Deze paragraaf geeft inzicht in de bestuurlijke, beleidsmatige en financiële belangen en risico’s van de gemeente als gevolg van de samenwerking met verbonden partijen.
F. Verbonden partijen
Visie en doelstellingen
Onze ambitie is ervoor te zorgen dat verbonden partijen op effectieve en efficiënte wijze bijdragen aan het realiseren van onze gemeentelijke beleidsdoelstellingen. Uitgangspunten hierbij zijn een heldere verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen de gemeente en de verbonden partij en het opstellen van dienstverleningsovereenkomsten met prestatieafspraken.
Nota Verbonden Partijen
In 2015 is regionaal een kadernota Verbonden Partijen vastgesteld. In deze nota zijn in de vorm van zes spelregels samenwerkingsafspraken tussen gemeenten benoemd. Zodat gemeenten gezamenlijk kunnen sturen op verbonden partijen in het algemeen en gemeenschappelijke regelingen in het bijzonder.
Richtlijnen begrotingen 2020 gemeenschappelijke regelingen
Volgens spelregel 4 uit de regionale kadernota stellen de gemeenten die deelnemen aan een verbonden partij jaarlijks in november richtlijnen vast. Richtlijnen waarop verbonden partijen hun beleidsmatige en financiële kaders voor het nieuwe begrotingsjaar dienen te baseren.
Het college stelt de volgende algemene financiële richtlijnen voor elke Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor:
- Van het Dagelijks Bestuur (DB) van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) wordt verwacht dat zij een structureel financieel-sluitende meerjarenbegroting 2021-2024 aanbiedt aan de deelnemers. De gehanteerde begrotingsuitgangspunten door de GR dienen in de begroting 2021 van de GR inzichtelijk te worden gemaakt. In de begroting 2021 dient een overzicht te worden opgenomen met de meerjarige bijdrage (2021 t/m 2024) per deelnemer.
- De begroting dient te worden opgesteld op basis van ongewijzigd beleid. Dat wil zeggen dat geen nieuwe taken of uitbreiding van bestaande taken in de primitieve begroting mogen worden opgenomen. Tenzij dit eerder door het Algemeen Bestuur (AB) is besloten.
- De begroting dient te voldoen aan het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Dit betekent dat de voorgeschreven gegevens in de begroting dienen te worden opgenomen. Met name wordt aandacht gevraagd voor:
- Overzicht van incidentele lasten en baten;
- Opnemen van (prestatie) indicatoren in de begroting;
- Verwachte stand begin en eind begrotingsjaar van Eigen en Vreemd vermogen.
- Een positief resultaat vloeit terug naar de deelnemers. De GR kan hiervan afwijken; hiertoe dient het DB een expliciet en gemotiveerd voorstel tot resultaatbestemming voor te leggen aan het AB van de GR.
- De loonontwikkeling wordt geraamd conform de geldende CAO van de betreffende GR. Voor de meerjarig ontwikkeling van de salariskosten dient rekening gehouden te worden met de werkelijke periodieken. Meerjarige mutaties in de werkgeverslasten dienen onderbouwd te worden. Voor deze zaken kan niet worden volstaan met een vast percentage per jaar zonder onderbouwing*.
- Het prijsindexcijfer van de algemene prijsontwikkeling BBP uit de septembercirculaire 2019 (of een actuelere circulaire) is de basis voor de toe te passen indexering voor de begroting 2021 inclusief meerjarenraming*.
- In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is aandacht voor de risico’s door deze te kwantificeren, te prioriteren en de beheersingsmaatregelen te benoemen.
* Tenzij door het AB van een gemeenschappelijke regeling besloten is tot een andere wijze van indexering*.
Het college stelt de volgende algemene beleidsrichtlijn voor:
- Spelregel zes van de regionale kadernota verbonden partijen verplicht gemeenschappelijke regelingen om vierjaarlijks bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een meerjarenbeleidsplan op te stellen. Indien het meerjarenbeleidsplan sinds de nieuwe raadsperiode nog niet is vastgesteld wordt van de gemeenschappelijke regeling verwacht dat zij gelijktijdig met de begroting 2021 een nieuw meerjarenbeleidsplan oplevert.
