Algemene dekkingsmiddelen

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Financiële afwijkingen
Tabel 5.1. Overzicht financiële afwijkingen bestaand beleid
Algemene Dekkingsmiddelen 2022 2023 2024 2025 2026
Financiële mutaties (bedragen x € 1.000)
1 Urenverschuivingen 286 V 78 V 78 V 78 V 78 V
2 Stelpost stijging gas en elektra 63 V
3 Gemeentefondsuitkering: Septembercirculaire 944 V
4 Gemeentefondsuitkering: Afrekening 2021 31 V
5 OZB 158 V
6 Rente 18 V
Diversen per saldo 11- N 11- N 11- N 11- N 11- N
Totaal Algemene dekkingsmiddelen 1.489 V 67 V 67 V 67 V 67 V
Verschuiving tussen programma’s
1 Urenverschuivingen 286- N 78- N 78- N 78- N 78- N
Totaal verschuivingen tussen programma's 286- N 78- N 78- N 78- N 78- N
Mutatie reserves
1. Burger en bestuur
2. Openbare ruimte 20- N 5- N 5- N 5- N 5- N
3. Ruimte, wonen en economie 252- N
4. Sociaal domein 49- N 6 V 6 V 6 V 6 V
Overhead 0- N
Totaal mutaties reserves 321- N 1 V 1 V 1 V 1 V
Totaal Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 882 V 10- N 10- N 10- N 10- N

Toelichting financiële afwijkingen

1a. Urenverschuivingen
Op dit programma staat het saldo verantwoord van de urenmutaties door ziekte, invulling vacatures en tijdelijke vervanging, waardoor de urenverschuivingen tussen de programma's budgettair neutraal zijn. Hieronder vallen ook verschuivingen doordat budget is omgezet naar (tijdelijke) formatie
Tevens het voordeel op de Salariskosten vanwege UWV  vergoeding wegens zwangerschap en een afrekening van een detacheringsvergoeding over 2021. In totaal een voordeel van € 46.000.

2. Stelpost stijging gas en elektra
Bij de Voorjaarsnota 2022 is een stelpost van € 100.000 opgenomen ter dekking/compensatie vanwege onontkoombare sterk stijgende energiekosten en contractueel doorgevoerde loon- en prijsstijgingen. Op basis van de laatste inzichten en doorrekeningen ramen we voor 2022 hogere kosten met € 63.000 voor gas- en electriciteitsverbruik.  Door diverse leveranciers zijn verzoeken ingediend om tussentijds de aangegane overeenkomsten open te breken n.a.v. sterk gestegen energie- en grondstofprijzen. Deze verzoeken worden intern, in samenwerking met het Inkoopbureau (adviseurs), gewogen en hierover wordt daarna besloten.

3. Gemeentefondsuitkering: Septembercirculaire
De inkomsten Algemene Uitkering Gemeentefonds zijn op basis van de September-circulaire voor 2022 hoger dan in de Mei-circulaire 2022 werd aangegeven. Een groot gedeelte van deze inkomsten is geoormerkt, de geoormerkte bedragen worden toegelicht onder de financiële afwijkingen bij het betreffende programma. De uitkomsten van de September-circulaire voor de jaren 2023 en verder zijn uiteraard inmiddels verwerkt in de begroting 2023 en financieel meerjarenperspectief tot en met 2026.
Zie onderstaande tabel voor een specificatie voor 2022.

4. Verlengde Pleegzorg AMV’s
In de decembercirculaire 2021 heeft het kabinet voorgesteld om in totaal € 10 miljoen via een decentralisatie-uitkering beschikbaar te stellen voor de voortzetting van de pleegzorg van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV).
Deze afrekening over 2021 is uiteindelijk bij de septembercirculaire 2022 verwerkt.

5. OZB (Onroerende zaakbelastingen)
De raming Ozb niet-woningen, voor het gebruikers- en eigenaren deel samen, valt in 2022 voor totaal € 76.000 hoger uit dan begroot. Dit bestaat uit: 

  • € 54.000 als gevolg van noodzakelijke correctie in het basisbestand t.b.v. raming opbrengsten; bij controle is deze fout geconstateerd; in het berichtenverkeer. Hierdoor bleek een deel van de objecten nog niet te zijn geherwaardeerd waardoor deze niet zijn meegenomen in de basis voor de begroting;  dit is inmiddels gecorrigeerd
  • € 22.000 als gevolg van een hogere marktwaardestijging dan geraamd/geprognosticeerd. 

De raming Ozb woningen valt in totaal € 82.000 hoger uit. Dit bestaat uit:

  • € 40.000 door kwalitatieve bestandsoptimalisatie die tegelijkertijd is uitgevoerd met de afronding in 2021-2022 van het project ‘’herwaardering op basis van kubieke meters naar vierkante meters” (van m3 naar m²; nieuwe wettelijke grondslag ter bepaling WOZ-waarden);
  • € 17.000 door een hogere marktwaardestijging door een inhaaleffect vanwege hertaxatie laatste contingent woningen binnen het project “van m³ naar m²”;
  • € 15.000 door een hoger feitelijk gerealiseerde areaal uitbreiding (meer nieuwe woningen in 2022);
  • € 10.000 als gevolg van de geconstateerde fout in het berichtenverkeer (zie hiervoor de toelichting bij de niet woningen).

Voor het gedeelte van de hogere marktwaardestijging wordt in het raadsvoorstel voor de tariefsbepaling Ozb voorgesteld om deze éénmalig in te zetten om het tarief te verlagen voor 2023. 

6. Rente
De raming van de renteopbrengsten valt € 18.000 hoger uit. Dit bestaat uit:

  • € 8.000 hoger door niet in de begroting 2022 opgenomen rente voor de eigen bouwgrondexploitaties. Dit is het resultaat van de rente toerekening aan de positieve en negatieve boekwaardes per 1 januari 2022;
  • €10.000 hoger door niet in de begroting 2022 opgenomen ontvangen rente voor de kasgeldleningen. Tot de recente renteverhoging door de ECB ontvingen we (negatieve) rente op de aangegane  kortlopende geldleningen.