Bij het berekenen van de onroerende zaak belasting nemen we mee:
- de werkelijke baten 2021 inclusief hogere areaaluitbreiding.
- de indexering
- de geraamde groei van het aantal woningen periode 2021 tot en met 2025.
Dit hoofdstuk geeft een overzicht van de algemene dekkingsmiddelen. Het gemeentefonds (algemene uitkeringen) en de OZB (lokale heffingen) zijn de grootste onderdelen. Volgens de regels van het BBV (notitie Lokale heffingen) voegen we aan de begroting een Financiële begroting toe. Hier leest u onze baten en lasten met een toelichting. Meer informatie over de belastingen en heffingen vindt u in de paragraaf Lokale heffingen.
Tabel AlgDm-1 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |||||||
Algemene dekkingsmiddelen | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Lokale heffingen | 4.061.178 | -464.881 | 3.596.297 | 4.631.244 | -340.006 | 4.291.238 | 5.124.129 | -422.960 | 4.701.169 | |
Algemene uitkeringen | 34.927.167 | - | 34.927.167 | 35.075.501 | -2.161 | 35.073.340 | 38.379.063 | -4.175 | 38.374.888 | |
Dividend | 46.261 | - | 46.261 | 65.931 | - | 65.931 | 65.931 | - | 65.931 | |
Saldo financieringsfunctie | 30.979 | -152.867 | -121.888 | - | -126.576 | -126.576 | - | -176.852 | -176.852 | |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 77.111 | 167.712 | 244.823 | - | -166.279 | -166.279 | - | -133.942 | -133.942 | |
Onvoorzien | - | - | - | - | -5.000 | -5.000 | - | -5.000 | -5.000 | |
Vennootschapsbelasting | - | -879 | -879 | - | -2.500 | -2.500 | - | -2.500 | -2.500 | |
Totaal algemene dekkingsmiddelen | 39.142.696 | -450.915 | 38.691.781 | 39.772.676 | -302.516 | 34.838.916 | 43.569.123 | -745.429 | 42.823.694 | |
De gemeente kent de volgende niet-bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
Tabel AlgDm-2 | ||||
---|---|---|---|---|
Gemeentelijke heffingen | ||||
Omschrijving | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
Onroerendezaakbelasting | 4.522.451 | 4.820.174 | 5.091.065 | |
Precariobelasting | -481.586 | 61.343 | 33.064 | |
Totaal | 4.040.865 | 4.881.517 | 5.124.129 |
Bij het berekenen van de onroerende zaak belasting nemen we mee:
De gemeente Drimmelen ontvangt ook toeristenbelasting. Deze inkomsten verantwoorden we netto in programma 3. Ruimte, wonen en economie. Netto omdat we de perceptiekosten in mindering brengen, voor 2022 is dat circa € 9.000. Perceptiekosten zijn de kosten die samenhangen met de heffing en invordering van belastingen.
Tabel AlgDm-3 | |||
---|---|---|---|
Overige belastingen | |||
Omschrijving | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
Toeristenbelasting | 63.846 | 117.125 | 119.000 |
Naar aanleiding van de Miljoenennota heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken een septembercirculaire 2021 uitgebracht met de onderstaande financiële gevolgen:
Tabel AlgDm-4 | ||||
---|---|---|---|---|
Uitkeringen gemeentefonds | ||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Meicirculaire 2021 | 36.055.401 | 35.476.947 | 35.367.143 | 35.491.743 |
Stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ | - | 311.000 | 311.000 | 311.000 |
Compensatie Jeugdzorg | 1.362.819 | 820.015 | 750.785 | 667.554 |
Herverdeeleffect | - | -379.602 | -379.602 | -379.602 |
Effect septembercirculaire 2021 | 960.843 | 767.405 | 793.499 | 879.728 |
38.379.063 | 36.995.765 | 36.842.825 | 36.970.423 |
Ten opzichte van de Voorjaarsnota / meicirculaire hebben er enkele belangrijke mutaties plaatsgevonden.
Compensatie Jeugdzorg
Op 2 juni 2021 zijn er afspraken gemaakt tussen Rijk en VNG over een Hervormingsagenda voor het Jeugdstelsel. Deze afspraken volgen op de arbitrage uitspraak van de Commissie van Wijzen. Als onderdeel van de afspraken komt er voor het jaar 2022 een bedrag van € 1,36 mln. extra beschikbaar, bovenop de eerder toegezegde € 300 mln. De structurele bekostiging vanaf 2023 is (nog steeds) overgelaten aan het nieuwe kabinet. Vanuit de koepels (IPO en VNG) is erop aangedrongen, dat gemeenten in hun meerjarenbegroting wel alvast rekening kunnen houden met 75% van de extra structurele middelen vooruitlopend op de definitieve besluitvorming door het kabinet.? De stelpost geeft nog geen absolute budgettaire garantie, omdat deze op geen enkele manier iets zegt over de hoeveelheid middelen die gemeenten nodig hebben om taken goed te kunnen uitvoeren. Dat verklaart ook het uitgangspunt, om in het kader van behoedzaamheid, 75% van de bedragen te hanteren voor de omvang van de stelpost. Echter, met deze stelpost kunnen gemeenten de structurele lasten Jeugdzorg in de meerjarenraming dekken. Er is voldoende vertrouwen, dat het nieuwe kabinet de extra middelen jeugdzorg ten minste voor de bedragen van de toegestane stelpost beschikbaar zal stellen. Deze extra middelen komen in de plaats van de stelpost waarbij met structureel € 311.000 rekening mocht worden gehouden.
Herverdeeleffect
BZK en de VNG hebben de afgelopen twee jaar gewerkt aan een nieuwe verdeling van het gemeentefonds. Een nieuwe verdeling is nodig omdat de huidige verdeling niet meer goed aansluit bij de kosten van gemeenten. Dit geldt vooral voor het sociaal domein. Daarnaast is de manier waarop de verdeling rekening houdt met de verschillen in eigen inkomsten van gemeenten sinds 1997 niet meer geactualiseerd. Ook bestaat er al langer de behoefte om de verdeling eenvoudiger te maken.
Het nieuwe verdeelmodel moet op 1 januari 2023 ingaan. BZK en de VNG hebben een generiek ingroeipad afgesproken waarbij het voordelig en nadelig effect in de jaren 2023 tot en met 2026 wordt gemaximeerd tot € 15 per inwoner per jaar, ofwel € 60 per inwoner gedurende die periode van vier jaar. Drimmelen valt met een verwacht nadelig effect van € 14 per inwoner per jaar binnen deze maximering waardoor er van een ingroeipad geen sprake is. Het herverdeeleffect is gebaseerd op de actualisatie van 12 augustus 2021 waarbij peiljaar 2019 is gebruikt. Het nieuwe kabinet zal nog moeten besluiten over de definitieve invoering van het nieuwe verdeelmodel; de huidige verdeeleffecten zijn dus nog niet geheel zeker.
Septembercirculaire 2021
Het rijk voorzag dit voorjaar in de meicirculaire nog een daling van het gemeentefonds na 2022. De Miljoenennota bevat wat dat betreft goed nieuws voor de gemeenten: in plaats van een daling de komende jaren, stijgen de accressen tot 2025 en met name in 2022. Dat komt onder andere door een hogere geraamde loon- en prijsontwikkeling van het Centraal Planbureau. De opwaartse bijstelling van het accres komt verder ook door hogere rijksuitgaven. En de afspraak is dat als het rijk meer uitgeeft dan geraamd, gemeenten – en provincies – ook meer krijgen.
Zo heeft het kabinet vanaf 2022 aanvullende middelen uitgetrokken voor een aantal beleidsterreinen, waaronder voor klimaatmaatmaatregelen en zijn de kosten voor het compenseren van de gedupeerden van de kinderopvangtoeslag opwaarts bijgesteld. Ook andere uitgaven zoals die in de zorg en de EU-afdrachten zijn opwaarts bijgesteld. Voor al deze uitgaven geldt dat dit ramingen betreft. ‘Op het moment dat de daadwerkelijke uitgaven lager blijken te zijn, zal dit ook leiden tot een lager accres’, zo waarschuwen de fondsbeheerders.
Tevens is ook besloten de oploop van de opschalingskorting voor 2022 te schrappen wat leidt tot een hogere Algemene Uitkering.
Tot slot heeft het Rijk voor 2022 nog beperkte middelen i.h.k.v. Coronacompensatie ter beschikking gesteld, worden de gemeenten gecompenseerd voor de inflatie en ontvangt de gemeente een tweetal bedragen t.b.v. de gezondheidszorg. Voorgesteld wordt deze bedragen te oormerken in lijn met eerdere besluitvorming.
Tabel AlgDm-5 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Geoormerkte gelden | |||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Toezicht en handhaving gastouderschap | 6.156 | 6.122 | 6.110 | 6.142 | |
Rijksvaccinatieprogramma HPV mannen | 3.708 | 3.682 | 3.669 | 3.687 | |
Coronacompensatie | |||||
Impuls re-integratie bijstandsgerechtigden | 7.572 | ||||
Gemeentelijk schuldenbeleid | 23.418 | ||||
Bijzondere bijstand | 11.709 | ||||
Loon/prijsmutatie | 66.000 | 66.000 | 66.000 | 66.000 | |
Totaal te oormerken bedragen | 118.563 | 75.804 | 75.779 | 75.829 | |
Netto effect septembercirculaire | 842.280 | 691.601 | 717.720 | 803.899 |
Tabel AlgDm-7 | |||
---|---|---|---|
Saldo financieringsfunctie | |||
Omschrijving | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
Financieringsresultaat | -120.332 | -118.471 | -176.852 |
Het ‘Saldo financieringsfunctie’ in tabel AlgDm-1 bestaat uit het financieringsresultaat (€ 177.000) en de kosten van treasury uren (€ 9.000).
Het financieringsresultaat is het resultaat van de externe rentekosten- en opbrengsten. De stijging wordt veroorzaakt door extra rentekosten vanaf 2022 door een nieuw afgesloten lening in 2021.
Tabel AlgDm-8 | |||
---|---|---|---|
Overige algemene dekkingsmiddelen | |||
Omschrijving | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
Saldo kostenplaatsen | -167.712 | 286.929 | 67.942 |
Correctie overhead/btw | -77.111 | -871 | 8.367 |
Loon/prijscompensatie | - | 11.374 | 66.000 |
Totaal | -244.823 | 297.432 | 142.309 |
Onder de overige algemene dekkingsmiddelen staan bedragen die nog niet specifiek aan een programma toegewezen zijn, zoals inzet van het inhuurbudget (€ 44.000) en vacatures (€ 24.000), een correctie op de overhead welke niet meer op het programma kon worden verwerkt en loon/prijscompensatie (€ 66.000) o.b.v. de septembercirculaire.
Tabel AlgDm-9 | ||||
---|---|---|---|---|
Onvoorzien | ||||
Omschrijving | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | |
Onvoorzien | - | -5.000 | -5.000 |
Het BBV verplicht ons om een post onvoorzien op te nemen. Als binnen de begroting geen andere dekkingsmiddelen beschikbaar zijn, kan de gemeente een beroep doen op deze post. Dit kan alleen als de last onvoorzienbaar, onvermijdbaar, onuitstelbaar en incidenteel is.
Tabel AlgDm-10 | |||
---|---|---|---|
Vennootschapsbelasting | |||
Omschrijving | Realisatie 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 |
Vennootschapsbelasting | -879 | -2.500 | -2.500 |
Sinds 2016 zijn gemeenten belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. De belastingplicht gaat over alle opbrengsten die de gemeenten ontvangen voor diensten die niet rechtstreeks in verband staan met de uitoefening van het openbaar bestuur. Voor Drimmelen zijn dit inkomsten uit (actieve) grondexploitatie en opbrengsten uit de reststromen afval. Voor 2022 gaan we uit van een belastingplicht van € 2.500.
De verwachting is dat de reserves ultimo 2021 ca. € 40,6 miljoen bedragen en in de loop van 2022 afnemen tot ca. € 40,1 miljoen. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de Financiële begroting onderdeel B2.