Tabel AlgDm-1 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Cijfers algemene dekkingsmiddelen | Prim. Begroting | na wijziging | Realisatie | ||||||
2023 | 2023 | 2023 | |||||||
Lasten | |||||||||
Dividend | 0 | 0 | 0 | ||||||
Saldo financieringsfunctie | 282.702 | 532.702 | 586.982 | ||||||
Uitkeringen gemeentefonds | 5.411 | 5.411 | 5.126 | ||||||
Onvoorzien | 5.000 | 5.000 | 0 | ||||||
Lokale heffingen | 458.611 | 640.811 | 637.318 | ||||||
Vennootschapsbelasting | 13.411 | 13.411 | 193.779 | ||||||
Saldo kostenplaatsen | 596.578 | 768.249 | 360.007 | ||||||
Mutatie reserves | 2.230.992 | 7.591.244 | 7.679.217 | ||||||
Overige algemene dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | ||||||
Totaal lasten | 3.592.705 | 9.556.828 | 9.462.429 | ||||||
Baten | |||||||||
Dividend | 83.051 | 83.051 | 91.065 | ||||||
Saldo Financieringsfunctie | 62.996 | 62.996 | 135.287 | ||||||
Uitkeringen gemeentefonds | 43.406.739 | 43.981.235 | 45.277.408 | ||||||
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | ||||||
Lokale heffingen | 5.487.580 | 5.506.131 | 5.534.362 | ||||||
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | ||||||
Saldo kostenplaatsen | 0 | 0 | 31.124 | ||||||
Mutatie reserves | 1.532.948 | 9.966.554 | 9.534.848 | ||||||
Overige algemene dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | ||||||
Totaal baten | 50.573.314 | 59.599.967 | 60.604.095 | ||||||
Saldo mutaties reserves | -698.044 | 2.375.310 | 1.680.032 | ||||||
Saldo van baten en lasten | -47.678.652 | -47.667.829 | -49.461.634 |
Algemene dekkingsmiddelen
Analyse begrotingsafwijkingen
Terug naar navigatie - Analyse begrotingsafwijkingenDe algemene dekkingsmiddelen zijn de gemeentelijke inkomsten die vrij besteedbaar en daarmee bestuurlijk afweegbaar zijn. De besteding van deze inkomsten is niet gerelateerd aan een vooraf bepaald doel (programma). Het gemeentefonds (algemene uitkeringen) en de OZB (lokale heffingen) zijn de grootste onderdelen. We lichten hieronder de verschillen tussen de begrote en werkelijke inkomsten toe. Meer informatie over de belastingen en heffingen vindt u in de paragraaf Lokale heffingen.
Tabel AlgDm-2 | ||||
---|---|---|---|---|
Algemene dekkingsmiddelen | Begroot na wijz. | Werkelijk | Verschil | |
Dividend | -83.051 | -91.065 | 8.014 | voordeel |
Saldo Financieringsfunctie | 469.706 | 451.695 | 18.011 | voordeel |
Uitkeringen gemeentefonds | -43.975.824 | -45.272.282 | 1.296.458 | voordeel |
Onvoorzien | 5.000 | 0 | 5.000 | voordeel |
Lokale heffingen | -4.865.319 | -4.897.044 | 31.725 | voordeel |
Vennootschapsbelasting | 13.411 | 193.779 | -180.368 | nadeel |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 768.249 | 328.883 | 439.365 | voordeel |
Totaal Algemene dekkingsmiddelen | -47.667.829 | -49.286.034 | 1.618.205 | voordeel |
Dividend
Terug naar navigatie - DividendTabel AlgDm-4 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Deelneming | Belang Drimmelen (%) | Verkrijgingsprijs 31-12-2023 | Dividend Prim. Begroting 2023 | Dividend na wijziging 2023 | Dividend Realisatie 2023 | Dividend Afwijking 2023 |
NV Brabant Water | 1,400% | 120.252 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bank Nederlandse gemeenten | 0,065% | 82.647 | 83.051 | 83.051 | 91.065 | 8.014 |
Eerste Traais Warmtebedrijf B.V. | 0,909% | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 83.051 | 83.051 | 91.065 | 8.014 |
Het belang in de deelnemingen is ongewijzigd. Conform het BBV worden de deelnemingen gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs.
Saldo financieringsfunctie
Terug naar navigatie - Saldo financieringsfunctieHogere renteopbrengsten (€ 48.000 voordeel)
Bij de Najaarsnota is rekening gehouden met stijgende rentekosten. Door de gestegen rente zijn niet alleen de rentekosten maar ook de renteopbrengsten via het schatkistbankieren gestegen. Dit leidt tot een gunstiger resultaat van € 48.000.
Inhuur Personeel (€ 30.000 nadeel)
Door het vertrek van de treasurer begin 2023 is er tijdelijk personeel ingehuurd om deze functie in te vullen. Inmiddels is deze functie weer ingevuld met een vast personeelslid.
Algemene uitkeringen
Terug naar navigatie - Algemene uitkeringenDe septembercirculaire geeft de vertaling van de Miljoenennota. De decembercirculaire is op basis van de Najaarsnota en rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. Onderstaand de gevolgen voor de gemeente Drimmelen.
Tabel AlgDm-3 | ||||
---|---|---|---|---|
Uitkeringen gemeentefonds | ||||
Meicirculaire 2023 | 43.921.235 | V | ||
Septembercirculaire 2023 | 43.959.077 | V | ||
Decembercirculaire 2023 | 45.280.644 | V | ||
Verschil mei-decembercirculaire | 1.359.409 | V | ||
Afrekening voorgaande jaren | -2.790 | N | ||
Begrote dekking uit rijksgelden | -60.000 | N | ||
Afrondingsverschillen | -161 | N | ||
Totaal hogere Algemene uitkering tegenover begroot | 1.296.458 | V |
Doordat de september- en decembercirculaire verschenen na de Voorjaarsnota zijn deze niet verwerkt in de begroting 2023.
De septembercirculaire is niet verwerkt in de Najaarsnota light aangezien het effect van de septembercirculaire lager was dan € 100.000.
Het verschil tussen de begroting en de werkelijke inkomsten bedragen in totaal € 1.297.000 voordelig.
Deze inkomsten bestonden grotendeels uit compensatie voor de uitkering van:
- de Energietoeslag (€ 722.000)
- Actualiseren aantal Huishoudens met een laag inkomen door het CBS (€ 301.000)
- Uitvoeringskosten Omgevingswet (€ 216.000)
- Uitvoeringskosten gebiedsgerichte aanpak ( € 33.000)
- Meerkosten Oekraïne sociaal domein (€ 35.000)
- Verschillen in de uitkeringsfactor (€ 51.000)
Bij het opstellen van de begroting 2023 was er rekening mee gehouden dat de gemeente Drimmelen voor het voorzetten van het ondernemersloket en de uitbreiding van de energieambassadeurs (totaal € 60.000) een tegemoetkoming zou krijgen vanuit de algemene uitkering. Dit is niet gebeurd, daarom hebben we nu een negatief effect van € 60.000.
Lokale heffingen
Terug naar navigatie - Lokale heffingenDe gemeente kent de volgende niet-bestedingsgebonden gemeentelijke heffingen:
- Onroerendezaakbelastingen (ozb);
- Precario;
- Toeristenbelasting.
Onroerendezaakbelastingen (ozb) (€ 11.000 voordeel)
De ramingen van de opbrengsten tussen de categorie woningen en niet-woningen lopen enigszins uit de pas. Voor de categorie woningen is er een meeropbrengst van circa € 135.000 terwijl voor de categorie niet-woningen er sprake is van een lagere opbrengst van circa € 124.000. Dit kan deels te maken hebben met een hogere leegstand bij niet-woningen(opbrengst ozb- gebruik) maar ook mogelijk met de categorie gemengde objecten die deels woning en deels niet-woning zijn. Per saldo zijn de opbrengsten van de onroerende zaakbelastingen in 2023 in overeenstemming met de totale geraamde opbrengsten.
Kleine diverse verschillen in de kosten hebben geleid tot € 20.000 voordeel.
Vennootschapsbelasting
Terug naar navigatie - VennootschapsbelastingSinds 2016 zijn gemeenten belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting (vpb). De belastingplicht gaat over alle opbrengsten die de gemeenten ontvangen voor diensten die niet rechtstreeks in verband staan met de uitoefening van het openbaar bestuur (niet overheid-taken). Voor Drimmelen zijn dit inkomsten uit (actieve) grondexploitatie en opbrengsten uit de reststromen afval.
Vennootschapsbelasting (€ 180.000 nadeel)
De berekening van de vpb wordt altijd een jaar later berekend als de jaarcijfers definitief zijn. Over het jaar 2022 is de gemeente Drimmelen € 180.000 aan vennootschapsbelasting verschuldigd. Deze last valt ten laste van het resultaat 2023.
In de begroting hebben wij hierin niet voorzien. Deze aanslag wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de verkoop van bouwrijpe gronden in het E-veld te Terheijden verminderd met de kosten voor het bouwrijp maken van die gronden.
Overige algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Overige algemene dekkingsmiddelenStelpost CAO verhoging (€ 500.000 voordeel)
In de begroting 2023 is onder overige algemene dekkingsmiddelen een algemene stelpost van € 500.000 opgenomen voor de verhoging van de salarislasten als gevolg van de nieuwe CAO. De stijging van de salarislasten zit verwerkt in alle programma's en leidt door het verdelen over de programma's niet tot grote verschillen op de programma's.
Saldo kostenplaatsen (€ 61.000 nadeel)
Onder de overige algemene dekkingsmiddelen staan bedragen die nog niet specifiek aan een programma zijn toegewezen, zoals geraamd inhuurbudget en vacatures. In de jaarrekening wordt gewerkt met dezelfde uurtarieven als in de begroting. Het saldo betreft een prijs- en hoeveelheidsverschil van op de programma's verantwoorde uren.