Tot slot stelt het college per verbonden partij specifieke financiële en beleidsrichtlijnen voor. Die specifieke richtlijnen zijn opgenomen als bijlage Specifieke richtlijnen Verbonden Partijen bij deze begroting.
Lijst verbonden partijen
Het BBV onderscheidt verbonden partijen in
- gemeenschappelijke regelingen (openbaar lichaam, gemeenschappelijk orgaan, bedrijfsvoerings-organisatie, centrumgemeente-constructie en regeling zonder meer)
- vennootschappen en coöperaties
- stichtingen en verenigingen
- overige verbonden partijen.
Tabel Par.VP-1 Lijst van verbonden partijen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regeling | Vestigingsplaats | Variant | ||||
1. Regio West-Brabant | Etten-Leur | Openbaar lichaam | ||||
2. MidZuid | Oosterhout | Openbaar lichaam | ||||
3. Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant | Tilburg | Openbaar lichaam | ||||
4. Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant | Tilburg | Openbaar lichaam | ||||
5. Openbare Gezondheidszorg West-Brabant | Breda | Openbaar lichaam | ||||
6. RBL Leerplicht West-Brabant | Breda | Openbaar lichaam | ||||
7. Nazorg gesloten stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen | Breda | Openbaar lichaam | ||||
8. Regionale Ambulance-Voorziening Brabant Midden-West-Noord | ’s-Hertogenbosch | Openbaar lichaam | ||||
9. Parkschap NP De Biesbosch | Dordrecht | Openbaar lichaam | ||||
10. Veilig Thuis West-Brabant | Breda | Centrumgemeente-constructie | ||||
11. Centrum Jeugd en Gezin Drimmelen Geertruidenberg | Geertruidenberg | Bedrijfsvoeringsorganisatie | ||||
Naamloze vennootschappen | Vestigingsplaats | |||||
1. Brabant Water N.V. | 's-Hertogenbosch | |||||
2. N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | Den Haag | |||||
De gemeente Drimmelen heeft, naar de letter van het BBV, geen verbondenheid met besloten vennootschappen, coöperaties, stichtingen, verenigingen of overige verbonden partijen. | ||||||
Informatie per verbonden partij
Het BBV schrijft voor welke informatie een gemeente minimaal over haar verbonden partijen in de begroting op neemt.
- Het belang van de gemeente in de verbonden partij en het openbaar belang dat ermee wordt gediend.
- Het belang van de gemeente in de verbonden partij aan het begin en de verwachte omvang aan het einde van het begrotingsjaar.
- De verwachte omvang van het eigen vermogen en het vreemd vermogen aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar.
- De verwachte omvang van het financiële resultaat in het begrotingsjaar.
- Risico’s voor de financiële positie van de gemeente.
Tabel Par.VP-2 Informatie per verbonden partij | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Regio West-Brabant | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
Versterking van de regio op de gebieden economie en arbeidsmarkt, mobiliteit, duurzaamheid, zorg, welzijn, onderwijs, ruimtelijke ordening en wonen. Daarnaast is de RWB strategische gesprekspartner voor o.a. de provincie, de nationale overheid en Europa. | 296.000 | 432.000 | 7.534.000 | 4.640.000 | - | 709.242 | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Het ontbreken van cofinanciering bij de aanvraag van projectsubsidies, het opdrogen van subsidiemogelijkheden en het risico dat een subsidieverstrekker niet akoord gaat met de verantwoording van de subsidie en dit leidt tot een onvoorzien tekort. | Ruimte, Wonen en Economie | Burgemeester De Kok | ||||||||
WAVA (inclusief MidZuid) | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
Het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening en het zo doelmatig mogelijk door de gemeente gegeven opdrachten op het terrein van de werkgevers-dienstverlening, beschut werk, gesubsidieerde arbeid en arbeidsreintegratie die voortvloeien uit de Participatiewet uit te voeren. | 1.224.000 | 1.224.000 | 7.958.000 | 7.328.000 | - | 1.459.683 | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Beperkt macrobudget, lagere rijksbijdrage per arbeidsjaar, lagere uitstroom van Wsw-medewerkers en daardoor hogere loonkosten, plafond op de Lage Inkomens Voordeel-regeling, transitievergoeding voor werknemers die ziek uit dienst gaan, terugloop aantal SW-medewerkers. | Sociaal Domein | Wethouder Schuitmaker en Bakker | ||||||||
Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
De OMWB werkt aan een leefbare en duurzame regio en maakt omgevingsvergunningen voor de deelactiviteit milieu. Bovendien controleert de OMWB of bedrijven zich aan de regels houden. | 1.838.000 | 1.815.000 | 4.058.000 | 4.057.000 | -23.000 | 581.523 | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Niet betalen facturen door verschillen van inzicht tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, arbitragetrajecten gelden Verklaring Van Geen Bezwaar, hoger ziekteverzuim dan geraamd, inhuur (duurder) extern personeel, transitiekosten organisatie en personele frictiekosten als gevolg van afschaling op MWB-norm. | Openbare Ruimte | Burgemeester De Kok | ||||||||
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant | ||||||||||
Doelstelling | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
Zorgen voor veiligheid: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij rampen en handhaving van openbare orde en veiligheid. | 15.653.000 | 12.994.000 | 41.118.000 | 47.170.000 | 0 | 1.458.911 | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Tekortschietende informatiebeveiliging, discontinuiteit ICT, invoering Omgevingswet en invoering Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra). De Veiligheidsregio, gemeente Moerdijk en onderdelen van de Staat der Nederlanden zijn door verzekeringsmaatschappijen van omliggende bedrijven van Chemie Pack in Moerdijk verantwoordelijk gehouden voor de schade die zij zeggen te hebben geleden als gevolg van de brand op 5 januari 2011. Er is nog geen definitieve dagvaarding door eisende partijen uitgebracht. De Veiligheidsregio schat het risico op aansprakelijkheid laag in. | Openbare Ruimte | Burgemeester De Kok | ||||||||
Openbare Gezondheidheidszorg West-Brabant (GGD) | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
De GGD verzorgt de openbare gezondheidszorg en heeft als doel het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid en veiligheid van alle inwoners van West-Brabant. Daarbij heeft de GGD extra aandacht voor kwetsbare mensen in onze samenleving. | 4.131.000 | 4.125.000 | 10.553.000 | 10.553.000 | 3.000 | 869.866 | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Frictiekosten door vermindering gemeentelijke bijdragen voor basistaken algemeen en JZ4+, frictiekosten door vermindering van gemeentelijke opdrachten/afname van plustaken, frictiekosten door bezuinigingen binnen Veiligheidsregio MWB die terecht komen bij uitvoering van GHOR-taken, frictiekosten door afbouw van subsidie-inkomsten of projecten, hoger kostenniveau personeel. | Sociaal Domein | Wethouder Vissers | ||||||||
Regionaal Bureau Leerplicht West-Brabant | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
Zorgen voor een effectieve en efficiënte leerplichtadministratie waardoor schooluitval en verzuim worden voorkomen. | - | - | 1.400.000 | 1.400.000 | - | 92.337 | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Hoger dan begrote loonkosten door nieuw af te sluiten cao en uittreding van één van de de deelnemende gemeenten. | Sociaal Domein | Wethouder Vissers | ||||||||
Nazorg gesloten stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
De GR behartigt de belangen van de deelnemers bij de eeuwig durende nazorg voor de regionale stortplaats Zevenbergen en de afvalstoffenberging Bavel-Dorst. | 1.221.660 | 1.116.300 | 25.659.920 | 25.999.549 | -111.179 | 38.926 | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Verontreiniging van grond- en oppervlaktewater en lucht door calamiteiten op of rond de voormalige stortplaatsen, waarbij gevaarlijke chemische stoffen vrijkomen. Aanvulling doelvermogen bij uitgestelde overdracht beheer aan Provincie in 2024. | Openbare Ruimte | Wethouder Vissers | ||||||||
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
Het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. | 14.009.000 | 13.970.000 | 30.687.000 | 29.087.000 | -39.000 | - | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
VWS heeft de RAV Brabant vanaf 1 januari 2013 aangewezen als RAV in beide regio’s voor vijf jaar. In deze periode wil de minister haar definitieve standpunt bepalen over de organisatie van de ambulancezorg. De vergunning wordt verleend tot 1 januari 2021. Deze vergunning is volgens de Tijdelijke wet ambulancezorg afgegeven. Het risico bestaat dat na deze datum geen vergunning meer wordt toegekend aan de RAV. | Sociaal Domein | Wethouder Vissers | ||||||||
