B. Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In de paragraaf lokale heffingen gaan we in op:

  • het beleid van de verschillende belastingen, heffingen en leges;
  • de lokale lastendruk;
  • de inkomsten;
  • het kwijtscheldingsbeleid.

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

Algemeen dekkingsmiddel
Onroerendezaakbelasting

Een onroerende zaak is bijvoorbeeld een woning, bedrijfsruimte of een stuk grond. De waarde van onroerende zaken bepalen we ieder jaar opnieuw. Voor het belastingjaar 2023 is de waardepeildatum 01-01-2022. Over de waarde op de waardepeildatum wordt onroerendezaakbelasting geheven. De tarieven staan in de Verordening onroerendezaakbelastingen Drimmelen 2023.

Tabel Par.B-1: Overzicht tarieven OZB
2021 2022 2023 Mutatie in %
zakelijk recht woningen 0,1115% 0,0972% 0,0931% -4,22%
zakelijk recht niet-woningen 0,2012% 0,1987% 0,1718% -13,54%
feitelijk gebruik niet-woningen 0,1621% 0,1602% 0,1430% -10,74%
Totaal woningen 0,1115% 0,0972% 0,0931% -4,22%
Totaal niet-woningen 0,3633% 0,3589% 0,3148% -12,29%

Precariobelasting
Precariobelasting heffen we voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Denk hier bijvoorbeeld aan terrassen, verkoopwagens, luifels, en reclameborden. De tarieven staan in de verordening Precariobelasting.

Toeristenbelasting
Sinds 2006 betalen toeristen in de gemeente Drimmelen toeristenbelasting. De netto-opbrengst gebruiken we voor het verbeteren van toeristische voorzieningen. Alleen niet-inwoners betalen de toeristenbelasting. In 2023 is de toeristenbelasting geactualiseerd naar € 1,75 met als ingangsdatum 1-1-2024. De tarieven voor 2023 zijn:
•    Het tarief watertoeristenbelasting is per persoon € 1,00 voor 24 uur
•    Het tarief landtoeristenbelasting is per persoon € 1,00 voor een overnachting

Bestemmingsbelastingen/ heffingen
Afvalstoffenheffing
De gemeente zamelde het huishoudelijk afval (rest-, GFT-, oud papier en PMD-afval) huis-aan-huis in. Daarnaast brachten bewoners afval naar de milieustraat (soms tegen betaling). De afvalstoffenheffing is sinds 2003 gebaseerd op het Diftar-principe en is een 100% kostendekkende heffing. De kosten (inclusief toerekeningen) bedragen in 2023 € 3.689.089.  In 2023 gaven we extra kosten uit voor het vervangen van de GFT-containers, het omchippen van de rest- containers, voorbereidingskosten voor de overstap naar de nieuwe inzamelaar en we gaven een compensatie aan de vrijwilligersorganisaties die het OPK inzamelden. Qua hoeveelheden afval zagen we geen grote afwijkingen ten opzichte van eerdere jaren.

De kosten is een saldo van daadwerkelijke kosten en vergoedingen voor oud papier, glas, textiel en PMD-afval. De opbrengsten bestaan uit de onderdelen vastrecht, Diftar ledigingen, opbrengsten huis-aan-huisinzameling en de milieustraat en bedragen in 2023 € 3.029.129. Het verschil van € 659.960 onttrekken we uit de voorziening afvalstoffenheffing waarmee verschillen worden vereffend. De geraamde onttrekking in de begroting 2023 (inclusief wijzigingen) bedraagt € 624.161. De werkelijke onttrekking bedraagt € 35.799 hoger dan geraamd (nadeel). Voor een inhoudelijke uitleg verwijzen we naar Programma 3. - onderdeel begrotingsafwijkingen (thema Duurzaamheid).

Rioolheffing
De gemeente verzamelt en transporteert afvalwater, voert regenwater af en beheert het grondwater. Hiertoe heffen we rioolheffing. In het Water- en rioleringsplan Drimmelen is gekozen voor een 100% kostendekkende heffing. De werkelijke kosten (inclusief toerekeningen) bedragen in 2023 € 2.885.635 en de werkelijke opbrengsten van de rioolheffing in 2023 bedragen € 2.259.850. Het verschil van € 625.512 onttrekken we uit de voorziening riolering. De geraamde onttrekking in de begroting (inclusief wijzigingen) bedraagt € 1.022.854. De werkelijke onttrekking bedraagt € 397.341 lager dan geraamd (voordeel). Voor een inhoudelijke uitleg verwijzen we naar Programma 2. - onderdeel begrotingsafwijkingen (thema Water).

Bedrijveninvesteringszone (BIZ)
De gemeente int de bijdragen van de ondernemers ten behoeve van de BIZ en dient deze door te betalen (onder gestelde voorwaarden) aan de vereniging.

Retributies/ rechten
Begraafrechten

Begraafrechten zijn rechten die de gemeente Drimmelen in rekening brengt voor diensten van de gemeente die te maken hebben met een begraafplaats. Voorbeelden van deze diensten zijn het begraven van stoffelijke overschotten, het bijzetten van urnen en het onderhoud van graven op de gemeentelijke begraafplaatsen. De tarieven staan in de Verordening lijkbezorgingsrechten Drimmelen en mogen maximaal 100% kostendekkend zijn. De te dekken kosten zijn de laatste 10 jaar hoger dan de opbrengsten. De laatste drie jaar zien we een kostendekkendheid van rond de 70% teruglopend naar 63% in 2022 en in 2023 weer oplopend naar 73%. De huidige tarieven zijn in het verleden een aantal keer fors gestegen. Om de begraafplaats aantrekkelijk te houden voor nieuwe begravingen is het verhogen van de tarieven ongunstig. Hogere tarieven kunnen daarbij zelfs leiden tot nog minder begravingen en opbrengsten. Daarnaast heeft een begraafplaats ook een parkfunctie, voor veel gemeentes is ook hierdoor een lagere kostendekkendheid het uitgangspunt. Het onderzoek naar de begraafbehoefte en -capaciteit met een doorkijk naar 2050 wordt uitgevoerd in 2024. De tarieven zijn geïndexeerd op basis van de gehanteerde index voor begroting 2023.

Marktgelden en staanplaatsen
De gemeente heeft weekmarkten op 3 locaties: het Dorpsplein in Terheijden, de Marktstraat te Made en de Nieuwstraat in Lage Zwaluwe. Voor het innemen van een standplaats op de weekmarkt wordt een recht geheven, het marktgeld. Vanwege bestaand beleid en de maatschappelijke betekenis van de weekmarkten, zijn deze tarieven niet kostendekkend. Bij veel gemeentes is dit tarief niet kostendekkend in verband met de maatschappelijke betekenis ervan. 

Leges
a. Secretarieleges 
Secretarieleges worden geheven ter compensatie van de kosten voor diensten van de gemeenten, bijvoorbeeld voor het verstrekken van reisdocumenten, rijbewijzen, uittreksels uit de BRP en Burgerlijke Stand, aanvraag Verklaring Omtrent Gedrag, huwelijksvoltrekkingen. De tarieven staan in de Legesverordening. Voor paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen heeft het Rijk maximumtarieven vastgesteld. 

b. Leges omgevingsvergunning
Leges worden geheven ter compensatie van kosten voor diensten van de gemeente, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een vergunning. Het aantal en de complexiteit van de omgevingsvergunningen schommelt continu en is afhankelijk van vraag en aanbod en marktomstandigheden. De invoering van de nieuwe Omgevingswet met daaraan verbonden de Wet kwaliteitsborging is verschoven naar 1 januari 2024. Deze 2 wetten hebben gevolgen voor de legesverordening. Deze gevolgen zijn in de legesverordening 2024 verwerkt. Door de toename aan vergunning door de woningbouwopgave zien we ook een toename in bezwaar- en beroepzaken. Vooral de beroepszaken zijn langzame trajecten (mede door gerechtelijk capaciteitstekort) en hebben gevolgen voor de continuïteit van projecten. Ontwikkelaars doen daarom pas op de plaats. Een goed voorbeeld hiervan is een grote uitbreiding in Wagenberg ‘de verlengde Elsakker’. 

c. Leges Biesbosch
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor bijvoorbeeld het varen met een rondvaartboot of bijvoorbeeld een ontheffing voor het beoefenen van modelsport in het Biesboschgebied binnen de gemeentegrenzen van Drimmelen worden leges geheven. Bij het opstellen van de Legesverordening Biesbosch is samengewerkt door de drie gemeenten, zodat bij de drie gemeenten een vrijwel overeenkomstige verordening wordt vastgesteld. Er zijn een aantal verschillen omdat sommige vergunningen/ontheffingen gebied (lokaal) gebonden zijn. De behandeling van aanvragen voor een vergunning/ ontheffing is door de drie gemeenten ondergebracht bij Staatsbosbeheer. Staatsbosbeheer verstrekt de vergunningen/ontheffingen voor het Biesboschgebied namens alle drie de gemeenten en heft ook de leges voor de vergunning. Deze leges mogen maximaal kostendekkend zijn.

