Riolering
-
Blz. 407
Beleidskader
-
Blz. 408
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 409
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 410
Toelichting investeringen
-
Blz. 411
c. Water
-
Blz. 412
Beleidskader
-
Blz. 413
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 414
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 415
d. Groen
-
Blz. 416
Beleidskader en beleidsuitgangspunten
-
Blz. 417
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 418
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 419
Investeringen
-
Blz. 420
e. Gebouwen
-
Blz. 421
Beleidskader
-
Blz. 422
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 423
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 424
D. Financiering
-
Blz. 425
Inleiding
-
Blz. 426
Inleiding
-
Blz. 427
A. Risicobeheer
-
Blz. 428
A. Risicobeheer
-
Blz. 429
A 1. Renterisico’s
-
Blz. 430
A 1.1. Renterisico vlottende schuld (kortlopende leningen)
-
Blz. 431
A 1.2. Renterisico vaste schuld (langlopende leningen): rente risiconorm
-
Blz. 432
A 2. Kredietrisico’s
-
Blz. 433
A 2.1 Kredietrisico op leningen en beleggingen
-
Blz. 434
A 2.2 Kredietrisico ten aanzien van gemeentegaranties (borgstellingen)
-
Blz. 435
B. Financieringspositie
-
Blz. 436
Financieringsfunctie
-
Blz. 437
Algemene ontwikkelingen: rentebeleid
-
Blz. 438
Solvabiliteit
-
Blz. 439
Financiering vaste activa
-
Blz. 440
Renteschema
-
Blz. 441
E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 442
Inleiding
-
Blz. 443
Inleiding
-
Blz. 444
A. Personeel en organisatie
-
Blz. 445
Personeel
-
Blz. 446
Organisatie
-
Blz. 447
B. Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 448
Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 449
C. Huisvesting en facilitaire zaken
-
Blz. 450
Huisvesting en facilitaire zaken
-
Blz. 451
D. Financiën en Planning & Control
-
Blz. 452
Financiën, P&C en Informatiebeveiliging
-
Blz. 453
E. Inkoop
-
Blz. 454
Inkoop
-
Blz. 455
F. Juridische Zaken
-
Blz. 456
Juridische zaken
-
Blz. 457
F. Verbonden partijen
-
Blz. 458
Inleiding
-
Blz. 459
Inleiding
-
Blz. 460
Visie en doelstellingen
-
Blz. 461
Visie en doelstellingen
-
Blz. 462
Wet gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 463
Wet gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 464
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 465
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 466
Richtlijnen begrotingen 2022 gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 467
Richtlijnen begrotingen 2020 gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 468
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 469
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 470
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 471
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 472
G. Grondbeleid
-
Blz. 473
Inleiding
-
Blz. 474
Inleiding
-
Blz. 475
a. Visie gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 476
a. Visie gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 477
b1. Ontwikkelingen / uitvoering gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 478
b1. Ontwikkelingen / uitvoering gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 479
b2. Ontwikkelingen / uitvoering faciliterend grondbeleid
-
Blz. 480
b2. Ontwikkelingen / uitvoering faciliterend grondbeleid
-
Blz. 481
c. Wonen
-
Blz. 482
c. Wonen
-
Blz. 483
d. Werken/ bedrijventerreinen
-
Blz. 484
d. Werken/ bedrijventerreinen
-
Blz. 485
e. Actieve gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 486
e. Actieve gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 487
f. Financiële positie actieve grondexploitaties
-
Blz. 488
f. Financiële positie actieve grondexploitaties
-
Blz. 489
Toelichting tabel
-
Blz. 490
Conclusie
-
Blz. 491
g. Conclusie resultaat eigen grondexploitaties
-
Blz. 492
g. Conclusie resultaat eigen grondexploitaties
-
Blz. 493
h. Risico’s eigen grondexploitaties
-
Blz. 494
h. Risico’s eigen grondexploitaties
-
Blz. 495
i. Reserves grondbedrijf in relatie tot risico´s – weerstandscapaciteit grondbedrijf
-
Blz. 496
i. Reserves grondbedrijf in relatie tot risico´s – weerstandscapaciteit grondbedrijf
-
Blz. 497
Algemene Bedrijfsreserve Grondbedrijf
-
Blz. 498
Algemene Bedrijfsreserve Grondbedrijf
-
Blz. 499
Reserve Bovenwijkse Voorzieningen
-
Blz. 500
Reserve Bovenwijkse Voorzieningen
-
Blz. 501
