2. Openbare ruimte

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De programmadoelstellingen zijn uitgewerkt in de volgende thema’s en bijbehorende sub-doelstellingen:

  1. Natuur en Groen
  2. Verkeer en inrichting openbare ruimte
  3. Water

Er is een duidelijke koppeling met paragraaf C. Onderhoud Kapitaalgoederen. In die paragraaf beschrijven we de maatregelen voor het in stand houden van wegen, riolering, groen, civiele kunstwerken en openbare verlichting.  

2.1 Natuur en Groen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wij willen meer aandacht voor biodiversiteit, streven naar dorpsbosjes in alle dorpen en willen dat onze kinderen de liefde voor de natuur van jongs af aan meekrijgen.

Terug naar navigatie - Wij willen meer aandacht voor biodiversiteit, streven naar dorpsbosjes in alle dorpen en willen dat onze kinderen de liefde voor de natuur van jongs af aan meekrijgen.

De staat van de natuur in Nederland verslechtert in hoog tempo. Rapport na rapport toont dat aan. In Drimmelen hebben we veel mooie natuur. Het maakt ons tot de blauwgroene gemeente, met de Biesbosch als kloppend hart.
Maar het moet beter en het moet meer.

Wat gaan we daarvoor doen?

Prestatie-indicator

Terug naar navigatie - Prestatie-indicator

In 2023 rondden we geen grote projecten af waarbij we de Bouwapp gebruikten (zie paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen). Daarom hielden we geen enquête.

Prestatie-indicator Werkelijk 2022 Begroot 2023 Werkelijk 2023
Bewoners zijn tevreden over de afgeronde projecten 67% 70% of meer N.v.t.

2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Stoepen, fietspaden en wegen veiliger maken zodat iedereen met een gerust hart door de dorpen heen kan.

Terug naar navigatie - Stoepen, fietspaden en wegen veiliger maken zodat iedereen met een gerust hart door de dorpen heen kan.

Iedereen wil dat zijn kind veilig naar school kan lopen en dat je 's avonds zonder zorgen naar de sportvelden kunt fietsen. Dat je na een dag werken je auto in de buurt kwijt kunt en je makkelijk kunt gaan winkelen bij onze lokale ondernemers. Daarom moet er geïnvesteerd worden om onze stoepen, fietspaden en wegen veiliger te maken zodat iedereen veilig door en naar de dorpen kan. Soms vraagt dat om simpele maatregelen zoals zorgen dat de stoeptegels recht liggen, maar ook grotere investeringen schuwen we niet. Alleen zo houden we onze dorpen (verkeers)veilig. Daarnaast zorgen we er voor dat het er netjes uit blijft zien en het groen goed onderhouden wordt. De blauwgroene gemeente blijft ons visitekaartje.

Wat gaan we daarvoor doen?

Prestatie-indicator

Terug naar navigatie - Prestatie-indicator
Prestatie-indicator Werkelijk 2022 Begroot 2023 Werkelijk 2023
Onderhoudsniveau wegen Kwaliteit B (ingedikt) 96% 90% of meer 96%
Onderhoudsniveau voetpaden en hoofdfietspaden Kwaliteit B 96% 90% of meer 96%
Tevredenheid burgers over onderhoud Openbare Verlichting 7 8 of meer 7

2.3 Water

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Tabel Prg. 2-2
Tabel Prg.2-2
Prim. Begroting na wijziging Realisatie
2023 2023 2023
2.1 Natuur en groen 2.402.813 2.573.323 2.758.072
2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte 4.547.952 5.417.283 5.148.403
2.3 Water 2.210.949 2.416.847 2.587.364
Totaal lasten 9.161.714 10.407.453 10.493.839
2.1 Natuur en groen 11.208 12.056 26.702
2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte 126.684 416.767 476.635
2.3 Water 3.093.565 3.313.156 3.291.011
Totaal baten 3.231.457 3.741.978 3.794.348
Saldo mutaties reserves -658.076 -667.969 -474.562
Saldo van baten en lasten 5.272.181 5.997.506 6.224.929

Begrotingsafwijkingen programma 2

Terug naar navigatie - Begrotingsafwijkingen programma 2
Programma 2. Openbare ruimte Begroot Werkelijk Verschil Reserves Netto
2.1 Natuur en groen 2.561.268 2.731.370 -170.102 -2.815 -172.918 nadeel
2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte 5.000.517 4.671.767 328.749 -179.279 149.470 voordeel
2.3 Water -896.309 -703.647 -192.662 -11.313 -203.975 nadeel
Totaal 6.665.475 6.699.491 -34.016 -193.407 -227.422 nadeel

2.1 Natuur en groen (€ 170.000 nadeel; reservemutaties € 3.000 nadeel) 
Beleidsplannen openbaar groen (€ 25.000 voordeel)

Op het onderdeel advieskosten begrootten we een bedrag van € 25.000 voor inrichting groen woningbouwopgave (natuurinclusief bouwen). In 2023 hadden we nog geen kader om hier gericht uitgaves van te doen en voerden we geen specifieke natuurinclusieve maatregelen uit. Hierdoor bleef het bedrag onbenut.

Openbaar groen (€ 95.000 nadeel) 
a. Bomen: onderhoud (zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen) (€ 48.000 nadeel): De kosten voor onderhoud bomen waren hoger. Dit had met name te maken met hogere uitgaven voor onderzoeks- en advieskosten. We voerden meer Boomeffectanalyses  (BEA) uit. Vanwege beperkte ambtelijke capaciteit huurden we voor de afhandeling van de bezwaren op de waardevolle bomenkaart een bedrijf in. Deze kosten waren niet begroot. Verder wijzigden we het beheerpakket voor bomen. Het muteren en controleren van de data kostte meer geld dan begroot.
b. Cultuurbeplanting en grasvegetaties: onderhoud (zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen) (€ 41.000 voordeel): In tegenstelling tot 2022 waren op cultuurbeplanting minder uren buitendienst nodig voor het watergeven van de beplantingen. Dit geeft bij apparaatskosten Openbare werken (buitendienst) een voordeel.
c. Bermen: onderhoud (zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen) (€ 88.000 nadeel): We combineerden de werkzaamheden voor het maaien van bermen en watergangen in één bestek. Daardoor is de toedeling van kosten ook veranderd. De kosten van het maaibestek vielen € 75.000 hoger uit. Het overgrote deel hiervan komt voor rekening van het maaien langs fietspaden. In de bestek is een factorfout opgetreden.  In de begroting van 2024 corrigeerden we de budgetten.  

Speelterreinen en -toestellen (€ 32.000 nadeel)
In 2022 voerden we geen groot onderhoud aan de valondergronden uit. Daardoor was er in 2023 meer onderhoud noodzakelijk. Daarbij nam het aantal vierkante meters kunstgrasvalondergrond toe. Het rioleringsproject en realiseren van extra parkeervakken in de Nachtegaalstraat zorgden ervoor dat we de speeltuin aanpasten. Daarbij waren enkele toestellen aan het einde van hun levensduur. Vanwege deze maatregelen kozen we ervoor de bestaande speeltuin te renoveren en waar mogelijk toestellen te hergebruiken. Midzuid en Woonvizier zegden toe dat zij een bijdrage leveren aan de renovatie van speeltuinen.

Het grindpad dat door de speeltuin in de Repel loopt, vervingen we door bestrating. Het grind kwam op de kunstgrasvalondergrond van de toestellen terecht en zorgde hierdoor voor onveilige situaties. 

Bestrijding exoten (€ 54.000 nadeel)
In 2022 stelde het college een werkplan vast voor het bestrijden van de Duizendknoop. Deze exoot veroorzaakt schade aan gebouwen en wegen. Landelijk beleid stuurt aan op bestrijding van de Duizendknoop. In het centrum van Made kwamen we Duizendknoop tegen. Bij het bestrijden van de exoot bleek dat een traditionele methode niet kon. Vandaar dat we overstapten op een fors duurdere bestrijdingsmethode.

Diverse kleine verschillen thema € 17.000 nadeel (waarvan reserve kapitaallasten € 3.000 nadeel).

2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte (€ 329.000 voordeel; reservemutaties € 179.000 nadeel) 
Kabels en leidingen (€ 169.000 voordeel)
In 2023 vond er géén tijdelijke inhuur plaats voor het toezicht op het leggen van een glasvezelnetwerk en de geplande werkzaamheden van Enexis en Brabant Water (€ 54.000 voordeel). Dit omdat Enexis en Brabant Water de werkzaamheden grotendeels verplaatsten naar 2024.

Ook zijn de herstelwerkzaamheden in de Hoofdstraat en Raadhuisstraat in Terheijden uitgesteld (€ 41.000 voordeel en overige ontvangsten € 38.000 voordeel), omdat de aanleg van de huisaansluitingen TEC en het verwijderen van de gasaansluitingen langer duurden dan gepland. In 2023 ontvingen we meer leges voor grote werken (leges € 36.000 voordeel).

Wegen en verkeer: exploitatie (€ 167.000 voordeel; reserve kapitaallasten € 161.000 nadeel)
a. Schades (€ 51.000 nadeel): We hadden in 2023 veel schades (o.a. € 64.000 Prinsenhof Made). Deze schade meldden we bij onze verzekering, maar ze handelde de schade nog niet af.
b. Klein onderhoud (zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen) (€ 23.000 voordeel): Halverwege november zetten we het klein onderhoud stil, omdat we overschrijdingen voorzagen. Vervolgens herstartten we in november weer de werkzaamheden. Door het slechte weer liepen de werkzaamheden uit en benutten we het budget niet volledig. Het uitgestelde onderhoud voeren we uit in het eerste kwartaal van 2024.
c. Kapitaallasten (€ 195.000 voordeel) (reserve kapitaallasten € 161.000 nadeel): Vanwege onderbesteding, vertraagde uitvoering, op de lopende kredieten is er een voordeel door lagere afschrijvingslasten (zie voor een inhoudelijke toelichting het overzicht van de lopende kredieten). De lagere onttrekking uit de reserve Kapitaallasten betreffen voornamelijk de investeringen "Aansluiting Zoutendijk / Horrenhilsedijk" (€ 113.000) en "Verkeersveilig Zeggelaan (minimale variant)" (€ 42.000).

Civiele kunstwerken (€ 45.000 voordeel; reserve kapitaallasten € 15.000 nadeel)
a. Klein onderhoud (zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen) (€ 24.000 voordeel): Eind 2023 ontdekten we een slechte onveilige grondkering in de Stationsstraat in Drimmelen. We hadden op dat moment nog geen inzicht in de kosten. Vandaar dat we dit geld niet uitgaven. Uiteindelijk bleken de herstelkosten € 85.000. Dit betekende een grove overschrijding en qua uitvoering was dit in 2023 niet haalbaar. De uitvoering vindt plaats in 2024.
b. Kapitaallasten (€ 21.000 voordeel) (reserve kapitaallasten € 15.000 nadeel): Vanwege onderbesteding, vertraagde uitvoering, op de lopende kredieten is er een voordeel door lagere afschrijvingslasten (zie voor een inhoudelijke toelichting het overzicht van de lopende kredieten).

Openbare verlichting (€ 40.000 nadeel)
De kosten voor het onderhoud openbare verlichting vielen hoger uit. De kosten voor materiaal en de indexering waren hoger dan begroot. Daarnaast is het opvallend dat we in 2023 minder schade aan de openbare verlichting hadden. Daar staat tegenover dat we ook minder masten door schade vervingen (investeringen).

Diverse kleine verschillen thema € 16.000 nadeel (waarvan reserve kapitaallasten € 3.000 nadeel).

2.3 Water (€ 193.000 nadeel; reservemutaties € 11.000 nadeel)  
Watergangen en stedelijk water (€ 7.000 voordeel; reserve kapitaallasten € 11.000 nadeel)
a. Onderhoud (zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen) (€ 22.000 nadeel): De toedeling van de kosten van het gezamenlijke maaibestek resulteerde in een nadeel van € 22.000 op onderhoud watergangen (zie tevens toelichting bermen onderhoud).
b. Kapitaallasten lopende kredieten (€ 30.000 voordeel, reserve kapitaallasten € 11.000 nadeel): Vanwege onderbesteding, vertraagde uitvoering, op de lopende kredieten is er een voordeel door lagere afschrijvingslasten (zie voor een inhoudelijke toelichting het overzicht van de lopende kredieten). Dit betreft de kredieten Baggeren stedelijk water en de Waterornamenten.


Waterbeleidsplan/ Waterkeringen (€ 24.000 nadeel)
Om de verzwaring van de dijken door het waterschap langs de Mark in goede banen te leiden besteedden we extra uren. We overlegden intensief met het waterschap en bewoners.


Riool(heffing) (€ 168.000 nadeel)
Bij het thema Water, onderdeel Riool(heffing), zijn de voordelen en nadelen anders dan in de reguliere begroting. Dit heeft te maken met de toerekening van kosten (zie hieronder punt c.). Andere posten hebben geen invloed op de reguliere begroting maar wel op de storting/ onttrekking voorziening Riolering.

De geraamde onttrekking in de begroting (inclusief wijzigingen) bedraagt € 1.022.854. De werkelijke onttrekking bedraagt € 397.341 lager dan geraamd (voordeel). Het voordeel van ca. € 397.000 wordt veroorzaakt door:
a. Onderhoud riolering: reparaties/ renovatie strengen e.d. (zie paragraaf C. Onderhoud kapitaalgoederen) (€ 42.000 voordeel): De maatregelen riolering naar aanleiding van inspectie 2023 zijn vrij laat in het jaar aanbesteed. In verband met de extreme neerslag is wel een start gemaakt met de werkzaamheden, maar deze zijn niet afgerond in 2023.
b. Kapitaallasten lopende kredieten (€ 183.000 voordeel): Vanwege onderbesteding en vertraagde uitvoering op de lopende kredieten is er een voordeel door lagere afschrijvingslasten (zie voor een inhoudelijke toelichting het overzicht van de lopende kredieten).
c. Lagere toerekening rente, BTW en overhead (€ 168.000 voordeel): Het voordeel wordt per saldo veroorzaakt door lagere kosten en onderbesteding op de investeringen, welke toe te rekenen zijn aan de tarieven van de riolering. Dit betreft de toerekening van overheadkosten (€ 16.000 nadeel), rente (€ 94.000 voordeel), BTW (€ 76.000 voordeel) en de toerekening van kosten straatvegen en watergangen (€ 14.000 voordeel).
d. Overige posten (€ 4.000 voordeel): Het restant van € 4.000 wordt veroorzaakt door veel kleinere oorzaken zoals kwijtschelding, urenbesteding, doorbelasting gemeentewerf / tractie e.d.

De lagere kostentoerekening (punt c.) leidt tot een nadeel op het jaarrekeningresultaat met € 168.000 (lagere kostenverhaal dan in de begroting is opgenomen).

Diverse kleine verschillen thema Water € 8.000 nadeel.

Totaal diverse kleine verschillen programma € 41.000 nadeel (waarvan reserve kapitaallasten € 6.000 nadeel).

Openstaande kredieten programma 2

Terug naar navigatie - Openstaande kredieten programma 2
Lopende kredieten Jaar (van aanvang) Raming Totaal Uitgaven Restant (K-T) Projectfase Planning (afgerond in)
Thema Natuur en Groen
Renovatie openbaar groen 2023 2023 219.017 168.281 50.736 5. Realisatie Q2 2024
Alternatief omranding Zilverlindes Markstraat Made (CA) 2023 40.000 8.842 31.158 5. Realisatie Q2 2024
Totaal thema Natuur en Groen 259.017 177.123 81.894

Renovatie openbaar groen 2023
Er zijn een aantal projecten in afronding. Naar verwachting kan het krediet in het tweede kwartaal van 2024 afgesloten worden. De planning van renovatie groen vindt altijd plaats in het winterseizoen.

Alternatief omranding Zilverlindes Markstraat Made (CA)
We hebben de parkeerplaatsen verbreed, waardoor mensen makkelijker kunnen uitstappen. In overleg met de BND maakten we plannen voor het voorkomen van het doorkruisen van de plantbakken. Eind 2023 is de uitvoering van de plannen nog niet afgerond.

