-
Blz. 1
Begroting 2022
-
Blz. 2
Wethouder Harry Bakker
-
Blz. 3
Het interne begrotingsproces van Drimmelen
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 6
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 7
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Voorwoord
-
Blz. 10
Voorwoord
-
Blz. 11
Voorwoord
-
Blz. 12
Samenvatting
-
Blz. 13
Algemeen
-
Blz. 14
Algemeen
-
Blz. 15
Programma 1 – Burger en bestuur
-
Blz. 16
Programma 1 – Burger en bestuur
-
Blz. 17
Programma 2 – Openbare ruimte
-
Blz. 18
Programma 2 – Openbare ruimte
-
Blz. 19
Programma 3 – Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 20
Programma 3 – Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 21
Programma 4 – Sociaal domein
-
Blz. 22
Programma 4 – Sociaal domein
-
Blz. 23
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 24
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 25
Paragrafen
-
Blz. 26
Paragraaf A - Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 27
Financiële begroting
-
Blz. 28
Financiële begroting
-
Blz. 29
Beleidswensen
-
Blz. 30
Beleidswensen
-
Blz. 31
Programma's
-
Blz. 32
Inleiding programma's
-
Blz. 33
Inleiding programma's
-
Blz. 34
Inleiding
-
Blz. 35
1. Burger en bestuur
-
Blz. 36
Inleiding
-
Blz. 37
Hoofddoelstelling
-
Blz. 38
1.1 Dienstverlening
-
Blz. 39
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 40
Vergroten digitale mogelijkheden
-
Blz. 41
Uitvoering Ambitieplan Dienstverlening en Informatievoorziening
-
Blz. 42
Prestatie-indicator
-
Blz. 43
1.2 Burger en politiek
-
Blz. 44
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 45
Er wordt juist, tijdig en volledig gecommuniceerd
-
Blz. 46
Communicatie Digitale Transitie
-
Blz. 47
Organisatie en bestuur zijn omgevingsbewust en wendbaar
-
Blz. 48
In gang zetten organisatieontwikkeling op basis van de toekomstvisie.
-
Blz. 49
Inwoners en bestuur nader tot elkaar brengen
-
Blz. 50
1.3 Dorpsgericht werken
-
Blz. 51
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 52
Gemeente Drimmelen stimuleert inwoners om mee te denken, te doen en zelf dingen op te pakken.
-
Blz. 53
Samen aan de slag
-
Blz. 54
Verantwoordelijkheid en deskundigheid van inwoner tot zijn recht laten komen
-
Blz. 55
Implementatie Dorpsgericht werken
-
Blz. 56
1.4 Openbare orde en veiligheid, crisisbeheersing
-
Blz. 57
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 58
Daadkrachtige aanpak van veiligheidsvraagstukken en onveiligheidsgevoelens
-
Blz. 59
Uitvoering prioriteiten integraal veiligheidsbeleid
-
Blz. 60
De gemeentelijke crisisorganisatie, voortkomend uit districtelijke samenwerking, is op orde
-
Blz. 61
OTO (opleiden, trainen, oefenen)
-
Blz. 62
1.5 Bestuursondersteuning
-
Blz. 63
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 64
Juist, tijdig en volledig laten verlopen van ondersteunende processen
-
Blz. 65
Opstellen handreiking schrijven beleid en verordeningen
-
Blz. 66
Staatssteunrapportages
-
Blz. 67
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 68
Tabel Prg. 1-2
-
Blz. 69
2. Openbare ruimte
-
Blz. 70
Inleiding
-
Blz. 71
Inleiding
-
Blz. 72
2.1 Integraal en burgergericht werken
-
Blz. 73
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 74
De inbreng bij planvorming Openbare Ruimte van belanghebbenden vergroten
-
Blz. 75
Bij herinrichtingsprojecten inwoners op tijd informeren en betrekken
-
Blz. 76
De openbare ruimte ontwikkelen en onderhouden we integraal. Vanaf 2020 werken we volgens het principe integraal werken.
-
Blz. 77
Integraal werken
-
Blz. 78
Het overdragen van onderhoud aan inwoners
-
Blz. 79
Het effectbestek groen gebruiken we om onderhoud samen met inwoners uit te voeren of over te dragen
-
Blz. 80
Verhogen van de kwaliteit van dienstverlening door het beter behandelen van klachten en meldingen
-
Blz. 81
Monitoren voortgang meldingen
-
Blz. 82
Prestatie-indicator
-
Blz. 83
2.2 Wegen en verkeer
-
Blz. 84
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 85
Bevorderen van een duurzaam veilige infrastructuur
-
Blz. 86
Actualiseren wegenlegger
-
Blz. 87
Uitbreiden laadpaalinfrastructuur
-
Blz. 88
Activiteiten deelmobiliteit
-
Blz. 89
De gemeente Drimmelen sluit aan bij het provinciale verkeersveiligheidsbeleid om te streven naar nul verkeersdoden
-
Blz. 90
Nota verkeersmaatregelen
-
Blz. 91
Organiseren verkeerseducatie en voorlichting
-
Blz. 92
Een goede bereikbaarheid en zo weinig mogelijk overlast voor gemotoriseerd verkeer
-
Blz. 93
Aanpak verkeersoverlast door handhaving en communicatie
-
Blz. 94
Alternatief voor landbouwverkeer door Wagenberg en Terheijden zoeken
-
Blz. 95
Parkeren
-
Blz. 96
Voorbereiden alternatief tracé Zoutendijk
-
Blz. 97
Verbeteren landbouwnetwerk
-
Blz. 98
Het openbaar vervoer zorgt voor een goede bereikbaarheid van de verschillende kernen
-
Blz. 99
Voldoende parkeerruimte voor fiets en/of auto op korte loopafstand van woningen, winkelgebieden, (maatschappelijke) voorzieningen (zoals sportverenigingen) en openbaar vervoer knooppunten
-
Blz. 100
Uitvoering geven aan parkeeronderzoek
-
Blz. 101
Parkeeronderzoek havengebied
-
Blz. 102
We willen speciale aandacht voor de doelgroep Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers, minder validen). Door de mogelijkheden te bevorderen willen we minder gemotoriseerd verkeer binnen en tussen de kernen bereiken.
-
Blz. 103
Fietsveilig maken van de Zeggelaan (Terheijden)
-
Blz. 104
Netwerk prioritaire looproute (rode loperroute)
-
Blz. 105
Transitie openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
-
Blz. 106
Uitvoeren geven aan het fietsonderzoek
-
Blz. 107
Prestatie-indicator
-
Blz. 108
2.3 Groen en speelvoorzieningen
-
Blz. 109
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 110
Bescherming van de bomen om op langere termijn een leefbare omgeving te behouden.
-
Blz. 111
Bij (her)inrichting van het openbaar groen streven we naar bruikbaarheid, aantrekkelijkheid, duurzaamheid en het verhogen van de biodiversiteit door groenblijvend en kleurrijk groen.
-
Blz. 112
Boomplantdag en andere activiteiten
-
Blz. 113
Keuze van geschikt plantmateriaal waaronder bomen
-
Blz. 114
Onderzoeken uitvoeren en het ontwerpen van de Ecologische Verbindingszone (EVZ) Mark Zwaluwse Haven
-
Blz. 115
Door bewegen in de openbare ruimte aantrekkelijk te maken voor jong en oud de vitaliteit van de bewoners te vergroten
-
Blz. 116
Inrichting openbare ruimte
-
Blz. 117
Het beschermen van de volksgezondheid door ongediertebestrijding
-
Blz. 118
Bestrijden van de bruine rat
-
Blz. 119
Het stimuleren van de voorzieningen voor honden in de openbare ruimte, daarmee de sociale cohesie verbeteren en overlast door honden beperken
-
Blz. 120
Stimuleren en toezien op juist gebruik hondenvoorzieningen
-
Blz. 121
Prestatie-indicator
-
Blz. 122
2.4 Water
-
Blz. 123
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 124
Afvalwater: Om de volksgezondheid te beschermen zamelen we afvalwater in en transporteren dit naar en een overnamepunt van het waterschap tegen de laagst maatschappelijke kosten
-
Blz. 125
Afvalwater
-
Blz. 126
Dijken en regionale keringen: In samenwerking met waterschap en andere aanliggende gemeenten voldoende veiligheid bieden aan de achterliggende gebieden
-
Blz. 127
In samenwerking met het waterschap de vastgestelde voorkeursalternatieven uitvoeren.
