Programma 2
2.1 Vervanging gladheidbestrijding materieel faecaliënzuiger
De buitendienst beschikt over een faecaliënzuiger voor de bestrijding van de hondenoverlast en in de wintermaanden worden dit voertuig ook gebruikt voor de gladheidbestrijding. De aanbouwdelen strooier, sneeuwploeg en rolbezem zijn 12 jaar oud en zijn gezien de te verwachten onderhoudskosten toe aan vervanging. We willen deze aanbouwdelen daarom ook vervangen in 2022.
2.4 Vervanging openbare verlichting 2022
Bij het vaststellen van de beleidsplannen onderhoud Openbare Verlichting en Wegen heeft uw raad besloten om € 90.000 af te ramen bij openbare verlichting ten behoeve van een nieuw krediet Vergroten Burgertevredenheid.
2.9 Vergroten burgertevredenheid 2022
Bij het vaststellen van de beleidsplannen onderhoud Openbare Verlichting en Wegen heeft uw raad besloten om € 90.000 af te ramen bij openbare verlichting ten behoeve van een nieuw krediet Vergroten Burgertevredenheid. Dit krediet wordt ingezet voor zaken die uit de burgerschouw volgen en niet uit onderhoudsgelden betaald kunnen worden.
2.14 Wegen / rehabilitatie 2022
Elk jaar hebben we een basiskrediet van € 202.000 voor de rehabilitaties van wegen. Dit is aan de orde wanneer de complete verhardingsconstructie wordt vervangen/nieuwe klinkers. Voor het jaar 2026 is dit nieuw toegevoegd.
2.19 Verkeersreconstructies 2022
Wat we gaan uitvoeren in 2022 aan kleine verkeersmaatregelen, weten we nog niet. Dat wordt bepaald aan de hand van de verkeerstellingen van dit jaar (2021). Gedurende het hele jaar wordt het verkeer in diverse straten gemeten met onze verkeerstellers. Die uitkomsten analyseren we eind 2021/begin 2022. Vervolgens maken we een collegevoorstel verkeersmaatregelen (zoals elk jaar) met de probleemgebieden en stellen we daarvoor maatregelen voor.
3.1 Renovatie openbaar groen 2022
In 2021 liften we mee met een aantal integrale projecten. Bij het integrale project Boerenhoekstraat/Burg. van Campenhoutstraat in Made en het integrale project Pr. Margrietstraat/Julianastraat in Hooge Zwaluwe renoveren we het groen. We richten ook een aantal kleinere groenvakken in zoals bijvoorbeeld langs het voetpad bij de Amerhal in Made. Ook voeren we nazorg uit op het in 2020 gerenoveerde groen.
4.10 Maatregelen kern Terheijden: uitvoering (Molenstraat)
Ook in de het laatste deel Molenstraat Terheijden vervangen we de riolering en reconstrueren we de weg. De voorbereidingen startten in 2019. Doordat het waterschap de dijk eerst moet afwaarderen kunnen we later aan de slag. We verwachten eind 2022 te starten met de werkzaamheden. Ook hier zoeken we de samenwerking met het TEC voor de aanleg van het warmtenet.
Een en ander blijft wel afhankelijk van de medewerking van het Waterschap.
Programma 4
4.5 Vervangen 3 kunststof banen Tennis Ruitersvaart
Afhankelijk van de technische onderhoudsstaat van de 3 kunststof velden en de omvang van het ledenbestand van de vereniging zal beoordeeld worden of vervanging noodzakelijk is in 2022 of dat er tot verder uitstel voor vervanging kan worden gekozen.
Bedrijfsvoering
B3. Vervanging bestelauto
De buitendienst beschikt over een bestelauto voor het dagelijks werk in de wijken. Dit voertuig is 8 jaar oud en gezien de te verwachten onderhoudskosten willen we dit voertuig vervangen voor een bestelwagen op waterstof. Het krediet zal dan naar verwachting niet toereikend zijn. Hoeveel is nog niet bekend.
B4. Vervanging aanhangkar
De buitendienst beschikt over een aanhangkar achter de tractor voor het dagelijks werk in de wijken de aanhangkar. Deze is 10 jaar oud en is gezien de te verwachten onderhoudskosten en de vernieuwde regelgeving van de RDW toe aan vervanging. Graag willen we deze aanhangkar in 2022 vervangen.
B5. Vervanging container
De buitendienst beschikt over een aantal containers voor de milieustraat en de eigen dienst. Een aantal van deze containers zijn 20 á 25 jaar oud en zijn toe aan vervanging. Op de gemeentewerf staat een opencontainer voor zwerfafval. Door deze vorm van opslag is er veel verwaaiing van het afval en geeft het een rommelige indruk. We willen deze container door een perscontainer zodat we ook aan de eisen voldoen van de omgevingsvergunning.
B8. Vervanging containers (2 stuks)
De buitendienst beschikt over een aantal containers voor de milieustraat en de eigendienst. Een aantal van deze containers zijn 20 á 25 jaar oud en zijn toe aan vervanging. Voor het afzeilen van hoge containers zijn de Arbo regels aangepast en om te voldoen aan het werken op hoogte hebben we al een aantal containers vervangen door containers met hydraulische afdeknetten. In 2022 willen we deze lijn doortrekken om nog een paar containers te en vervangen door containers met hydraulische afdeknetten.
Overhead
O1 Tablets raad
De tablets van de raad worden na vier jaar geschreven. Dit loopt parallel aan een raadstermijn. Volgende jaar maart, na de verkiezingen, worden weer nieuwe devices uitgeleverd.
O2 Scanners
De scanners die worden gebuikt voor het registeren van in en uitgaande post zijn in 2022 economisch afgeschreven. In 2022 wordt gekeken of deze ook technisch zijn afgeschreven en zo nodig aan vervanging toe zijn
O3 Smartboards
Het smartboard, dat gebruikt wordt bij eventuele crisissen binnen de gemeente, wordt ook gebruikt als presentatiescherm in de betreffende vergaderruimte. In het nieuwe werkplekconcept wordt gekeken of deze ruimte zo nog gebruikt wordt en zo ja of deze nog voldoet aan de eisen en wensen die we hebben binnen het hybride werken.
ICT: vervanging software
O7 JCC klantbegeleidingssysteem
Het klantbegeleidingsysteem is met de migratie van de software naar Serverpark van Breda geactualiseerd. In relatie tot de verbetering van de dienstverlening zal de doorontwikkeling van het klantcontactcentrum gelijktijdig mee optrekken. De vervanging van de software is verschoven van 2021 naar 2022.
O8 Personeelsinformatiesysteem
Vanuit de vervangingscyclus zou de component van de salarisadministratie in 2021 vervangen moeten worden. De vervanging is echter doorgeschoven van 2021 naar 2022.
O9 Sportaccommodaties HTA
De vervanging van de software voor planning en beheer van sportaccommodaties was op de projectkalender geplaatst en voorlopig gepland om in 2021 op te pakken. De vervanging heeft echter geen hoogste prioriteit en is daarom verschoven van 2021 naar 2022.
O10 Gegevensmagazijn /-makelaar
Na het opstellen van het Geografisch informatiebeleidsplan kan worden bepaald op welke wijze de huidige gegevensmakelaarsfunctie zal moeten worden aangepast. Deze aanpassing zal niet meer in 2021 plaatsvinden waardoor de investering is verschoven naar 2022.
O11 Procesbeschrijvingen (workflow)
Processen met workflowfunctionaliteit (Bestuurlijke besluitvorming) worden in Ambitieplan Dienstverlening – digitaal samenwerken - nader uitgewerkt en gedigitaliseerd.
O12 Workflows (WMS)
Processen met workflowfunctionaliteit (in- en uitgaande post, digitale handtekening) worden in Ambitieplan Dienstverlening – digitaal samenwerken - nader uitgewerkt en gedigitaliseerd.
O13 Planon (incl. helpdesk)
Het gebruik van Planon voor ICT en facilitaire meldingen wordt heroverwogen vanwege de samenwerking met de gemeente Breda en verdere professionalisering (Service Delivery Management).
Bestemd voor continuering of vervanging functionaliteiten.
O14 DMS fase 2, DSP/ ZTC
Functionaliteit - Documentair Structuur Plan (DSP) en Zaak Type Catalogus (ZTC) - ter ondersteuning van digitaal samenwerken (Ambitieplan Dienstverlening).
O15 Softwarepakket Welzijn (Centric GWS 4 ALL)
Doorontwikkeling Suite Sociaal Domein, beschikbaar voor implementatie nieuwe modulen (inburgering en koppeling DUO) in 2021 en 2022.