Lopende kredieten Jaar (van aanvang) Raming Totaal Uitgaven Restant (K-T) Projectfase Planning (afgerond in)
Thema Verkeer en inrichting openbare ruimte
Aansluiting Zoutendijk / Horrenhilsedijk 2018 2.400.000 487.790 1.912.210 3. Ontwerp Q4 2024
Aankoop grond Zoutendijk 2018 516.000 32.289 483.711 5. Realisatie Q2 2024
Rode loperroute 2019 1.000.000 879.172 120.828 5. Realisatie Q2 2024
Wegen / rehabiliatie 2023 2023 202.000 100.623 101.377 4. Voorbereiding Q4 2024
Herinrichting havenplein Terheijden (CA) 2023 450.000 11.341 438.659 3. Ontwerp Q1 2025
Centrumplan Made 2016 2.940.000 2.715.758 224.242 3. Ontwerp Q1 2026
Verkeersveilig Zeggelaan (minimale variant) 2020 935.000 21.638 913.362 4. Voorbereiding Q4 2024
Verkeersreconstructies extra uit CA 2023 2023 100.000 56.611 43.389 4. Voorbereiding Q2 2024
Aanleg sport- en schoolroutes (verkeersveiligheid) CA 2023 2023 260.000 6.000 254.000 3. Ontwerp Q3 2024
Haven Terheijden: vervanging beschoeiing 2017 60.000 - 60.000 3. Ontwerp Q3 2024
Project de Kleine Schans eo (Zuiderwaterlinie) (CA) 2020 268.000 74.002 193.998 3. Ontwerp Q3 2024
Aanbrengen brug de Schans 2020 100.000 - 100.000 3. Ontwerp Q3 2024
Vervanging openbare verlichting 2023 2023 125.000 94.138 30.862 5. Realisatie Q3 2024
Vergroten burgertevredenheid 2022 2022 90.000 71.130 18.870 4. Voorbereiding Q2 2024
Vergroten burgertevredenheid 2023 2023 90.000 5.678 84.322 5. Realisatie Q1 2024
Civiele werken buiten projectgeb. Romboutsstr Made 2021 117.750 63.013 54.737 5. Realisatie Q2 2026
Aanleg rotonde Godfried-Schalkenstraat te Made (CA) :voorbereiding 2023 50.000 24.250 25.750 4. Voorbereiding Q2 2024
Totaal thema Verkeer en inrichting openbare ruimte 9.703.750 4.643.433 5.060.317

Aansluiting Zoutendijk/ Horrenhilsedijk/ Aankoop grond Zoutendijk
Zie toelichting paragraaf "2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte".

Rode loperroute
De laatste aanvullende werkzaamheden zijn in uitvoering. We ronden het werk af in het tweede kwartaal van 2024.

Wegen/ rehabiliatie 2023
Voorbereiding Van Gilslaan is in 2023 afgerond. De uitvoering vindt plaats in 2024.

Herinrichting havenplein Terheijden (CA)
Dit werk is in de ontwerpfase. We hielden bewonersavonden en pasten daar het ontwerp op aan. We wachten de afronding van de dijkverzwaring af voordat we aan de gang gaan.

Centrumplan Made
Uitvoering vindt plaats nadat het Dorpshart en woningbouw is gerealiseerd.

Verkeersveilig Zeggelaan (minimale variant)
De voorbereiding bevindt zich in de besteksfase. De planning van de uitvoering is in 2024.

Verkeersreconstructies extra uit CA 2023
We maakten een uitgebreide verkeersmaatregelennota. Dit vanwege het extra beschikbare krediet. De werkzaamheden lopen door in 2024.

Aanleg sport- en schoolroutes (verkeersveiligheid) CA 2023
Zie toelichting paragraaf "2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte (Veilige fietsroutes)".

Haven Terheijden: vervanging beschoeiing
Bij de dijkversterking vervangt het waterschap ook de beschoeiing in de haven. Het waterschap startte na de zomer van 2023. Haar werkzaamheden lopen door in 2024.

Project de Kleine Schans eo (Zuiderwaterlinie) (CA)/ Aanbrengen brug de Schans
Het ontwerp voor het verfraaien van de Schans is gereed. Vanwege het monument zijn meer organisaties betrokken bij de vergunningverlening. Dit levert vertraging op.

Vervanging openbare verlichting 2023
We vervingen minder masten en armaturen dan verwacht. Dit had deels te maken met wisselingen van personeel bij de opdrachtnemers, deels door beperkte schade aan de masten. In 2024 zullen we een aantal geplande werkzaamheden afronden.

Vergroten burgertevredenheid 2022/ Vergroten burgertevredenheid 2023
We startten de werkzaamheden. De planning loopt onder andere door het slechte weer uit. Verwachting is dat de werkzaamheden in het voorjaar van 2024 worden afgerond.

Civiele werken buiten projectgebied Romboutsstraat Made
De herinrichting van het parkje naast het nieuwe appartementencomplex is gepland kort voor de oplevering van IKC de Stuifhoek.

Aanleg rotonde Godfried Schalkenstraat te Made (CA): voorbereiding
Zie toelichting paragraaf "2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte".

Lopende kredieten Jaar (van aanvang) Raming Totaal Uitgaven Restant (K-T) Projectfase Planning (afgerond in)
Thema Water
Baggeren stedelijk water 2014 681.000 280.580 400.420 5. Realisatie Q3 2024
Waterornament Dorpsplein 2022 75.000 10.245 64.755 4. Voorbereiding Q2 2024
Waterornament Nieuwstraat 2022 75.000 280 74.720 4. Voorbereiding Q2 2024
Rioolvervanging Burg. van Campenhoutstraat / Boerenhoekstraat 2018 1.884.000 988.834 895.166 5. Realisatie Q2 2025
Maatregelen kern Made uitvoering: vervanging (Nachtegaalstraat) 2021 1.027.000 443.224 583.776 5. Realisatie Q3 2024
Maatregelen kern Made uitvoering: ambitieniveau (Nachtegaalstraat) 2021 120.200 - 120.200 5. Realisatie Q3 2024
Maatregelen kern L.Zw.: uitvoering: vervanging (Griendwerkerstraat) 2021 1.135.000 1.006.652 128.348 5. Realisatie Q3 2024
Maatregelen kern L.Zw:uitvoering: ambitieniveau (Griendwerkerstraat) 2021 277.500 2.708 274.792 5. Realisatie Q3 2024
Maatregelen kern Thd: voorbereiding (Molenstraat) 2021 100.000 26.374 73.626 3. Ontwerp Q1 2026
Maatregelen kern Made (Schoolstraat,Dreef): verv. 2023 754.000 - 754.000 3. Ontwerp Q3 2026
Maatregelen kern Made (Schoolstraat,Dreef) ambitieniveau 2023 34.200 - 34.200 3. Ontwerp Q3 2026
Maatregelen kern Made voorbereiding (Fresia- Ger.str) 2023 100.000 10.843 89.158 3. Ontwerp Q4 2024
Maatregelen kern Made (de Gijster) 2023 527.000 24.424 502.576 3. Ontwerp Q4 2024
Maatregelen kern Made (Meidoornln Hoefkensstr) 2023 1.122.808 2.888 1.119.920 3. Ontwerp Q4 2024
Maatregelen kern Wagenberg (Gomarusstraat eo) 2023 828.400 45.633 782.767 3. Ontwerp Q4 2024
Maatregelen kern Made: voorbereiding Stationsstraat 2020 100.000 27.959 72.041 3. Ontwerp Q1 2025
Maatregelen kern Made: uitstroomleiding (Kievitstr./Acaciastr.) i.c.m. Nachtegaalstr. 2020 189.560 42.969 146.591 5. Realisatie Q2 2025
Rioolvervanging Kerkstraat Made 2018 608.464 113.115 495.349 3. Ontwerp Q1 2026
Maatregelen gebied Oude haven Drimmelen 2020 100.000 78.563 21.437 4. Voorbereiding Q2 2025
Ambitieniveau WRP 2018 487.667 - 487.667 5. Realisatie Q4 2026
Maatregelen kern Terheijden: uitvoering (Molenstraat): vervanging 2022 1.200.000 - 1.200.000 3. Ontwerp Q1 2026
Maatregelen kern Terheijden: uitvoering (Molenstraat): ambitieniveau 2022 150.000 - 150.000 3. Ontwerp Q1 2026
Aanpassing persleiding (BP De Schakel Drimmelen) 2023 163.150 - 163.150 3. Ontwerp Q4 2024
Vervanging drukriolering (mechanisch/elektrisch) 2023 275.000 - 275.000 4. Voorbereiding Q3 2024
Totaal thema Water 12.014.949 3.105.292 8.909.657

Baggeren stedelijk water
Dit jaar zijn we gestart met het baggeren van onze watergangen binnen de bebouwde kom in Terheijden en Wagenberg. De werkzaamheden lopen door in 2024. Het restantkrediet zetten we in voor baggerwerkzaamheden in andere kernen. Die volgen in 2025, 2026 en 2027. 

Waterornament Dorpsplein/ Waterornament Nieuwstraat
Werk is in voorbereiding via een bouwteam. We hielden bewonersavonden waarbij we wisselende reacties kregen. Uiteindelijk bleven ontwerp en geplande locaties in stand.

Rioolvervanging Burg. van Campenhoutstraat/ Boerenhoekstraat
Het project voor het gedeelte Burgemeester van Campenhoutstraat en de Boerenhoekstraat is afgerond. We gebruiken, zoals in de vorige bestuursperiode besloten, het restant krediet voor het vergroten van de riolering in de Prinsenpolderstraat tussen de Burgemeester van Campenhoutstraat en de Vierendeelseweg. Dit is inclusief het aanpassen van de overstort in de Vierendeelseweg (Ambities Klimaatadaptatie). We willen dit project in 2025 voorbereiden en uitvoeren.

Maatregelen kern Made uitvoering: vervanging/ ambitieniveau (Nachtegaalstraat)
Het project is in uitvoering. Vanwege het vele slechte weer in de afgelopen periode loopt het project vertraging op. De verwachting is dat de werkzaamheden voor de zomervakantie van 2024 gereed zijn. Door de vele regen is de grondwaterstand erg hoog. Om droog te werken maakten we extra kosten. De verwachting is dat het budget niet toereikend is.

Maatregelen kern Lage Zwaluwe uitvoering: vervanging/ ambitieniveau (Griendwerkerstraat)
Het project is in uitvoering. Vanwege het vele slechte weer in de afgelopen periode loopt het project vertraging op. De verwachting is dat de werkzaamheden voor de zomervakantie van 2024 gereed zijn. Vanwege de vele regen is de grondwaterstand erg hoog. Om droog te werken maakten we extra kosten. De verwachting is dat het budget niet toereikend is.

Maatregelen kern Terheijden: voorbereiding (Molenstraat)/ Maatregelen kern Terheijden: uitvoering (Molenstraat): vervanging/ ambitieniveau
De werkzaamheden zijn in voorbereiding. Uitvoering is gepland voor eind 2024.

Maatregelen kern Made (Schoolstraat, Dreef): vervanging/ ambitieniveau
In 2023 maakten we de functionele rioleringsontwerpen. In 2024 bereiden we dit project verder voor. De uitvoering verwachten we in 2025.

Maatregelen kern Made voorbereiding (Fresia- Geraniumstraat)
Ook voor de Fresiastraat en omgeving maakten de functionele rioleringsontwerpen. In 2024 bereiden we het werk voor. Uitvoering staat voor 2025 en 2026 gepland.

Maatregelen kern Made (de Gijster) 
Tijdens de voorbereidingen bleek dat we de verharding toch afkoppelen. Vooraf was de inschatting dat dit niet mogelijk was. Deze kans levert wel een vertraging op. De verwachting is dat het project in het 2e kwartaal van 2024 kan worden aanbesteed. De uitvoering start in het derde kwartaal van 2024.

Maatregelen kern Made (Meidoornlaan/ Hoefkensstraat)
Dit project besteedden we in 2023 aan. We vormen een bouwteam met de aannemer. De aannemer startte de voorbereidingen. De verwachting is om het project eind 2024 af te ronden. Het project heeft een behoorlijke waterbergingsopgave. Na de voorbereidingen weten we of het budget toereikend is. Er is een aantal onzekerheden die eerst uitgezocht moeten worden.

Maatregelen kern Wagenberg (Gomarusstraat e.o.)
We rondden de voorbereiding af en startten de aanbesteding. De verschillende nutsbedrijven gaven aan eerst hun eigen werkzaamheden uit te voeren. In februari 2024 starten zij hiermee. Aansluitend worden de rioleringswerkzaamheden uitgevoerd. De verwachting is dat deze eind 2024 gereed zijn. Het budget lijkt vooralsnog voldoende te zijn.

Maatregelen kern Made: voorbereiding Stationsstraat
Voor dit project startten we in 2023 met het maken van de functionele rioleringsontwerpen. De voorbereidingen nemen geheel 2024 in beslag. Het project is gedeeltelijk onderdeel van de z.g. hemelwatersnelweg. De uitvoering is in de jaren 2025 t/m 2027 gepland.

Maatregelen kern Made: uitstroomleiding (Kievit-/Acaciastraat) i.c.m. Nachtegaalstraat
Conform de strategische rioolplanning passen we 2 overstorten aan. Kievitstraat leverden we in 2023 op. Om de Acaciastraat aan te leggen, is het noodzakelijk dat Brabant Water een transportleiding verlegt. Door de omvang van deze leiding heeft dit een grote impact op de watervoorziening in Made. Omdat Brabant Water heeft aangegeven deze leiding in 2025 te gaan vervangen is besloten om hierop te wachten. We maken werk met werk.

Rioolvervanging Kerkstraat Made
Voor dit project zijn we in 2023 gestart met het maken van de functionele rioleringsontwerpen. De uitvoering van het werk stelden we uit totdat de woningen gereed zijn.

Maatregelen gebied Oude haven Drimmelen
Uitvoering overstort in voorbereidingsfase. Afmeting overstort afhankelijk van de uitbreiding project Rietlanden.

Ambitieniveau WRP
Om projecten klimaat adaptief uit te voeren is een stelpost opgenomen.

Aanpassing persleiding (BP De Schakel Drimmelen)
Uitvoering gepland in Q2 2024.

Vervanging drukriolering (mechanisch/elektrisch)
Met het ouder worden van de mechanische drukriolering nemen de kosten toe. De eerste gemalen worden naar aanleiding van de inspectie aangepakt.

Lopende kredieten Jaar (van aanvang) Raming Totaal Uitgaven Restant (K-T) Projectfase Planning (afgerond in)
Tractie en gereedschappen
Bestelauto 2021 47.226 4.204 43.022 5. Realisatie Q1 2024
bestelauto 2022 47.226 2.888 44.338 5. Realisatie Q1 2024
Totaal Tractie en gereedschappen 94.452 7.092 87.360
Totaal programma 2 21.977.716 7.925.848 14.139.228

Bestelauto's
De voertuigen zijn besteld en worden begin 2024 geleverd.

Af te sluiten kredieten programma 2

Terug naar navigatie - Af te sluiten kredieten programma 2
Af te sluiten kredieten Jaar (van aanvang) Raming Totaal Uitgaven Restant (K-T)
Thema Natuur en Groen
Kwaliteitsverbetering Oude haven Drimmelen: Parkje 2020 150.000 149.352 648
Renovatie openbaar groen 2021 2021 145.000 144.659 341
Renovatie openbaar groen 2022 2022 171.000 170.369 631
Totaal thema Natuur en Groen 466.000 464.380 1.620
Thema Verkeer en inrichting openbare ruimte
Drimmelenseweg - Sluizeweg Made 2020 830.430 832.811 -2.381
Wegen: rehabiliatie (inclusief Witteweg) 2021 467.000 452.139 14.861
Kwaliteitsverbetering Oude haven Drimmelen: Biesboschweg 2021 200.000 228.268 -28.268
Vergroten burgertevredenheid 2021 2021 89.874 89.874 0
Wegen / rehabiliatie 2022 2022 202.000 202.795 -795
Dijkverzwaring Terheijden: nieuwe wandelpaden 2023 88.200 90.506 -2.306
Verkeersveilig Crullaan (minimale variant) 2020 744.778 744.778 0
Verkeersreconstructies 2021 2021 57.583 57.583 0
Verkeersreconstructies 2023 2023 18.417 18.365 52
Gladheidbestrijding faecaliƫnzuiger 2022 14.687 14.687 -0
Sneeuwploeg 2st 22/NJN 2022 16.000 14.304 1.696
Vervanging openbare verlichting 2022 2022 125.000 124.921 79
Totaal thema Verkeer en inrichting openbare ruimte 2.853.969 2.871.030 -17.061
Thema Water
Bijdrage damwand haven Terheijden 2022 171.000 171.000 -
Maatregelen gebied OHD (uitvoering) 2021 270.000 282.510 -12.510
Maatregelen kern Made: uitvoering (Stationsstraat) verv. 2023 - - -
Maatregelen kern Made: uitvoering (Stationsstraat) ambitieniveau 2023 - - -
Maatregelen kern Made (Patronaatstr L.Eijckenst) 2023 - - -
Totaal thema Water 441.000 453.510 -12.510
Tractie en gereedschappen
Pickups (3 stuks) 2021 187.461 168.530 18.931
Bedrijfswagen Boa 2021 52.460 52.460 -0
containers 2 stuks 2022 40.302 37.596 2.705
Totaal Tractie en gereedschappen 280.223 258.587 21.636
Totaal Bedrijfsvoering 280.223 258.587 21.636
Totaal programma 2 4.041.192 4.047.507 6.315-

Kwaliteitsverbetering Oude haven Drimmelen: Biesboschweg (€ 28.268 nadeel)
Tijdens de uitvoering constateerden we dat het asfalt in de oprit naar de Haven uit teerhoudend materiaal bestond. De stortkosten waren hierdoor ca. € 13.000 hoger. Ook constateerden we dat een deel van het bestaande bestratingsmateriaal niet herbruikbaar was door grote beschadigingen en veel breuk. Voor de aanschaf van nieuw bestratingsmateriaal betaalden we ca. € 15.000.

De omvang van de af te sluiten kredieten bedraagt ca. € 4 miljoen. De afwijking van ca. € 6.000 overschrijding is minimaal (0,16%).