E. Bedrijfsvoering

Opvolging aanbevelingen Rekenkamer

Terug naar navigatie - Inleiding

Inleiding
De Rekenkamer heeft in 2021 onderzoek gedaan naar de opvolging van aanbevelingen uit haar eerdere onderzoeken. Het resultaat van dit onderzoek lag voor in de raadsvergadering van 10 maart. De raad gaf opdracht aan de Griffier om samen met de concerncontroller de opvolging van nog openstaande aanbevelingen periodiek te monitoren en daarvan aan de raad verslag te doen. Het tweede verslagmoment is bij de Najaarsnota 2022.

Openstaande aanbevelingen
De eerdere onderzoeken van de Rekenkamer gingen over het ICT-beleid, het armoedebeleid, de decentralisaties in het sociaal domein, toezicht en handhaving en inkoop en aanbesteding. 
De Griffie en het college staan nu stil bij de aanbevelingen die bij de raadsbehandeling van 10 maart 2022 nog open stonden.

ICT-beleid
Aanbeveling: bezie als raad of investeren in het ICT-kennisniveau noodzakelijk en opportuun is.

Status opvolging: 
Tijdens de ‘proeverijen’ op 1 juni jl. hadden raadsleden de gelegenheid om kennis te nemen van de dossiers ICT en Informatievoorziening. Op 8 september hebben ambtenaren en bureau NCOD de raad met een presentatie geïnformeerd over de relevantie van ICT en de gemeentelijke informatievoorziening bij de opgaven waar Drimmelen en andere gemeenten voor staan. 
De griffier zal in afstemming met het Presidium en de Chief Information Security Officer de mogelijkheid aanbieden voor het -laten- verzorgen van een training/cursus ICT c.q. informatievoorziening en informatiebeveiliging.

Armoedebeleid
Geen openstaande aanbevelingen.

Decentralisaties sociaal domein
Aanbeveling: evalueer de KPI’s in het beleid, werk deze eventueel verder uit en blijf prestaties/resultaten structureel monitoren.

Status opvolging: 
Voor gemeenten geldt een verplichte set aan indicatoren om hun prestaties te meten. Het CJG gebruikt daarvan die indicatoren die voor haar relevant zijn. Denk daarbij aan het % jongeren met jeugdhulp of jeugdbescherming. 
Daarnaast hanteert het CJG interne normen voor onder meer de termijn waarbinnen een intakegesprek met een nieuwe cliënt plaats moet vinden of het maximaal aantal gezinnen dat een herhaalde hulpvraag stelt.

Binnen afdeling MA wordt tweemaandelijks een 3D managementrapportage ingevuld op de onderwerpen WMO, participatiewet en jeugdhulp. Deze rapportage geeft een goed beeld van de ontwikkelingen zowel qua aantallen casussen als budgettair. Deze rapportage blijven we voorlopig hanteren.

Naar het oordeel van het college is deze aanbeveling opgevolgd.

Toezicht en handhaving
Aanbeveling: bezie of de BOA’s en Wabo-toezichthouders in dezelfde afdeling kunnen worden ondergebracht.

Status opvolging:
Het onderzoek van de Rekenkamer is aanleiding geweest om de mogelijkheid te onderzoeken om vergunningverlening en toezicht/handhaving te bundelen binnen de afdeling Grondgebied. We hebben dat onderzocht als onderdeel van de implementatie Omgevingswet. Besloten is om wél de vergunningverlening, maar niet toezicht/handhaving te bundelen. 
Het samenvoegen van functies is gericht op het wegnemen van organisatorische kwetsbaarheid en het vergroten van de (proces)kwaliteit. Bij vergunningverlening heeft het voordelen om de eenmansfuncties die binnen de afdeling Dienstverlening & Ondersteuning werken aan respectievelijk vergunningen op het gebied van APV/evenementen en Alcoholwet onderdeel te laten zijn van het team vergunningen van de afdeling Grondgebied. Die overgang heeft inmiddels plaats gevonden.

Met betrekking tot de BOA’s is juist geconcludeerd dat samenwerking met de beleidsmedewerkers Integrale Veiligheid essentieel is, m.n. vanwege de nauwe verbondenheid met de politie. Bovendien speelt het aspect kwetsbaarheid hier veel minder een rol. Verder merken we dat de onderlinge samenwerking tussen de Wabo-toezichthouders en de BOA’s goed is.    

Het geheel overziend kan geconcludeerd worden dat deze aanbeveling van de Rekenkamer is opgevolgd.

Inkoop en aanbesteding
Geen openstaande aanbevelingen.

Opvolging aanbevelingen Accountant

Terug naar navigatie - Opvolging aanbevelingen accountant

Inleiding
De accountant voert jaarlijks een interim- en een jaarrekeningcontrole uit. En rapporteert haar bevindingen via een management letter respectievelijk accountantsverslag. In beide rapportages staan aanbevelingen. Hieronder staat het college stil bij de opvolging van die aanbevelingen.

Formaliseren processen m.b.t. rechten applicaties 

Aanbevelingen
Het proces rondom het toekennen, wijzigen en intrekken van applicaties is geformaliseerd middels het opstellen van een werkbeschrijving en de registratie van aanvragen. Er worden geen aanvragen buiten het ticketregistratiesysteem om geregistreerd en de goedkeuring van de manager wordt altijd vastgelegd.

Structurele vastlegging van rechten waarbij aanvragen om rechten te herleiden zijn naar de aanvrager van de autorisatie.

Status opvolging
Autorisatie van rechten voor het financieel pakket (Civision Middelen) loopt inmiddels via een ticketregistratiesysteem. De toegang van de software voor het sociaal domein wordt door de vakafdeling geregeld. De procesinrichting van andere applicaties volgt.

Inzicht in IT-processen

Aanbeveling
Inzicht krijgen in de ‘achterdeur’ van IT-processen zoals back-up en recovery om te voorkomen dat daar alsnog ongeautoriseerde handelingen of mutaties plaats vinden.

Status opvolging
Breda heeft bij jaarrekeningcontroles onvoldoende documentatie aan de EDP-auditor van de accountant aangeleverd. Hierdoor ontbreekt nog een betrouwbaar en volledig inzicht in de mate waarin Breda de IT-processen aan de ‘achterkant’ op orde heeft. 
Daarop zijn in september jl. afspraken door Drimmelen en de EDP-auditor met de accountant gemaakt over een wél complete aanlevering bij de jaarrekeningcontrole 2022. Breda zal daarnaast onderzoeken of zij in 2023 haar IT-systemen volgens ISAE 3402 kan laten certificeren.

Opstellen van een strategisch IT-beleid

Aanbeveling
Het op- en vaststellen van een strategisch, meerjarig IT-beleid. 

Status opvolging
Het strategisch beleid zal in 2023 aan de raad worden aangeboden. Dit is op 8 september jl. tijdens de Informatieronde aan de raad gemeld.

Cybersecurity

Aanbeveling
Het voorkomen en beperken van de financiële risico’s, continuïteitsrisico’s en schade door het lekken van gevoelige gegevens als gevolg van cybercrime. 

Status opvolging
Het ontbreekt op dit moment nog aan een continuïteits- of calamiteitenplan, zowel bij Drimmelen als bij Breda. Het komen tot een dergelijk plan gaat deel uit maken van het informatiebeleidsplan dat in 2023 zal worden vastgesteld.

Optimaliseren interne beheersing

Aanbeveling
Continu optimaliseren van interne beheersing met als referentie in control statement commissie Depla en meer inzet van IT-gerichte controles.

Status opvolging
In samenwerking met bureau Adlasz brengt Drimmelen haar interne beheersing naar het niveau dat vereist is voor de verschuiving van de rechtmatigheidsverantwoording van de accountant naar het college. Die nieuwe vorm van rechtmatigheidsverantwoording maakt deel uit van het wetsvoorstel Wet versterking decentrale rekenkamers en zal naar verwachting vanaf het verslag jaar 2023 gaan gelden. 

Frauderisicoanalyse

Aanbeveling
Het analyseren van omstandigheden waarin misbruik van publieke middelen door inwoners, ondernemers, organisaties en medewerkers van de gemeente plaats kan vinden. Met inbegrip van het identificeren van maatregelen om frauderisico’s te beperken.

Status opvolging
Bureau Adlasz stelt nog dit jaar een nieuw interne controleplan op. Een aanpak om te komen tot een frauderisicoanalyse zal hiervan deel uit gaan maken.

Contractenregister

Aanbeveling
Het aanleggen van een centraal contractenregister om zo integraal inzicht te krijgen in het totaal aan lopende inkoopcontracten.

Status opvolging
In februari van dit jaar heeft de gemeente beleid vastgesteld om inkoopcontracten te managen en is er structureel formatie vrijgemaakt voor het operationeel beheer van inkoopcontracten. Met inzet van Inkoopbureau West-Brabant wordt het vastgestelde beleid geïmplementeerd, waarbij gestart is met onderbrengen van de contracten van de afdeling Middelen in het nieuwe centrale register.

Verankeren van BBV-notities in de Financiële Verordening en het normenkader

Aanbeveling
Het inbedden van de aanbevelingen in de notities van de Commissie BBV in de Financiële Verordening ex artikel 212 van de Gemeentewet en het normenkader dat jaarlijks door de gemeenteraad wordt vastgesteld.

Status opvolging
De VNG publiceert naar haar eigen verwachting in december van dit jaar een nieuw model voor een Financiële Verordening. Drimmelen zal op basis van dat model haar eigen verordening afleiden en door de raad vast laten te stellen. Met oog voor de aanbevelingen van de Commissie BBV.
Bureau Adlasz zal die aanbevelingen eveneens betrekken bij het actualiseren van het normenkader.

Risico’s grondexploitatie

Aanbeveling
Het vergroten van het inzicht op risico’s bij grondexploitaties voor woningbouw zodat maatregelen getroffen kunnen worden om die risico’s te verkleinen.

Status opvolging
De gemeente heeft een beperkt aantal actieve grondposities en heeft een voorziening om een eventueel verlieslatende grondexploitatie op te vangen. 
Voor faciliterende grondexploitaties wordt het risico op eventuele verliezen in de risicoparagraaf opgenomen. Als het daadwerkelijk tot een verlies komt, wordt dit verlies ten laste van de exploitatie genomen.