-
Blz. 1
Begroting 2020
-
Blz. 2
Wethouder Harry Bakker
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 5
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 6
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Voorwoord
-
Blz. 9
Voorwoord
-
Blz. 10
Voorwoord
-
Blz. 11
Samenvatting
-
Blz. 12
Algemeen
-
Blz. 13
Algemeen
-
Blz. 14
Programma 1 – Burger en bestuur
-
Blz. 15
Programma 1 – Burger en bestuur
-
Blz. 16
Programma 2 – Openbare ruimte
-
Blz. 17
Programma 2 – Openbare ruimte
-
Blz. 18
Programma 3 – Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 19
Programma 3 – Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 20
Programma 4 – Sociaal domein
-
Blz. 21
Programma 4 – Sociaal domein
-
Blz. 22
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 23
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 24
Paragrafen
-
Blz. 25
Paragraaf A - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 26
Paragraaf A - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 27
Paragraaf B - Lokale heffingen
-
Blz. 28
Paragraaf B - Lokale heffingen
-
Blz. 29
Paragraaf C – Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 30
Paragraaf C – Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 31
Paragraaf D – Financiering
-
Blz. 32
Paragraaf D – Financiering
-
Blz. 33
Paragraaf E - Bedrijfsvoering
-
Blz. 34
Paragraaf E - Bedrijfsvoering
-
Blz. 35
Paragraaf F – Verbonden partijen
-
Blz. 36
Paragraaf F – Verbonden partijen
-
Blz. 37
Paragraaf G - Grondbeleid
-
Blz. 38
Paragraaf G - Grondbeleid
-
Blz. 39
Financiële begroting
-
Blz. 40
Financiële begroting
-
Blz. 41
Beleidswensen
-
Blz. 42
Beleidswensen
-
Blz. 43
Programma's
-
Blz. 44
Inleiding programma's
-
Blz. 45
Inleiding programma's
-
Blz. 46
Inleiding
-
Blz. 47
1. Burger en bestuur
-
Blz. 48
Inleiding
-
Blz. 49
Hoofddoelstelling
-
Blz. 50
1.1 Dienstverlening
-
Blz. 51
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 52
Vergroten digitale mogelijkheden
-
Blz. 53
Vaststellen van het ambitieplan dienstverlening en informatievoorziening en hieraan uitvoering geven in 2020
-
Blz. 54
Prestatie-indicator
-
Blz. 55
1.2 Burger en politiek
-
Blz. 56
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 57
Er wordt juist, tijdig en volledig gecommuniceerd
-
Blz. 58
Basis op orde
-
Blz. 59
Aandacht voor het versterken van de interne- en externe communicatie
-
Blz. 60
Ondersteuning grote projecten
-
Blz. 61
Organisatie en bestuur zijn omgevingsbewust en wendbaar
-
Blz. 62
Inwoners en bestuur nader tot elkaar brengen
-
Blz. 63
Opstellen toekomstvisie
-
Blz. 64
1.3 Dorpsgericht werken
-
Blz. 65
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 66
Gemeente Drimmelen stimuleert inwoners om mee te denken, te doen en zelf dingen op te pakken.
-
Blz. 67
Dorpsonderonsjes
-
Blz. 68
Meet and Match
-
Blz. 69
Samen aan de slag
-
Blz. 70
Verantwoordelijkheid en deskundigheid van inwoner tot zijn recht laten komen
-
Blz. 71
Uitvoering van de visie Dorpsgericht werken (DGW) 3.0
-
Blz. 72
1.4 Openbare orde en veiligheid, crisisbeheersing
-
Blz. 73
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 74
Daadkrachtige aanpak van veiligheidsvraagstukken en onveiligheidsgevoelens
-
Blz. 75
Uitvoering prioriteiten integraal veiligheidsbeleid
-
Blz. 76
De gemeentelijke crisisorganisatie, voortkomend uit districtelijke samenwerking, is op orde
-
Blz. 77
OTO (opleiden, trainen, oefenen)
-
Blz. 78
1.5 Bestuursondersteuning
-
Blz. 79
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 80
Juist, tijdig en volledig laten verlopen van ondersteunende processen
-
Blz. 81
Privacybeleid verder vormgeven en uitrollen
-
Blz. 82
Geluk
-
Blz. 83
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 84
Tabel Prg. 1-2
-
Blz. 85
2. Openbare ruimte
-
Blz. 86
Inleiding
-
Blz. 87
Inleiding
-
Blz. 88
Prestatie-indicator
-
Blz. 89
2.1 Integraal en burgergericht werken
-
Blz. 90
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 91
De inbreng bij planvorming Openbare Ruimte van belanghebbenden vergroten
-
Blz. 92
Bij herinrichtingsprojecten inwoners op tijd informeren en betrekken
-
Blz. 93
De openbare ruimte ontwikkelen en onderhouden we integraal. Vanaf 2020 werken we volgens het principe integraal werken.
