Management en bestuursondersteuning (€ 97.000 voordeel)
Dienstverleningsconcept (€ 34.000 voordeel)
In 2023 hebben we onder leiding van externe ondersteuning het Dienstverleningsconcept opgesteld en vastgesteld in de Raad. Naast het Dienstverleningsconcept is er ook een uitvoeringsplan opgesteld voor de komende jaren. De producten hebben we opgeleverd met minder externe ondersteuning dan initieel geraamd.
Minder uren toegerekend aan bestuursondersteuning (€ 58.000 voordeel)
Door het vertrek van medewerkers en een andere invulling van deze functies zijn er bij de jaarrekening minder uren toegerekend aan de kostenplaats bestuursondersteuning.
Diverse kleine verschillen per saldo € 5.000 voordeel.
Huisvesting (€ 45.000 nadeel)
Hogere energiekosten ( € 42.000 nadeel)
Door hogere tarieven mede veroorzaakt door de financiële problemen van de energieleverancier, storing van de warmtepompen en een verminderde opbrengst van de zonnepanelen door het gebrek aan zonuren zijn de energiekosten van het gemeentehuis € 42.000 hoger dan begroot.
Diverse kleine verschillen per saldo € 3.000 nadeel.
Automatisering (€ 700.000 nadeel; reservemutaties € 73.000 nadeel)
Afboeken kredieten ICT ( € 824.000 nadeel, reserve kapitaallasten € 23.000 nadeel)
De implementatiekosten van nieuwe projecten worden per 2024 conform de geldende begrotingsregels geboekt op één projectbudget voor informatievoorziening projecten. Hiermee vervallen de kapitaallasten. Dit is besloten met het vaststellen van het informatiebeleid 2024-2027. De tot en met 2023 geboekte kosten op kredieten zijn bij de jaarafsluiting afgeboekt (€ 935.000 nadeel) zodat we voldoen aan de wet- en regelgeving. Tegenover deze kosten staan ook het wegvallen van kapitaallasten onder automatisering ( € 111.000 voordeel) en het wegvallen van kapitaallasten onder andere thema's, zie bijvoorbeeld Facilitaire zaken en Communicatie. Van alle ICT kredieten werd er één krediet onttrokken uit de reserve kapitaallasten. Door het wegvallen van deze kapitaallasten wordt er minder uit de reserve kapitaallasten onttrokken (€ 23.000 nadeel) .
Informatiemanagement ( € 155.000 voordeel, algemene reserve € 50.000 nadeel)
In 2023 hebben we met interne projectleiders voldoende capaciteit gehad om de benodigde projectteams te leiden. Hierdoor hebben we geen projectleider hoeven in te huren (€ 50.000 voordeel). Deze kosten zouden worden gedekt uit de algemene reserve. Doordat de kosten niet zijn uitgegeven leidt dit ook niet tot een onttrekking uit de algemene reserve van € 50.000 (nadeel).
Er was voor de uitvoer van het programma Verbeteren Informatiemanagement minder inzet van het externe bureau nodig. Mede doordat de werkzaamheden die het bureau heeft verricht, efficiënter uitgevoerd zijn dan op voorhand ingeschat ( € 30.000 voordeel).
Voor de invoering van het digitale stelsel omgevingswet was er geld gereserveerd voor het geval dat er aanvullende werkzaamheden zouden moeten worden uitgevoerd of er technische problemen op zouden treden. Dit is binnen de invloedssfeer van de Gemeente Drimmelen niet gebeurd (€ 75.000 voordeel).
Diverse kleine verschillen per saldo € 31.000 nadeel.
Planning en control (€ 11.000 voordeel)
Diverse kleine verschillen per saldo € 11.000 voordeel.
Facilitaire zaken (€ 64.000 voordeel)
In de begrootte cijfers waren kapitaallasten opgenomen ten behoeve van verschillende software projecten. De implementatiekosten van nieuwe projecten worden nu conform de geldende begrotingsregels geboekt op één projectbudget voor informatievoorziening projecten. Hiermee vervallen de kapitaallasten. Dit is besloten met het vaststellen van het informatiebeleid. Daarnaast zijn de kapitaallasten lager dan gepland doordat nog niet alle investeringen volledig tot uitvoering zijn gebracht. In totaal is dit een voordeel van € 78.000.
Diverse kleine verschillen per saldo (€ 12.000 nadeel).
Financiële administratie (€ 106.000 voordeel)
Nieuw financieel pakket ( € 69.000 voordeel)
In de begroting 2023 is € 50.000 opgenomen voor een projectleider van een nieuw financieel pakket. Inmiddels is er gestart met het project. De inzet is om per 1 januari 2025 over te gaan naar een nieuw financieel pakket. De projectleider wordt intern ingevuld waardoor er geen extra kosten zijn gemaakt voor een projectleider (€ 50.000 voordeel).
Minder uren toegerekend aan financiële analyse (€ 30.000 voordeel)
Door het vertrek van medewerkers en een andere invulling van deze functies zijn er bij de jaarrekening minder uren toegerekend aan de kostenplaats financiële analyse .
Diverse kleine verschillen per saldo (€ 7.000 voordeel).
Personeel en organisatie (€ 251.000 nadeel)
Voormalig personeel (€ 160.000 nadeel)
Het in de begroting opgenomen bedrag voor voormalig personeel was niet voldoende. Er is sprake van een forse overschrijding. In de begroting 2023 zijn WW-lasten, pensioenafdrachten en dergelijke niet voldoende opgenomen. Er wordt nadrukkelijk gestuurd op het voorkomen van WW-dossiers. In 2023 waren er twee voormalige medewerkers die een WW-uitkering genoten. (€ 160.000 nadeel)
Arbeidsvoorwaarden (€ 74.000 nadeel)
De overschrijding heeft te maken met de verplichte uitbetaling van openstaand verlof bij uitdiensttreding en de in de CAO opgenomen mogelijkheid om jaarlijks verlof te verkopen. (€ 47.000 nadeel)
Met het opstellen van de begroting kon nog geen rekening gehouden worden met de in de CAO 2023 (vastgesteld in april 2023) opgenomen verhoging van de verplichte thuiswerkvergoeding van 2 naar 3 euro per werkdag. Deze CAO verhoging leidde tot bijna een verdubbeling van de kosten. (€ 27.000 nadeel)
Storting voorziening spaarverlof (€ 62.000 nadeel)
Naar aanleiding van een verandering in de CAO heeft de gemeente Drimmelen in 2023 een voorziening moeten opnemen van € 62.000. Dit betreft gelden die noodzakelijk zijn om het verlof dat is gestort in het spaarverlof door medewerkers te dekken.
Personeelsbeleid (€ 45.000 voordeel)
Het Mobiliteitscentrum maakt jaarlijks de balans op van de inkomsten en uitgaven. Zij werken namelijk budgetneutraal. Wanneer er geld over is wordt dit conform een verdeelsleutel teruggeboekt naar de verschillende organisaties die diensten afnemen (€ 45.000 voordeel).
Communicatie (€ 37.000 voordeel)
In de begrootte cijfers waren afschrijvingskosten opgenomen ten behoeve van de nieuwe website. De implementatiekosten van nieuwe projecten worden nu conform de geldende begrotingsregels geboekt op één projectbudget voor informatievoorziening projecten. Hiermee vervallen de afschrijvingskosten. Dit is besloten met het vaststellen van het informatiebeleid ( € 45.000 voordeel).
Diverse kleine verschillen per saldo (€ 8.000 nadeel).
Front-office (€ 35.000 nadeel)
In 2023 is de formatie Publiekszaken met één fte uitgebreid waarbij op dit programma geen rekening was gehouden (€ 67.000 nadeel) waardoor er meer uren zijn verantwoord dan begroot. Daarnaast is er vanwege langdurige ziekte in de zomerperiode ingehuurd maar hebben collega’s van andere afdelingen ingesprongen waardoor het inhuurbudget uiteindelijk niet volledig is ingezet (€ 17.000 voordeel). Het restantverschil betreft een raming van softwarelicenties iBurgerzaken. De kosten hiervan staan verantwoord onder Burgerzaken.
Diverse kleine verschillen per saldo (€ 15.000 voordeel).