Programma 1 Burger en bestuur
1.1 Subsidieregeling Samen aan de Slag
De Subsidieregeling Samen aan de Slag vindt zijn oorsprong in het coalitie akkoord en is bedoeld ter stimulering van burgerinitiatieven. Na deze coalitieperiode eindigt de regeling.
Programma 2. Openbare ruimte
2.1 Reserve groenaanleg: realiseren van EVZ Terheijden-Zonzeel
De Ecologische verbindingszone betreft een natuurlijke verbinding tussen waterrijk natuurgebied Zonzeel en rivier de Mark. Het is een ambitie uit het provinciale Natuurbeheerplan om versnippering van Brabantse natuur tegen te gaan. Het bedrag betreft een incidentele uitgave voor een afgebakend project waarvoor met het waterschap Brabantse Delta een samenwerkingsovereenkomst is afgesloten. Hierbij gaan we uit van een provinciale subsidie van 75% voor de aankoop, aanleg en inrichting van het gemeentelijk deel. De planning hangt sterk af van de grondverwerving. We verwachten eind 2020 de laatste handelingen. In dat geval voeren we in 2021 onderzoeken uit en doorlopen we de (vergunning)procedures, waarna het werk in 2022 uitgevoerd wordt.
Programma 3. Ruimte, wonen en economie
3.1 Actief / facilitair grondbeleid
Grondbeleid bestaat uit alle instrumenten die de gemeente ter beschikking staan om de ruimtelijke doelstellingen te realiseren. De gemeente Drimmelen voert grond beleid om de in de Structuurvisie 2033 geformuleerde doelstellingen te realiseren. Tevens wordt grondbeleid gevoerd om het feitelijke ruimtegebruik beter te laten aansluiten op het maatschappelijk gewenst ruimtegebruik. Grondbeleid gaat om kaders voor en om uitvoering van ruimtelijke initiatieven. Gemeente Drimmelen heeft hoofdzakelijk faciliterende initiatieven/projecten, daarnaast zijn maar enkele actieve initiatieven/projecten. De uitgaven / inkomsten vanuit deze ruimtelijke initiatieven zijn incidenteel. De ruimtelijke initiatieven kunnen wel een looptijd hebben van meerdere opeenvolgende jaren.
3.2 Algemene reserve: omgevingswet
De Omgevingswet wordt gezien als een van de grootste stelselwijzigingen sinds de komst van de Grondwet. De wet betreft een vergaande decentralisatie van de regels voor de leefomgeving. Gemeenten krijgen meer ruimte om samen met inwoners en bedrijven integrale keuzes te maken over de inrichting van de fysieke leefomgeving. Het motto is: ‘Ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit’. De wet leidt tot een andere manier van werken: integraal, gebiedsgericht, samenwerking in de regio met de ketenpartners en samenwerking lokaal met bedrijven en inwoners. Daarbij staat het eigen initiatief centraal in plaats van ‘mag het wel?’. De gemeente krijgt een andere rol: meer ondersteunend en uitgaan van vertrouwen.
Hierop moet de gemeentelijke organisatie worden ingericht. In ieder geval qua manier van werken. Maar de Omgevingswet heeft niet alleen gevolgen voor de gemeentelijke organisatie. De Omgevingswet heeft ook gevolgen voor het gemeentebestuur (rolverdeling raad/college), inwoners, bedrijven en ketenpartners (zoals waterschap en GGD). Daarom is het belangrijk met elkaar in gesprek te gaan over hoe de Omgevingswet wordt ingevoerd en welke ambities men daarbij heeft. Tegelijkertijd moet met digitalisering een forse slag worden gemaakt. Initiatiefnemers moeten snel digitaal kunnen beschikken over de juiste informatie en over de regels die gelden in hun leefomgeving. De invoering van de Omgevingswet is dus veel meer dan een ‘simpele’ bundeling van wetten. Daarom wordt deze wet via een project ingevoerd.
Deze bedragen zijn incidentele kosten. Dit is budget om de Omgevingswet in te voeren, zodat we de wet, zodra deze in werking treedt, kunnen uitvoeren volgens de regels en in de geest van de wet. De budgetten worden ingezet voor:
- Opstellen omgevingsvisie: begin 2021 is er een vastgestelde omgevingsvisie;
- Omgevingsplan:
- Doornemen bruidsschat, bestemmingsplannen en eigen regels;
- Opstellen transitieplan om het tijdelijk omgevingsplan om te zetten in een definitief omgevingsplan;
- Aanpassen werkprocessen, inrichten organisatie en opleidingen (inhoud + anders werken);
- Handreiking participatie en een participatiebeleid;
- Aanpassen legesverordening, samenwerkingsafspraken maken met ketenpartners en afsluiten nieuwe financiële arrangementen met betreffende partners.
- Input leveren op producten van andere overheden;
- Communicatie-activiteiten voor organisatie, gemeentebestuur, inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en ketenpartners;
- Aansluiting op en testen van Digitaal Stelsel Omgevingswet, implementatie Squit20/20 (VTH-systeem: vergunningverlening, toezicht en handhaving), Tercera (planvorming + toepasbare regels), ontwikkelen vragenbomen en vergunningscheck (toepasbare regels) voor gemeentelijke topactiviteiten koppelingen en dergelijke.
Al deze activiteiten zijn gericht op een optimale invoering van de Omgevingswet en zijn ook afgerond op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. Het project is daarmee ook afgerond.
3.3 Algemene reserve: Vrijkomende Agrarische Bebouwing (VAB)
Door andere prioriteiten konden we het VAB-beleid (Vrijkomende Agrarische Bebouwing) in 2019 niet oppakken. Dit onderwerp staat nu gepland voor de periode 2020-2021. Er ligt nog steeds een wens om dit op te pakken voor onderzoek naar de problematiek en oplossingsrichtingen. Het gaat hierbij om een eenmalige inventarisatie met daarbij een voorstel voor de aanpak van het probleem. Bedrag wordt gebruikt voor inhuur van externe expertise.
3.4 Algemene reserve: warmtevisie
De kosten “warmtevisie” is specifiek bedoeld voor het opstellen van de Transitie Visie Warmte (TVW). Elke gemeente moet die visie eind 2021 vastgesteld hebben. Het betreft derhalve een incidentele uitgave voor een afgebakend project dat uiterlijk eind 2021 afgerond moet zijn.
3.7 Reserve Drimmelen op de kaart: inhuur personeel en overige kosten t.b.v. diverse eenmalige projecten
Deze bestemmingsreserve is bij Voorjaarsnota 2019 ingesteld ten behoeve van incidentele inhuur voor capaciteit op recreatie en toerisme van 2019 tot en met 2021. Het is bedoeld om een impuls te geven aan de samenwerking en contacten tussen gemeente en ondernemers op het gebied van vrijetijdseconomie en een aantal grote evenementen die op stapel staan zoals: de viering van 600 jaar Sint Elisabethvloed (2021), 75 jaar bevrijding (2020) en ontsluiting van de Hofmansplaat (2021). Het capaciteitstekort wordt hiermee voor 2 jaar incidenteel aangevuld.
3.8 Reserve SID: economische zaken MvO prijs
We willen bedrijven uitdagen op het gebied van duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Het uitreiken van een MvO-prijs stimuleert bedrijven om hier invulling aan te geven.
3.9 Uitvoeringsprogramma Economie
Naar verwachting wordt in eerste kwartaal van 2021 de Nota Economie en bijbehorend uitvoeringsprogramma vastgesteld. Dit budget is bedoeld om projecten uit dit uitvoeringsprogramma mede mogelijk te maken, naast de inzet van andere partijen.
Programma 4. Sociaal domein
4.1 Reserve impuls brede scholen: projectmatige kosten gezondheidsbeleid
Op 30 oktober 2018 heeft gemeenteraad ingestemd met nota Lokaal gezondheidsbeleid van gemeente Drimmelen. In dit plan zijn incidentele uitgaven opgenomen met als dekking de reserve impuls brede scholen. Deze incidentele uitgaven zijn:
- Stimuleringssubsidie voor sportverenigingen voor ‘Gezonde Sportkantine’. Subsidie is eenmalig en verenigingen kunnen subsidie enkel in 2020 en 2021 aanvragen.
- Stimuleringssubsidie voor sportverenigingen voor ‘Rookvrije Generatie’. Subsidie is eenmalig en verenigingen kunnen enkel in 2020 en 2021 deze subsidie aanvragen.
- Incidentele bijdrage aan nieuw beleidsplan Hartveilige Gemeente voor 2020 en 2021. Bijdrage is bedoeld voor verstrekken van eenmalige subsidies aan inwoners, bedrijven en verenigingen voor aanschaf AED, buitenkast en aangaan van onderhoudscontract.
4.2 Subsidieregeling Toegankelijkheid (Reserve Toegankelijkheid)
De reserve toegankelijkheid is specifiek bedoeld voor uitvoering van de subsidieregeling Kom Binnen. De regeling is voor een tijdelijke periode van kracht om een eenmalige inhaalslag te maken bij het toegankelijk maken van accommodaties en verenigingen. Het gaat om incidentele subsidieverzoeken, die bijdragen aan verbetering van de toegankelijkheid. Deze subsidieregeling loopt tot maximaal 31 december 2021. Het betreft derhalve een incidentele uitgave voor een afgebakend doel waarbij de reserve uiterlijk per 31 december 2021 komt te vervallen.
4.3 Behoud accommodatie De Langstraat (pandhuur t/m 2021)
In Hooge Zwaluwe is een nieuwe ontmoetingsplek voor ouderen gecreëerd. De gemeente staat t/m 2021 garant voor de huur van deze accommodatie zodat het ontmoetingspunt een goede start heeft. Na 2021 hoort het ontmoetingspunt op eigen benen te staan.
Algemene dekkingsmiddelen
A.1 Halve afschrijving 1e jaar van afschrijven (m.u.v. tarief gebonden producten en dekking uit reserves)
In de investeringsprognose zijn in het eerste jaar geen kapitaallasten opgenomen. Conform het Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader (GTK Provincie) dient er uit gegaan te worden van een halve kapitaallast voor het eerste jaar. Kapitaallasten die worden gedekt uit tarieven (bijv. afval / riolering) en investeringen die gedekt worden uit de reserve Kapitaallasten zijn hiervan uitgezonderd.
A.2 Stelpost Besparingspotentieel
Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader (GTK Provincie): Taakstellingen, bezuinigingen, ombuigingen en daarmee gemoeide stelposten, beoordeelt de toezichthouder op hardheid en haalbaarheid. Ook wordt beoordeeld of ze binnen de termijn van de raming gerealiseerd worden. Het is noodzakelijk dat de ramingen hiervan reëel zijn onderbouwd. Bezuinigingen en ombuigingen moeten concreet en ten minste op programmaniveau zijn ingevuld. Het proces dat bij het concretiseren gevolgd gaat worden moet ook vastliggen. Als naar het oordeel van de toezichthouder de taakstellingen, bezuinigingen en/of ombuigingen onvoldoende reëel zijn ingevuld, worden de begrotingssaldi hierop negatief bijgesteld. Ook ervaringen met eerdere bezuinigingsmaatregelen worden in de beoordeling betrokken. Deze bijstelling kan tot gevolg hebben dat de begroting en meerjarenraming naar het oordeel van GS niet structureel en reëel in evenwicht zijn.
Overhead / Bedrijfsvoering
O.1 Project Geluk
Het project Geluk vloeit voort uit het coalitieakkoord. De agenda is inmiddels opgesteld en de jaren 2020 en 2021 richten zich op de uitvoering er van. Daarna eindigt het project.
O.2 Automatisering: bestandsoptimalisatie basisregistraties
De Basisregistraties Adressen & Gebouwen (BAG), Grootschalige Topografie (BGT), Ondergrond (BRO) en de Wet WOZ zijn belangrijke onderdelen van het landelijke stelsel van basisregistraties. Hierin zijn de belangrijkste gegevens verzameld die de overheid nodig heeft om haar werk te kunnen doen. Denk hierbij aan persoonsgegevens, namen en adressen van bedrijven en eigenaren van percelen en de WOZ waarden. In verschillende wetten is de kwaliteit van deze gegevens gewaarborgd. Deze registraties zijn essentieel voor een goede dienstverlening van de overheid. Ze zijn van groot belang voor openbare orde en veiligheid, het toekennen van uitkeringen en vergunningen, belastingheffing, afvalinzameling en bestrijding van fraude. Ieder jaar vindt rapportage plaats over de kwaliteit van deze basisregistraties op borging van de processen, tijdigheid verwerking brondocumenten, volledigheid adressen, objecten en dergelijke., en juiste verwerking van de gegevens. Dit om optimale bestanden te realiseren waarmee voldaan wordt aan de wettelijke vereisten. Ter uitvoering van geconstateerde verbetermaatregelen wordt voorgesteld om in te zetten op uitvoering van de verbetermaatregelen en dit proces begin 2022 af te ronden.