Deze paragraaf geeft inzicht in de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en risico’s van de gemeente als gevolg van de samenwerking met verbonden partijen.
Deze paragraaf geeft inzicht in de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en risico’s van de gemeente als gevolg van de samenwerking met verbonden partijen.
Onze ambitie is ervoor te zorgen dat verbonden partijen op effectieve en efficiënte wijze bijdragen aan het realiseren van onze gemeentelijke beleidsdoelstellingen. Uitgangspunten hierbij zijn een heldere verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen de gemeente en de verbonden partij en het opstellen van dienstverleningsovereenkomsten met prestatieafspraken.
De ministerraad heeft op 10 januari 2020 op voorstel van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ingestemd met een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) om de politieke verantwoording over gemeentelijke samenwerkingen te versterken. Hiermee geeft het kabinet invulling aan een afspraak uit het regeerakkoord.
De versterking van de politieke verantwoording over gemeentelijke samenwerkingen zal vorm krijgen door
Na inwinning van een advies bij de Raad van State is het wetsvoorstel op 1 juli 2020 ingediend bij de Tweede Kamer. De achtereenvolgende behandeling door de Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken, de Tweede en de Eerste Kamer gaat in september van start. Het is bij het opmaken van deze begroting nog onduidelijk wanneer de wetswijziging ingaat.
In 2015 is regionaal een kadernota Verbonden Partijen vastgesteld. In deze nota zijn in de vorm van zes spelregels samenwerkingsafspraken tussen gemeenten benoemd. Zodat gemeenten gezamenlijk kunnen sturen op verbonden partijen in het algemeen en gemeenschappelijke regelingen in het bijzonder. Als gevolg van de aanstaande wijziging van de Wgr zal ook de kadernota Verbonden Partijen via een intergemeentelijke samenwerking moeten worden herzien. Die herziening zal op dat moment ter vaststelling aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Volgens spelregel 4 uit de regionale kadernota stellen de gemeenten die deelnemen aan een verbonden partij jaarlijks in november richtlijnen vast. Richtlijnen waarop verbonden partijen hun beleidsmatige en financiële kaders voor het nieuwe begrotingsjaar dienen te baseren. Het college stelt de volgende algemene financiële richtlijnen voor elke Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor.
* Tenzij door het AB van een gemeenschappelijke regeling besloten is tot een andere wijze van indexering.
Het college stelt de volgende algemene beleidsrichtlijn voor:
Spelregel zes van de regionale kadernota verbonden partijen verplicht gemeenschappelijke regelingen om vierjaarlijks bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een meerjarenbeleidsplan op te stellen. Indien het meerjarenbeleidsplan sinds de nieuwe raadsperiode nog niet is vastgesteld wordt van de gemeenschappelijke regeling verwacht dat zij gelijktijdig met de begroting 2022 een nieuw meerjarenbeleidsplan oplevert.
De raad heeft de mogelijkheid om per verbonden partij specifieke financiële en beleidsrichtlijnen aan te geven. Het college stelt voor om de specifieke financiële richtlijnen af te geven aan de Regio West-Brabant en specifieke beleidsrichtlijnen aan de Regio West-Brabant, de GGD en de Regionale Ambulance Voorziening. Deze specifieke richtlijnen zijn als bijlage bij de voorliggende begroting opgenomen.
Het BBV onderscheidt verbonden partijen in
Uw raad op heeft op 25 juni 2020 besloten om de gemeenschappelijke regeling van het Parkschap Nationaal Park De Biesbosch per 1 januari 2021 op te heffen. Deze gemeenschappelijke regeling maakt derhalve geen onderdeel meer uit van de begroting 2021 van de gemeente Drimmelen. Ondanks dat de nieuwe samenwerkingsvorm voor gezamenlijke taken in de Biesbosch niet zal vallen onder “Verbonden Partijen”, zullen er nog steeds wel jaarlijkse kosten voor de gemeente zijn als uitvloeisel van de te ondertekenen samenwerkingsovereenkomst.
De gemeente Drimmelen heeft, naar de letter van het BBV, geen verbondenheid met besloten vennootschappen, coöperaties, stichtingen, verenigingen of overige verbonden partijen.
Het BBV schrijft voor welke informatie een gemeente minimaal over haar verbonden partijen in de begroting op neemt.
Tabel Par.VP-2 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Regio West-Brabant | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2021 | Eigen vermogen 31-12-2021 | Vreemd vermogen 1-1-2021 | Vreemd vermogen 31-12-2021 | Financieel resultaat 2021 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
Versterking van de regio op de gebieden economie en arbeidsmarkt, mobiliteit, duurzaamheid, zorg, welzijn, onderwijs, ruimtelijke ordening en wonen. Daarnaast is de RWB strategische gesprekspartner voor o.a. de provincie, de nationale overheid en Europa. | 504.000 | 504.000 | 4.136.000 | 4.136.000 | - | 819.967 | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Het ontbreken van cofinanciering bij de aanvraag van projectsubsidies, het opdrogen van subsidiemogelijkheden en het risico dat een subsidieverstrekker niet akoord gaat met de verantwoording van de subsidie en dit leidt tot een onvoorzien tekort. | Ruimte, Wonen en Economie | Burgemeester De Kok | ||||||
WAVA (inclusief MidZuid) | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2021 | Eigen vermogen 31-12-2021 | Vreemd vermogen 1-1-2021 | Vreemd vermogen 31-12-2021 | Financieel resultaat 2021 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
Het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening en het zo doelmatig mogelijk door de gemeente gegeven opdrachten op het terrein van de werkgevers-dienstverlening, beschut werk, gesubsidieerde arbeid en arbeidsreintegratie die voortvloeien uit de Participatiewet uit te voeren. | 1.654.000 | 1.654.000 | 7.476.000 | 6.843.000 | - | 1.499.163 | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Beperkt macrobudget, lagere rijksbijdrage per arbeidsjaar, lagere uitstroom van Wsw-medewerkers en daardoor hogere loonkosten, loon- en prijsontwikkeling SW-budget lager dan toename wettelijk minimumloon, landelijk budget voor lage inkomensvoordeel niet toereikend, transitievergoeding voor werknemers die ziek uit dienst gaan en waarvoor geen beroep kan worden gedaan op de Regeling compensatie transitievergoeding, niet geheel realiseren van de begrote netto-opbrengst door veranderingen in de takenpakketten van deelnemende gemeenten en andere marktpartijen, terugloop aantal SW-medewerkers dat onvoldoende kan worden opgevangen door medewerkers die via beschut werken of participatie-banen instromen en tegenvallende consequenties van de nieuwe CAO voor regulier personeel (CAR-UWO). Door de economische krimp als gevolg van de uitbraak van COVID-19 zullen minder werkgevers bereid zijn om een werkplek met begeleiding beschikbaar te stellen. | Sociaal Domein | Wethouders Schuitmaker en Bakker | ||||||
Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2021 | Eigen vermogen 31-12-2021 | Vreemd vermogen 1-1-2021 | Vreemd vermogen 31-12-2021 | Financieel resultaat 2021 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
De OMWB werkt aan een leefbare en duurzame regio en maakt omgevingsvergunningen voor de deelactiviteit milieu. Bovendien controleert de OMWB of bedrijven zich aan de regels houden. | 1.843.000 | 1.843.000 | 3.955.000 | 3.955.000 | - | 587.001 | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Inhuur relatief dure externe krachten vanwege krapte op de arbeidsmarkt, maatwerkafspraken met medewerkers die niet kunnen voldoen aan de eisen die een organisatie in transitie, kosten die de overgang naar de Omgevingswet als nieuw stelsel met zich meebrengt. | Openbare Ruimte | Burgemeester De Kok | ||||||
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant | ||||||||
Doelstelling | Eigen vermogen 1-1-2021 | Eigen vermogen 31-12-2021 | Vreemd vermogen 1-1-2021 | Vreemd vermogen 31-12-2021 | Financieel resultaat 2021 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
Zorgen voor veiligheid: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij rampen en handhaving van openbare orde en veiligheid. | 16.732.000 | 14.335.000 | 46.316.000 | 50.688.000 | - | 1.550.370 | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Incidentbestrijding onder druk door beperkte beschikbaarheid vrijwilligers, aansprakelijkheid voor brand bij Chemie-Pack op 5 januari 2011, discontinuiteit ICT tijdens een crisis, frictiekosten bij doorontwikkeling van de organisatie, overbruggingsregelingen voor medewerkers die na 20 werkzame jaren in een bezwarende 24-uurs functie gebruik maken van het tweede loopbaanbeleid, onzekerheid over de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet, hogere kosten door Wet normalisering rechtspositie ambtenaren en Europese deeltijdrichtlijn en schikking van dispuut met ICT-dienstverlener. | Openbare Ruimte | Burgemeester De Kok | ||||||
Openbare Gezondheidheidszorg West-Brabant (GGD) | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2021 | Eigen vermogen 31-12-2021 | Vreemd vermogen 1-1-2021 | Vreemd vermogen 31-12-2021 | Financieel resultaat 2021 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
De GGD verzorgt de openbare gezondheidszorg en heeft als doel het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid en veiligheid van alle inwoners van West-Brabant. Daarbij heeft de GGD extra aandacht voor kwetsbare mensen in onze samenleving. | 4.082.813 | 4.469.163 | 10.553.000 | 10.553.000 | 137.000 | 905.108 | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Frictiekosten door vermindering gemeentelijke bijdragen voor basistaken algemeen en JZ4+, frictiekosten door vermindering van gemeentelijke opdrachten/afname van plustaken, frictiekosten door vermindering van de gemeentelijke bijdrage voor JGZ 0 - 4, frictiekosten door bezuinigingen binnen Veiligheidsregio MWB die terecht komen bij uitvoering van GHOR-taken, frictiekosten door afbouw van subsidie-inkomsten of projecten, reizigerszorg, aansprakelijkheid als penvoerder voor verantwoording rechtmatige besteding middelen, beperkte afstemming van JGZ-taken met TWB en Careyn, ontoereikende personele capaciteit in crisissituaties, geen gunning op aanbesteding arrestantenzorg, aansprakelijkheid bij inlening, aanbesteding en datalekken, financiele bijdrage om tekort shared service centrum HSC af te dekken, discontinuiteit ICT en bederf vaccins door stroomuitval en kosten voor verhoging van personeelsmobiliteit. | Sociaal Domein | Wethouder Vissers | ||||||
Regionaal Bureau Leerplicht West-Brabant | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2021 | Eigen vermogen 31-12-2021 | Vreemd vermogen 1-1-2021 | Vreemd vermogen 31-12-2021 | Financieel resultaat 2021 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
Zorgen voor een effectieve en efficiënte leerplichtadministratie waardoor schooluitval en verzuim worden voorkomen. | - | - | 1.350.000 | 1.350.000 | - | 96.814 | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Uittreding van één van de deelnemende gemeenten | Sociaal Domein | Wethouder Vissers | ||||||
Nazorg gesloten stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2021 | Eigen vermogen 31-12-2021 | Vreemd vermogen 1-1-2021 | Vreemd vermogen 31-12-2021 | Financieel resultaat 2021 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
De GR behartigt de belangen van de deelnemers bij de eeuwig durende nazorg voor de regionale stortplaats Zevenbergen en de afvalstoffenberging Bavel-Dorst. | 1.116.300 | 1.047.371 | 25.999.549 | 26.250.744 | -67.961 | 38.926 | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Verontreiniging van grond- en oppervlaktewater en lucht door calamiteiten op of rond de voormalige stortplaatsen, waarbij gevaarlijke chemische stoffen vrijkomen. Te beperkt doelvermogen bij overdracht naar provincie waardoor bijstorting nodig zal zijn. | Openbare Ruimte | Wethouder Vissers | ||||||
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2021 | Eigen vermogen 31-12-2021 | Vreemd vermogen 1-1-2021 | Vreemd vermogen 31-12-2021 | Financieel resultaat 2021 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
Het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. | 13.749.000 | 13.708.000 | 23.696.000 | 27.096.000 | -41.000 | - | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Budgettering Nza lager dan de werkelijke kosten\ | Sociaal Domein | Wethouder Vissers | ||||||
Geweld in afhankelijkheidsrelaties en Meldpunt Crisiszorg (o.b.v. jaarrekening 2019, begroting 2021 nog niet bekend) | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2019 | Eigen vermogen 31-12-2019 | Vreemd vermogen 1-1-2019 | Vreemd vermogen 31-12-2019 | Financieel resultaat 2019 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
Zorgen voor organisatie vrouwenopvang en een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling en het bevorderen van een goede samenwerking tussen dit advies- en meldpunt, de hulpverlenende instanties, de politie, de gecertificeerde instellingen en de raad voor de kinderbescherming, bestaande taken kunnen niet binnen huidig budget worden uitgevoerd, Rijk verlaagt bijdrage | 459.609 | 669.607 | 1.516.931 | 1.583.961 | 209.998 | 211.000 | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Sociaal Domein | Wethouder Vissers | |||||||
Centrum Jeugd en Gezin Drimmelen Geertruidenberg | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2021 | Eigen vermogen 31-12-2021 | Vreemd vermogen 1-1-2021 | Vreemd vermogen 31-12-2021 | Financieel resultaat 2021 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
Het uitvoeren van taken ingevolge de Jeugdwet. In het bijzonder toeleiding naar, advisering over, bepaling van en het inzetten van hulp voor ouders en jeugdigen. Deze gemeenschappelijke regeling is op 1 januari 2020 in werking getreden. | - | - | - | - | - | 930.397 | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Krapte op de arbeidsmarkt voor zorgprofessionals en indien door toename werkzaamheden extra zorgprofessionals nodig zijn is hiervoor geen budget beschikbaar | Sociaal Domein | Wethouder Vissers | ||||||
Brabant Water N.V. (bedragen x € 1.000 en o.b.v. jaarrekening 2019, begroting wordt niet gepubliceerd) | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2019 | Eigen vermogen 31-12-2019 | Vreemd vermogen 1-1-2019 | Vreemd vermogen 31-12-2019 | Financieel resultaat 2019 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
Het verzorgen van de drinkwatervoorziening in Noord-Brabant. De gemeente Drimmelen bezit 1,4% van het aandelenkapitaal van Brabant Water. | 635.876 | 665.384 | 456.765 | 479.546 | 29.508 | - | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
Brabant Water heeft een aantal strategische risico's (bijv. verontreiniging van de drinkwaterbron), operationele risico's (bijv. betrouwbaarheid van de waterleidingen), financiële verslaggevingsrisico's en compliance risico's benoemd. Voor alle risico's zijn beheersmaatregelen getroffen. Het weerstandsvermogen van Brabant Water is ruim voldoende. | Burger en Bestuur | Wethouder Bakker | ||||||
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (bedragen x € 1.000 en o.b.v. jaarrekening 2019, begroting wordt niet gepubliceerd) | ||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2019 | Eigen vermogen 31-12-2019 | Vreemd vermogen 1-1-2019 | Vreemd vermogen 31-12-2019 | Financieel resultaat 2019 | Bijdrage Drimmelen 2021 | ||
De BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. Het doel daarbij is om duurzaam bij te dragen aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De gemeente Drimmelen bezit 0,065% van het aandelenkapitaal van de BNG. | 4.991.000 | 4.887.000 | 132.518.000 | 144.802.000 | 163.000 | - | ||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||
De bank beschikt over een uitgebreid risicomodel, waarmee alle risico's goed in beeld zijn en binnen de (wettelijke) normen blijven. Ook de beheersmaatregelen zijn op orde. | Burger en Bestuur | Wethouder Bakker | ||||||