-
Blz. 128
Educatie en voorlichting: Mensen bewust te maken van de afvalwaterketen
-
Blz. 129
Klassen uitnodigen voor uitleg over de afvalwaterketen
-
Blz. 130
Bewustwording en educatie
-
Blz. 131
Grondwater: Het beperken van grondwateroverlast en -onderlast
-
Blz. 132
Het aanbrengen van overnamepunten grondwater voor inwoners bij wateroverlast.
-
Blz. 133
Infiltreren van regenwater
-
Blz. 134
Verminderen aantal aangesloten vierkante meters verharding
-
Blz. 135
Hemelwater: Het beperken van wateroverlast
-
Blz. 136
Aanleggen gescheiden stelsel met een capaciteit van minimaal bui 9 (bui komt gemiddeld eens per vijf jaar voor).
-
Blz. 137
Oppervlaktewater: Het watersysteem biedt voldoende veiligheid tegen hoogwater en is klimaatbestendig ingericht
-
Blz. 138
Uitvoeren van het baggerbeheerplan.
-
Blz. 139
Samenwerking: Door samen te werken met drie gemeenten en twee waterschappen de kosten voor waterbeheer minder te laten stijgen
-
Blz. 140
Voortzetten van de regionale samenwerking klimaat
-
Blz. 141
Actualiseren Water- en Rioleringsplan
-
Blz. 142
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 143
Tabel Prg. 2-2
-
Blz. 144
3. Ruimte, wonen en economie
-
Blz. 145
Inleiding
-
Blz. 146
Inleiding
-
Blz. 147
3.1 Versterken vrijetijdseconomie
-
Blz. 148
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 149
Drimmelen recreatief op de kaart zetten
-
Blz. 150
Biesboschjaar 2021
-
Blz. 151
Nota Vrijetijdseconomie
-
Blz. 152
Realisatie voetveer en verkenning toeristische mogelijkheden Hofmansplaat
-
Blz. 153
Samenwerking NLDelta
-
Blz. 154
Samenwerkingsvorm De Biesbosch
-
Blz. 155
Verbeteren toeristische infrastructuur en bereikbaarheid
-
Blz. 156
Aanlegplaatsen en afmeervoorzieningen Biesbosch
-
Blz. 157
Herinrichting Ameroever kop buitenhaven Lage Zwaluwe
-
Blz. 158
Herontwikkeling Kleine Schans / Zuidwaterlinie
-
Blz. 159
Jachthaven Biesbosch
-
Blz. 160
Ontwikkeling Degaterrein en omstreken
-
Blz. 161
Toeristische infrastructuur
-
Blz. 162
Verbetering jachthaven Terheijden
-
Blz. 163
Verbetering parkeren en openbare ruimte Oude Haven Drimmelen
-
Blz. 164
Verkenning nieuw Biesbosch bezoekerscentrum Drimmelen
-
Blz. 165
Zonering Biesbosch
-
Blz. 166
Prestatie-indicator
-
Blz. 167
3.2 Versterken economische structuur
-
Blz. 168
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 169
Bevorderen vitaliteit en werkgelegenheid
-
Blz. 170
Arbeidsmigranten
-
Blz. 171
Nota economie
-
Blz. 172
Realisatie Breedband in buitengebied
-
Blz. 173
Sociaal- cultureel dorpshart Made
-
Blz. 174
3.3 Wonen
-
Blz. 175
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 176
Voldoende woningen bouwen in alle kernen en alle prijsklassen
-
Blz. 177
Realisatie van CPO en modulaire bouwen
-
Blz. 178
Realisatie van minimaal 100 nieuwbouwwoningen
-
Blz. 179
Prestatie-indicator
-
Blz. 180
3.4 Duurzaamheid
-
Blz. 181
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 182
Drimmelen energieneutraal in 2040
-
Blz. 183
Afvalscheiding
-
Blz. 184
Drimmelense Energie Agenda (DEA)
-
Blz. 185
Energie neutrale dorpen
-
Blz. 186
Proeftuin aardgasvrije wijken
-
Blz. 187
Programma Duurzaamheid
-
Blz. 188
Energieloket Drimmelen
-
Blz. 189