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 502
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 503
Verwacht weerstandscapaciteit
-
Blz. 504
Financiële begroting
-
Blz. 505
Inleiding financiële begroting
-
Blz. 506
Inleiding financiële begroting
-
Blz. 507
Inleiding
-
Blz. 508
A. Overzicht baten en lasten en toelichting
-
Blz. 509
A. Overzicht baten en lasten en toelichting
-
Blz. 510
A. Overzicht baten en lasten en toelichting
-
Blz. 511
A1. Meerjarenperspectief
-
Blz. 512
A1. Meerjarenperspectief
-
Blz. 513
A2. Financiële uitgangspunten
-
Blz. 514
A2. Financiële uitgangspunten
-
Blz. 515
Financieel beleidskader raadsperiode 2019-2022
-
Blz. 516
Algemene uitgangspunten
-
Blz. 517
Uitgangspunten specifieke begrotingsonderdelen
-
Blz. 518
Financiële positie
-
Blz. 519
Verbonden partijen
-
Blz. 520
A3. Verschillen lasten en baten ten opzichte van de Kadernota 2021
-
Blz. 521
A3. Verschillen lasten en baten ten opzichte van de Kadernota 2021
-
Blz. 522
A4. Overzicht incidentele baten en lasten 2021- 2024
-
Blz. 523
A4. Overzicht incidentele baten en lasten 2020- 2023
-
Blz. 524
Specificatie baten & lasten
-
Blz. 525
Toelichting incidentele baten en lasten
-
Blz. 526
Gezuiverd saldo
-
Blz. 527
Conclusie
-
Blz. 528
A5. Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 529
A5. Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 530
B. Financiële positie
-
Blz. 531
B. Financiële positie
-
Blz. 532
B. Financiële positie
-
Blz. 533
B1. Investeringen
-
Blz. 534
B1. Investeringen
-
Blz. 535
B2. Stand en verloop van de reserves en voorzieningen
-
Blz. 536
B2. Stand en verloop van de reserves en voorzieningen
-
Blz. 537
De belangrijkste mutaties in 2020 zijn:
-
Blz. 538
Voorzieningen
-
Blz. 539
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 540
B3. Financiering
-
Blz. 541
B3. Financiering
-
Blz. 542
B4. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 543
B4. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volumevolume
-
Blz. 544
B4.1 Wachtgelden, WW-uitkeringen en andere uitkeringen voormalige gemeenteambtenaren
-
Blz. 545
B4.2 Uitkeringen pensioenen voormalige bestuurders
-
Blz. 546
B 4.3 Rechtspositionele regelingen gemeentelijk personeel
-
Blz. 547
B5. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 548
B5. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 549
B6. EMU-saldo
-
Blz. 550
B6. EMU-saldo
-
Blz. 551
Bijlagen
-
Blz. 552
1. Overzicht actuele beleidsstukken
-
Blz. 553
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 554
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 555
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 556
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 557
Programma 3. Ruimte, Wonen en Economie
-
Blz. 558
Programma 3. Ruimte, Wonen en Economie
-
Blz. 559
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 560
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 561
Algemene beleidsdocumenten
-
Blz. 562
Algemene beleidsdocumenten
-
Blz. 563
2. Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 564
2. baten en lasten per taakveld
-
Blz. 565
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 566
3. Taakvelden per programma
-
Blz. 567
3. Taakvelden per programma
-
Blz. 568
Taakvelden per programma
-
Blz. 569
4. Afkortingenlijst
-
Blz. 570
4. Afkortingenlijst
-
Blz. 571
4. Afkortingenlijst
-
Blz. 572
5. Investeringsprognose 2021 - 2025
-
Blz. 573
5. Investeringsprognose 2021 - 2025
-
Blz. 574
Tabel Investeringsbedragen
-
Blz. 575
Tabel Kapitaallasten investeringsprognose
-
Blz. 576
5. Investeringsprognose 2021 - 2025 toelichting
-
Blz. 577
Toelichting investeringen
-
Blz. 578
6. Specifieke richtlijnen Verbonden Partijen
-
Blz. 579
Inleiding
-
Blz. 580
Inleiding
-
Blz. 581
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 582
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 583
Aanvullende financiële richtlijn Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 584
Aanvullende financiële richtlijn Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 585
Aanvullende beleidsrichtlijnen GGD
-
Blz. 586
Aanvullende beleidsrichtlijnen GGD
-
Blz. 587
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regionale Ambulancevoorziening (RAV)
-
Blz. 588
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regionale Ambulancevoorziening (RAV)
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap