A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze risicoparagraaf geven we inzicht in ontwikkelingen of gebeurtenissen die een bedreiging (kunnen) vormen voor het realiseren van de beleidsdoelstellingen uit de begroting 2021. Of de financiering daarvan. We staan stil bij de nu bekende risico’s en daarbinnen de 10 grootste risico’s. Daarna geven we een beeld van het financieel effect van het optreden van de risico’s en het weerstandsvermogen dat nodig is om dat financieel effect af te dekken.

Inventarisatie van de risico’s

Terug naar navigatie - Risicokaart

Risicokaart

Drimmelen heeft van 78 ontwikkelingen of gebeurtenissen vastgesteld dat zij bedreigend (kunnen) zijn voor de doelrealisatie uit de begroting 2021. De kans dat deze risico’s optreden is verschillend. En ook in het financieel gevolg van dat optreden verschillen de risico’s van elkaar.

Tabel Par.A-1
Gevolg
x > € 500.000 3 3 3 78
€ 250.000 < x < € 500.000 4 1 3 1 1
€ 100.000 < x < € 250.000 2 2 7
€ 25.000 < x < € 100.000 4 6 8 8 2
x < € 25.000 7 1 6 1 2
Geen financiële gevolgen 2 1
10% 30% 50% 70% 90% Kans
Terug naar navigatie - Risico top 10

Risico top 10

In het overzicht hieronder ziet u de 10 risico’s die de meeste invloed hebben op het berekenen van de weerstandscapaciteit. Het invloed percentage geeft de invloed van een risico op het totale risicoprofiel weer.

Tabel Par.A-2
Risico top 10
Progr. 2022 NJN 2022 VJN 2022 begroting 2023 Kans 2023 Invloed
2 1 1 1 Nadelige gevolgen klimaatverandering. Overstromingen, wateroverlast, droogte en hitte. 50% 7,62%
3 2 2 2 Dijkverzwaring van de Mark 50% 7,61%
2 3 * * Hogere indexering grond-, weg- en waterbouw werkzaamheden 90% 6,83%
4 4 3 4 Dure woningaanpassing Wmo 50% 5,34%
4 5 4 6 Garantstelling verlenen aan Stichting de Wijngaerd 30% 4,57%
4 6 * * Noodzakelijke aankoop de Rietgors 25% 4,52%
4 7 5 7 Insolventie van BOEI i.r.t. Sociaal Cultureel Dorpshart Made 50% 3,81%
4 8 6 * Intensivering verstrekken leningen Bbz 2004 50% 3,13%
4 9 * * Het begrote budget voor Wmo-voorzieningen is ontoereikend 70% 3,13%
3 10 * * Zonneparkdossier: schadeclaim(s) 50% 3,05%
* = Dit risico is nieuw opgenomen of behoorde niet tot de risico top 10
Terug naar navigatie - Totaal financieel risico

Financieel effect

Met het optreden van de tien grootste risico’s loopt Drimmelen in financiële zin een risico van € 9.250.000 (Voorjaarsnota € 9.425.000). Voor het financieel afdekken van het gelijktijdig optreden van álle risico’s is een bedrag van € 20.164.285 nodig (Voorjaarsnota € 18.747.392).

Verder is het voor 90% zeker dat alle risico’s afgedekt kunnen worden met een bedrag van € 4.514.388 (Voorjaarsnota € 3.997.310). Dit zekerheidspercentage van 90% is leidend in het risicomanagement van de gemeente Drimmelen.

Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen

Beschikbare weerstandscapaciteit

De beschikbare middelen om de risico’s op te vangen, noemen we weerstandscapaciteit. We maken onderscheid tussen incidentele en structurele weerstandscapaciteit.

Tabel Par.A-3
Beschikbare weerstandscapaciteit
Rekening 2021 Begroting 2022 VJN 2022 NJN 2022
Incidentele weerstandscapaciteit (in vermogen) 13.304.489 12.800.698 11.830.442 12.845.974
Algemene reserve 11.801.894 11.521.941 11.621.573 11.462.555
Algemene dienst 11.305.226 10.236.955 10.230.142 10.001.414
Grondbedrijf 496.668 1.284.986 1.391.431 1.461.141
Bestemmingsreserve
Reserve bovenwijkse voorzieningen Grondbedrijf 81.603 81.603 50.603 50.603
Stille reserve (besloten te incasseren) - - - -
Resultaat 1.420.992 1.197.154 158.265 1.332.816
Structurele weerstandscapaciteit (in exploitatie) 2.664.294 2.734.035 2.734.035 2.571.285
Onbenutte belastingcapaciteit 2.664.294 2.729.035 2.729.035 2.571.285
Onvoorzien - 5.000 5.000
Totale weerstandscapaciteit 15.968.783 15.534.733 14.564.477 15.417.259

Weerstandscapaciteit

Het risicoprofiel van de gemeente is veranderd ten opzichte van de Voorjaarsnota. Nu is een weerstandscapaciteit van € 4.514.388 nodig. De beschikbare weerstandscapaciteit is begroot op € 15.968.783 (Voorjaarsnota € 14.564.477). Het weerstandsratio (beschikbare weerstandscapaciteit versus benodigde weerstandscapaciteit) bedraagt dan 3,5. Bij de Voorjaarsnota bedroeg het weerstandsratio 3,1 en begroot werd 4,2. De weerstandsratio is dus t.o.v. de begroting gedaald. Zoals uit de volgende tabel blijkt laat een ratio van 3,5 zich echter nog altijd als uitstekend kwalificeren.

Tabel Par.A-4
Waarderingscijfer Ratio Betekenis
A >2.0 uitstekend
B 1.4-2.0 ruim voldoende
C 1.0-1.4 voldoende
D 0.8-1.0 matig
E 0.6-0.8 onvoldoende
F <0.6 ruim onvoldoende

In het managen van haar risico’s streeft Drimmelen conform haar nota Risicomanagement en weerstandvermogen een weerstandsratio van minimaal 1 met de kwalificatie voldoende na.

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financiële kengetallen

Financiële kengetallen

(en beoordeling van de onderlinge verhouding tussen deze kengetallen in relatie tot de financiële positie)

Bij de vernieuwing van de BBV is, op basis van advies van de commissie Depla, voorgeschreven dat er in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing een verplichte basisset van vijf financiële kengetallen moet worden opgenomen.

Naast de kengetallen wordt een beoordeling van de onderlinge verhouding van de kengetallen in relatie tot de financiële positie opgenomen. De invoering van de kengetallen is voornamelijk bedoeld om de financiële positie voor raadsleden inzichtelijker te maken. De kengetallen hebben geen functie als normerings-instrument in het kader van financieel toezicht.

De vijf kengetallen zijn:

  1. Schuldquote:
    1. netto schuldquote;
    2. netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen;
  2. Solvabiliteitsratio;
  3. Grondexploitatie;
  4. Structurele exploitatieruimte en
  5. Belastingcapaciteit.
Tabel Par.A-5
Najaarsnota 2022
Verloop van de kengetallen
Kengetallen Rekening 2021 Begroting 2022 NJN 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
1a. Netto schuldquote 26% 59% 54% 65% 64% 64%
1b. Netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen 23% 57% 51% 63% 61% 61%
2. Solvabiliteitsratio 55% 42% 42% 42% 44% 46%
3. Kengetal grondexploitatie 1% 1% 0% 1% 1% 1%
4. Structurele exploitatieruimte -1% 1% -2% 4% 6% 3%
5. Belastingcapaciteit 100% 83% 83% 86% 88% 89%

Een korte toelichting op de kengetallen:

1a. Netto schuldquote
De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Een netto schuldquote tussen de 0% en 90% wordt gezien als minst risicovol. De netto schuldquote bij de Najaarsnota is 55%.  Het grote verschil met de jaarcijfers 2021 heeft te maken met het verschil in saldo van de geprognotiseerde (im)Materiële vaste activa en het daadwerkelijk vastgestelde saldo bij de jaarstukken. Het geprognotiseerde saldo van (im) Materiële vaste activa is bij de NJN ongeveer 20 miljoen hoger dan de bij de jaarstukken 2021. Dit komt doordat er veel kredieten nog niet zijn/worden afgerond waarbij de begroting/NJN wel vanuit wordt gegaan. De toename van de (im) Materiële vaste activa zorgt voor een toename van de schulden aangezien de uitgaven zullen stijgen als alle geplande kredieten worden afgerond.  
De netto schuldquote van de gemeente Drimmelen is relatief laag maar stijgt ten opzichte van het niveau uit 2021 en eerder.

1b. Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Om inzicht te krijgen in hoeverre sprake is van doorlenen, wordt de netto schuldquote weergegeven (netto schuld gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen). Op die manier wordt duidelijk in beeld gebracht wat het aandeel van de verstrekte leningen is en wat dit betekent voor de schuldenlast. Voor deze schuldquote wordt dezelfde criteria gehanteerd als de netto schuldquote.
De netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen is eveneens relatief laag maar stijgend ten opzichte van het niveau uit het verleden.

2. Solvabiliteitsratio
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Onder de solvabiliteitratio wordt verstaan het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal. Het eigen vermogen bestaat uit reserves en het resultaat van baten en lasten. Een solvabiliteitsratio tussen de 20% en 50% wordt gezien als risico neutraal. Een ratio boven de 50% wordt aangemerkt als minst risicovol. Meerjarig voorziet de gemeente een ratio met neutraal risico dat daalt ten opzichte van het niveau van 2021.

3. Kengetal grondexploitatie
Grondexploitaties kunnen een forse impact hebben op de financiële positie van een gemeente. De boekwaarde van de grond is van belang, omdat deze terugverdiend moet worden bij de verkoop. Boekwaarden worden afgezet tegen de totale baten. Een grondexploitatie van 20% of lager wordt beschouwd als minst risicovol.
Het kengetal voor de grondexploitatie van de gemeente Drimmelen is laag. Dit is positief.

4. Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van het evenwicht van de begroting wordt er ook gekeken naar de structurele en incidentele lasten en baten. Voorbeeld van structurele baten zijn de algemene uitkering en eigen belastinginkomsten. Bij structurele lasten zijn dat bijvoorbeeld personeelslasten, kapitaallasten en bijdragen aan gemeenschappelijke regelingen. Een begroting waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten is dan ook meer flexibel dan een begroting waar bij de structurele baten en lasten in evenwicht zijn. De structurele exploitatieruimte is in de NJN negatief; de omvang van de inzet van reserves is hoger dan verwacht.

5. Belastingcapaciteit
De ruimte die een gemeente heeft om zijn belastingen te verhogen wordt vaak gerelateerd aan de totale woonlasten. Het Coelo publiceert deze lasten jaarlijks. Bij de berekening van het kengetal worden de gemeentelijke woonlasten afgezet tegen het landelijk gemiddelde. De totale woonlasten van de gemeente Drimmelen liggen naar verwachting lager dan het landelijk gemiddelde. Wat inhoudt dat er ten opzichte van dit landelijk gemiddelde ruimte is om de lokale belastingen te verhogen. Dankzij een grotere inzet van de daarvoor bedoelde voorzieningen riolering en afvalstoffenheffing ontstaat er vanaf 2022 meer ruimte in de belastingcapaciteit.

Beoordeling van de onderlinge verhouding tussen de kengetallen in relatie tot de financiële positie
De kengetallen zullen altijd in samenhang moeten worden bezien, omdat ze alleen gezamenlijk en in hun onderlinge verhouding een goed beeld kunnen geven van de financiële positie van een gemeente. Geconcludeerd kan worden dat de gemeente Drimmelen een gezonde financiële positie heeft maar oog moet hebben voor de structurele exploitatieruimte. Dit kengetal is in 2023 en latere jaren positief.