Regionale energiestrategie (RES)
-
Blz. 190
Transitievisie Warmte
-
Blz. 191
Verduurzaming Amerwarmtenet
-
Blz. 192
Verduurzaming bedrijven
-
Blz. 193
Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 194
Windenergie
-
Blz. 195
Subsidieregeling Groene Daken
-
Blz. 196
3.5 Leefomgeving
-
Blz. 197
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 198
Drimmelen profileren als een aantrekkelijke woongemeente met een vitaal buitengebied
-
Blz. 199
Inventarisatie VAB-locaties
-
Blz. 200
Omgevingswet
-
Blz. 201
Toezicht en handhaving
-
Blz. 202
Prestatie-indicator
-
Blz. 203
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 204
Tabel Prg. 3-2
-
Blz. 205
4. Sociaal domein
-
Blz. 206
Inleiding
-
Blz. 207
Inleiding
-
Blz. 208
4.1 Opgroeien en opvoeden
-
Blz. 209
Toelichting onderzoek rekenkamer
-
Blz. 210
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 211
Bevorderen gelijke onderwijskansen
-
Blz. 212
Uitbreiden Integrale Kind Centra
-
Blz. 213
Verder terugdringen van schoolverzuim en -uitval in nauwe samenwerking met RBL (Regionaal Bureau Leren)
-
Blz. 214
Vergroten bereik voor- en vroegschoolse educatie
-
Blz. 215
Onderwijs faciliteren
-
Blz. 216
Uitvoeren Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2019-2022
-
Blz. 217
Verbreding natuur- en cultuureducatie
-
Blz. 218
Ouderen en kinderen helpen in het zelfstandig oplossen van problemen
-
Blz. 219
Beheersing kosten jeugdzorg
-
Blz. 220
Doorontwikkeling CJG
-
Blz. 221
Uitvoering jeugd- en jongerenbeleid
-
Blz. 222
Uitvoering Veilig Thuis
-
Blz. 223
Prestatie-indicator
-
Blz. 224
4.2 Zorg voor kwetsbare burgers
-
Blz. 225
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 226
Helpen bij het terugdringen van schulden
-
Blz. 227
Uitvoering beleidsplan minimabeleid en schuldhulpverlening
-
Blz. 228
Ondersteuning van mensen
-
Blz. 229
Aanpak eenzaamheid
-
Blz. 230
Aanpak laaggeletterdheid
-
Blz. 231
Algemene voorzieningen realiseren
-
Blz. 232
Consequenties abonnementstarief
-
Blz. 233
Doordecentralisatie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
-
Blz. 234
Huisvesting, inburgering en re-integratie statushouders
-
Blz. 235
Ontwikkelingen Hulp bij het huishouden
-
Blz. 236
Realiseren van een inclusieve samenleving
-
Blz. 237
Uitvoering beleidsplan sociaal domein
-
Blz. 238
Stimuleren van een gezonde leefstijl
-
Blz. 239
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 240
Prestatie-indicator
-
Blz. 241
4.3 Participatie door werk en maatschappelijke inzet
-
Blz. 242
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 243
Bevorderen dat mensen die nog niet in staat zijn tot betaald werk, vrijwilligerswerk gaan doen.
-
Blz. 244
Stimuleren en faciliteren dat mensen met een uitkering participeren door te werken of vrijwilligerswerk te doen
-
Blz. 245
Bevorderen dat mensen met en zonder arbeidsbeperking bij reguliere werkgevers aan het werk gaan
-
Blz. 246
Stimuleren extra arbeidsplaatsen voor mensen met een arbeidsbeperking
-
Blz. 247
Uitvoeren beschut werken
-
Blz. 248
De instroom van mensen in de participatiewet, daar waar mogelijk en nodig, beperken en misbruik en oneigenlijke gebruik van uitkeringen voorkomen en aanpakken.
