F. Verbonden partijen

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - Verbonden partijen

De gemeente werkt samen met diverse verbonden partijen om haar beleidsdoelen efficiënt en effectief te realiseren. Verbonden partijen zijn organisaties waarin de gemeente zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft. Dit kunnen gemeenschappelijke regelingen zijn, maar ook privaatrechtelijke organisaties zoals stichtingen, verenigingen of vennootschappen.

Nota Verbonden Partijen

Sinds 1 januari 2024 geldt de nieuwe Nota Verbonden Partijen. Hierin staat hoe de gemeente omgaat met verbonden partijen en welke maatregelen worden genomen om risico’s te beheersen. De nota is opgesteld in samenwerking met andere West-Brabantse gemeenten. De kern van deze visie is dat samenwerking met verbonden partijen kan bijdragen aan een efficiëntere uitvoering van taken en een hoger maatschappelijk rendement. Daarbij is goed bestuur (‘good governance’) essentieel: duidelijke afspraken over sturing, beheersing, toezicht en samenwerking zorgen ervoor dat de gemeente haar doelen beter kan bereiken.

Gemeenschappelijke Regeling De Baronie (in oprichting)
In 2025 is gestart met de vormgeving van de Baroniesamenwerking, met als doel per 1 januari 2026 een formele gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam) op te richten. Deze samenwerking tussen gemeenten in de regio De Baronie richt zich op gezamenlijke opgaven en versterking van regionale slagkracht. 2025 fungeert als overgangsjaar waarin de governance, overlegstructuur en werkagenda worden ingericht. De indicatieve begroting voor 2026 bedraagt € 837.000. Definitieve besluitvorming over de gemeenschappelijke regeling vindt plaats in december 2025.

Ontwikkelingen rondom nieuwe gemeenschappelijke regeling jeugdhulp – Regio WBO

De jeugdhulp in Nederland staat onder druk. Het aantal jongeren dat gebruikmaakt van jeugdhulp is de afgelopen jaren sterk toegenomen, net als de duur van de hulptrajecten. Dit heeft geleid tot oplopende kosten en groeiende wachtlijsten. Gemeenten en regio’s hebben de opdracht gekregen om de jeugdhulp toekomstbestendig en doelmatiger in te richten.

Ook binnen Regio West-Brabant Oost (WBO) wordt hier actief op ingezet. In september 2022 hebben de vijf betrokken gemeenteraden (Breda, Oosterhout, Drimmelen, Geertruidenberg en Altena) een gezamenlijke regiovisie vastgesteld. Deze visie vormt de basis voor een transformatie van de jeugdhulp, gericht op meer preventie, betere samenwerking en een effectievere inzet van middelen. Om deze transformatie vorm te geven, wordt een nieuwe gemeenschappelijke regeling opgericht. Deze regeling faciliteert de samenwerking tussen gemeenten en partners in het sociaal domein en de jeugdhulp. Centraal staat het concept van het Stevig Lokaal Team (SLT): een netwerk van professionals dat vanuit verschillende domeinen samenwerkt aan een integrale, preventieve en efficiënte jeugdhulp.

De uitvoering van de gemeenschappelijke regeling wordt ondersteund door een programmateam dat zorgt voor coördinatie en voortgangsbewaking. Na goedkeuring van het strategieplan volgt een uitvoeringsagenda, zodat alle betrokken partijen tijdig kunnen starten. Vanaf 2027 verlopen de inkopen via de SLT’s en in 2028 is de regeling volledig operationeel. Het uiteindelijke doel is een volledige overgang naar de nieuwe werkwijze, waarin SLT’s een centrale rol krijgen met ruimte voor eigen regie en ontwikkeling. Deze aanpak bevordert rust, stabiliteit en kwaliteit in de jeugdhulp, waardoor jeugdigen en hun gezinnen beter worden ondersteund.

 

Lijst verbonden partijen

Terug naar navigatie - F. Verbonden partijen - Lijst verbonden partijen

In onderstaande tabel wordt per verbonden partij inzicht gegeven in drie hoofdonderdelen:

Doel van de verbonden partij
Hier wordt kort toegelicht welke taken of maatschappelijke opgaven de verbonden partij uitvoert en hoe deze bijdragen aan het realiseren van gemeentelijke beleidsdoelen. Dit geeft context aan de samenwerking en het belang van de gemeente binnen de organisatie.

Financiële kerngegevens
De tabel bevat per verbonden partij de belangrijkste financiële gegevens:

  • Eigen vermogen (EV)
  • Vreemd vermogen (VV)
  • Resultaat (netto winst of verlies)
  • Gemeentelijke bijdrage
    • Deze gegevens zijn gebaseerd op de begrotingen 2026 van de betreffende gemeenschappelijke regelingen en geven inzicht in de financiële positie van de organisatie en het aandeel van de gemeente daarin. Het uitgangspunt is dat verbonden partijen zelf verantwoordelijk zijn voor het afdekken van hun financiële risico’s, bijvoorbeeld via het eigen vermogen. Zo wordt voorkomen dat de gemeente financieel moet bijspringen bij tegenvallers.

Risico’s voor de gemeente
Per verbonden partij worden de voor de gemeente relevante risico’s benoemd. Denk hierbij aan financiële risico’s, bestuurlijke kwetsbaarheden of risico’s in de uitvoering van taken. Deze risico’s worden meegenomen in de berekening van het gemeentelijke weerstandsvermogen en zijn van belang voor een goede risicobeheersing.

De informatie in deze tabel biedt een compact en overzichtelijk beeld van de rol, financiële impact en risico’s van de verbonden partijen waarmee de gemeente samenwerkt. Verdere beleidsinformatie en actuele ontwikkelingen worden toegelicht in de programma’s van de begroting waarin de verbonden partij een rol speelt.

Tabel Par.F-1 Bedragen x €1.000
De Baronie
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
Regio De Baronie werkt samen met deelnemende gemeenten om regionale opgaven te identificeren en gezamenlijk aan te pakken, met als doel de slag- en uitvoeringskracht te vergroten. De regio faciliteert gestructureerd overleg, bevordert beleidsafstemming en ondersteunt de gezamenlijke uitvoering van projecten, met aandacht voor coördinatie, communicatie en een aanspreekpunt voor externe partijen. p.m. p.m. p.m. p.m. p.m. € 49
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
De GR De Baronie kent risico’s op bestuurlijke afstemming, financiële onzekerheid in de opstartfase en het uitblijven van zichtbare meerwaarde, wat draagvlak kan ondermijnen. Ook vraagt de inrichting van governance om zorgvuldigheid om rolverwarring te voorkomen. Openbaar lichaam Burgemeester Scholtze
Regio West-Brabant
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
Versterking van de regio op de gebieden economie en arbeidsmarkt, mobiliteit, duurzaamheid, zorg, welzijn, onderwijs, ruimtelijke ordening en wonen. Daarnaast is de RWB strategische gesprekspartner voor o.a. de provincie, de nationale overheid en Europa. € 916 € 916 € 6.557 € 6.557 € - € 832
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
De belangrijkste risico’s binnen RWB en de programmaonderdelen zijn personele uitval, wat leidt tot hogere kosten door externe inhuur. Daarnaast zijn er risico’s bij ICT-systemen (zoals hacks en storingen) en bij aanbestedingen en subsidiestromen. Ook speelt een verminderde vraag naar diensten een rol, vooral bij het Mobiliteitscentrum en Flexpools. Openbaar lichaam Burgemeester Scholtze
MidZuid
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
Het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening en het zo doelmatig mogelijk door de gemeente gegeven opdrachten op het terrein van de werkgevers-dienstverlening, beschut werk, gesubsidieerde arbeid en arbeidsreintegratie die voortvloeien uit de Participatiewet uit te voeren. € 1.972 € 1.972 € 8.478 € 8.684 € - € 397
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
De belangrijkste risico’s rond SW-financiering zijn frictiekosten door een gefixeerd macrobudget en onzekerheid over landelijke uitstroom, wat kan leiden tot lagere bijdragen en voorfinanciering van salarissen. Daarnaast zijn er risico’s op het niet realiseren van begrote omzet door teruglopende instroom van medewerkers en afhankelijkheid van gemeentelijke opdrachten en marktomstandigheden. Tot slot speelt politieke onzekerheid over aanvullende middelen en structurele financiering een grote rol, waardoor risico’s lastig te kwantificeren zijn. Openbaar lichaam Wethouders Bakker
Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
De OMWB werkt aan een leefbare en duurzame regio en maakt omgevingsvergunningen voor de deelactiviteit milieu. Bovendien controleert de OMWB op de naleving van milieuregelgeving in het algemeen en bedrijven in het bijzonder. € 2.930 € 3.247 € 7.609 € 12.874 € - € 827
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
De belangrijkste risico’s voor de OMWB zijn hogere kosten door externe inhuur en beperkte beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel, mede door arbeidsmarktkrapte en verzuim. Daarnaast brengt de transitie in taken en digitale vaardigheden onzekerheid mee over de inzetbaarheid van medewerkers, wat kan leiden tot productietekorten. Tot slot zijn er financiële en operationele risico’s door de invoering van de Omgevingswet en cyberdreigingen, waarvan de impact lastig te voorspellen is. Openbaar lichaam Burgemeester Scholtze
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
Zorgen voor veiligheid: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij rampen en handhaving van openbare orde en veiligheid. € 4.444 € 6.066 € 57.369 € 52.053 € - € 1.914
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
De veiligheidsregio loopt risico’s door het structurele personeelstekort, mede door moeilijkheden bij het werven en behouden van vrijwilligers en de impact van het tweede loopbaanbeleid. Daarnaast zijn er grote financiële en operationele onzekerheden door de invoering van de Omgevingswet en de stijgende kosten (zoals energie en onderhoud) en informatieveiligheid. Daarnaast vormt de beëindiging van de samenwerking met Stichting Brandweerzorg Moerdijk een financieel risico, waardoor vanaf 2027 de volledige kosten van brandweerpost Moerdijk Haven voor eigen rekening komen. Openbaar lichaam Burgemeester Scholtze
Openbare Gezondheidszorg West-Brabant (GGD)
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
De belangrijkste risico’s zijn frictiekosten door verminderde gemeentelijke bijdragen, opdrachten en subsidies, wat leidt tot financiële druk. Daarnaast is er risico op onvoldoende uitvoering van taken door gebrek aan formatie, opgeleid personeel en compliance-uitdagingen zoals AVG en rechtmatigheidsverantwoording. Tot slot spelen stijgende kosten (zoals huisvesting en ICT-afhankelijkheid), mobiliteit van personeel en fluctuaties in inkomsten een rol. € 6.035 € 6.116 € 10.500 € 10.500 € - € 1.250
Risico's > € 100.000 Type GR Portefeuillehouder(s)
Frictiekosten door vermindering gemeentelijke bijdragen voor basistaken algemeen en JGZ4+, onvoldoende uitvoering van basistaken door tekortschietende beschikbaarheid personeel, frictiekosten door vermindering van gemeentelijke opdrachten/afname van plustaken, frictiekosten door vermindering van de gemeentelijke bjidrage voor JGZ 0-4, minder opbrengsten door lagere afzet van reizigersproducten,verantwoording rechtmatigheid uitvoering van regelingen penvoerderschappen, ontvlechting gezamenlijke dossiervorming Kidos, toenemende compliance eisen (AVG), wegvallende verhuuropbrengsten vastgoed en mobiliteit personeel. Openbaar lichaam Wethouder Pruijsers - Heijmans
Regionaal Bureau Leren West-Brabant
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
Zorgen voor een effectieve en efficiënte leerplichtadministratie waardoor schooluitval en verzuim worden voorkomen. € - € - € 2.089 € 2.089 € - € 176
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
Vaste formatie op programma gelden, uittreding van een deelnemende gemeente, afschaling van dienstverleningsniveau door deelnemende gemeente. Openbaar lichaam Wethouder Pruijsers - Heijmans
Nazorg gesloten stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
De GR behartigt de belangen van de deelnemers bij de eeuwig durende nazorg voor de regionale stortplaats Zevenbergen en de afvalstoffenberging Bavel-Dorst. € 1.003 € 1.530 € 24.490 € 25.001 € - € 39
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
De risico’s voor de nazorg van de gesloten stortplaatsen in Bavel-Dorst en Zevenbergen bestaan uit mogelijke verontreiniging van grondwater, oppervlaktewater en lucht door calamiteiten met gevaarlijke stoffen, en uit financiële claims zoals de aangekondigde aanslag door de Provincie Noord-Brabant. Deze risico’s zijn moeilijk financieel te concretiseren en kunnen onverwacht grote impact hebben. Openbaar lichaam Wethouder Pruijsers - Heijmans
Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
Het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. € 15.887 € 15.887 € 31.782 € 30.833 € - € -
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
De belangrijkste risico’s voor de Regionale Ambulancevoorziening zijn een structureel tekort tussen het budget van de Nederlandse Zorgautoriteit en de werkelijke kosten, en het risico dat prestatieafspraken met zorgverzekeraars niet volledig worden behaald. Daarnaast zijn er risico’s door het open karakter van ICT-systemen en strengere eisen aan databeveiliging, evenals financiële onzekerheden door de tijdspaarregeling en verhoogd ziekteverzuim. Tot slot speelt een juridische risicozaak rond aansprakelijkheid bij Post-Covid, waarbij de dekking door verzekeraars ontbreekt en een civiele procedure loopt. Openbaar lichaam Wethouder Pruijsers - Heijmans
Geweld in afhankelijkheidsrelaties en meldpunt Crisiszorg West-Brabant
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
Zorgen voor een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling en het bevorderen van een goede samenwerking tussen dit advies- en meldpunt, de hulpverlenende instanties, de politie, de gecertificeerde instellingen en de raad voor de kinderbescherming. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. € 406
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
Er is een risico op hogere kosten door het uittreden van een gemeente, gecombineerd met krapte op de arbeidsmarkt en een hoog ziekteverzuim, wat de uitvoeringskracht onder druk zet. Onvoorziene omstandigheden kunnen extra middelen vereisen, zoals bij het landelijke tekort aan plekken in de vrouwenopvang. Hoewel er nog geen opdracht vanuit het Rijk is, bestaat de kans dat deze alsnog komt, wat financiële en organisatorische impact kan hebben. Centrumregeling Wethouder Pruijsers - Heijmans
Centrum Jeugd en Gezin Drimmelen en Geertruidenberg
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
De ondersteuning en uitvoering van taken van de colleges in het kader van de Jeugdwet. € - € - € 10 € 10 € - € 1.414
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
