Overhead

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen

Met ingang van de begroting 2017 heeft een wijziging plaatsgevonden van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV). Onderdeel hiervan is dat de Overhead een apart onderdeel is van de begroting. Om deze reden is vanaf de Voorjaarsnota 2017 hieraan ook een apart hoofdstuk gewijd.

Tabel 6.1. Overzicht financiële afwijkingen bestaand beleid
Overhead 2022 2023 2024 2025 2026
Financiële mutaties (bedragen x € 1.000)
1 Lagere kosten publiceren beleidsregels 28 V
2 Project Wet Open Overheid 15 V 15- N
3 Ontwikkeling afdeling Middelen 170- N
4 Diverse personeelskosten door met name groei personeelsbestand 14- N
5 Upgrade servers, databases en applicaties MA 29- N
6 Projectleider nieuw financieel pakket 10- N 50- N
7 Externe ondersteuning informatievoorziening 23- N 55- N 27- N
8 Uitvoering burgerpeiling 20 V
9 Urenverschuivingen 213- N
Diversen per saldo 4 V 32- N 33- N 31- N 31- N
Totaal Overhead 392- N 152- N 60- N 31- N 31- N
Verschuiving tussen programma’s
9 Urenverschuivingen 213 V
Totaal verschuivingen tussen programma's 213 V
Mutatie reserves
10 Opheffen reserves 0-
Totaal mutatie reserves 0-
Totaal Overhead 179- N 152- N 60- N 31- N 31- N

Toelichting financiële afwijkingen

1. Publiceren beleidsregels
In de begroting 2022 is een eenmalig bedrag opgenomen waarmee een inhaalslag gemaakt kon worden voor de wettelijke verplichting tot het in 2022 overzetten van beleidsregels van de website van de gemeente naar overheid.nl. Bij de verdere uitwerking van het project is gebleken dat slechts een klein deel van de beleidsregels moet worden overgezet. Hierdoor vallen de kosten € 28.000 lager uit. 

2. Project Wet Open Overheid
De Wet open overheid is vanaf 1 mei 2022 ingegaan. Voor de invoering van de wet heeft het Rijk een aantal jaren uitgetrokken, omdat de uitdagingen voor het actief openbaar maken van overheidsinformatie groot zijn. Er is voor de invoering de komende jaren ook budget beschikbaar gesteld. In 2022 heeft de gemeente Drimmelen conform volgens planning een Woo contactfunctionaris benoemd en is het voor inwoners mogelijk om digitaal een Woo-verzoek in te dienen. Landelijke ontwikkelingen om gemeentelijke informatie te kunnen aanleveren naar een centrale voorziening zijn helaas vertraagd. Verwachting is dat medio 2023 de centrale voorziening wordt opgeleverd en Drimmelen kan aansluiten. Daarom het verzoek om het restant van het budget 2022 dat gereserveerd was voor het realiseren van de informatievoorziening en aansluiting op het landelijke platform over te hevelen naar 2023. 

3. Ontwikkeling afdeling Middelen
Ter uitvoering van het doorontwikkelplan DIV (Documentaire Informatievoorziening) zijn twee collega’s boventallig geplaatst. Beiden is een Van Werk naar Werk traject aangeboden t.b.v. het vinden van een nieuwe baan. Deze trajecten zijn dit jaar afgerond. Met één collega is een vaststellingsovereenkomst gesloten waardoor zij per 1 oktober 2022 de organisatie formeel verlaat; met de andere collega vindt nog overleg plaats over vervolgacties richting afronding.

4. Personeel en organisatie 
De verhoging van het budget heeft met name betrekking op de vergoeding  woon-werkverkeer/thuiswerkvergoding. Door Corona en wijzigingen in het personeelsbestand was deze post de laatste jaren sterk aan mutaties onderhevig.

5. Upgrade servers, databases en applicaties MA
Het onderhoud van de in gebruik zijnde kernapplicaties (Suite Sociaal Domein) voor het invullen van de dienstverlening bij afdeling Maatschappelijke Aangelegenheden, heeft achterstand opgelopen. Er moeten nieuwe servers worden ingericht en updates en upgrades dienen uitgevoerd te worden. Dit zal uitgevoerd moeten worden uiterlijk in Q4 2022.

6. Projectleider nieuw financieel pakket
Het huidige financiële pakket is ruim 15 jaar geleden aangeschaft. Ten behoeve van de verplichte aanbesteding van een nieuw financieel pakket (rechtmatigheidseis), ook vanwege de geplande uitfasering van de AS/400 (end-of-life; gemeente Breda per 1 juli 2023), dient een project ingericht te worden waarbinnen de diverse werkzaamheden worden uitgevoerd en gecoördineerd (opstellen programma van eisen, aanbesteding, gunning, implementatie, training & opleiding, actualiseren (sub)grootadministratie en dergelijke). Voor uitvoering en ondersteuning hiervan (incl. projectleider) wordt een budget noodzakelijk geacht van € 60.000. Dit nieuwe financiële pakket dient operationeel te zijn per 1 januari 2024.

7. Externe ondersteuning informatievoorziening
De komende twee jaar hebben we de ambitie om een groot aantal stappen te doorlopen om de informatievoorzieningen toekomstbestendig te maken. Dit is in de informatieronde van 8 september uitgebreid gedeeld en gecommuniceerd met de raad. Een externe partij zal gedurende 2 jaar op het gebied van besluitvorming, sturing en inhoud de organisatie, het MT en bestuur via een projectteam ondersteunen. 

8. Uitvoeren burgerpeiling
De uitvoering van de burgerpeiling vond op verzoek van het college in 2021 plaats i.p.v. in het begrote jaar 2022 (€ 20.000 voordeel).

9. Urenverschuivingen
Door vacatures (vooral P&O en Management) en uitval door ziekte zijn er  minder uren verantwoord, maar hier tegenover staan hogere kosten a.g.v.  inhuur.   

10. Opheffen reserves
De kosten die gedekt werden uit de reserves Opleidingen en Inhuur tijdelijk personeel hebben geen incidenteel karakter waardoor de onttrekking uit deze reserves het structurele begrotingssaldo niet verbetert. Het in standhouden van deze reserves is daarom niet wenselijk. Daarom wordt voorgesteld deze reserves op te heffen en toe te voegen aan de Algemene Reserve.