Verbonden partijen zijn samenwerkingsverbanden waarin de gemeente Drimmelen zowel een bestuurlijk als financieel belang heeft, waardoor zij medeverantwoordelijkheid draagt, oftewel 'mede-eigenaarschap'. Een financieel belang betekent dat de gemeente risico loopt en kan worden aangesproken als de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Bestuurlijk belang houdt in dat de gemeente zeggenschap heeft, bijvoorbeeld via deelname in het bestuur of door het uitoefenen van stemrecht. In Drimmelen betreft dit voornamelijk gemeenschappelijke regelingen.
Met de inwerkingtreding van de nota Verbonden Partijen op 1 januari 2024, is de visie van de gemeente op het beheer van verbonden partijen en de maatregelen om risico’s te beheersen, vastgelegd. Deze visie, gedeeld door de West-Brabantse gemeenten, benadrukt dat het aangaan van een duurzame financiële en bestuurlijke relatie een instrument kan zijn om taken efficiënter uit te voeren en maatschappelijk rendement te verhogen. Hierbij staat het principe van 'good governance' centraal, wat inhoudt dat er een nauwe samenhang moet zijn tussen sturing, beheersing, toezicht, en samenwerking tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen, gericht op het realiseren van maximaal maatschappelijk rendement.
F. Verbonden partijen
Lijst verbonden partijen
Terug naar navigatie - Lijst verbonden partijenIn deze paragraaf wordt per verbonden partij uiteengezet welk bestuurlijk en financieel belang de gemeente heeft. De toelichting maakt duidelijk hoe de verbonden partij bijdraagt aan het behalen van de gemeentelijke doelen en welke kansen en risico's hierbij een rol spelen. De informatie over de gemeenschappelijke regelingen in het onderstaande overzicht is gebaseerd op de begrotingen voor 2025 van deze regelingen. Daarnaast is de regio West-Brabant Oost bezig met de voorbereiding van een gemeenschappelijke regeling voor jeugdhulp. Deze nieuwe regeling is in 2024 voorgelegd aan de raden van de deelnemende gemeenten. Naar verwachting zal deze regeling voor jeugdhulp de vorm krijgen van een openbaar lichaam.
Tabel Par.VP-1 in euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Regio West-Brabant | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
Versterking van de regio op de gebieden economie en arbeidsmarkt, mobiliteit, duurzaamheid, zorg, welzijn, onderwijs, ruimtelijke ordening en wonen. Daarnaast is de RWB strategische gesprekspartner voor o.a. de provincie, de nationale overheid en Europa. | 977.000 | 916.000 | 6.420.000 | 6.420.000 | 0 | 955.862 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Bedrijfsvoering: niet voldoen aan subsidievereisten. Strategische agenda: langdurige ziekte. Kleinschaling collectief vervoer: capaciteitstekort waardoor niet aan de vraag wordt voldaan. Mobiliteitscentrum: geen vraag naar flexibele interne inhuur en langdurige ziekte. Overig: afnemend commitment vanuit de deelnemende gemeenten en ontwikkelingen Baronie-samenwerking. | Openbaar lichaam | Burgemeester Scholtze | ||||
MidZuid | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
Het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening en het zo doelmatig mogelijk door de gemeente gegeven opdrachten op het terrein van de werkgevers-dienstverlening, beschut werk, gesubsidieerde arbeid en arbeidsreintegratie die voortvloeien uit de Participatiewet uit te voeren. | 1.046.000 | 1.046.000 | 8.694.000 | 8.618.000 | 0 | 307.266 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Beperkt macrobudget, lagere rijksbijdrage per arbeidsjaar, lagere uitstroom van Wsw-medewerkers, onvoldoende compensatie van een stijging van het wettelijk minimumloon, tegenvallende omzet op het lage inkomens voordeel, transitievergoeding voor werknemers die ziek uit dienst gaan, niet geheel realiseren begrote netto-opbrengst en terugloop aantal Wsw-medewerkers en daardoor lagere omzet. | Openbaar lichaam | Wethouders Bakker en Simons | ||||
Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
De OMWB werkt aan een leefbare en duurzame regio en maakt omgevingsvergunningen voor de deelactiviteit milieu. Bovendien controleert de OMWB op de naleving van milieuregelgeving in het algemeen en bedrijven in het bijzonder. | 3.148.000 | 2.930.000 | 5.386.000 | 7.609.000 | 0 | 873.863 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Inhuur versus vast personeel, transitie mens en systeem, problematiek arbeidsmarkt, bovenmatig langdurig verzuim a.g.v. long COVID, kostenverhogend effect invoering Omgevingswet en onvolledige benutting besparingspotentieel. | Openbaar lichaam | Burgemeester Scholtze | ||||
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant | ||||||
Doelstelling | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
