Toelichting tabel 2.1 Financiële afwijkingen
Thema Wegen en Verkeer
1. Omgevingswet: inhuur externe(n)
Bij het wegenonderhoud zijn diverse werken doorgeschoven van 2021 naar 2022. Om niet opnieuw te moeten schuiven, is besloten gebruik te maken van een tijdelijke uitbreiding van het personeel. Voor de uitvoering van de groot onderhoudswerken missen we nu een directievoerder en toezichthouder. Daarvoor schakelen we een extra civiele medewerker voor de rest van het jaar in. Hiervoor zetten we een deel van dit beschikbare budget in.
2. Onkruidbestrijding: areaaluitbreiding woningbouwlocaties (incl. indexering)
De afgelopen jaren nam het areaal verhardingen behoorlijk toe. Deze toename verwerken we in de verschillende verantwoordingsdocumenten. Daarnaast merken we forse prijsstijgingen van brandstoffen, materialen en lonen.
3. Krediet Aansluiting Zoutendijk / Horenhilsedijk: hogere kapitaallasten
Voorgesteld wordt om het krediet met een bedrag van € 100.000 te verhogen. We zetten dit in om overlast in de Zoutendijk sneller te beperken door de straat anders in te richten. Ook na de aanleg van de bypass ondervinden we hiervan nog de voordelen. Dit leidt tot een structurele hogere kapitaallast. Voor een inhoudelijke toelichting wordt verwezen naar bijlage 6. Overzicht lopende kredieten.
4. Coalitieakkoord (jaar 2022): plan ingang de Kleine Schans
Er wordt gewerkt aan een aanpassing van de dam, zodat het een Watertrap gaat worden. Met dit ontwerp wordt de relatie gelegd met het onder water zetten (inundatie) van het gebied rond Terheijden tijdens de Tachtig jarige oorlog. Voorgesteld wordt om het bestaande krediet met € 75.000 te verhogen.
5. Krediet Verkeersreconstructies: hogere kapitaallasten
Voorgesteld wordt om het krediet met een bedrag van € 50.000 te verhogen. Dit leidt tot een structurele hogere kapitaallast. Voor een inhoudelijke toelichting wordt verwezen naar bijlage 6. Overzicht lopende kredieten.
Thema Groen en speelvoorzieningen
6. Beheer openbare ruimte (data)
We willen naar eenmalige inzet en meervoudig gebruik. De Basisregistraties zijn daar voor bedoeld. De BGT gebruiken we als topografische ondergrond voor ons beheer. Uit een recente analyse bleek dat de data Beheer Openbare Ruimte en de BGT niet op elkaar aansluiten. Na een geautomatiseerde correctie blijkt dat er nog een behoorlijk aantal vlakken niet corresponderen. Dit is alleen op te lossen door handmatig correcties door te voeren. Daarvoor zetten we experts in. De kosten hiervoor schatten we in op € 50.000.
7. Natuurbescherming: Stimuleringsregeling landschap (STILA)
In 2021 hebben we een rekening voor de gehele periode van deelname aan de Stimuleringsregeling landschap (STILA) betaald. Hiermee hebben de bijdrage voor 2022 voldaan. Het bedrag van € 20.000 wordt daarom teruggestort in de reserve Groenaanleg.
8. Openbaar groen: areaaluitbreidingen woningbouwlocaties (incl. indexering)
De afgelopen jaren nam het areaal groen behoorlijk toe. Deze toename verwerken we in de verschillende verantwoordingsdocumenten. Daarnaast merken we dat de kosten van brandstoffen, materialen en lonen fors stijgen.
9. Openbaar groen: eikenprocessierups
Van bestrijden naar beheersen. Met duurzame maatregelen wordt de eikenprocessierups niet uitgeroeid, maar wordt een natuurlijk evenwicht gezocht met minimale overlast. De kosten van de duurzame bestrijding is passend binnen de begroting en zal naar verwachting over drie jaar 33% lager zijn. Dit geeft vanaf 2025 een jaarlijkse besparing van € 12.000. Na vijf jaar zijn vanwege het duurzaam en blijvend effect minder vlinderfilterkasten nodig. Dit zal in 2027 en verder een extra besparing opleveren van € 5.000. Dus na vijf jaar geeft deze methode een jaarlijkse besparing van € 17.000.
Thema Water
10. Riolering: onderhoud (BTW component)
Op onderhoud riolering is nu een tekort van € 44.000. We hevelden € 42.000 over vanuit 2021. Dit levert een negatief saldo op van € 2.000. De werkzaamheden zijn afgerond.
De werkzaamheden “maatregelen riolering 2020” en de werkzaamheden “maatregelen riolering 2021” bereidden we voor. De werkzaamheden besteden we in tweede kwartaal aan.
De kosten voor deze 2 projecten ramen we op ca. € 100.000. Om de reguliere werkzaamheden voor de rest van het jaar te garanderen is hiervoor ook nog een klein budget van € 20.000 noodzakelijk. Om alle kosten te dekken ramen we € 120.000 bij.