-
Blz. 94
Integraal werken
-
Blz. 95
Het overdragen van onderhoud aan inwoners
-
Blz. 96
Het effectbestek groen gebruiken we om onderhoud samen met inwoners uit te voeren of over te dragen
-
Blz. 97
Jaarlijkse schouw met stichting WWZ Drimmelen
-
Blz. 98
Verhogen van de kwaliteit van dienstverlening door het beter behandelen van klachten en meldingen
-
Blz. 99
Monitoren voortgang meldingen
-
Blz. 100
2.2 Wegen en verkeer
-
Blz. 101
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 102
Bevorderen van een duurzaam veilige infrastructuur
-
Blz. 103
Uitbreiden laadpaalinfrastructuur
-
Blz. 104
De gemeente Drimmelen sluit aan bij het provinciale verkeersveiligheidsbeleid om te streven naar nul verkeersdoden
-
Blz. 105
Nota verkeersmaatregelen
-
Blz. 106
Organiseren structureel handhavingsoverleg
-
Blz. 107
Organiseren verkeerseducatie en voorlichting
-
Blz. 108
Een goede bereikbaarheid en zo weinig mogelijk overlast voor gemotoriseerd verkeer
-
Blz. 109
Aanpak verkeersoverlast door handhaving en communicatie
-
Blz. 110
Alternatief voor landbouwverkeer door Wagenberg en Terheijden zoeken
-
Blz. 111
Instellen vrachtwagenverboden in de kernen uitgezonderd aantoonbaar bestemmingsverkeer
-
Blz. 112
Voorbereiden alternatief tracé Zoutendijk
-
Blz. 113
Het bereiken van een duurzaam areaal openbare verlichting, zodat we een veilige omgeving bieden aan de inwoners tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 114
Actualiseren beleidsplan openbare verlichting
-
Blz. 115
Armaturen die we toepassen zijn LED
-
Blz. 116
Het heel, schoon en veilig houden van civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 117
Opknappen Haven van Terheijden
-
Blz. 118
Het openbaar vervoer zorgt voor een goede bereikbaarheid van de verschillende kernen
-
Blz. 119
Continueren en uitbreiden mobiliteitsconsulenten
-
Blz. 120
Het verbeteren van de mentale toegankelijkheid van het openbaar vervoer
-
Blz. 121
Uitvoeren resultaten vervoersbehoefte-onderzoek
-
Blz. 122
Verbeterslag toegankelijkheid bushaltes
-
Blz. 123
Voldoende parkeerruimte voor fiets en/of auto op korte loopafstand van woningen, winkelgebieden, (maatschappelijke) voorzieningen (zoals sportverenigingen) en openbaar vervoer knooppunten
-
Blz. 124
Nieuwe parkeerdrukmeting
-
Blz. 125
We willen speciale aandacht voor de doelgroep Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers, minder validen). Door de mogelijkheden te bevorderen willen we minder gemotoriseerd verkeer binnen en tussen de kernen bereiken.
-
Blz. 126
Dorpsschouw samen met WWZ en andere stakeholders
-
Blz. 127
Fietsveilig maken Crullaan
-
Blz. 128
Fietsveilig maken van de Hoofdstraat (Terheijden)
-
Blz. 129
Fietsveilig maken van de Zeggelaan (Terheijden)
-
Blz. 130
Netwerk prioritaire looproute (rode loperroute)
-
Blz. 131
Onderzoek school-thuisroutes
-
Blz. 132
Uitbreiden netwerk veilige honken
-
Blz. 133
2.3 Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 134
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 135
Bescherming van de bomen om op langere termijn een leefbare omgeving te behouden.
-
Blz. 136
Aanpassen Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) voor nieuwe werkwijze kapbeleid en sancties bij illegale kap
-
Blz. 137
Bomenkaart gemeente Drimmelen
-
Blz. 138
Bij (her)inrichting van het openbaar groen streven we naar bruikbaarheid, aantrekkelijkheid, duurzaamheid en het verhogen van de biodiversiteit door groenblijvend en kleurrijk groen.
-
Blz. 139
Aanleg van een bos
-
Blz. 140
Aanleggen van de Ecologische Verbindingszone (EVZ) Mark Zwaluwse Haven
-
Blz. 141
Bloemrijke bermen
-
Blz. 142
Boomplantdag en andere activiteiten
-
Blz. 143
Ecologisch beheer van de bermen
-
Blz. 144
In stand houden van de Groenblauwe dienst
-
Blz. 145
Keuze van geschikt plantmateriaal waaronder bomen
-
Blz. 146
Plaatsen hanging baskets
-
Blz. 147
Door bewegen in de openbare ruimte aantrekkelijk te maken voor jong en oud de vitaliteit van de bewoners te vergroten
-
Blz. 148
Aanbrengen beweegtoestellen
-
Blz. 149
Aanleggen beweegroute Terheijden
-
Blz. 150
Het beschermen van de volksgezondheid door ongediertebestrijding
-
Blz. 151
Bestrijden van de bruine rat
-
Blz. 152
Opstellen beleidsnotitie/ protocol bestrijden eikenprocessierups
-
Blz. 153
Het stimuleren van de voorzieningen voor honden in de openbare ruimte, daarmee de sociale cohesie verbeteren en overlast door honden beperken
-
Blz. 154
Stimuleren en toezien op juist gebruik hondenvoorzieningen
-
Blz. 155
2.4 Water
-
Blz. 156
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 157
Afvalwater: Om de volksgezondheid te beschermen zamelen we afvalwater in en transporteren dit naar en een overnamepunt van het waterschap tegen de laagst maatschappelijke kosten
-
Blz. 158
We passen vrij vervalriolering toe
-
Blz. 159
Dijken en regionale keringen: In samenwerking met waterschap en andere aanliggende gemeenten voldoende veiligheid bieden aan de achterliggende gebieden
-
Blz. 160
Toetsen van de voorkeursalternatieven verzwaren Markdijken Terheijden
-
Blz. 161
Educatie en voorlichting: Mensen bewust te maken van de afvalwaterketen
-
Blz. 162
Actie Tegel eruit Plantje erin en Actie Regenton
-
Blz. 163
Deelname Week van ons water
-
Blz. 164
Intensiveren publicaties over riolering en water
-
Blz. 165
Klassen uitnodigen voor uitleg over de afvalwaterketen
-
Blz. 166
Watertappunt
-
Blz. 167
Grondwater: Het beperken van grondwateroverlast en -onderlast
-
Blz. 168
Het aanbrengen van overnamepunten grondwater voor inwoners
-
Blz. 169
Infiltreren van regenwater
-
Blz. 170
Hemelwater: Het beperken van wateroverlast
-
Blz. 171
Aanleggen gescheiden stelsel met een capaciteit van minimaal bui 9 (bui komt gemiddeld eens per vijf jaar voor).
-
Blz. 172
Verminderen aantal aangesloten vierkante meters verharding
-
Blz. 173
Oppervlaktewater: Het watersysteem biedt voldoende veiligheid tegen hoogwater en is klimaatbestendig ingericht
-
Blz. 174
Uitwerken consequenties beheerplan watergangen
-
Blz. 175
Samenwerking: Door samen te werken met drie gemeenten en twee waterschappen de kosten voor waterbeheer minder te laten stijgen
-
Blz. 176
Voortzetten van de regionale samenwerking klimaat
-
Blz. 177
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 178
Tabel Prg. 2-2
-
Blz. 179
3. Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 180
Inleiding
-
Blz. 181
Inleiding
-
Blz. 182
3.1 Versterken vrijetijdseconomie
-
Blz. 183
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 184
Drimmelen recreatief op de kaart zetten
-
Blz. 185
Aanjager vrijetijdseconomie
-
Blz. 186
Biesboschjaar 2021
-
Blz. 187
Marketing en communicatie
-
Blz. 188
Nota Vrijetijdseconomie
-
Blz. 189
Realisatie voetveer en verkenning toeristische mogelijkheden Hofmansplaat
-
Blz. 190
Samenwerking NLDelta
-
Blz. 191
Samenwerkingsvorm De Biesbosch
-
Blz. 192
Verbeteren toeristische infrastructuur en bereikbaarheid
-
Blz. 193
Aanlegplaatsen en afmeervoorzieningen Biesbosch
-
Blz. 194
Herinrichting Ameroever kop buitenhaven Lage Zwaluwe
-
Blz. 195
Herontwikkeling Kleine Schans / Zuidwaterlinie
-
Blz. 196
Jachthaven Biesbosch
-
Blz. 197
Lange-afstands wandelpad
-
Blz. 198
Ontwikkeling Degaterrein en omstreken
-
Blz. 199
Realisatie Beverpad
-
Blz. 200
Toeristische infrastructuur
-
Blz. 201
Verbetering jachthaven Terheijden
-
Blz. 202
Verbetering parkeren en openbare ruimte Oude Haven Drimmelen
-
Blz. 203
Verkenning nieuw Biesbosch bezoekerscentrum Drimmelen
-
Blz. 204
Zonering Biesbosch
-
Blz. 205
Prestatie-indicator
-
Blz. 206
3.2 Versterken economische structuur
-
Blz. 207
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 208
Bevorderen vitaliteit en werkgelegenheid
-
Blz. 209
Arbeidsmigranten
-
Blz. 210
Impuls detailhandel
-
Blz. 211
Nota economie
-
Blz. 212
Realisatie Breedband in buitengebied
-
Blz. 213
Sociaal- cultureel dorpshart Made
-
Blz. 214
3.3 Wonen
-
Blz. 215
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 216
Voldoende woningen bouwen in alle kernen en alle prijsklassen
-
Blz. 217
Duurzaamheid bebouwde omgeving
-
Blz. 218
Realisatie van CPO en modulaire bouwen
-
Blz. 219
Realisatie van minimaal 400 nieuwbouwwoningen
-
Blz. 220
Prestatie-indicator
-
Blz. 221
3.4 Duurzaamheid
-
Blz. 222
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 223
Drimmelen energieneutraal in 2040
-
Blz. 224
Afvalscheiding
-
Blz. 225
Beleidsplan duurzaamheid
-
Blz. 226
Drimmelense Energie Agenda (DEA)
-
Blz. 227
Pilot aardgasvrije wijk
-
Blz. 228
Regionaal Energieloket
-
Blz. 229
Regionale energiestrategie (RES)
-
Blz. 230
Verduurzaming Amerwarmtenet
-
Blz. 231
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 232
Windenergie
-
Blz. 233
Verduurzaming bedrijven
-
Blz. 234
3.5 Leefomgeving
-
Blz. 235
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 236
Drimmelen profileren als een aantrekkelijke woongemeente met een vitaal buitengebied
-
Blz. 237
Inventarisatie VAB-locaties
-
Blz. 238
Omgevingswet
-
Blz. 239
Sanering asbestdaken
-
Blz. 240
Toezicht en handhaving
-
Blz. 241
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 242
Tabel Prg. 3-2
-
Blz. 243
4. Sociaal domein
-
Blz. 244
Inleiding
-
Blz. 245
Inleiding
-
Blz. 246
4.1 Opgroeien en opvoeden
-
Blz. 247
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 248
Bevorderen gelijke onderwijskansen
-
Blz. 249
Uitbreiden Integrale Kind Centra
-
Blz. 250
Vergroten bereik voor- en vroegschoolse educatie
-
Blz. 251
Verder terugdringen van schoolverzuim en -uitval in nauwe samenwerking met RBL (Regionaal Bureau Leerplicht)
-
Blz. 252
Onderwijs faciliteren
-
Blz. 253
Uitvoeren Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2019-2022
-
Blz. 254
Verbreding natuur- en cultuureducatie
-
Blz. 255
Ouderen en kinderen helpen in het zelfstandig oplossen van problemen
-
Blz. 256
Beheersing kosten jeugdzorg
-
Blz. 257
Doorontwikkeling CJG
-
Blz. 258
Uitvoering jeugd- en jongerenbeleid
-
Blz. 259
Uitvoering Veilig Thuis
-
Blz. 260
Prestatie-indicator
-
Blz. 261
4.2 Zorg voor kwetsbare burgers
-
Blz. 262
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 263
Helpen bij het terugdringen van schulden
-
Blz. 264
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 265
Ondersteuning van mensen
-
Blz. 266
Aanpak eenzaamheid
-
Blz. 267
Aanpak laaggeletterdheid
-
Blz. 268
Algemene voorzieningen realiseren
-
Blz. 269
Consequenties abonnementstarief
-
Blz. 270
Doordecentralisatie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
-
Blz. 271
Huisvesting, inburgering en re-integratie statushouders
-
Blz. 272
Ontwikkelingen Hulp bij het huishouden
-
Blz. 273
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 274
Uitvoering beleidsplan sociaal domein
-
Blz. 275
Uitvoering Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
-
Blz. 276
Stimuleren van een gezonde leefstijl
-
Blz. 277
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 278
Prestatie-indicator
-
Blz. 279
4.3 Participatie door werk en maatschappelijke inzet
-
Blz. 280
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 281
Bevorderen dat mensen die nog niet in staat zijn tot betaald werk, vrijwilligerswerk gaan doen.
-
Blz. 282
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 283
Bevorderen dat mensen met en zonder arbeidsbeperking bij reguliere werkgevers aan het werk gaan
-
Blz. 284
Huisvesting, inburgering en re-integratie statushouders
-
Blz. 285
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 286
Stimuleren extra arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking
-
Blz. 287
Uitvoeren beschut werken
-
Blz. 288
De instroom van mensen in de participatiewet, daar waar mogelijk en nodig, beperken en misbruik en oneigenlijke gebruik van uitkeringen voorkomen en aanpakken.
-
Blz. 289
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 290
Fraude
-
Blz. 291
Prestatie-indicator
-
Blz. 292
4.4 Sport en bewegen
-
Blz. 293
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 294
Meedoen aan sport, cultuur en ontmoeting stimuleren en faciliteren
-
Blz. 295
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 296
Uitvoeren beleidsnota sport
-
Blz. 297
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 298
Sportaccommodaties zijn voor iedereen toegankelijk en duurzaam
-
Blz. 299
Duurzame renovatie buitensportaccommodaties
-
Blz. 300
Renovatie zwembaden
-
Blz. 301
Stimuleren van sport en bewegen
-
Blz. 302
Uitvoeren beleidsnota sport
-
Blz. 303
Prestatie-indicator
-
Blz. 304
4.5 Sociaal culturele accommodaties
-
Blz. 305
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 306
De gemeenschapshuizen zijn voor iedereen toegankelijk en duurzaam, daarnaast worden ze multifunctioneel en optimaal gebruikt.
-
Blz. 307
Uitvoeren accommodatiebeleid
-
Blz. 308
Meedoen aan sport, cultuur en ontmoeting stimuleren en faciliteren
-
Blz. 309
Bouwhal carnaval
-
Blz. 310
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 311
Uitvoeren accommodatiebeleid
-
Blz. 312
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 313
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 314
Tabel Prg. 4-2
-
Blz. 315
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 316
Inleiding
-
Blz. 317
Algemeen
-
Blz. 318
Lokale heffingen/ plaatselijke belastingen
-
Blz. 319
Lokale heffingen/ plaatselijke belastingen
-
Blz. 320
Toeristenbelasting
-
Blz. 321
Algemene uitkeringen
-
Blz. 322
Algemene uitkeringen
-
Blz. 323
Nieuw en gewijzigde te oormerken gelden
-
Blz. 324
Dividend
-
Blz. 325
Toelichting tabel AlgDM-6
-
Blz. 326
Saldo financieringsfunctie
-
Blz. 327
Toelichting tabel AlgDm-7
-
Blz. 328
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 329
Toelichting tabel AlmDm-8
-
Blz. 330
Onvoorzien
-
Blz. 331
Toelichting tabel AlgDm-9
-
Blz. 332
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 333
Toelichting tabel AlgDm-10
-
Blz. 334
Reserves
-
Blz. 335
Reserves
-
Blz. 336
Overhead
-
Blz. 337
Inleiding
-
Blz. 338
Inleiding
-
Blz. 339
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 340
Tabel Overhead-1
-
Blz. 341
Basisset beleidsindicatoren
-
Blz. 342
Inleiding
-
Blz. 343
Inleiding
-
Blz. 344
Beleidsindicatoren en taakvelden
-
Blz. 345
Beleidsindicatoren en taakvelden
-
Blz. 346
Leeswijzer
-
Blz. 347
Leeswijzer
-
Blz. 348
Paragrafen
-
Blz. 349
Inleiding paragrafen
-
Blz. 350
Inleiding paragrafen
-
Blz. 351
Inleiding
-
Blz. 352
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 353
Inleiding
-
Blz. 354
Inleiding
-
Blz. 355
Inventarisatie van de risico’s
-
Blz. 356
Risicomanagement
-
Blz. 357
Risicomanagementbeleid
-
Blz. 358
Risico
-
Blz. 359
Risicoprofiel
-
Blz. 360
Risicokaart
-
Blz. 361
Risico top 10
-
Blz. 362
Totaal financieel risico
-
Blz. 363
Toelichting totaal financieel risico
-
Blz. 364
Toelichting bij risico’s
-
Blz. 365
Toelichting bij risico’s
-
Blz. 366
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
-
Blz. 367
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 368
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 369
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 370
Weerstandsvermogen
-
Blz. 371
Weerstandsvermogen
-
Blz. 372
Financiële kengetallen
-
Blz. 373
Financiële kengetallen
-
Blz. 374
B. Lokale heffingen
-
Blz. 375
Inleiding
-
Blz. 376
Inleiding
-
Blz. 377
Beleid en hoofdlijnen
-
Blz. 378
Beleid en hoofdlijnen
-
Blz. 379
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 380
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 381
Rioolheffing
-
Blz. 382
Toeristenbelasting
-
Blz. 383
Begraafrechten
-
Blz. 384
Leges omgevingsvergunning
-
Blz. 385
Secretarieleges (paspoorten, rijbewijzen)
-
Blz. 386
Precariobelasting
-
Blz. 387
Havengelden
-
Blz. 388
Marktgelden
-
Blz. 389
Lokale lastendruk
-
Blz. 390
Lokale lastendruk
-
Blz. 391
Inkomsten
-
Blz. 392
Inkomsten
-
Blz. 393
Kwijtschelding
-
Blz. 394
Kwijtschelding
-
Blz. 395
C. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 396
Inleiding
-
Blz. 397
Inleiding
-
Blz. 398
Planning Openbare Werken 2020 en verder
-
Blz. 399
Planning Openbare Werken 2019 en verder
-
Blz. 400
a. Wegen
-
Blz. 401
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 402
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 403
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 404
Toelichting investeringen (investeringsprognose 2019)
-
Blz. 405
b. Openbare verlichting
-
Blz. 406
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 407
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 408
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 409
c. Civiele kunstwerken
-
Blz. 410
Beleidskader
-
Blz. 411
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 412
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 413
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 414
d. Openbaar groen
-
Blz. 415
Beleidskader en beleidsuitgangspunten
-
Blz. 416
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 417
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 418
Investeringen
-
Blz. 419
e. Speelruimte
-
Blz. 420
Beleidskader en beleidsuitgangspunten
-
Blz. 421
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 422
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 423
f. Riolering en stedelijke water
-
Blz. 424
Beleidskader
-
Blz. 425
Beleidsuitgangspunten Waterbeleidsplan
-
Blz. 426
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 427
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 428
g. Gebouwenbeheer
-
Blz. 429
Beleidskader
-
Blz. 430
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 431
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 432
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 433
D. Financiering
-
Blz. 434
Inleiding
-
Blz. 435
Inleiding
-
Blz. 436
A. Risicobeheer
-
Blz. 437
A. Risicobeheer
-
Blz. 438
A 1. Renterisico’s
-
Blz. 439
A 1.1. Renterisico vlottende schuld (kortlopende leningen)
-
Blz. 440
A 1.2. Renterisico vaste schuld (langlopende leningen): rente risiconorm
-
Blz. 441
A 2. Kredietrisico’s
-
Blz. 442
A 2.1 Kredietrisico op leningen en beleggingen
-
Blz. 443
A 2.2 Kredietrisico ten aanzien van gemeentegaranties (borgstellingen)
-
Blz. 444
B. Financieringspositie
-
Blz. 445
Financieringsfunctie
-
Blz. 446
Algemene ontwikkelingen: rentebeleid
-
Blz. 447
Solvabiliteit
-
Blz. 448
Financiering vaste activa
-
Blz. 449
Renteschema
-
Blz. 450
E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 451
Inleiding
-
Blz. 452
Inleiding
-
Blz. 453
A. Personeel en organisatie
-
Blz. 454
ARBO (ARBeidsOmstandigheden)
-
Blz. 455
Externe krachten
-
Blz. 456
Salariskosten
-
Blz. 457
Functieboek
-
Blz. 458
Ziekteverzuim
-
Blz. 459
B. Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 460
Samenwerking ICT
-
Blz. 461
Informatievoorziening
-
Blz. 462
Gegevensbeheer
-
Blz. 463
C. Huisvesting en facilitaire zaken
-
Blz. 464
Huisvesting
-
Blz. 465
Pilot werkplekken
-
Blz. 466
Archief
-
Blz. 467
D. Financiën en Planning & Control
-
Blz. 468
Security
-
Blz. 469
Communicatie
-
Blz. 470
Organisatie
-
Blz. 471
Administratieve organisatie
-
Blz. 472
E. Inkoop
-
Blz. 473
Inkoop
-
Blz. 474
F. Verbonden partijen
-
Blz. 475
Inleiding
-
Blz. 476
Inleiding
-
Blz. 477
Visie en doelstellingen
-
Blz. 478
Visie en doelstellingen
-
Blz. 479
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 480
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 481
Richtlijnen begrotingen 2020 gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 482
Richtlijnen begrotingen 2020 gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 483
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 484
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 485
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 486
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 487
G. Grondbeleid
-
Blz. 488
Inleiding
-
Blz. 489
Inleiding
-
Blz. 490
a. Visie gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 491
a. Visie gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 492
b1. Ontwikkelingen / uitvoering gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 493
b1. Ontwikkelingen / uitvoering gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 494
b2. Ontwikkelingen / uitvoering faciliterend grondbeleid
-
Blz. 495
b2. Ontwikkelingen / uitvoering faciliterend grondbeleid
-
Blz. 496
c. Wonen
-
Blz. 497
c. Wonen
-
Blz. 498
d. Werken/ bedrijventerreinen
-
Blz. 499
d. Werken/ bedrijventerreinen
-
Blz. 500
e. Actieve gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 501
e. Actieve gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 502
f. Financiële positie actieve grondexploitaties
-
Blz. 503
f. Financiële positie actieve grondexploitaties
-
Blz. 504
Conclusie
-
Blz. 505
g. Conclusie resultaat eigen grondexploitaties
-
Blz. 506
g. Conclusie resultaat eigen grondexploitaties
-
Blz. 507
h. Risico’s eigen grondexploitaties
-
Blz. 508
h. Risico’s eigen grondexploitaties
-
Blz. 509
i. Reserves grondbedrijf in relatie tot risico´s – weerstandscapaciteit grondbedrijf
-
Blz. 510
i. Reserves grondbedrijf in relatie tot risico´s – weerstandscapaciteit grondbedrijf
-
Blz. 511
Algemene Bedrijfsreserve Grondbedrijf
-
Blz. 512
Algemene Bedrijfsreserve Grondbedrijf
-
Blz. 513
Reserve Bovenwijkse Voorzieningen
-
Blz. 514
Reserve Bovenwijkse Voorzieningen
-
Blz. 515
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 516
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 517
Verwacht weerstandscapaciteit
-
Blz. 518
Financiële begroting
-
Blz. 519
Inleiding financiële begroting
-
Blz. 520
Inleiding financiële begroting
-
Blz. 521
Inleiding
-
Blz. 522
A. Overzicht baten en lasten en toelichting
-
Blz. 523
A. Overzicht baten en lasten en toelichting
-
Blz. 524
A. Overzicht baten en lasten en toelichting
-
Blz. 525
A1. Meerjarenperspectief
-
Blz. 526
A1. Meerjarenperspectief
-
Blz. 527
A2. Financiële uitgangspunten
-
Blz. 528
A2. Financiële uitgangspunten
-
Blz. 529
Financieel beleidskader raadsperiode 2019-2022
-
Blz. 530
Algemene uitgangspunten
-
Blz. 531
Uitgangspunten specifieke begrotingsonderdelen
-
Blz. 532
Financiële positie
-
Blz. 533
Verbonden partijen
-
Blz. 534
A3. Verschillen lasten en baten ten opzichte van de Kadernota 2020
-
Blz. 535
A3. Verschillen lasten en baten ten opzichte van de Kadernota 2020
-
Blz. 536
A4. Overzicht incidentele baten en lasten 2020- 2023
-
Blz. 537
A4. Overzicht incidentele baten en lasten 2020- 2023
-
Blz. 538
Specificatie baten & lasten
-
Blz. 539
Gezuiverd saldo
-
Blz. 540
Conclusie
-
Blz. 541
A5. Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 542
A5. Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 543
B. Financiële positie
-
Blz. 544
B. Financiële positie
-
Blz. 545
B. Financiële positie
-
Blz. 546
B1. Investeringen
-
Blz. 547
B1. Investeringen
-
Blz. 548
B2. Stand en verloop van de reserves en voorzieningen
-
Blz. 549
B2. Stand en verloop van de reserves en voorzieningen
-
Blz. 550
De belangrijkste mutaties in 2020 zijn:
-
Blz. 551
Voorzieningen
-
Blz. 552
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 553
B3. Financiering
-
Blz. 554
B3. Financiering
-
Blz. 555
B4. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volumevolume
-
Blz. 556
B4. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volumevolume
-
Blz. 557
B4.1 Wachtgelden, WW-uitkeringen en andere uitkeringen voormalige gemeenteambtenaren
-
Blz. 558
B4.2 Uitkeringen pensioenen voormalige bestuurders
-
Blz. 559
B 4.3 Rechtspositionele regelingen gemeentelijk personeel
-
Blz. 560
B5. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 561
B5. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 562
B6. EMU-saldo
-
Blz. 563
B6. EMU-saldo
-
Blz. 564
Bijlagen
-
Blz. 565
1. Overzicht actuele beleidsstukken
-
Blz. 566
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 567
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 568
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 569
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 570
Programma 3. Ruimte, Wonen en Economie
-
Blz. 571
Programma 3. Ruimte, Wonen en Economie
-
Blz. 572
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 573
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 574
Algemene beleidsdocumenten
-
Blz. 575
Algemene beleidsdocumenten
-
Blz. 576
2. Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 577
2. baten en lasten per taakveld
-
Blz. 578
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 579
3. Taakvelden per programma
-
Blz. 580
3. Taakvelden per programma
-
Blz. 581
Taakvelden per programma
-
Blz. 582
4. Afkortingenlijst
-
Blz. 583
4. Afkortingenlijst
-
Blz. 584
4. Afkortingenlijst
-
Blz. 585
5. Investeringsprognose 2020 - 2024
-
Blz. 586
5. Investeringsprognose 2020- 2024
-
Blz. 587
5. Investeringsprognose 2020 - 2024
-
Blz. 588
Toelichting investeringen
-
Blz. 589
6. Specifieke richtlijnen Verbonden Partijen
-
Blz. 590
Inleiding
-
Blz. 591
Inleiding
-
Blz. 592
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 593
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 594
Aanvullende financiële richtlijn Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 595
Aanvullende financiële richtlijn Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 596
Aanvullende beleidsrichtlijnen Veiligheidsregio
-
Blz. 597
Aanvullende beleidsrichtlijnen Veiligheidsregio
-
Blz. 598
Aanvullende beleidsrichtlijnen Omgevingsdienst
-
Blz. 599
Aanvullende beleidsrichtlijnen Omgevingsdienst
-
Blz. 600
Aanvullende beleidsrichtlijnen GGD
-
Blz. 601
Aanvullende beleidsrichtlijnen GGD
-
Blz. 602
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regionale Ambulancevoorziening (RAV)
-
Blz. 603
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regionale Ambulancevoorziening (RAV)
-
Blz. 604
7. Nieuw beleid
-
Blz. 605
7. Nieuw beleid
-
Blz. 606
7. Nieuw beleid
-
Blz. 607
Toelichting beleidswensen
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap