De gemeente acteert in een sterk veranderende omgeving, waarin tal van nieuwe ontwikkelingen op de gemeente af komen. Al deze ontwikkelingen vereisen een organisatie die mee moet kunnen bewegen. Om dat te bereiken zijn we met de volgende zaken aan de slag gegaan in 2023.
Functiehuis
Het functieboek, waar alle functies in zijn beschreven, is aan herziening toe. De functies zijn nogal specialistisch ingevuld. Dit, samen met de relatief kleine formatie, zorgt ervoor dat de kwetsbaarheid groot is. In 2023 heeft de afdeling P&O, samen met het managementteam en de ondernemingsraad verschillende mogelijkheden voor een nieuw functiehuis bekeken en vergeleken. Unaniem is inmiddels een keuze gemaakt voor een nieuw functiehuis, wat in 2024 geïmplementeerd zal worden.
Strategische personeelsplanning
In 2023 is ingespeeld op het vertrek van medewerkers wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Hierbij is stilgestaan welke functies we in de nabije toekomst nodig hebben. Dit betekent dat we niet per se een-op-een de functie van de vertrekkende medewerker hebben ingevuld maar dat we organisatie breed gekeken hebben naar welke functies de organisatie nodig heeft.
Binnenhalen van generalistisch jong talent
Mede gelet op strategische personeelsplanning, zijn we in 2023 begonnen met het werven van trainees. We hebben 6 trainees geworven, die inmiddels binnen verschillende werkvelden werkzaam zijn. Daarnaast zijn we gestart met het werven van 7 nieuwe functioneel beheerders na het raadsbesluit in de zomer voor een nieuwe opzet. Het aantal jonge medewerkers is in 2023 fors gestegen. Inmiddels is 19% van de werknemers jonger dan 35 jaar.
Aantrekkelijk werkgeverschap
In 2023 zijn we gestart met een introductieprogramma voor nieuwe medewerkers. Daarin wordt naast een interactieve introductiedag, aandacht besteed aan benodigde interne opleidingen, het kennismaken met de organisatie en niet onbelangrijk, het kennismaken met het geografische werkgebied. Ook nemen we eventuele opleidingskosten over van nieuwe medewerkers. Enkele jonge medewerkers die nog niet volledig aan het kennisniveau voldoen, krijgen van ons een gedegen opleidingsjaar. Ook de balans werk-privé in combinatie met de mogelijkheid hybride te werken maken van ons een aantrekkelijke werkgever. Medewerkers die in dienst komen, kunnen na hun proeftijd een Arbo technisch verantwoorde thuiswerkplek in laten richten door de gemeente.
Opleidingsplan
Zoals hierboven aangegeven zijn we in 2023 gestart met een opleidingsplan voor nieuwe medewerkers. Organisatie breed hebben we ongeveer € 241.500 besteed aan opleidingen. Uit dit budget heeft onder andere iedere medewerker een training gevolgd wat betreft digitale vaardigheden (Microsoft 365). In 2023 is fors geïnvesteerd in het samenwerken in MS Teams. Dit gaat in 2024 een vervolg krijgen.
Ziekteverzuim
Het verzuimpercentage over 2023 bedroeg in totaal 7,3%. Het verzuimcijfer wordt vooral beïnvloed door een aantal langdurig zieke medewerkers waarvan in 2023 diverse dossiers tot een afkeuring door het UWV hebben geleid. 1,41% van het totaal verzuimpercentage is kort- en middellang-verzuim. Deze verzuimcategorieën zijn beïnvloedbaar. 5,9% van het totaal verzuimpercentage is lang en extralang verzuim. Deze verzuimcategorieën zijn niet tot nauwelijks beïnvloedbaar. De meldingsfrequentie is 0,85. Dit houdt in dat de gemiddelde medewerker zich minder dan 1 keer per jaar ziekmeldt.
ARBO (Arbeidsomstandigheden)
In 2023 hebben we via een marktconsultatie een nieuwe Arbodienst geselecteerd, welke 1 januari 2024 is begonnen. De eerste ervaringen met de ondersteuning van de nieuwe arbodienstverlener zijn zeer positief.
