Toelichting bij risico's
1. Hogere indexering grond-, weg- en waterbouw werkzaamheden
Hogere indexering grond-, weg- en waterbouw werkzaamheden i.v.m. stijgende marktprijzen door hogere loonkosten, brandstof- en grondstofprijzen.
2. Financiële situatie projectontwikkeling De Weelde
De projectontwikkelaar heeft onvoldoende middelen om de kosten voor het bouw- en woonrijp maken van het terrein te dekken. De gemeente loopt het risico dat zij het tekort voor haar rekening moet nemen.
3. Meerkosten energieaansluiting De Bernardus en IKC De Stuifhoek.
Vanwege problemen met het elektriciteitsnetwerk van Enexis (netcongestie/transportschaarste), zal er vrijwel zeker sprake zijn van meerkosten voor de realisatie van een energieaansluiting van het nieuwe sociaal-cultureel centrum De Bernardus en IKC De Stuifhoek.
4. Bijdrage kosten in verwijdering obstakels bij dijkverzwaring van de Mark
Het waterschap is begonnen met het verzwaren van de dijken. Omdat het niet te voorzien is welke ondergrondse obstakels er worden tegengekomen, blijft er een risico bestaan dat de gemeente bij moet gaan dragen aan de kosten voor het verzwaren van de dijken.
5. Garantstelling Stichting De Wijngaerd
De gemeenteraad besloot op 16 juli 2015 een gemeentegarantie te verlenen aan stichting de Wijngaerd. Zo kon de stichting renovatie van haar huisvesting en tijdelijke huisvesting financieren. Als de Wijngaerd haar rente- en aflossingsverplichtingen aan de geldverstrekker niet kan voldoen wordt de gemeentegarantie aangesproken en zal de gemeente die verplichtingen over moeten nemen.
6. Budget huishoudelijke ondersteuning is ontoereikend
De ontwikkelingen in de thuisondersteuning (cao loonstijgingen, hoog ziekteverzuim, vergrijzing) in combinatie met regelgeving (AMvB reële prijs Wmo, abonnementstarief Wmo) oefent een opwaartse druk uit op volume en tarief huishoudelijke ondersteuning. Hiermee houden we rekening in de begroting, maar het is risico is dat de ontwikkelingen sterker zijn dan voorzien. Aanbieders kampen met personeelstekorten en kunnen daardoor niet altijd volledig de afgesproken zorg leveren. Er is een risico dat cliënten een proces aanspannen tegen de gemeente.
7. Niet kunnen voldoen aan taakstelling huisvesting statushouders
De afgelopen jaren heeft de gemeente niet aan de taakstelling van huisvesting van statushouders kunnen voldoen. De woningbouw kan deze mensen, gezien de krapte op de arbeidsmarkt en de andere doelgroepen die ze moet bedienen, niet op korte termijn huisvesten. Het risico bestaat dat als deze situatie van langere duur is de provincie op kosten van de gemeente deze statushouders gaat huisvesten. Daar komt bij dat er de komende periode meer statushouders gehuisvest moeten worden. We kunnen dit niet meer alleen met de woningen van Woonvizier. We zullen dus op zoek moeten naar alternatieven die geld kosten.
8. Overname rente- en aflossingsverplichtingen lening BNG bij insolventie BOEi
BOEi is opdrachtgever voor de herbestemming van de voormalige Bernarduskerk tot nieuw sociaal-cultureel centrum voor Made. BOEi financiert haar opdracht deels door een lening die de gemeente bij de BNG heeft afgesloten en onder dezelfde condities aan BOEi heeft doorgelegd. In een situatie waarin BOEi niet langer aan haar rente- en aflossingsverplichtingen jegens de gemeente kan voldoen, zal die verplichting van de gemeente jegens de BNG onverminderd voort blijven bestaan.
9. Dure woningaanpassing WMO
Een Wmo-cliënt heeft een uitzonderlijk dure woningaanpassing aangevraagd. Juridische procedure loopt maar de uitkomst daarvan is onzeker.
10. Begrote budget voor Wmo-voorzieningen is ontoereikend
De kosten voor de Wmo zijn vraag afhankelijk. Casemanagers indiceren kritisch en er worden goede prijsafspraken gemaakt met leveranciers, maar als meer inwoners Wmo-voorzieningen nodig hebben leidt dit tot overschrijding van de begrote budgetten.