E. Bedrijfsvoering

Personeel en Organisatie

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Personeel en Organisatie

Team HR
Team HR is in aanloop naar 2026 opnieuw vorm en inhoud gegeven. Ook de benaming van dit onderdeel is gewijzigd van P&O naar HR.
De eerste personele mutaties zijn achter de rug. Betekent dat HR goed voorbereid is op de uitdagingen die voor 2026 op stapel staan. 

YouForce
Per 1 januari 2026 gaat de gemeente Drimmelen over op een nieuw personeels- en salarissysteem (PSA-systeem) YouForce. Het huidige systeem van ADP is voor gemeenten vanaf 1 januari 2026 niet langer beschikbaar. Door een projectgroep vanuit de afdeling Middelen is in 2025 een soepele overgang voorbereid. Hierbij nemen we mee dat het nieuwe PSA-systeem zo geautomatiseerd mogelijk werkt en dat verantwoordelijkheden weggelegd kunnen worden daar waar ze in de organisatie horen.

Functiehuis
De transitie naar een ander functiehuis is momenteel in onderzoek. Het ligt daarbij voor de hand dat wordt gekeken naar een aansluiting bij het Functiehuis van de sector Gemeenten, te weten HR 21. Mogelijke invoeringsdatum zal op zijn vroegst 1 januari 2027 zijn.

Medewerkersonderzoek
Voor eind 2026 is een medewerkersonderzoek gepland. Daarvoor wordt een externe partij benaderd.

Arbeidsmarkt
Zoals in heel Nederland hebben wij ook last van de krappe arbeidsmarkt. Om toch kwalitatief goed personeel te vinden werven we naast de gebruikelijke manier ook op andere manieren, zoals via bureaus en specifieke websites. Daarnaast gaan we door met het inzetten van trainees. Met een trainee krijgen we een onervaren kracht, maar wel iemand met de juiste motivatie voor het te leren vak. We hebben hier in 2024 en 2025 positieve resultaten mee behaald en gaan er graag mee door. Consequentie hiervan is wel dat de huidige ervaren collega’s en leidinggevenden tijd en energie vrij maken voor het begeleiden, coachen en inwerken van deze collega’s. Ook het volgen van specifieke opleidingen is hierbij belangrijk. Dit levert in eerste instantie extra druk op,. Gezien de positieve resultaten zijn wij ervan overtuigd dat dit voor een gemeente van onze grootte goed is.

Formatie 
De formatie is op een aantal plaatsen onvoldoende, waardoor werkzaamheden vertraagd zijn tot zelfs niet opgepakt kunnen worden. Ook zorgt de werkdruk voor uitval.
Daarnaast speelt dat we kwaliteit missen op een aantal vlakken. Zo zien we door toenemende regionale samenwerking dat het noodzakelijk is dat collega’s hier voldoende tijd voor hebben. Tevens vraagt dit meer strategische capaciteit. Het verbinden van diverse programma’s zowel lokaal als regionaal is van essentieel belang voor de toekomst van de gemeente. 
Ook zien we de wet en regelgeving vanuit het rijk steeds complexer worden en dat geeft veel regeldruk bij onder andere de gemeente. Tel daarbij de veranderende en steeds mondigere samenleving op, vergijzing, mondiger, langer zelfstandig thuis blijven wonen, steeds meer specifieke doelgroepen bedienen, etc. Op dit moment brengen we de acute nood in beeld. Vervolgens gaan we de kwaliteitsbehoefte ook in beeld brengen. We verwachten hier uiterlijk beging 2026 bij uw raad op terug te komen, want natuurlijk betrekken we u daarbij. 

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Informatievoorziening

Centraal staat in de uit te voeren werkzaamheden het vastgestelde informatiebeleid 2024 -2027.  

In 2026 realiseren we het volgende: 
1. Overgang naar nieuwe Digitale Werkplek Drimmelen
Eind maart 2026 gaat Open Line de diensten leveren die nu worden geleverd door ICT Services Breda. Dit houdt o.a. in dat het WIFI netwerk op de locaties vervangen wordt; er wordt een nieuwe digitale werkplek op basis van Worspace 365 opgezet, inclusief het opbouwen van een nieuwe back-end met alle applicaties ontsloten en dat laptops, telefoons en ipads opnieuw worden ingericht en uitgeleverd. Het gaan werken met nieuwe spullen en een verbeterde werkplek vraagt een flinke inspanning van de hele organisatie. Hoewel we al ervaring hebben opgedaan met Teams, Sharepoint en OneDrive, en de meeste applicaties gewoon hetzelfde zijn, moet iedereen wel weer zijn weg zien te vinden in het digitale landschap. In de planning wordt afgestemd met de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen; die worden natuurlijk ook in Q1 2026 voorbereid en gehouden. 

2. Structurele verbetering op alle ketens 
Centraal in het beleidsplan staat het realiseren van de doelen voor de digitale samenleving, digitale organisatie, digitale organisatie en digitale manager. In de driehoek beleid, functioneel beheer en de vakafdelingen maken we vele stappen. Denk bijv. aan meer opties om digitaal dienstverlening aan te vragen met e-formulieren; slimmere templates, in gebruik name van functionaliteit binnen de bestaande applicaties en verbeteren van management informatie. 

3. Ontwikkelen datagedreven werken 
We hebben geen programma of groot project om zogenaamd 'datagedreven werken' te realiseren. Dit is vaak een hype en wordt dan naast de primaire processen opgezet. Wij doen dat anders. We willen gebruik maken van onze structurele samenwerking en inzichten in de ketens, om doelgericht aanvullende interne dienstverlening op te zetten. Daarbij hebben we een werkwijze opgezet waarin wij applicatie overstijgend beschikbare data samenbrengen, bewerken en veilig ontsluiten. We dragen zo bij aan (geografische) data-analyses t.b.v. beleid of beleidskeuzen en de sturing op operationele processen.  

4. VerSaaSing landschap
In de markt zien we de onomkeerbare landelijke trend naar het beschikbaar stellen van applicaties als een Software as a Service (SaaS) doorgaan. Daarmee wordt vervolgens ook de lokale installatie "on premise" uitgefaseerd. De ICT organisatie van de gemeente wordt daarmee ontlast, maar de kosten voor migratietrajecten en extern hosten kunnen aanzienlijk in de papieren lopen. We hebben de komende jaren nog een aantal grote applicaties over te zetten. Wij bereiden in 2026 het vervangen van een aantal "on premise" applicaties voor. Daarbij kijken we naar opties bij de leverancier, maar ook naar alternatieven applicaties voor het optimaliseren van functionaliteit en kosten.  

5. Pilot inzet AI voor ondersteuning arbeidsproductiviteit M365 
Afgelopen jaar hebben we richtlijnen voor AI gebruik opgezet. We zijn nu bij ICTS Breda beperkt om binnen de M365 omgeving te werken met de Microsoft AI oplossing. Technisch zijn we straks los van de omgeving van Breda, waarmee we de mogelijkheden hebben om een interne pilot te gaan voorbereiden.  

Informatiebeveiliging en Privacy

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Informatiebeveiliging en Privacy

De gemeente Drimmelen verwerkt een grote hoeveelheid gegevens van inwoners, bedrijven en medewerkers. In een tijdperk waarin digitale gegevens een steeds centralere rol spelen, hecht de gemeente groot belang aan de zorgvuldige omgang met deze informatie. Daarom blijft de gemeente zich sterk inzetten voor de beveiliging van gegevens en de bescherming van de privacy-rechten van inwoners, ondernemers en medewerkers.

Voor de structurele borging is het Informatiebeveiligings- en Privacybeleid 2025-2028 opgesteld. De wettelijke grondslag hiervoor is onder meer gebaseerd op de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daarnaast is informatieveiligheid en privacy een erg belangrijk onderdeel geweest voor de overgang naar de nieuwe Digitale Werkplek Drimmelen.

Versterkte wet- en regelgeving: NIS2
Sinds 2016 geldt in de Europese Unie de NIS-richtlijn (Network and Information Security), gericht op de beveiliging van kritieke infrastructuren. Gezien de toenemende verwevenheid van ICT met bedrijfsprocessen en de groeiende onderlinge afhankelijkheid van organisaties in ketenprocessen, is de oorspronkelijke NIS-richtlijn uitgebreid tot de NIS2-richtlijn. NIS2 betekent een wettelijke verplichting voor gemeenten om passende en evenredige maatregelen te nemen om cyberbeveiligingsrisico's te beheersen. Gemeenten krijgen daarmee te maken met een zorgplicht, meldplicht en toezicht.  De richtlijn is sinds 2023 van kracht en moet door de EU-lidstaten worden omgezet in nationale wetgeving. In Nederland gebeurt dit met de Cyberbeveiligingswet (Cbw) die 2025 van kracht zal worden. 

Verplichtingen voor gemeenten: audit en toezicht
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens bij opsporingstaken. Sinds 2021 is het verplicht om een audit uit te voeren volgens de Wet politiegegevens, gericht op de technische en organisatorische beveiliging van politiegegevens. In 2025 zal de verplichte (vierjaarlijkse) privacy-audit plaatsvinden. 

Omgaan met toegenomen risico's: versterkte maatregelen in 2026
De snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, samen met de toename van cybercriminaliteit, vergroten de risico's op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Om deze risico's te beperken, worden de wettelijke eisen en richtlijnen voor overheidsorganisaties verder aangescherpt. In 2026 zal de gemeente Drimmelen nieuwe en aanvullende organisatorische en technische maatregelen implementeren om aan deze eisen te voldoen.
Door het verantwoordingsstelsel ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) wordt er jaarlijks een zelfevaluatie uitgevoerd op de BIO. Het is cruciaal dat de gemeente door blijft gaan met de cyclus van plannen, uitvoeren, controleren en bijstellen rondom de complete BIO.  In 2026 worden deze inspanningen voortgezet en versterkt door:

  • Voortzetting van het bewustwordingsprogramma voor medewerkers en inwoners.
  • Intensivering van opleiding en training voor zowel nieuwe als bestaande medewerkers.
  • Verdere uitvoering van het Strategisch Informatiebeveiligings- en Privacy beleid.
  • Inrichten van een managementsysteem (ISMS) voor het verantwoordingsproces ENSIA.
  • Het optuigen van technische- en organisatorische maatregelen  in de nieuwe Digitale Werkplek Drimmelen.
  • Uitvoering van risicoanalyses en Data Protection Impact Assessments (DPIA's) om potentiële risico's tijdig te signaleren en te mitigeren. 

Met deze maatregelen zorgt de gemeente Drimmelen ervoor dat de veiligheid van de gegevens en de bescherming van privacy-rechten ook in 2026 op niveau blijft. 

Interne beheersing

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Interne beheersing

Interne beheersing is een structureel en integraal onderdeel van de gemeentelijke bedrijfsvoering en draagt bij aan het realiseren van een betrouwbare, transparante en toekomstbestendige organisatie. In 2026 blijft de gemeente Drimmelen investeren in het versterken van interne beheersmaatregelen, waarbij niet alleen aandacht is voor financiële rechtmatigheid, maar ook voor processen die bijdragen aan een veilige werkomgeving, een integere cultuur en een optimale dienstverlening. De basis hiervoor is gelegd in het geactualiseerde Kaderplan Interne Beheersing 2024–2027, waarin de focus ligt op preventie, risicomanagement en het bevorderen van een aanspreekcultuur. 

De doorontwikkeling richt zich op een integraal beleid waarin ook verbeterpunten uit het Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), de Europese NIS2-richtlijn voor digitale weerbaarheid en uitkomsten van juridische kwaliteitsonderzoeken worden meegenomen. Daarmee waarborgt de gemeente dat werkzaamheden op een verantwoorde en doelmatige wijze worden uitgevoerd, en dat medewerkers in een professionele en integere werkomgeving kunnen bijdragen aan een organisatie die betrouwbaar is voor haar inwoners.

Risicomanagement

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Risicomanagement

Risicomanagement binnen de gemeente Drimmelen is een dynamisch en cyclisch proces dat gericht is op het tijdig signaleren, beoordelen en beheersen van risico’s die het realiseren van gemeentelijke doelstellingen kunnen beïnvloeden. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar financiële risico’s (zoals toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen), maar ook naar mogelijke gevolgen voor het imago, de beleidsdoelstellingen en de kwaliteit van de dienstverlening. Risicomanagement omvat het bepalen welke risico’s acceptabel zijn en welke moeten worden beperkt door het treffen van maatregelen, gevolgd door monitoring van de ontwikkelingen en de effectiviteit van deze maatregelen.

In dit kader krijgt ook het frauderisicomanagement nadrukkelijke aandacht, waarbij in 2026 verdere verdieping en uitwerking plaatsvindt. Door middel van gesprekken met diensten, medewerkers en experts wordt jaarlijks een fraude risicoanalyse uitgevoerd. Deze analyse biedt inzicht in het gemeentelijk fraudebeleid op het gebied van preventie, detectie en respons. De uitkomsten worden gerapporteerd aan het bestuur en dragen bij aan een integere en transparante organisatie. Zo ontstaat een breed gedragen aanpak waarin risico’s niet alleen worden beheerst, maar ook kansen worden benut.

Sturing op gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Sturing op gemeenschappelijke regelingen

De gemeente Drimmelen werkt samen met diverse verbonden partijen, waaronder gemeenschappelijke regelingen, om maatschappelijke opgaven effectief en efficiënt te realiseren. Deze samenwerkingsverbanden zijn van strategisch belang voor het uitvoeren van gemeentelijke taken en het behalen van beleidsdoelstellingen. 

In 2026 blijft de gemeente aandacht besteden aan de kwaliteit van de samenwerking, de transparantie van besluitvorming en de afstemming tussen gemeentelijke belangen en de uitvoering door verbonden partijen. Daarbij wordt gestuurd op een heldere rolverdeling, goede informatievoorziening en een actieve betrokkenheid bij relevante ontwikkelingen binnen de verbonden partijen. 

Verdere toelichting op de gemeenschappelijke regelingen is opgenomen in paragraaf F. Verbonden Partijen en in bijlage 6: Richtlijnen begroting GR’en.

Dienstverlening

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Dienstverlening

In het inmiddels alweer een paar jaar oude opgestelde dienstverleningsconcept Gemeente Drimmelen hebben we destijds aangegeven hoe we burgergerichte dienstverlening verder zouden kunnen ontwikkelen binnen onze organisatie. Bij dit concept was een uitvoeringsplan opgesteld voor de komende jaren om te komen tot een verdere verbetering van onze dienstverlening in de breedste zin van het woord.  Door middel van een regieteam en een adviseur dienstverlening hebben we samen met het managementteam binnen de organisatie de sturing geborgd. Door verbinding te leggen tussen de diverse afdelingen, ontstaat er een overall beeld wat er allemaal op het gebied van dienstverlening gebeurt. Hierdoor kunnen de kruisverbanden ook met elkaar gelegd worden,  zodat er niets gemist wordt. Los van dit alles wordt er ook tijd besteed aan trainingen richting onze medewerkers, maar ook geïnvesteerd in systemen zoals soft- en hardware (telefooncentrale) die ons kunnen helpen de dienstverlening beter te maken. 

Inkoop & Contractmanagement

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Inkoop & Contractmanagement

De gemeente Drimmelen werkt structureel aan het versterken van haar inkoopfunctie en contractmanagement, met als doel een rechtmatige, doelmatige en strategisch verantwoorde inzet van middelen. 

In 2026 werken we verder aan het implementeren van uniforme werkwijzen en het borgen van professioneel contractbeheer binnen de organisatie. Dit draagt bij aan het optimaal benutten van contractuele afspraken, het tijdig signaleren van risico’s en het verbeteren van de samenwerking met externe partijen. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet richting een toekomstbestendige en transparante bedrijfsvoering.

Juridisch

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Juridisch

Binnen Juridische Zaken staat het ondersteunen van rechtmatig en zorgvuldig gemeentelijk handelen centraal. Onze juridische dienstverlening richt zich op het adviseren van het bestuur en de organisatie, het uitvoeren van rechtmatigheidscontroles en het verbeteren van juridische processen. In 2026 zetten we in op verdere professionalisering en integratie van onze juridische functies, met als doel een robuust en toegankelijk juridisch fundament voor de gemeente. 

In het kader van de Wet Open Overheid (WOO) richten we ons in 2026 op het verder versterken van de transparantie en de toegankelijkheid van gemeentelijke informatie. De nadruk ligt op actieve openbaarmaking en het toegankelijk publiceren van informatie. Daarbij spelen we in op landelijke ontwikkelingen zoals de centrale verwijsindex, die inmiddels is vormgegeven als het Woo-zoekportaal.

Woo-zoekportaal
Documenten die op grond van artikel 3.3 van de WOO verplicht openbaar moeten worden gemaakt – zoals Woo-verzoeken en -besluiten, wetten en adviezen – worden digitaal vindbaar via deze generieke Woo-voorziening. Het Woo-zoekportaal is de centrale vindplaats voor deze informatie en maakt het mogelijk om gericht te zoeken op trefwoorden, publicatiedatum, onderwerp, type publicatie en betrokken overheidsorganisatie. De functionaliteit van het portaal wordt de komende tijd verder uitgebreid.
Het doel van deze voorziening is om overheidsinformatie toegankelijk te maken voor burgers, journalisten, bedrijven en andere belanghebbenden. Daarmee draagt het bij aan de bredere doelstelling van de WOO: een transparante, toegankelijke en controleerbare overheid. Ook blijven we aandacht besteden aan open data en digitale archivering, waaronder e-mailarchivering en het gebruik van e-formulieren, om onze informatievoorziening toekomstbestendig te maken.

Financiƫn, Planning en Control

Terug naar navigatie - E. Bedrijfsvoering - Financiƫn, Planning en Control

Een stabiele en transparante financiële basis is essentieel voor het realiseren van de gemeentelijke ambities. De afdeling Financiën is verantwoordelijk voor het voeren van een betrouwbare financiële administratie, het opstellen van de begroting en jaarrekening, en het bewaken van het meerjarenperspectief. In 2026 blijven we inzetten op het verbeteren van processen en het versterken van de samenwerking binnen de organisatie.

Het planning- en controlproces wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking tussen Financiën en Concerncontrol. Samen zorgen we voor een integrale benadering van sturing en verantwoording, waarbij inhoud, middelen en tijd goed op elkaar worden afgestemd. Concerncontrol vervult hierin een belangrijke rol op het gebied van interne controle, risicobeheersing en het bewaken van rechtmatigheid.

We ondersteunen het bestuur en de organisatie met actuele en inzichtelijke informatie, zodat beleidskeuzes tijdig en onderbouwd kunnen worden gemaakt. Daarnaast werken we aan het versterken van de verbinding tussen beleid, uitvoering en financiën. Door intensieve samenwerking met beleidsafdelingen en het managementteam dragen we bij aan een lerende organisatie en een transparante verantwoording richting raad, inwoners en andere stakeholders.

In 2026 gaan we door met de verdere inrichting van het nieuwe financiële systeem. Binnen de afdeling Financiën worden nieuwe modules geïmplementeerd die bijdragen aan een efficiëntere en meer toekomstbestendige financiële bedrijfsvoering. Dit zorgt voor betere aansluiting op de informatiebehoefte van de organisatie en vergroten de kwaliteit en betrouwbaarheid van de financiële sturing.