Zorgen voor veiligheid: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij rampen en handhaving van openbare orde en veiligheid. | 5.233.000 | 4.444.000 | 49.958.000 | 57.369.000 | 0 | 1.876.208 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Onvoldoende vrijwilligers, ontoereikende vakbekwaamheid medewerkers, datalek, hoge kosten tweede loopbaanbeleid, impact invoering Omgevingswet, normalisering rechtspositie vrijwilligers, aansprakelijkheid in dossier Chemie-Pack, uitval ICT-infrastructuur tijdens crisis en ontroereikend weerstands-vermogen. | Openbaar lichaam | Burgemeester Scholtze | ||||
Openbare Gezondheidheidszorg West-Brabant (GGD) | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
De GGD verzorgt de openbare gezondheidszorg en heeft als doel het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid en veiligheid van alle inwoners van West-Brabant. Daarbij heeft de GGD extra aandacht voor kwetsbare mensen in onze samenleving. | 6.587.000 | 6.667.000 | 10.500.000 | 10.500.000 | 80.000 | 1.173.757 |
Risico's > € 100.000 | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Frictiekosten door vermindering gemeentelijke bijdragen voor basistaken algemeen en JGZ4+, onvoldoende uitvoering van basistaken door tekortschietende beschikbaarheid personeel, frictiekosten door vermindering van gemeentelijke opdrachten/afname van plustaken, frictiekosten door vermindering van de gemeentelijke bjidrage voor JGZ 0-4, minder opbrengsten door lagere afzet van reizigersproducten, ontvlechting gezamenlijke dossiervorming Kidos, toenemende compliance eisen (AVG), wegvallende verhuuropbrengsten vastgoed en mobiliteit personeel. | Openbaar lichaam | Wethouder Vissers | ||||
Regionaal Bureau Leren West-Brabant | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
Zorgen voor een effectieve en efficiënte leerplichtadministratie waardoor schooluitval en verzuim worden voorkomen. | 0 | 0 | 2.080.639 | 2.080.639 | 0 | 173.195 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Uittreding van een deelnemende gemeente, doorontwikkeling richting preventie, outreachend werken etc. kan tot een hogere gemeentelijke bijdrage leiden. | Openbaar lichaam | Wethouder Vissers | ||||
Nazorg gesloten stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
De GR behartigt de belangen van de deelnemers bij de eeuwig durende nazorg voor de regionale stortplaats Zevenbergen en de afvalstoffenberging Bavel-Dorst. | 1.015.309 | 1.002.998 | 24.479.864 | 24.490.170 | 0 | 38.926 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Verontreiniging van grond- en oppervlaktewater en lucht door calamiteiten op of rond de voormalige stortplaatsen, waarbij gevaarlijke chemische stoffen vrijkomen. Aanvulling doelvermogen bij overdacht beheer aan Provincie. | Openbaar lichaam | Wethouder Vissers | ||||
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
Het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. | 15.099.000 | 14.758.000 | 33.302.000 | 31.611.000 | 0 | 0 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Budgettering NZa lager dan werkelijke kosten. Het niet realiseren prestatieafspraken. De afhankelijkheid bedrijfsvoering van ICT. De omzetting meeruren medewerkers in Persoonlijk Levensfase Budget. Het effect van de ingevoerde Tijdspaarregeling. De aansprakelijkheidsstelling door medewerkers ivm oplopen Post-Covid. | Openbaar lichaam | Wethouder Vissers | ||||
Geweld in afhankelijkheidsrelaties en meldpunt Crisiszorg West-Brabant | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
Zorgen voor een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling en het bevorderen van een goede samenwerking tussen dit advies- en meldpunt, de hulpverlenende instanties, de politie, de gecertificeerde instellingen en de raad voor de kinderbescherming. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | 395.164 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Hogere kosten door uittreden van een gemeente, krapte op de arbeidsmarkt en hoog ziekteverzuim. | Centrumregeling | Wethouder Vissers | ||||
Centrum Jeugd en Gezin Drimmelen en Geertruidenberg | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
De ondersteuning en uitvoering van taken van de colleges in het kader van de Jeugdwet. | 0 | 0 | 388.091 | 10.000 | 0 | 1.376.600 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Het risico is dat de werkwijze in de POC wezenlijk anders wordt dan de regionale werkwijze in 2027. Dit betekent opnieuw een verandering voor medewerkers en inwoners. Net als voorgaande jaren staat de jeugdzorg onder druk. Dit is merkbaar in de hele keten. Door wachtlijsten bij de Raad van de Kinderbescherming, de Jeugdbescherming en Veilig Thuis ontstaat er een oneigenlijke druk op het CJG om de veiligheid binnen casussen te blijven bewaken, die ergens anders hoort te liggen. Er is echter geen alternatief, dus pakt het CJG dit op. Dit gaat ten koste van reguliere taken. | Bedrijfsvoerings-organisatie | Wethouder Vissers | ||||
Beschermd Wonen regio Breda | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
Het bestaan van een maatwerkvoorziening beschermd wonen voor inwoners die vanwege een combinatie van psychische, psychosociale problematiek en langdurig gebrek aan zelfregie niet in staat zijn om zelfstandig te wonen en 24 uur per dag een vorm van zorg in nabijheid nodig hebben | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t | N.v.t. | 0 | 0 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Verwacht wordt dat de rijksbijdrage ruim toereikend zal zijn om de kosten van beschermd wonen en zorg te compenseren. Andersoortige risico's worden niet voorzien. | Centrumregeling | Wethouder Bakker | ||||
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2025 | Eigen vermogen 31-12-2025 | Vreemd vermogen 1-1-2025 | Vreemd vermogen 31-12-2025 | Financieel resultaat 2025 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
Een zo doelmatig mogelijk uitvoering van werkzaamheden m.b.t. de heffing en invordering van belastingen, heffingen en rechten, de Wet waardering onroerende zaken, de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, de administratie van vastgoedgegevens en het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden. | 1.449.000 | 829.000 | 10.329.000 | 6.808.000 | 0 | 441.000 |
Risico's | Type GR | Portefeuille-houder | ||||
Herziening landelijk stelsel van basisregistraties, hogere kosten voor scholing van medewerkers in toepassing van artificial intelligence, kosten voor koppelingen tussen SaaS-software en andere systemen. | Openbaar lichaam | Wethouder Bakker | ||||
Brabant Water N.V. (bedragen x € 1.000) - cijfers gebaseerd op jaarrekening 2023 | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2023 | Eigen Vermogen 31-12-2023 | Vreemd vermogen 1-1-2023 | Vreemd vermogen 31-12-2023 | Financieel resultaat 2023 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
Het verzorgen van de drinkwatervoorziening in Noord-Brabant. De gemeente Drimmelen bezit 1,4% van het aandelenkapitaal van Brabant Water. | 690.022 | 699.235 | 584.613 | 618.615 | 9.213 | 0 |
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||
Brabant Water heeft een aantal strategische risico's (bijv. verontreiniging van de drinkwaterbron, leveringszekerheid), operationele risico's (bijv. storingsgevoeligheid van de waterleidingen, onbetrouwbare informatievoorziening door cybercriminaliteit), financiële risico's (bijv. het aan moeten wenden van het weerstandsvermogen om klimatologische risico's af te dekken) en compliance risico's (bijv. het niet naleven van de Drinkwaterwet) benoemd. Voor alle risico's zijn beheersmaatregelen getroffen. Het weerstandsvermogen van Brabant Water is ruim voldoende. | Burger en Bestuur | Wethouder Bakker | ||||
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (bedragen x € 1.000) - cijfers gebaseerd op jaarrekening 2023 | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2023 | Eigen Vermogen 31-12-2023 | Vreemd vermogen 1-1-2023 | Vreemd vermogen 31-12-2023 | Financieel resultaat 2023 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
De BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. Het doel daarbij is om duurzaam bij te dragen aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De gemeente Drimmelen bezit 0,065% van het aandelenkapitaal van de BNG. | 4.615.000 | 4.721.000 | 107.459.000 | 110.819.000 | 254.000 | 0 |
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||
De bank beschikt over een uitgebreid risicomodel, waarmee alle risico's goed in beeld zijn en binnen de (wettelijke) normen blijven. Ook de beheersmaatregelen zijn op orde. | Burger en Bestuur | Wethouder Bakker | ||||
Eerste Traais Warmtebedrijf b.v. - (bedragen x € 1.000) - cijfers gebaseerd op concept-jaarrekening 2023 | ||||||
Belang | Eigen vermogen 1-1-2023 | Eigen Vermogen 31-12-2023 | Vreemd vermogen 1-1-2023 | Vreemd vermogen 31-12-2023 | Financieel resultaat 2023 | Bijdrage Drimmelen 2025 |
ETW b.v. heeft binnen het Programma aardgasvrije wijken van de Rijksoverheid gebruik gemaakt van een door de gemeente aangevraagde proeftuinsubsidie om in 2019 en 2020 een deel van de dorpskern van Terheijden aardgasvrij te maken. De gemeente is houder van 1 prioriteits-aandeel van ETW b.v. | -517 | -1.122 | -5.238 | -5.837 | -605 | 0 |
Risico's | Programma | Portefeuille-houder | ||||
Gebrek aan liquiditeit in de opstartfase van de bedrijfsactiviteiten, onvoldoende aansluitingen op het warmtenet om tot een structureel sluitende exploitatie te komen en onvoorziene technische belemmeringen in het beheer van het warmtenet. | Ruimte, Wonen, Duurzaamheid en Economie | Wethouder Vissers |