Portefeuillehouder
Jürgen Vissers

We financieren het RBL voor de uitvoering van de leerplichttaken. Voor 2022 heeft het RBL hiervoor de volgende speerpunten vastgesteld:

  • Thuiszitters: geen enkel kind zit langer dan drie maanden thuis zonder een passend aanbod van onderwijs en/of zorg.  Een sluitende thuiszittersaanpak past bij de ambitie om te komen tot een kanteling van leerplicht naar leerrecht, wat staat voor meer aandacht voor preventie van schooluitval en schoolverzuim.
  • Sluitend regionaal vangnet voor jongeren van 12 tot 23 jaar: het RBL, onderwijs, sociaal domein en alle andere partners in de verzuimketen spannen zich in om het recht op onderwijs voor alle jongeren te waarborgen. Daarmee wordt geprobeerd jongeren zoveel mogelijk de kans te bieden om een startkwalificatie te behalen.
  • Overstap onderwijs (aansluiting po en vo, aansluiting vo en mbo en overstap mbo-mbo):  de uitval rond de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs en in het eerste jaar van het mbo is nog te hoog. Het doel is om door een gezamenlijke inspanning van gemeenten, het onderwijs, de leerlingen en ouders te komen tot een weloverwogen keuze voor vervolgopleidingen.
  • Aanpak oud-voortijdig schoolverlaters: jongeren die in een eerder schooljaar het onderwijs voortijdig hebben verlaten en hun werk dreigen te verliezen of geen werk hebben, zijn oud-vsv’er. Het RBL brengt deze jongeren in beeld om hen samen met de ketenpartners een beter perspectief te bieden. Onder meer via de NEET-aanpak (Not in Education, Employment or Training). In dit project worden jongeren tussen de 18 en 23 jaar zonder werk, onderwijs, startkwalificatie en uitkering benaderd door middel van huisbezoeken. Het bezoek heeft tot doel om jongeren terug naar school, dus naar een startkwalificatie of naar arbeid te begeleiden.