2. Openbare ruimte

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De hoofddoelstelling van het programma is:

Het op een effectieve en efficiënte manier de openbare ruimte schoon, heel, veilig en aantrekkelijk maken en houden. Hierbij betrekken we burgers en bedrijven en er is ruimte voor biodiversiteit in de aanpak en kwaliteitsniveaus en maatwerkafspraken.

In het coalitieprogramma Een mooi en gezond Drimmelen maken we SAMEN ! staat:

Het op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier de openbare ruimte schoon, heel, veilig en aantrekkelijk maken en houden. Hierbij betrekken we burgers en bedrijven en er is ruimte voor diversiteit in aanpak, kwaliteitsniveau en maatwerkafspraken. We gaan de klanttevredenheid meten.

In het coalitieprogramma beschreven we:

  • We doen het duurzaam; 
  • We doen het met het oog op klimaat;
  • We doen het veilig: comfortabele en veilige fietsverbindingen;
  • We doen het samen met onze inwoners;
  • We doen het gezond;
  • We doen het om het recreatieve karakter te versterken;
  • Bij verkeer zetten we in op een combinatie van infrastructuur, gedrag en handhaving.

Het programma is uitgewerkt in 4 thema’s. De hierboven benoemde programmadoelstelling is uitgewerkt in de volgende thema’s en daarbij behorende sub-doelstellingen:

  1. Integraal en burgergericht werken
  2. Wegen en verkeer
  3. Groen en speelvoorzieningen
  4. Water.

2.1 Integraal en burgergericht werken

2.2 Wegen en verkeer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We willen speciale aandacht voor de doelgroep Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers, minder validen). Door de mogelijkheden te bevorderen willen we minder gemotoriseerd verkeer binnen en tussen de kernen bereiken.

Terug naar navigatie - We willen speciale aandacht voor de doelgroep Langzaam verkeer (fietsers en voetgangers, minder validen). Door de mogelijkheden te bevorderen willen we minder gemotoriseerd verkeer binnen en tussen de kernen bereiken.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.3 Groen en speelvoorzieningen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bij (her)inrichting van het openbaar groen streven we naar bruikbaarheid, aantrekkelijkheid, duurzaamheid en het verhogen van de biodiversiteit door groenblijvend en kleurrijk groen.

Terug naar navigatie - Bij (her)inrichting van het openbaar groen streven we naar bruikbaarheid, aantrekkelijkheid, duurzaamheid en het verhogen van de biodiversiteit door groenblijvend en kleurrijk groen.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.4 Water

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiƫle afwijkingen
Tabel 2.1. Overzicht financiƫle afwijkingen bestaand beleid
2. Openbare ruimte 2022 2023 2024 2025 2026
FinanciĆ«le mutaties (bedragen x ā‚¬ 1.000)
Thema Wegen en Verkeer
1 Openbare verlichting: elektriciteitsverbruik 33- N
2 Kabels en leidingen 209 V 209- N
3 Bewegwijzering: NBD (Nationale bewegwijzeringsdienst) 17- N
4 Onderzoek parkeerdruk (onderbesteding) 14 V 14- N
5 Openbaar vervoer (onderbesteding) 5 V 5- N
Thema Groen en speelvoorzieningen
6 Bomen 43- N 110- N 110- N 110- N 110- N
7 Pumptrackbaan: speeltoestellen 15 N
Pumptrackbaan: krediet Sport, spelen in de openbare ruimte (vrijval kapitaallasten) 5 N 5 N 5 N 5 N 5 N
Thema Water
8 Riool(heffing): lagere BTW toerekening BTW (onderbesteding) 18- N
Diverse per saldo 10- N 4- N 3- N 3- N 3- N
Totaal Openbare ruimte 127 V 336- N 107- N 107- N 107- N
Mutatie reserves
7 Reserve Kapitaallasten: Pumptrackbaan (storting exploitatie) 15- N
7 Reserve Kapitaallasten: vrijval krediet Sport, spelen in de openbare ruimte (onttrekking) 52 V
7 Pumptrackbaan: krediet Sport, spelen in de openbare ruimte (vrijval kapitaallasten) (onttrekking) 5- N 5- N 5- N 5- N 5- N
7 Reserve Kapitaallasten: Pumptrackbaan (storting vrijval restantkrediet) 52- N
Totaal mutatie reserves 20- N 5- N 5- N 5- N 5- N
Totaal 2. Openbare ruimte na dekking 107 V 341- N 113- N 113- N 113- N

Toelichting financiële afwijkingen

Thema Wegen en verkeer
1. Openbare verlichting: elektriciteitsverbruik
In verband met de btw-daling naar 9% heeft de leverancier de voorschotten opnieuw berekend op basis van het meest recente verbruik. Het verbruik valt hoger uit dan in eerste instantie was begroot. De btw-verlaging heeft voor ons geen effect.

2. Kabels en leidingen
Binnen de gehele gemeente legde Deltafiber  glasvezel aan. De aannemer legde de bestrating terug. De ervaring is dat nazakkingen na ongeveer 6 tot 12 maanden stoppen. Hiervoor kregen we geld van Deltafiber om deze nazakkingen te herstellen.  Dit geld hevelen we over naar 2023. 

3. Bewegwijzering: NBD (Nationale bewegwijzeringsdienst) 
Samen met de NBD (Nationale bewegwijzeringsdienst) is er een plan opgesteld voor een inhaalslag met betrekking tot onderhoud bewegwijzering. Aangezien er de laatste jaren minimaal is geïnvesteerd in onderhoud heeft het de voorkeur om gehele plan uit te voeren. Mede door de gestegen kosten komen we budget tekort en ramen we een bedrag bij van € 17.000.

4. Onderzoek parkeerdruk (onderbesteding)
Op het gebied van parkeren hielden we bewonersonderzoeken. De uitkomsten daarvan worden verwerkt. Helaas lukt het niet om de werkzaamheden dit jaar uit te voeren. De werkzaamheden verwachten we begin 2023 te starten. 

5. Openbaar vervoer (onderbesteding)
We zijn met de provincie in overleg om drie van de vier hubs binnen de gemeente uit te voeren. We verwachten dit najaar duidelijkheid. We voeren dit jaar de Hubs nog niet uit. 


Thema Groen en speelvoorzieningen
6. Bomen
We hebben dit jaar het onderhoudsbestek bomen opnieuw moeten aanbesteden. Dit brengt incidentele en structurele meerkosten van met zich mee. Vanwege het nieuwe onderhoudsbestek en inschrijving is een structureel bedrag van circa € 50.000 nodig in de meerjarenbegroting. Daarnaast werken we dit jaar een incidentele snoeiachterstand weg van circa € 27.500.

Door de extreem droge zomer en neerslagtekort van voorgaande jaren (2018 en 2020) en dit jaar blijft de uitval van bomen groot. Ook dit jaar moeten we vanwege de veiligheid veel bomen (circa 100 stuks) vervangen. Ook verwachten we voor de komende jaren dat dit een structureel onderdeel van het boombeheer zal zijn. Niet alleen moeten we meer bomen vervangen. De kosten hiervan zijn door de prijsinflatie hoger dan voorheen. De structurele meerkosten hiervan bedragen naar schatting jaarlijks € 60.000. Daarnaast hebben we vanwege de droogte extra watergeven moeten inhuren. Deze onvoorziene incidentele meerkosten bedragen circa € 15.000. 

7. Pumptrackbaan
Zie voor een inhoudelijke toelichting programma 4. Sociaal domein - Thema Sport en bewegen.

Thema Water
8. Riool(heffing): lagere BTW toerekening BTW (onderbesteding)
Door een vertraagde uitvoering van de lopende kredieten zijn er lagere kapitaallasten van circa € 87.000 voor jaar 2022 en hogere elektriciteitskosten drukriolering met € 3.000. Het voordelig bedrag van circa € 84.000 inclusief de BTW toerekening van circa € 18.000 (= nadeel begroting) wordt gestort in de voorziening Riolering.