De risico’s voor het Centrum voor Jeugd en Gezin liggen bij datalekken, wetswijzigingen en financiële overschrijdingen door inflatie en bezuinigingen. Daarnaast zorgen arbeidsmarktkrapte, ziekteverzuim en samenwerking tussen gemeenten voor onzekerheid in de uitvoering. Ook het eigen risico bij werkloosheid vormt een potentieel financieel risico. Ontwikkelingen in de landelijke en regionale hervormingsagenda jeugdzorg kunnen leiden tot ingrijpende veranderingen in taken en werkwijzen. Bedrijfsvoerings-organisatie Wethouder Pruijsers - Heijmans
Beschermd Wonen regio Breda
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
Het bestaan van een maatwerkvoorziening beschermd wonen voor inwoners die vanwege een combinatie van psychische, psychosociale problematiek en langdurig gebrek aan zelfregie niet in staat zijn om zelfstandig te wonen en 24 uur per dag een vorm van zorg in nabijheid nodig hebben N.v.t. N.v.t. N.v.t N.v.t. € - € -
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
Verwacht wordt dat de rijksbijdrage ruim toereikend zal zijn om de kosten van beschermd wonen en zorg te compenseren. Ook andersoortige risico's worden niet voorzien. Centrumregeling Wethouder Bakker
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) (gebaseerd op begroting 2025)
Belang Eigen vermogen 1-1-2026 Eigen vermogen 31-12-2026 Vreemd vermogen 1-1-2026 Vreemd vermogen 31-12-2026 Financieel resultaat 2026 Bijdrage Drimmelen 2026
Een zo doelmatig mogelijk uitvoering van werkzaamheden m.b.t. de heffing en invordering van belastingen, heffingen en rechten, de Wet waardering onroerende zaken, de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, de administratie van vastgoedgegevens en het verstrekken van vastgoedgegevens aan de deelnemers en derden. € 829 € 829 € 6.705 € 6.598 € - € 510
Risico's Type GR Portefeuillehouder(s)
De belangrijkste risico’s voor SVHW zijn hoge proceskosten door bezwaarschriften, toenemende dreiging van datalekken en ICT-uitval, en verlies van kennis door personeelsverloop of ziekte. Daarnaast zorgen onzekerheden in inflatie en marktprijzen voor financiële risico’s. Deze factoren kunnen de kwaliteit en continuïteit van dienstverlening onder druk zetten. Openbaar lichaam Wethouder Bakker
Deelnemingen
Brabant Water N.V. - cijfers gebaseerd op jaarrekening 2024
Belang Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Financieel resultaat 2024 Bijdrage Drimmelen 2026
Het verzorgen van de drinkwatervoorziening in Noord-Brabant. De gemeente Drimmelen bezit 1,4% van het aandelenkapitaal van Brabant Water. € 699.235 € 716.350 € 618.615 € 694.860 € 17.115 N.v.t.
Risico's Programma Portefeuillehouder(s)
Brabant Water heeft een aantal strategische risico's (bijv. verontreiniging van de drinkwaterbron, leveringszekerheid), operationele risico's (bijv. storingsgevoeligheid van de waterleidingen, onbetrouwbare informatievoorziening door cybercriminaliteit), financiële risico's (bijv. het aan moeten wenden van het weerstandsvermogen om klimatologische risico's af te dekken) en compliance risico's (bijv. het niet naleven van de Drinkwaterwet) benoemd. Voor alle risico's zijn beheersmaatregelen getroffen. Het weerstandsvermogen van Brabant Water is ruim voldoende. Burger en Bestuur Wethouder Bakker
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten - cijfers gebaseerd op jaarrekening 2024
Belang Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Financieel resultaat 2024 Bijdrage Drimmelen 2026
De BNG is de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. Het doel daarbij is om duurzaam bij te dragen aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De gemeente Drimmelen bezit 0,065% van het aandelenkapitaal van de BNG. € 4.721.000 € 4.777.000 € 110.819.000 € 123.164.000 € 294.000 N.v.t.
Risico's Programma Portefeuillehouder(s)
De bank beschikt over een uitgebreid risicomodel, waarmee alle risico's goed in beeld zijn en binnen de (wettelijke) normen blijven. Ook de beheersmaatregelen zijn op orde. Burger en Bestuur Wethouder Bakker
Eerste Traais Warmtebedrijf b.v. - cijfers gebaseerd op jaarrekening 2024
Belang Eigen vermogen 1-1-2024 Eigen vermogen 31-12-2024 Vreemd vermogen 1-1-2024 Vreemd vermogen 31-12-2024 Financieel resultaat 2024 Bijdrage Drimmelen 2026
ETW b.v. heeft binnen het Programma aardgasvrije wijken van de Rijksoverheid gebruik gemaakt van een door de gemeente aangevraagde proeftuinsubsidie om in 2019 en 2020 een deel van de dorpskern van Terheijden aardgasvrij te maken. De gemeente is houder van 1 prioriteits-aandeel van ETW b.v. € -1.122 € -1.948 € 5.837 € 7.548 € -826 N.v.t.
Risico's Programma Portefeuillehouder(s)
Gebrek aan liquiditeit, onvoldoende aansluitingen op het warmtenet om tot een structureel sluitende exploitatie te komen en onvoorziene technische belemmeringen in het beheer van het warmtenet. Ruimte, Wonen, Duurzaamheid en Economie Wethouder Pruijsers - Heijmans