Overhead

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Om de gemeenteraad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, treft u hier een apart overzicht aan. In de programma’s leest u de kosten die betrekking hebben op het primaire proces. Om vast te stellen welke kosten gerekend kunnen worden tot de overhead, gebruiken we de volgende definitie: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Het uitgangspunt is dat kosten zoveel mogelijk direct worden toegerekend aan de betreffende taken/activiteiten. Dit betekent dat alle kosten, die direct verbonden zijn aan activiteiten die gericht zijn op de externe klant, in de betreffende taakvelden zijn geregistreerd.

Het totaalbedrag van de overhead is opgenomen in het overzicht van baten en lasten.

Tabel Overhead-1
Prim. Begroting na wijziging Realisatie
2023 2023 2023
Management en bestuursondersteuning 1.221.584 1.222.441 1.125.465
Huisvesting 697.319 770.153 834.568
Automatisering 2.180.437 2.432.505 3.137.634
Planning & Control 376.982 516.982 506.127
Facilitaire zaken 1.549.145 1.579.769 1.516.159
Financiƫle administratie 504.926 603.728 497.799
Personeel en organisatie 1.597.228 1.365.628 1.632.151
Communicatie 460.849 458.957 449.670
Front-office 297.222 309.722 345.174
Totaal lasten 8.885.692 9.259.884 10.044.748
Management en bestuursondersteuning 0 0 0
Huisvesting 29.465 29.465 48.930
Automatisering 0 0 4.631
Planning & Control 0 0 0
Facilitaire zaken 0 0 107
Financiƫle administratie 0 0 0
Personeel en organisatie 0 0 15.254
Communicatie 0 0 27.291
Front-office 0 0 0
Totaal baten 29.465 29.465 96.213
Saldo mutaties reserves -119.774 231.670 304.604
Saldo van baten en lasten 8.736.453 9.462.089 10.332.101

Analyse begrotingsafwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingen
Overhead Begroot Werkelijk Verschil Reserves Netto
Management en bestuursondersteuning 1.222.441 1.125.465 96.976 0 96.976 voordeel
Huisvesting 740.687 785.639 -44.952 0 -44.952 nadeel
Automatisering 2.432.505 3.133.003 -700.497 -72.935 -773.432 nadeel
Planning & Control 516.982 506.127 10.855 0 10.855 voordeel
Facilitaire zaken 1.579.769 1.516.053 63.716 0 63.716 voordeel
Financiƫle administratie 603.728 497.799 105.929 0 105.929 voordeel
Personeel en organisatie 1.365.628 1.616.896 -251.268 0 -251.268 nadeel
Communicatie 458.957 422.379 36.578 0 36.578 voordeel
Front-office 309.722 345.174 -35.452 0 -35.452 nadeel
Totaal 9.230.419 9.948.535 -718.116 -72.935 -791.051 nadeel

Management en bestuursondersteuning (€ 97.000 voordeel)
Dienstverleningsconcept (€ 34.000 voordeel)
In 2023 hebben we onder leiding van externe ondersteuning het Dienstverleningsconcept opgesteld en vastgesteld in de Raad. Naast het Dienstverleningsconcept is er ook een uitvoeringsplan opgesteld voor de komende jaren. De producten hebben we opgeleverd met minder externe ondersteuning dan initieel geraamd.

Minder uren toegerekend aan bestuursondersteuning (€ 58.000 voordeel)
Door het vertrek van medewerkers en een andere invulling van deze functies zijn er bij de jaarrekening minder uren toegerekend aan de kostenplaats bestuursondersteuning.

Diverse kleine verschillen per saldo € 5.000 voordeel.

Huisvesting (€ 45.000 nadeel)
Hogere energiekosten ( € 42.000 nadeel)
Door hogere tarieven mede veroorzaakt door de financiële problemen van de energieleverancier, storing van de warmtepompen en een verminderde opbrengst van de zonnepanelen door het gebrek aan zonuren zijn de energiekosten van het gemeentehuis € 42.000 hoger dan begroot. 

Diverse kleine verschillen per saldo € 3.000 nadeel.

Automatisering (€ 700.000 nadeel; reservemutaties € 73.000 nadeel)
Afboeken kredieten ICT ( € 824.000 nadeel, reserve kapitaallasten € 23.000 nadeel)
De implementatiekosten van nieuwe projecten worden per 2024 conform de geldende begrotingsregels geboekt op één projectbudget voor informatievoorziening projecten. Hiermee vervallen de kapitaallasten. Dit is besloten met het vaststellen van het informatiebeleid 2024-2027. De tot en met 2023 geboekte kosten op kredieten zijn bij de jaarafsluiting afgeboekt (€ 935.000 nadeel) zodat we voldoen aan de wet- en regelgeving. Tegenover deze kosten staan ook het wegvallen van kapitaallasten onder automatisering ( € 111.000 voordeel) en het wegvallen van kapitaallasten onder andere thema's, zie bijvoorbeeld Facilitaire zaken en Communicatie. Van alle ICT kredieten werd er één krediet onttrokken uit de reserve kapitaallasten. Door het wegvallen van deze kapitaallasten wordt er minder uit de reserve kapitaallasten onttrokken (€ 23.000 nadeel) . 

Informatiemanagement ( € 155.000 voordeel, algemene reserve € 50.000 nadeel)
In 2023 hebben we met interne projectleiders voldoende capaciteit gehad om de benodigde projectteams te leiden. Hierdoor hebben we geen projectleider hoeven in te huren (€ 50.000 voordeel). Deze kosten zouden worden gedekt uit de algemene reserve. Doordat de kosten niet zijn uitgegeven leidt dit ook niet tot een onttrekking uit de algemene reserve van € 50.000 (nadeel). 
Er was voor de uitvoer van het programma Verbeteren Informatiemanagement minder inzet van het externe bureau nodig. Mede doordat de werkzaamheden die het bureau heeft verricht, efficiënter uitgevoerd zijn dan op voorhand ingeschat ( € 30.000 voordeel). 
Voor de invoering van het digitale stelsel omgevingswet was er geld gereserveerd voor het geval dat er aanvullende werkzaamheden zouden moeten worden uitgevoerd of er technische problemen op zouden treden. Dit is binnen de invloedssfeer van de Gemeente Drimmelen niet gebeurd (€ 75.000 voordeel).

Diverse kleine verschillen per saldo € 31.000 nadeel.

Planning en control (€ 11.000 voordeel)
Diverse kleine verschillen per saldo € 11.000 voordeel.

Facilitaire zaken (€ 64.000 voordeel)
In de begrootte cijfers waren kapitaallasten opgenomen ten behoeve van verschillende software projecten. De implementatiekosten van nieuwe projecten worden nu conform de geldende begrotingsregels geboekt op één projectbudget voor informatievoorziening projecten. Hiermee vervallen de kapitaallasten. Dit is besloten met het vaststellen van het informatiebeleid. Daarnaast zijn de kapitaallasten lager dan gepland doordat nog niet alle investeringen volledig tot uitvoering zijn gebracht. In totaal is dit een voordeel van € 78.000.

Diverse kleine verschillen per saldo (€ 12.000 nadeel).

Financiële administratie (€ 106.000 voordeel)
Nieuw financieel pakket ( € 69.000 voordeel)
In de begroting 2023 is € 50.000 opgenomen voor een projectleider van een nieuw financieel pakket. Inmiddels is er gestart met het project. De inzet is om per 1 januari 2025 over te gaan naar een nieuw financieel pakket. De projectleider wordt intern ingevuld waardoor er geen extra kosten zijn gemaakt voor een projectleider (€ 50.000 voordeel). 

Minder uren toegerekend aan financiële analyse (€ 30.000 voordeel)
Door het vertrek van medewerkers en een andere invulling van deze functies zijn er bij de jaarrekening minder uren toegerekend aan de kostenplaats financiële analyse . 

Diverse kleine verschillen per saldo (€ 7.000 voordeel).

Personeel en organisatie (€ 251.000 nadeel)
Voormalig personeel (€ 160.000 nadeel)
Het in de begroting opgenomen bedrag voor voormalig personeel was niet voldoende. Er is sprake van een forse overschrijding. In de begroting 2023 zijn WW-lasten, pensioenafdrachten en dergelijke niet voldoende opgenomen. Er wordt nadrukkelijk gestuurd op het voorkomen van WW-dossiers. In 2023 waren er twee voormalige medewerkers die een WW-uitkering genoten. (€ 160.000 nadeel)

Arbeidsvoorwaarden (€ 74.000 nadeel)
De overschrijding heeft te maken met de verplichte uitbetaling van openstaand verlof bij uitdiensttreding en de in de CAO opgenomen mogelijkheid om jaarlijks verlof te verkopen. (€ 47.000 nadeel)
Met het opstellen van de begroting kon nog geen rekening gehouden worden met de in de CAO 2023 (vastgesteld in april 2023) opgenomen verhoging van de verplichte thuiswerkvergoeding van 2 naar 3 euro per werkdag. Deze CAO verhoging leidde tot bijna een verdubbeling van de kosten. (€ 27.000 nadeel)

Storting voorziening spaarverlof (€ 62.000 nadeel)
Naar aanleiding van een verandering in de CAO heeft de gemeente Drimmelen in 2023 een voorziening moeten opnemen van € 62.000. Dit betreft gelden die noodzakelijk zijn om het verlof dat is gestort in het spaarverlof door medewerkers te dekken. 

Personeelsbeleid (€ 45.000 voordeel)
Het Mobiliteitscentrum maakt jaarlijks de balans op van de inkomsten en uitgaven. Zij werken namelijk budgetneutraal. Wanneer er geld over is wordt dit conform een verdeelsleutel teruggeboekt naar de verschillende organisaties die diensten afnemen (€ 45.000 voordeel). 

Communicatie (€ 37.000 voordeel)
In de begrootte cijfers waren afschrijvingskosten opgenomen ten behoeve van de nieuwe website. De implementatiekosten van nieuwe projecten worden nu conform de geldende begrotingsregels geboekt op één projectbudget voor informatievoorziening projecten. Hiermee vervallen de afschrijvingskosten. Dit is besloten met het vaststellen van het informatiebeleid ( € 45.000 voordeel).

Diverse kleine verschillen per saldo (€ 8.000 nadeel).

Front-office (€ 35.000 nadeel)
In 2023 is de formatie Publiekszaken met één fte uitgebreid waarbij op dit programma geen rekening was gehouden (€ 67.000 nadeel) waardoor er meer uren zijn verantwoord dan begroot. Daarnaast is er vanwege langdurige ziekte in de zomerperiode ingehuurd maar hebben collega’s van andere afdelingen ingesprongen waardoor het inhuurbudget uiteindelijk niet volledig is ingezet (€ 17.000 voordeel). Het restantverschil betreft een raming van softwarelicenties iBurgerzaken. De kosten hiervan staan verantwoord onder Burgerzaken.

Diverse kleine verschillen per saldo (€ 15.000 voordeel).

Lopende kredieten overhead

Terug naar navigatie - Lopende kredieten overhead
Lopende kredieten Jaar (van aanvang) Raming Totaal Uitgaven Restant (K-T) Projectfase Planning (afgerond in)
Gemeentehuis
Lamellen (gemeentehuis) 2017 60.452 - 60.452 4. Voorbereiding Q3 2024
Meubilair (gemeentehuis) 2021 493.575 469.887 23.688 5. Realisatie Q1 2024
Totaal Gemeentehuis 554.027 469.887 84.141
ICT: vervanging hardware
Vervanging technische infrastructuur 2016 153.334 102.591 50.743 4. Voorbereiding Q2 2024
Presentatiefaciliteiten 2021 109.821 81.894 27.928 5. Realisatie Q3 2024
Devices 2021 87.226 64.313 22.913 5. Realisatie Q1 2024
Totaal ICT: vervanging hardware 350.381 248.798 101.583
Totaal overhead 904.409 718.685 185.724

Lamellen
Het vervangen van de lamellen van het gemeentehuis staat op de planning voor het derde kwartaal van 2024.

Meubilair
In het eerste kwartaal van 2024 wordt er nieuw meubilair besteld voor de gemeentewerf en de milieustraat, daarna kan het krediet gesloten worden. 

Vervanging technische infrastructuur
In het tweede kwartaal van 2024 kan de paternosterkast weg op het sociaal domein en kan het laatste gedeelte van de technische infrastructuur worden vervangen.

Devices
In het eerste kwartaal van 2024 komen de laatste beeldschermen, daarna kan dit krediet afgesloten worden.

Af te sluiten kredieten overhead

Terug naar navigatie - Af te sluiten kredieten overhead
Af te sluiten kredieten Jaar (van aanvang) Raming Totaal Uitgaven Restant (K-T)
Gemeentehuis
Verduurzaming gemeentehuis 2020 730.000 714.766 15.234
Totaal Gemeentehuis 730.000 714.766 15.234
ICT: vervanging hardware
A&O printer (omgevingsvergunning) 2014 21.292 21.292 0
Tablets Raad 2022 15.949 15.948 1
Totaal ICT: vervanging hardware 37.241 37.240 1
ICT: vervanging software
A1 Klantcontactsysteem 22/NJN 2022 33.249 - 33.249
A2a Digitaal samenwerken 09/08 2009 183.125 - 183.125
A2b Zaakgericht werken 21/00 2021 240.000 - 240.000
A4 Procesoptimalisatie 22/NJN 2022 96.724 - 96.724
A8 Mijn overheid berichtenbox 22/NJN 2017 65.000 - 65.000
A9 Cloudstrateg.en beleid inf.voorz 22NJ 2022 14.152 - 14.152
Website 22/NJN 2021 176.320 - 176.320
Tim (tijdregistratie) 2016 - - -
software Civision.Middelen (web-publishing) 2017 131.484 - 131.484
Vastgoed informatiesysteem (GIS) 2017 - - -
Publ geg.krt website 2017 5.371 5.371 -0
SSO-software 2017 30.000 13.233 16.767
Digitalisering dossiers soza 2018 237.600 148.588 89.012
Sportaccommodatie HTA 2019 - - -
Gegevensmagazijn /-makelaar 2019 - - -
Softwarepakket Burgerzaken Cipers 2019 70.528 - 70.528
JCC klantbegeleidingssysteem 2021 - - -
Personeelsinformatiesysteem 2021 35.264 - 35.264
Softwarepakket Welzijn (Centric GWS 4 ALL) 2021 201.507 - 201.507
Planon (incl. helpdesk) 2022 40.302 - 40.302
Ondersteuning iRAP 2022 181.131 - 181.131
Cloud migratie Corsa 22/NJN 2022 60.120 - 60.120
Totaal ICT: vervanging software 1.801.876 167.192 1.634.684
Totaal Overhead 2.569.117 919.198 1.649.919
Totaal overhead / bedrijfsvoering 2.849.340 1.177.785 1.671.555

Kredieten software
De implementatiekosten van nieuwe projecten worden per 2024 conform de geldende begrotingsregels geboekt op één projectbudget voor informatievoorziening projecten. Dit is besloten met het vaststellen van het informatiebeleid 2024-2027. De tot en met 2023 geboekte kosten op kredieten zijn bij de jaarafsluiting afgeboekt zodat we voldoen aan de wet- en regelgeving. De totale afboeking van alle geboekte lasten op de kredieten bedroeg € 935.000. Voor deze kredieten was totaal € 1,8 miljoen geraamd. De afboeking van de kredieten betekent niet dat dit werk niet meer wordt uitgevoerd, maar dit wordt conform de geldende wet- en regelgeving op een andere wijze gefinancierd. Op de drie kredieten waar nog uitgaven op staan in de tabel werd al over afgeschreven. Ook de boekwaarde van deze 3 kredieten is per 31 december 2023 nihil.