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

In de tabel leest u de gemiddelde lokale lastendruk van een huishouden.

Tabel Par.B-2: Overzicht lastendruk
Belastingsoort lastendruk 2021 lastendruk 2022 lastendruk 2023 mutatie in% nominaal
Onroerende zaakbelastingen € 311,42 € 309,49 € 327,71 5,89% € 18,22
Rioolheffing (gemiddeld) € 240,95 € 131,29 € 183,41 39,70% € 52,12
Afvalstoffenheffing (gemiddeld) inclusief milieustraat en huis-aan-huisinzameling € 259,63 € 242,98 € 259,83 6,93% € 16,85
Totaal gemiddeld per huishouden € 811,99 € 683,77 € 770,96 10,74% € 87,19

De afvalstoffen- en de rioolheffing berekenden we op basis van de gemiddelde kosten per eenheid (aansluiting). We gaan hierbij uit van het werkelijk ontvangen opbrengstenvolume.

Inkomsten

Terug naar navigatie - Inkomsten
Tabel Par.B-3: Overzicht heffingen
Soort belasting of heffing Prg. Opbrengsten begroting 2023 (incl. wijzigingen) Opbrengsten jaarrekening 2023 Saldo opbrengsten jaarrekening - begroting Werkelijke uitgaven Mutatie voorziening Kostendekkendheid heffingen en leges
OZB € 5.432.277 € 5.443.180 € 10.903
Precario € 53.853 € 66.015 € 12.162
Toeristenbelasting € 119.000 € 188.968 € 69.968
Totaal Belastingen (algemeen dekkingsmiddel) € 5.605.131 € 5.698.163 € 93.032
Afvalstoffenheffing 3 € 2.943.443 € 3.029.129 € 85.686 € 3.689.089 € 659.960- 100%
Rioolheffing 2 € 2.276.302 € 2.259.850 € 16.451- € 2.885.363 € 625.512- 100%
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) 3 € 24.375 € 24.375 € 24.375 N.v.t.
Totaal Bestemmingsbelastingen / heffingen € 5.244.120 € 5.313.354 € 69.235 € 6.598.826 € 1.285.472-
Lijkbezorging 2 € 119.249 € 137.209 € 17.960 € 187.332 73%
Marktgelden / standplaatsen 3 € 24.250 € 24.553 € 303 € 119.956 20%
Leges Div. € 1.358.030 € 1.426.533 € 68.503
Totaal Retributies / rechten € 1.501.529 € 1.588.294 € 86.766 € 307.287
Totaal € 12.350.779 € 12.599.812 € 249.033 € 6.906.114 € -1.285.472

De toelichtingen op de financiële afwijkingen "Saldo opbrengsten jaarrekening - begroting" en "Mutatie voorziening" (> € 25.000) zijn opgenomen in de diverse programma's (onderdeel Begrotingsafwijkingen).

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

Als een belastingplichtige geen vermogen en onvoldoende betalingscapaciteit heeft, kunnen we geheel of gedeeltelijk kwijtschelding verlenen. In de gemeente Drimmelen kunnen inwoners kwijtschelding aanvragen voor de onroerendezaakbelasting, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. De gemeente volgt hierbij de meest ruime landelijk te hanteren normen voor vermogen en inkomen. 

Tabel Par.B-4: Overzicht kwijtscheldingen
Soort belasting of heffing Jaarrekening Begroting 2023 (incl.wijziging) Jaarrekening 2023
2021 2022
Aantal toekenningen (ook gedeeltelijk) 251 228 250 260
Waarvan automatisch verleend 148 128 150 118
Afwijzingen 56 66 60 75
Totaal kwijtschelding aangevraagd 307 294 310 335

Door de verruiming van het kwijtscheldingsbeleid zoals besloten in de raad van maart 2023 is er een kleine toename van het aantal verzoeken en toegekende verzoeken. Een deel van verzoeken is later afgehandeld in afwachting van het raadsbesluit van maart.