In 2023 hebben we ook een Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) uitgevoerd. De verbeterpunten die hieruit voort komen hebben we verwerkt in een plan van aanpak, wat in 2024 wordt uitgevoerd.
Salariskosten
De salariskosten zijn samengesteld uit het brutoloon met het IKB (Integraal Keuze Budget), de werkgeverslasten (pensioenpremie, WW-premie) en uitbetalingen van WW (gemeenten zijn eigenrisicodrager). De salariskosten betreffen alle ambtenaren die in de formatie zijn meegenomen, inclusief de griffie en de raad. Deze laatste worden apart benoemd omdat deze niet onder de verantwoordelijkheid van het college vallen.
In de definitieve begroting van 2023 is voor de ambtelijke organisatie, het college, de raad, de griffie en voormalige bestuurders € 15.383.312 meegenomen. Daarvan is daadwerkelijk € 14.257.063 uitgegeven. De totale salariskosten voor de ambtelijke organisatie, dus exclusief griffie en raad, zijn in 2023 begroot op € 14.228.838. Het werkelijke totaal aan salariskosten voor de ambtelijke organisatie was in 2023 € 12.934.500.
Het lager uitvallen van de salariskosten is te verklaren doordat er gedurende het jaar vacatures zijn waardoor er onderbezetting optreedt. Vervolgens wordt om de dienstverlening en werking van de organisatie te borgen tijdelijk personeel ingehuurd. Daarnaast worden op de projecten personeel ingehuurd voor deze tijdelijke werkzaamheden. Deze laatste zijn toe te rekenen aan die projecten en landen dus op de grondexploitaties waar opbrengsten tegenover staan. De totale kosten voor het inhuren van personeel zijn voor 2023 € 3.273.000, waarvan € 1.738.738 niet doorgerekend kon worden aan projecten.
Organisatie
Van Dienstverleningsconcept naar uitvoeringsplan
Het dienstverleningsconcept is in november 2023 door de Raad vastgesteld. In dit dienstverleningsconcept geven we een beeld hoe onze gemeente haar diensten organiseert op basis van de leidende waarden uit de visie op dienstverlening. En, hoe we de komende jaren verder vorm willen geven aan onze dienstverlening. Het dienstverleningsconcept gebruiken wij als leidraad binnen de organisatie om dienstverlening continu te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van inwoners en bedrijven in een de veranderende omgeving.
Een aantal cijfers over het jaar 2023 met betrekking tot dienstverlening:
Het jaar 2023 is inmiddels voorbij. We hebben de cijfers van onze dienstverlening in kaart gebracht in een mooi visueel overzicht. Natuurlijk zijn er nog veel meer onderwerpen in het gemeentehuis die met dienstverlening te maken hebben, maar niet alles past in dit eerste overzicht.
Linksboven in de kolom zie je dat het Klant Contact Centrum 21.386 telefoontjes heeft ontvangen in het jaar 2023. De top 5 onderwerpen waarover er is gebeld staat hier ook bij vermeld.
De lichtblauwe kolom daarnaast laat onze volgers en interacties met inwoners zien via de sociale mediakanalen. Deze kanalen groeien elke dag en we bereiken veel inwoners.
De middelste twee vlakken laten bijna 8.000 meldingen openbare ruimte zien en de top-onderwerpen waarover er gemeld wordt. Daarnaast worden de verschillende kanalen waar de meldingen binnen komen in kaart gebracht, zodat we dit beter kunnen gaan sturen.
Ook zat de afdeling burgerzaken zeker niet stil. Met 104 huwelijken en 41 geregistreerd partnerschappen die onze collega’s, samen met de babsen, hebben gerealiseerd. Tevens alle reisdocumenten, rijbewijzen, geboortes en andere werkzaamheden die gewoon doorgingen.
Tot slot hebben we de opvallers in kaart gebracht. Een mooi resultaat om te delen en vast te houden in de toekomst.
Het gezamenlijke harde werk heeft geleid tot indrukwekkende resultaten. Het is fijn om te zien dat we samen stappen maken om onze inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners zo goed mogelijk van dienst te zijn. Onderstaande cijfers geven ons meer inzicht in de diensten die worden verleend, en kunnen we beter gaan sturen op de concrete doelen en concrete acties die zijn voortgekomen uit het dienstverleningsconcept.