-
Blz. 249
Fraude
-
Blz. 250
Prestatie-indicator
-
Blz. 251
4.4 Sport en bewegen
-
Blz. 252
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 253
Meedoen aan sport, cultuur en ontmoeting stimuleren en faciliteren
-
Blz. 254
Uitvoeren beleidsnota sport
-
Blz. 255
Prestatie-indicator
-
Blz. 256
4.5 Sociaal culturele accommodaties
-
Blz. 257
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 258
De gemeenschapshuizen zijn voor iedereen toegankelijk en duurzaam, daarnaast worden ze multifunctioneel en optimaal gebruikt.
-
Blz. 259
Uitvoeren accommodatiebeleid
-
Blz. 260
Meedoen aan sport, cultuur en ontmoeting stimuleren en faciliteren
-
Blz. 261
Bouwhal carnaval
-
Blz. 262
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 263
Tabel Prg. 4-2
-
Blz. 264
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 265
Inleiding
-
Blz. 266
Algemeen
-
Blz. 267
Lokale heffingen/ plaatselijke belastingen
-
Blz. 268
Lokale heffingen/ plaatselijke belastingen
-
Blz. 269
Toeristenbelasting
-
Blz. 270
Algemene uitkeringen
-
Blz. 271
Algemene uitkeringen
-
Blz. 272
Nieuw en gewijzigde te oormerken gelden
-
Blz. 273
Dividend
-
Blz. 274
Toelichting tabel AlgDM-6
-
Blz. 275
Saldo financieringsfunctie
-
Blz. 276
Toelichting tabel AlgDm-7
-
Blz. 277
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 278
Toelichting tabel AlmDm-8
-
Blz. 279
Onvoorzien
-
Blz. 280
Toelichting tabel AlgDm-9
-
Blz. 281
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 282
Toelichting tabel AlgDm-10
-
Blz. 283
Reserves
-
Blz. 284
Reserves
-
Blz. 285
Overhead
-
Blz. 286
Inleiding
-
Blz. 287
Inleiding
-
Blz. 288
Wat gaat het kosten?
-
Blz. 289
Tabel Overhead-1
-
Blz. 290
Tabel Overhead-2
-
Blz. 291
Basisset beleidsindicatoren
-
Blz. 292
Inleiding
-
Blz. 293
Inleiding
-
Blz. 294
Beleidsindicatoren en taakvelden
-
Blz. 295
Beleidsindicatoren en taakvelden
-
Blz. 296
Leeswijzer
-
Blz. 297
Leeswijzer
-
Blz. 298
Tabel
-
Blz. 299
Paragrafen
-
Blz. 300
Inleiding paragrafen
-
Blz. 301
Inleiding paragrafen
-
Blz. 302
Inleiding
-
Blz. 303
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 304
Inleiding
-
Blz. 305
Inleiding
-
Blz. 306
Inventarisatie van de risico’s
-
Blz. 307
Risicomanagement
-
Blz. 308
Risicomanagementbeleid
-
Blz. 309
Risico
-
Blz. 310
Risicoprofiel
-
Blz. 311
Risicokaart
-
Blz. 312
Risico top 10
-
Blz. 313
Totaal financieel risico
-
Blz. 314
Toelichting totaal financieel risico
-
Blz. 315
Toelichting bij risico’s
-
Blz. 316
Toelichting bij risico’s
-
Blz. 317
Inventarisatie van de weerstandscapaciteit
-
Blz. 318
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 319
Benodigde weerstandscapaciteit
-
Blz. 320
Beschikbare weerstandscapaciteit
-
Blz. 321
Weerstandsvermogen
-
Blz. 322
Weerstandsvermogen
-
Blz. 323
Financiële kengetallen
-
Blz. 324
Financiële kengetallen
-
Blz. 325
B. Lokale heffingen
-
Blz. 326
Inleiding
-
Blz. 327
Inleiding
-
Blz. 328
Beleid en hoofdlijnen
-
Blz. 329
Beleid en hoofdlijnen
-
Blz. 330
Onroerende zaakbelasting
-
Blz. 331
Precariobelasting
-
Blz. 332
Toeristenbelasting
-
Blz. 333
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 334
Inzet voorziening afvalstoffenheffing
-
Blz. 335
Rioolheffing
-
Blz. 336
Algemene uitgangspunten kostendekkende tarieven
-
Blz. 337
Begraafrechten
-
Blz. 338
Secretarieleges (paspoorten, rijbewijzen)
-
Blz. 339
Leges omgevingsvergunning
-
Blz. 340
Leges Biesbosch
-
Blz. 341
Marktgelden
-
Blz. 342
Lokale lastendruk
-
Blz. 343
Lokale lastendruk
-
Blz. 344
Inkomsten en kostendekkendheid
-
Blz. 345
Inkomsten Tabel B-11
-
Blz. 346
Tabel B-12
-
Blz. 347
Tabel B-13
-
Blz. 348
Tabel B-14
-
Blz. 349
Toelichting leges Biesbosch
-
Blz. 350
Tabel B-15
-
Blz. 351
Tabel B-16
-
Blz. 352
Kwijtschelding
-
Blz. 353
Tabel B-17 Kwijtschelding
-
Blz. 354
C. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 355
Inleiding
-
Blz. 356
Inleiding areaal
-
Blz. 357
Inleiding
-
Blz. 358
Planning Openbare Werken 2022 en verder
-
Blz. 359
Planning Openbare Werken 2021 en verder
-
Blz. 360
a. Wegen
-
Blz. 361
Beleidsuitgangspunten
-
Blz. 362
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 363
Toelichting geplande werkzaamheden
-
Blz. 364
Toelichting investeringen (investeringsprognose 2019)
-
Blz. 365
b. Openbare verlichting
-
Blz. 366
Beleidskader
-
Blz. 367
Financiele vertaling
-
Blz. 368
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 369
Toelichting Investeringen
-
Blz. 370
c. Civiele kunstwerken
-
Blz. 371
Beleidskader
-
Blz. 372
Financiële vertaling
-
Blz. 373
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 374
d. Riolering
-
Blz. 375
Beleidskader
-
Blz. 376
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 377
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 378
Toelichting investeringen
-
Blz. 379
e. Water
-
Blz. 380
Beleidskader
-
Blz. 381
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 382
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 383
Toelichting investeringen
-
Blz. 384
f. Groen
-
Blz. 385
Beleidskader en beleidsuitgangspunten
-
Blz. 386
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 387
Geplande werkzaamheden
-
Blz. 388
Investeringen
-
Blz. 389
g. Gebouwen
-
Blz. 390
Beleidskader
-
Blz. 391
Financiële vertaling in begroting en jaarrekening
-
Blz. 392
Tabel Planon
-
Blz. 393
D. Financiering
-
Blz. 394
Inleiding
-
Blz. 395
Inleiding
-
Blz. 396
A. Risicobeheer
-
Blz. 397
A. Risicobeheer
-
Blz. 398
A 1. Renterisico’s
-
Blz. 399
A 1.1. Renterisico vlottende schuld (kortlopende leningen)
-
Blz. 400
A 1.2. Renterisico vaste schuld (langlopende leningen): rente risiconorm
-
Blz. 401
A 2. Kredietrisico’s
-
Blz. 402
A 2.1 Kredietrisico op leningen en beleggingen
-
Blz. 403
A 2.2 Kredietrisico ten aanzien van gemeentegaranties (borgstellingen)
-
Blz. 404
A 2.3 Kredietrisico ten aanzien van revolverende fondsen
-
Blz. 405
B. Financieringspositie
-
Blz. 406
Financieringsfunctie
-
Blz. 407
Algemene ontwikkelingen: rentebeleid
-
Blz. 408
Solvabiliteit
-
Blz. 409
Financiering vaste activa
-
Blz. 410
Renteschema
-
Blz. 411
E. Bedrijfsvoering
-
Blz. 412
Inleiding
-
Blz. 413
Inleiding
-
Blz. 414
A. Personeel en organisatie
-
Blz. 415
Personeel
-
Blz. 416
B. Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 417
Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 418
C. Huisvesting en facilitaire zaken
-
Blz. 419
Huisvesting en facilitaire zaken
-
Blz. 420
D. Financiën en Planning & Control
-
Blz. 421
Financiën, P&C en Informatiebeveiliging
-
Blz. 422
E. Inkoop
-
Blz. 423
Inkoop
-
Blz. 424
F. Juridische Zaken
-
Blz. 425
Juridische zaken
-
Blz. 426
F. Verbonden partijen
-
Blz. 427
Inleiding
-
Blz. 428
Inleiding
-
Blz. 429
Visie en doelstellingen
-
Blz. 430
Visie en doelstellingen
-
Blz. 431
Wet gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 432
Wet gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 433
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 434
Nota Verbonden Partijen
-
Blz. 435
Richtlijnen begrotingen 2023 gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 436
Richtlijnen begrotingen 2020 gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 437
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 438
Lijst verbonden partijen
-
Blz. 439
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 440
Informatie per verbonden partij
-
Blz. 441
G. Grondbeleid
-
Blz. 442
Inleiding
-
Blz. 443
Inleiding
-
Blz. 444
a. Visie gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 445
a. Visie gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 446
b1. Ontwikkelingen / uitvoering gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 447
b1. Ontwikkelingen / uitvoering gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 448
b2. Ontwikkelingen / uitvoering faciliterend grondbeleid
-
Blz. 449
b2. Ontwikkelingen / uitvoering faciliterend grondbeleid
-
Blz. 450
c. Wonen
-
Blz. 451
c. Wonen
-
Blz. 452
Toelichting tabel
-
Blz. 453
d. Werken/ bedrijventerreinen
-
Blz. 454
d. Werken/ bedrijventerreinen
-
Blz. 455
e. Actieve gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 456
e. Actieve gemeentelijke grondexploitaties
-
Blz. 457
f. Financiële positie actieve grondexploitaties
-
Blz. 458
f. Financiële positie actieve grondexploitaties
-
Blz. 459
Toelichting tabel
-
Blz. 460
Conclusie
-
Blz. 461
g. Conclusie resultaat eigen grondexploitaties
-
Blz. 462
g. Conclusie resultaat eigen grondexploitaties
-
Blz. 463
h. Risico’s eigen grondexploitaties
-
Blz. 464
h. Risico’s eigen grondexploitaties
-
Blz. 465
i. Reserves grondbedrijf in relatie tot risico´s – weerstandscapaciteit grondbedrijf
-
Blz. 466
i. Reserves grondbedrijf in relatie tot risico´s – weerstandscapaciteit grondbedrijf
-
Blz. 467
Algemene Bedrijfsreserve Grondbedrijf
-
Blz. 468
Algemene Bedrijfsreserve Grondbedrijf
-
Blz. 469
Reserve Bovenwijkse Voorzieningen
-
Blz. 470
Reserve Bovenwijkse Voorzieningen
-
Blz. 471
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 472
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 473
Verwacht weerstandscapaciteit
-
Blz. 474
Financiële begroting
-
Blz. 475
Inleiding financiële begroting
-
Blz. 476
Inleiding financiële begroting
-
Blz. 477
Inleiding
-
Blz. 478
A. Overzicht baten en lasten en toelichting
-
Blz. 479
A. Overzicht baten en lasten en toelichting
-
Blz. 480
A. Overzicht baten en lasten en toelichting
-
Blz. 481
A1. Meerjarenperspectief
-
Blz. 482
A1. Meerjarenperspectief
-
Blz. 483
A2. Financiële uitgangspunten
-
Blz. 484
A2. Financiële uitgangspunten
-
Blz. 485
Financieel beleidskader raadsperiode 2019-2022
-
Blz. 486
Algemene uitgangspunten
-
Blz. 487
Uitgangspunten specifieke begrotingsonderdelen
-
Blz. 488
Financiële positie
-
Blz. 489
Verbonden partijen
-
Blz. 490
A3. Verschillen lasten en baten ten opzichte van de Kadernota 2022
-
Blz. 491
A3. Verschillen lasten en baten ten opzichte van de Kadernota 2021
-
Blz. 492
A4. Overzicht incidentele baten en lasten 2022- 2025
-
Blz. 493
A4. Overzicht incidentele baten en lasten 2020- 2023
-
Blz. 494
Specificatie baten & lasten
-
Blz. 495
Toelichting incidentele baten en lasten
-
Blz. 496
Gezuiverd saldo
-
Blz. 497
Conclusie
-
Blz. 498
A5. Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 499
A5. Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 500
B. Financiële positie
-
Blz. 501
B. Financiële positie
-
Blz. 502
B. Financiële positie
-
Blz. 503
B1. Investeringen
-
Blz. 504
B1. Investeringen
-
Blz. 505
B2. Stand en verloop van de reserves en voorzieningen
-
Blz. 506
B2. Stand en verloop van de reserves en voorzieningen
-
Blz. 507
De belangrijkste mutaties in 2020 zijn:
-
Blz. 508
Voorzieningen
-
Blz. 509
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 510
B3. Financiering
-
Blz. 511
B3. Financiering
-
Blz. 512
B4. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 513
B4. Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volumevolume
-
Blz. 514
B4.1 Wachtgelden, WW-uitkeringen en andere uitkeringen voormalige gemeenteambtenaren
-
Blz. 515
B4.2 Uitkeringen pensioenen voormalige bestuurders
-
Blz. 516
B 4.3 Rechtspositionele regelingen gemeentelijk personeel
-
Blz. 517
B5. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 518
B5. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 519
B6. EMU-saldo
-
Blz. 520
B6. EMU-saldo
-
Blz. 521
Bijlagen
-
Blz. 522
1. Overzicht actuele beleidsstukken
-
Blz. 523
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 524
Programma 1. Burger en Bestuur
-
Blz. 525
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 526
Programma 2. Openbare ruimte
-
Blz. 527
Programma 3. Ruimte, Wonen en Economie
-
Blz. 528
Programma 3. Ruimte, Wonen en Economie
-
Blz. 529
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 530
Programma 4. Sociaal domein
-
Blz. 531
Algemene beleidsdocumenten
-
Blz. 532
Algemene beleidsdocumenten
-
Blz. 533
2. Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 534
2. baten en lasten per taakveld
-
Blz. 535
Baten en lasten per taakveld
-
Blz. 536
3. Taakvelden per programma
-
Blz. 537
3. Taakvelden per programma
-
Blz. 538
Taakvelden per programma
-
Blz. 539
4. Afkortingenlijst
-
Blz. 540
4. Afkortingenlijst
-
Blz. 541
4. Afkortingenlijst
-
Blz. 542
5. Investeringsprognose 2022 - 2026
-
Blz. 543
5. Investeringsprognose 2022 - 2026
-
Blz. 544
Tabel Investeringsbedragen
-
Blz. 545
Tabel Kapitaallasten investeringsprognose
-
Blz. 546
5. Investeringsprognose 2021 - 2025 toelichting
-
Blz. 547
Toelichting investeringen
-
Blz. 548
6. Afschrijvingstermijnen investeringen
-
Blz. 549
6.Afschrijvingstermijnen investeringen
-
Blz. 550
Afschrijvingstermijnen investeringen
-
Blz. 551
Toelichting afschrijvingstermijnen investeringen
-
Blz. 552
Afschrijvingstermijn investeringen
-
Blz. 553
7. Specifieke richtlijnen Verbonden Partijen
-
Blz. 554
Inleiding
-
Blz. 555
Inleiding
-
Blz. 556
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 557
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 558
Aanvullende financiële richtlijn Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 559
Aanvullende financiële richtlijn Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 560
Aanvullende beleidsrichtlijnen WAVA/MidZuid
-
Blz. 561
Aanvullende beleidsrichtlijnen WAVA/MidZuid
-
Blz. 562
Specifieke beleidsmatige richtlijn OMWB
-
Blz. 563
Toelichting specifieke richtlijn OMWB
-
Blz. 564
Specifieke beleidsrichtlijnen voor de veiligheidsregio
-
Blz. 565
Toelichting specifieke beleidsrichtlijnen voor de veiligheidsregio
-
Blz. 566
Aanvullende beleidsrichtlijnen GGD
-
Blz. 567
Aanvullende beleidsrichtlijnen GGD
-
Blz. 568
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regionale Ambulancevoorziening (RAV)
-
Blz. 569
Aanvullende beleidsrichtlijnen Regionale Ambulancevoorziening (RAV)
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap