Toelichting investeringen 2021
Programma 2. Openbare ruimte
2.2.1 Kwaliteitsverbetering Oude Haven Drimmelen: d. Biesboschweg
In 2020 rondden we de parkeerplaats en Dorpstraat af. We bereidden het parkje en wandelboulevard voor. In 2021 voeren we zowel het Parkje als de wandelboulevard uit.
2.2.2 Aanbrengen brug de Schans Terheijden
In het Voorlopig Ontwerp voor de ontwikkeling van de Kleine Schans besteden we aandacht aan een brug in de dam door de gracht rondom de schans.
2.2.6 Haven Terheijden: vervanging beschoeiing
Dit betreft de lage houten beschoeiing aan de zuidoost zijde van de haven. Met het waterschap kwamen we overeen dat dit uitvoeren tijdens de dijkverzwaring in het gebied. De dijkverzwaring is gepland in 2022/2023.
2.2.7 Aansluiting Zoutendijk - Hh'dijk (uitvoering)
Vrijwel alle onderzoeken voor het bestemmingsplan zijn gereed. Na de inspraak stellen we het definitieve ontwerp vast, maken we het bestek en besteden de werkzaamheden aan. Pas nadat dit alles is afgerond, starten we met de uitvoering .
2.2.8 Drimmelenseweg-Sluizeweg Made (uitvoering)
Voor de voorbereiding van dit project trokken we een externe projectleider aan, die ook de Crullaan en Zeggelaan voorbereidt. Naar verwachting ronden we de voorbereidingen begin 2021 af. . De uitvoering stemmen we af op de werkzaamheden aan de nabijgelegen Stationsweg en Boerenhoekstraat, die ook nog op de planning staan.
2.2.9 Verkeersveilig Zeggelaan (minimale variant) (uitvoering)
Voor de voorbereiding van dit project trokken we een externe projectleider aan, die ook de Crullaan en Drimmelenseweg voorbereidt. Naar verwachting rond hij d de voorbereiding begin 2021 af . Ook de inspraak vindt nog plaats. De uitvoering stemmen we af op de werkzaamheden aan de Raadhuisstraat en Molenstraat. Dit in verband met het omleiden van het verkeer.
2.2.10 Wegen: Rode loper route 2021
In 2021 geven we verder uitvoering aan het verbeteren van de toegankelijkheid van de hoofdvoetpaden.
2.2.11 Parkeerplaats achter de hofjes, parkeervrij maken dorpsplein.
In 2021 realiseren we parkeerplaatsen aan de Hofjesweg in Terheijden. Dit conform de motie van de raad. We passen het bestemmingsplan aan. De huidige bestemming groen zetten we gedeeltelijk om naar verkeersdoeleinden. Door de bestemmingsplanprocedure en bijbehorende onderzoeken waaronder archeologie is de start van de uitvoering en de kosten onzeker.
2.2.12 Vervanging openbare verlichting 2021
Elk jaar vervangen we voor zo’n € 200.000 van oude lichtmasten en armaturen voor LED verlichting.
2.2.17 Wegen: Dahliastraat (wegvak Haagstraat-Witteweg) / Schetsenakkerstraat
Betreffend wegvak is aan rehabilitatie toe (volledige nieuwe opbouw). Deze werkzaamheden volgen direct na de vervanging van de waterleiding.
2.2.18 Wegen / rehabilitatie 2021
Net als bovengenoemde Dahliastraat zijn meer wegen aan groot onderhoud / rehabilitatie toe. Welke wegen we in 2021 aanpakken, laten we afhangen van de uitgevoerde inspectie en beschikbare budget. Zodra de gegevens binnen zijn, maken we een jaarplanning.
2.3.1 Renovatie openbaar groen 2021
In 2021 lift het groen mee met integrale projecten in de openbare ruimte.