Parkschap Nationaal Park De Biesbosch | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
Het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie. | 638.480 | 845.558 | 1.343.922 | 964.473 | - | 25.651 | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Het wegvallen van bijdragen van uitgetreden deelnemers, lagere inkomsten uit de Biespas en lagere bijdragen van vrienden van het Parkschap. | Openbare Ruimte | Wethouder Vissers en wethouder Schuitmaker | ||||||||
Veilig Thuis West-Brabant | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
Zorgen voor een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling en het bevorderen van een goede samenwerking tussen dit advies- en meldpunt, de hulpverlenende instanties, de politie, de gecertificeerde instellingen en de raad voor de kinderbescherming. | - | - | - | - | - | 211.000 | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Veilig Thuis West-Brabant onderkent geen bijzondere risico's in haar begroting 2020. | Sociaal Domein | Wethouder Vissers | ||||||||
Centrum Jeugd en Gezin Drimmelen Geertruidenberg | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2020 | Eigen vermogen 31-12-2020 | Vreemd vermogen 1-1-2020 | Vreemd vermogen 31-12-2020 | Financieel resultaat 2020 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
Het uitvoeren van taken ingevolge de Jeugdwet. In het bijzonder toeleiding naar, advisering over, bepaling van en het inzetten van hulp voor ouders en jeugdigen. | - | - | - | - | - | 868.150 | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Krapte op de arbeidsmarkt van zorgprofessionals, hogere kosten door aanbesteding administraties en/of mogelijkheid dat verschillende CAO's moeten worden gehanteerd. | Sociaal Domein | Wethouder Vissers | ||||||||
Brabant Water N.V. (bedragen x € 1.000) | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2018 | Eigen vermogen 31-12-2018 | Vreemd vermogen 1-1-2018 | Vreemd vermogen 31-12-2018 | Financieel resultaat 2018 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
Het verzorgen van de drinkwatervoorziening in Noord-Brabant. De gemeente Drimmelen bezit 1,4% van het aandelenkapitaal van Brabant Water. | 609.107 | 635.876 | 438.726 | 456.765 | 26.768 | - | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
Brabant Water heeft een aantal strategische risico's (bijv. verontreiniging van de drinkwaterbron), operationele risico's (bijv. betrouwbaarheid van de waterleidingen), financiële verslaggevingsrisico's en compliance risico's benoemd. Voor alle risico's zijn beheersmaatregelen getroffen. Het weerstandsvermogen van Brabant Water is ruim voldoende. | Burger en Bestuur | Wethouder Bakker | ||||||||
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (bedragen x € 1.000) | ||||||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2018 | Eigen vermogen 31-12-2018 | Vreemd vermogen 1-1-2018 | Vreemd vermogen 31-12-2018 | Financieel resultaat 2018 | Bijdrage Drimmelen 2020 | ||||
De BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. Het doel daarbij is om duurzaam bij te dragen aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De gemeente Drimmelen bezit 0,065% van het aandelenkapitaal van de BNG. | 4.687.000 | 4.991.000 | 135.185.000 | 132.518.000 | 337.000 | - | ||||
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||||||
De bank beschikt over een uitgebreid risicomodel, waarmee alle risico's goed in beeld zijn en binnen de (wettelijke) normen blijven. Ook de beheersmaatregelen zijn op orde. | Burger en Bestuur | Wethouder Bakker | ||||||||
De bijdrage van Drimmelen aan de gemeenschappelijke regelingen waaraan zij deelneemt is voor 2020 begroot op ruim 5,4 miljoen euro. De gemeenteraad stelde die bijdrage in haar vergadering van 27 juni 2019 vast. De gemeente Drimmelen volgt een recent gestarte oriëntatie in de regio van een verlaging van bijdragen aan GR’en en de maatschappelijke effecten daarvan. Een enkele gemeente staat mogelijk open voor zo’n verlaging in het licht van de aanhoudende budgetdruk op bijvoorbeeld het sociaal domein. | ||||||||||