Inleiding
De Rekenkamer heeft in 2021 onderzoek gedaan naar de opvolging van aanbevelingen uit haar eerdere onderzoeken. Het resultaat van dit onderzoek lag voor in de raadsvergadering van 10 maart. De raad gaf opdracht aan de Griffier om samen met de concerncontroller de opvolging van nog openstaande aanbevelingen periodiek te monitoren en daarvan aan de raad verslag te doen. Het tweede verslagmoment is bij de Najaarsnota 2022.
Openstaande aanbevelingen
De eerdere onderzoeken van de Rekenkamer gingen over het ICT-beleid, het armoedebeleid, de decentralisaties in het sociaal domein, toezicht en handhaving en inkoop en aanbesteding.
De Griffie en het college staan nu stil bij de aanbevelingen die bij de raadsbehandeling van 10 maart 2022 nog open stonden.
ICT-beleid
Aanbeveling: bezie als raad of investeren in het ICT-kennisniveau noodzakelijk en opportuun is.
Status opvolging:
Tijdens de ‘proeverijen’ op 1 juni jl. hadden raadsleden de gelegenheid om kennis te nemen van de dossiers ICT en Informatievoorziening. Op 8 september hebben ambtenaren en bureau NCOD de raad met een presentatie geïnformeerd over de relevantie van ICT en de gemeentelijke informatievoorziening bij de opgaven waar Drimmelen en andere gemeenten voor staan.
De griffier zal in afstemming met het Presidium en de Chief Information Security Officer de mogelijkheid aanbieden voor het -laten- verzorgen van een training/cursus ICT c.q. informatievoorziening en informatiebeveiliging.
Armoedebeleid
Geen openstaande aanbevelingen.
Decentralisaties sociaal domein
Aanbeveling: evalueer de KPI’s in het beleid, werk deze eventueel verder uit en blijf prestaties/resultaten structureel monitoren.
Status opvolging:
Voor gemeenten geldt een verplichte set aan indicatoren om hun prestaties te meten. Het CJG gebruikt daarvan die indicatoren die voor haar relevant zijn. Denk daarbij aan het % jongeren met jeugdhulp of jeugdbescherming.
Daarnaast hanteert het CJG interne normen voor onder meer de termijn waarbinnen een intakegesprek met een nieuwe cliënt plaats moet vinden of het maximaal aantal gezinnen dat een herhaalde hulpvraag stelt.
Binnen afdeling MA wordt tweemaandelijks een 3D managementrapportage ingevuld op de onderwerpen WMO, participatiewet en jeugdhulp. Deze rapportage geeft een goed beeld van de ontwikkelingen zowel qua aantallen casussen als budgettair. Deze rapportage blijven we voorlopig hanteren.
Naar het oordeel van het college is deze aanbeveling opgevolgd.
Toezicht en handhaving
Aanbeveling: bezie of de BOA’s en Wabo-toezichthouders in dezelfde afdeling kunnen worden ondergebracht.
Status opvolging:
Het onderzoek van de Rekenkamer is aanleiding geweest om de mogelijkheid te onderzoeken om vergunningverlening en toezicht/handhaving te bundelen binnen de afdeling Grondgebied. We hebben dat onderzocht als onderdeel van de implementatie Omgevingswet. Besloten is om wél de vergunningverlening, maar niet toezicht/handhaving te bundelen.
Het samenvoegen van functies is gericht op het wegnemen van organisatorische kwetsbaarheid en het vergroten van de (proces)kwaliteit. Bij vergunningverlening heeft het voordelen om de eenmansfuncties die binnen de afdeling Dienstverlening & Ondersteuning werken aan respectievelijk vergunningen op het gebied van APV/evenementen en Alcoholwet onderdeel te laten zijn van het team vergunningen van de afdeling Grondgebied. Die overgang heeft inmiddels plaats gevonden.
Met betrekking tot de BOA’s is juist geconcludeerd dat samenwerking met de beleidsmedewerkers Integrale Veiligheid essentieel is, m.n. vanwege de nauwe verbondenheid met de politie. Bovendien speelt het aspect kwetsbaarheid hier veel minder een rol. Verder merken we dat de onderlinge samenwerking tussen de Wabo-toezichthouders en de BOA’s goed is.
Het geheel overziend kan geconcludeerd worden dat deze aanbeveling van de Rekenkamer is opgevolgd.
Inkoop en aanbesteding
Geen openstaande aanbevelingen.