2.4.2 Maatregelen kern Made uitvoering (Nachtegaalstraat): vervanging
2.4.2 Maatregelen kern Made uitvoering (Nachtegaalstraat): ambitieniveau
We startten de voorbereidingen voor dit project . in 2020 stelden we het functioneel ontwerp op .en/of bepaalden we maatregelen om het wateroverlast daar op te lossen. De berekeningen en principe tekeningen rondden we in 2020 af . Als het waterschap ook akkoord gaat dan startten we in de 2e helft van 2020 starten met de bestekvoorbereiding. Vervolgens kan in 2021 worden gestart met de uitvoering. Voor de voorbereidingen reserveerden we in 2020 een bedrag vanuit de reguliere vervanging van € 100.000. Om de uitvoering te kunnen realiseren dient er in 2021 het resterende bedrag van € 727.000 te worden vrijgegeven. Voor de ambitiemaatregelen in de Nachtegaalstraat is er daarnaast in 2021 een bedrag van € 122.200 uit de ambitiegelden nodig.
2.4.3 Maatregelen kern Lage Zwaluwe: uitvoering (Griendwerkerstraat): vervanging
2.4.3 Maatregelen kern Lage Zwaluwe: uitvoering (Griendwerkerstraat): ambitieniveau
Voor de Griendwerkerstraat volgden we dezelfde voorbereiding als voor de Nachtegaalstraat in Made. Dus we stelden een functioneel ontwerp op, bepaalden maatregelen tegen wateroverlast, rondden de berekeningen af en maakten de principetekeningen. Ook hier hebben we de goedkeuring nodig van het waterschap. Na haar akkoord startten we met de bestekvoorbereiding. . Als het waterschap er ook mee akkoord is dan kunnen we in de 2e helft van 2020 starten met de bestekvoorbereiding. Vervolgens starten we in 2021 met de uitvoering. Voor de voorbereidingen reserveerden we in 2020 een bedrag vanuit de reguliere vervanging van € 100.000. Voor de realisatie moet een bedrag van € 905.000 te worden vrijgegeven. Om de ambitiemaatregelen in de Griendwerkerstraat uit te kunnen voeren is er daarnaast in 2021 een bedrag van € 277.500 uit de ambitiegelden nodig.
2.4.7 Maatregelen gebied Oude haven Drimmelen (uitvoering)
Dit project namen we niet op in het WRP. In eerste instantie planden we dit in 2024. Dit is buiten de looptijd van het WRP. Maar omdat er een kans is om werk met werk (i.v.m. de herinrichting in de Oude Haven) te maken, nemen we de werkzaamheden aan de riolering eerder mee. We repareren enkele stukken riolering, we koppelen gedeeltelijk af, we passen het pompregime aan en we maken een extra overstort op de Amer. Hiervoor is een krediet nodig van € 315.000. Deze is als volgt opgebouwd : Riolering repareren € 200.000, afkoppelen € 50.000, overstort op Amer € 35.000 en aanpassen pomp regime € 30.000.
2.4.13 Maatregelen kern Terheijden: voorbereiding (Molenstraat)
Een gedeelte van de Molenstraat ligt op een waterkering van het Waterschap Brabantse Delta. Eerst moet het waterschap de vervangende waterkering realiseren voordat we de werkzaamheden in Terheijden Noord beginnen . We verschoven de werkzaamheden naar 2022 en zijn inclusief het realisering van de ambitiemaatregelen ( € 150.000).
Programma 3. Ruimte, wonen en economie
3.2.1. Vervanging stroomkasten
De stroomkasten in het centrum van Made dienen te worden vervangen. Vervanging is in 2020 is niet haalbaar, aangezien er externe partijen zoals Enexis bij betrokken zijn. De stroomkasten dienen vervangen worden, omdat deze niet meer voldoen aan de norm 60439-1 (nen 1010 en besluit nen 3140). De huidige stroomkasten zijn vóór 1975 geplaatst en zijn niet aan te passen aan deze nieuwe normen.
Programma 4. Sociaal Domein
4.4.1 Renovatie toplaag grasveld A de Schietberg
Ter waarborging van en voor het behoud van het kwaliteitsniveau van het veld is de renovatie van de toplaag op basis van waarneming en inspectie 1x in de 30 jaar nodig. Hiervoor wordt gebruikt maakt van de zogenaamde Quadraplay methode.
4.4.2 Renovatie toplaag grasveld B Heesterbosch
Ter waarborging van en voor het behoud van het kwaliteitsniveau van het veld is de renovatie van de toplaag op basis van waarneming en inspectie 1x in de 30 jaar nodig. Hiervoor wordt gebruikt maakt van de zogenaamde Quadraplay methode. Indien noodzakelijk worden eveneens de doelen en ballenvangers vervangen.
Algemene dekkingsmiddelen en bedrijfsvoering
B.1 Pick-ups (3 stuks)
De buitendienst beschikt over een 3 tal pick-ups voor het dagelijks werk in de wijken en in de wintermaanden worden deze voertuigen ook gebruikt voor de gladheidsbestrijding. Voertuigen zijn 8 jaar oud en gezien de te verwachten onderhoudskosten zouden we graag deze voertuigen willen vervangen in 2021.
B.2 Bus enkelcabine
De buitendienst beschikt over een bus enkele cabine voor het dagelijks werk in de wijken. Voertuig is 8 jaar oud en gezien de te verwachten onderhoudskosten zouden we graag dit voertuig willen vervangen in 2021.
B.3 Bedrijfswagen Boa
De Boa’s beschikken over een bedrijfswagen, voor toezicht en handhaving voertuig 6 jaar oud en gezien de te verwachten onderhoudskosten zoals het vervangen van het accupakket zouden we dit voertuig willen vervangen in 2021.
B.4 Bestelauto
De buitendienst beschikt over een bestelauto voor het dagelijks werk in de wijken voertuig is 8 jaar oud en gezien de te verwachten onderhoudskosten zouden we graag dit voertuig willen vervangen in 2021.
Overhead
Gemeentehuis
O.1 Meubilair gemeentehuis
In 2019 is er een pilot geweest voor een nieuwe inrichtingsconcept. Hierbij zijn er negen test werkplekken geplaatst waarbij aan alle collega’s is gevraagd om hier van gebruik te maken en een vragenlijst in te vullen. Met de uitkomsten van deze pilot en het advies van een externe adviseur wordt er in 2020 gekeken hoe we het gehele gemeentehuis anders kunnen gaan inrichtingen. Planning hierbij is om eind 2020 de aanbesteding te hebben afgerond waarna de daadwerkelijke levering van het meubilair in 2021 plaatsvindt.
ICT: vervanging hardware
O.2 Discussie-installatie
In 2021 is de discussie installatie in de raadzaal economisch afgeschreven voor dit moment is deze technisch nog niet afgeschreven. In de loop van 2021 zal gekeken worden of deze aan vervanging toe is.
O.3 2e Discussie-installatie
In 2021 is 2de discussie installatie economisch afgeschreven. In de loop van 2021 zal gekeken of deze vervangen moet worden.
O.4 Mobile geluidsinstallatie
In 2021 is de mobile geluidsinstallatie economisch afgeschreven voor dit moment is deze technisch nog niet afgeschreven. In de loop van 2021 zal gekeken worden of deze aan vervanging toe is.
O.5 Presentatieschermen (vaste t.b.v. raadzaal & draagbare)
In het nieuwe huisvestingsplan worden ook de vergaderruimtes meegenomen en zal gekeken worden of er vervanging/uitbreiding nodig is van de huidige apparatuur.
ICT: vervanging software
O.11 SmartDocuments (sjablonen)
Vervanging van Smart Documents sjablonenprogramma is gekoppeld aan de doorontwikkeling dienstverlening en digitaal werken. Dit zal aan de hand van de prioritering op de projectenkalender in 2021 worden opgestart en nader uitgewerkt.
O.12 JCC klantbegeleidingssysteem
Het klantbegeleidingsysteem is met de migratie van de software naar Serverpark van Breda geactualiseerd. In relatie tot de verbetering van de dienstverlening zal de doorontwikkeling van het klantcontactcentrum gelijktijdig mee optrekken.
O.13 Personeelsinformatiesysteem
Vanuit de vervangingscyclus zou de component van de salarisadministratie in 2021 vervangen moeten worden. Het huidige systeem is in samenwerking met 14 andere regiogemeente aanbesteed. In 2021 wordt overleg gevoerd met deze regiogemeenten hoe dit op te pakken.
O.14 Centraal content management systeem/website intergr.
Dit betreft een periodiek vervanging van het Content Management Systeem van de gemeentelijke website. Bij goed functioneren zou nog gebruik gemaakt kunnen worden van 2x een verlengingsperiode van 1 jaar. Echter door verplichte upgrade noodzaak van het onderliggende besturingssoftware (Drupal) wordt in 2021 een nieuwe aanbesteding voorbereid, zo mogelijk in samenwerking met gemeente Breda.
O.15 Zaaksysteem (Mid-office) & DMS fase 1
Dit krediet betreft de initiële opzet van het Document Management Systeem. De vervanging zal in het kader van de verbetering van dienstverlening en bedrijfsvoering de basisvormen en worden samengevoegd met de uitvoering van het verbeterplan doorontwikkeling Informatievoorziening, welke in 2021 zal worden opgepakt.
O.16 CMS (sitemanager 3 VIP-totaal)
Dit is de vervanging van een later uitbreiding op de software van de gemeentelijke website (84) deze kredieten samenvoegen en in 2021 opnieuw aanbesteden.
O.17 Vastgoed infosysteem (GIS)
Vervanging van de Geografische informatiesystemen is opgenomen in de projectenkalender voor 2021. Om tot vervanging/aanpassing te komen wordt in 2021 eerst een beleidsplan geschreven ten behoeve van de doorontwikkeling van de GIS omgeving.
O.18 Inrichting bedrijvenloket
Inrichting bedrijven loket kan in samenspraak met ontwikkeling Mijn overheid worden opgepakt en uitgevoerd Deze onderwerpen make tezamen onderdeel uit van de doorontwikkeling van dienstverlening. De uitwerking zal in 2021 aan de hand van de prioritering op de projecten kalender worden uitgevoerd.
O.19 Implementatie M.O. berichtenbox
Mijn Overheid (berichtenbox en lopende zaken) maken onderdeel uit van de doorontwikkeling van dienstverlening. De uitwerking zal in 2021 aan de hand van de prioritering op de projecten kalender worden uitgevoerd.
O.20 Implementatie M.O. lopende zaken
Mijn Overheid (berichtenbox en lopende zaken) maken onderdeel uit van de doorontwikkeling van dienstverlening. De uitwerking zal in 2021 aan de hand van de prioritering op de projecten kalender worden uitgevoerd.
O.21 Sportaccommodaties HTA
De vervanging van de software voor planning en beheer van sportaccommodaties is op de projectkalender geplaatst voorlopig gepland om in 2021 op te pakken. Door prioritering van de onderwerpen op projectkalender zal aangegeven kunnen worden welk moment het meest geschikt is om de vervanging of aanpassing uit te voeren.
O.22 Gegevensmagazijn /-makelaar
Na het opstellen van het Geografisch informatiebeleidsplan kan worden bepaald op welke wijze de huidige gegevensmakelaarsfunctie zal moeten worden aangepast.
O.23 Modernisering GBA (basisregistratie personen)
De ontwikkeling van het landelijke project modernisering GBA is stop gezet. Dat wil niet zeggen dat er in het geheel niets ontwikkeld wordt. De huidige leveranciers van de software voor deze basisregistratie ontwikkelen nog wel door zodat de dienstverlening van burgerzaken producten verbeterd kan worden. In 2021 wordt in samenhang met de gemeentelijke doorontwikkeling op gebied van dienstverlening bepaald hoe dit verbetertraject vorm te geven.
O.24 Icontrol (meta data manager, DSP)
Vervanging van I-controller is gekoppeld aan de doorontwikkeling van dienstverlening en digitaal werken. Dit zal aan de hand van de prioritering op de projectenkalender in 2021 worden opgestart en nader uitgewerkt.