Toelichting tabel 6.1
a1. Huisvesting: Verduurzaming gemeentehuis
Dit betreft de financiële verwerking van het raadsbesluit “Beheer van het vastgoed van de gemeente Drimmelen” van 5 maart 2020. Voor een inhoudelijke toelichting zie onderdeel “Voortgang kapitaalgoederen (kredieten)”.
a2. Huisvesting: mutaties kredieten / investeringen (meubilair)
Voor een inhoudelijke toelichting zie onderdeel “Voortgang kapitaalgoederen (kredieten)”.
a3. Voorziening Gebouwenbeheer (PLANON)
Zie toelichting programma 3 onderdeel “m. Voorziening Gebouwenbeheer (PLANON)”
b1. Automatisering: Optimaliseren basisregistraties BAG/WOZ/BGT
Dit betreft een verschuiving van een claim die niet op de juiste kostenplaats is verantwoord.
b2. Automatisering: hardware investeringsprognose 2021
Vanaf 2021 worden er geen halve kapitaallasten meer geraamd in het eerste jaar. Dit leidt per saldo tot kleine verschuivingen.
c1. Overige personeelslasten: bovenformatief
Twee medewerkers worden de komende 2 jaar via een van werk naar werk traject begeleid naar ander werk buiten de organisatie. Tot dat moment werken ze aan projecten, m.n. e-depot en overige digitaliseringstrajecten.
Na 2 jaar volgt ontslag en ww-uitkering indien betrokkene geen nieuwe baan heeft gevonden. De incidentele kosten hiervan bedragen € 199.000.
c2. Overige personeelslasten: administratieve correctie met overhead
Bij het opstellen van de begroting is een deel van loonkosten ten onrechte geraamd op het programma Burger en Bestuur. Deze kosten hadden geraamd moeten zijn bij de overhead. Dit wordt nu gecorrigeerd.
c3. Overige personeelslasten: Gelukscoördinator
Met de invulling van de functie van Gelukscoördinator door een vaste medewerker vindt er een budgettair neutraal verschuiving van budget plaats.
c4. Overige personeelslasten: diverse
Deze afwijking bestaat uit enkele noodzakelijke kleinere budgetverhogingen. Structureel wordt het budget verhoogd vanwege de aanbesteding nieuwe Arbodienst en een grotere behoefte aan zorg (€ 7.000). Daarnaast moet vanaf 2020 over overwerk ook vakantiegeld worden betaald. Hierdoor zijn de kosten ca. € 4.000 structureel hoger.
Reservemutaties i.r.t. incidentele lasten
Voor de dekking van de kosten van de Gelukscoördinator is besloten om voor 2020 en 2021 € 52.000 te onttrekken uit de Algemene reserve. Tevens is besloten om voor 2020 de kosten van het functieboek (€ 50.000) te onttrekken uit de Algemene Reserve. Deze kosten worden nu echter niet meer als incidenteel beoordeeld waardoor ook de onttrekking wordt ingetrokken.
In deze overgangsfase blijven de kostenbudgetten gehandhaafd, maar niet meer ten laste van de reserves.
d. Frontoffice: Gelukscoördinator
Met de invulling van de functie van Gelukscoördinator door een vaste medewerker vindt er een budgettair neutraal verschuiving van budget plaats.