Portefeuillehouder
Jan-Willem Stoop

Planning
Startdatum: 21-03-2018
Einddatum: 16-03-2022

In 2020 is de daadwerkelijke invoering van de Omgevingswet in volle gang. In het voorjaar vindt de tweede participatieronde plaats. De hoofdlijnennotitie wordt dan gebiedsgericht en eventueel themagericht uitgewerkt. Dit leidt tot de Omgevingsvisie die we in 2020 ter besluitvorming aanbieden.

Eind 2020 is de Omgevingsverordening voor Drimmelen klaar. Dit is een beleidsarme samenvoeging/integratie van alle gemeentelijke verordeningen over de fysieke leefomgeving. In 2020 voeren we ook een check uit van de bestemmingsplannen en de zogenaamde bruidsschat van het Rijk.

In het voorjaar van 2020 zijn de nieuwe werkprocessen gereed, die voldoen aan de Omgevingswet en het vastgestelde onderscheidende ambitieniveau. In 2020 oefenen we hiermee, net als met de handreiking participatie voor initiatiefnemers. We trainen de ambtelijke organisatie en het gemeentebestuur in de nieuwe werkprocessen.

Halverwege 2020 is de gemeente aangesloten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en hebben we een systeem voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) dat aangesloten is op het DSO.

In 2020 is ook het opleidingsplan voor de gemeentelijke organisatie gereed en komt er een communicatiecampagne naar onze inwoners en bedrijven om hen te informeren over de Omgevingswet en de gevolgen hiervan.



Toelichting

O

Kwaliteit

Door de coronacrisis en uitstel van de Omgevingswet tot 2022 loopt een deel van de invoering van de Omgevingswet door in 2021. De tweede participatieronde voor de omgevingsvisie start vanwege de coronacrisis in mei 2020 in plaats van in het voorjaar.  De vaststelling van de omgevingsvisie staat gepland voor begin 2021.

 

Omdat de invoering van de Omgevingswet complex is en er sprake is van een capaciteitsknelpunt is besloten de Omgevingswet in te voeren volgens het principe 'basis op orde': voldoen aan de minimumeisen met een paar extra's.  Dit betekent dat de invoering niet geheel volgens het onderscheidend ambitieniveau plaatsvindt. Dit betekent ook dat er geen omgevingsverordening wordt opgesteld. Het doornemen van de gemeentelijke verordeningen, de bruidsschat en de bestemmingsplannen vindt plaats in 2020/2021 (voorbereiding omgevingsplan). Het transitieplan om te komen tot een nieuw omgevingsplan wordt in 2021 opgesteld.

 

De nieuwe werkprocessen ronden we in het vierde kwartaal van 2020 af. Op dat moment start ook het oefenen met de nieuwe werkprocessen. Het oefenen en mogelijk aanpassen van een aantal werkprocessen loopt door in 2021. Het experiment vergunningtafel Omgevingswet gemeente Drimmelen loopt ook nog door in 2021. Het opleidingsplan is bijna klaar. Door uitstel van de Omgevingswet starten de opleidingen later: deze vinden in 2021 plaats. 

 

Het nieuwe vergunningen-, toezicht- en handhavingssysteem wordt op dit moment geïmplementeerd. Aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet gebeurt in het laatste kwartaal van 2020. Het testen start dan vanaf 2021. Het ontwikkelen van vragenbomen en een vergunningcheck (toepasbare regels) vindt nog wel volgens planning plaats, maar loopt wel door in 2021. 

 

Door uitstel van de Omgevingswet vinden de communicatiecampagnes richting onze inwoners en bedrijven pas in 2021 plaats. Wel komt er dit jaar nog informatie over de Omgevingswet en de invoering van deze wet op onze website te staan. Ook heeft er in januari een bijeenkomst voor onze stakeholders plaatsgevonden. Na de zomer van 2020 en in 2021 worden er nog meer bijeenkomsten georganiseerd voor het gemeentebestuur, de organisatie en onze stakeholders, al dan niet op een digitale manier vanwege de coronacrisis.

 

Het college heeft op 21 april 2020 ingestemd met de gewijzigde aanpak: wat in 2020 nog gedaan kan worden ook doen, maar een aantal activiteiten door laten lopen in 2021. De gemeenteraad is met een raadsbrief geïnformeerd over de wijzigingen. Het uitstel van de Omgevingswet tot 1 januari 2022 verandert niets aan deze insteek. Alleen ligt het accent in 2020 op de voorbereiding en in 2021 op oefenen, aanpassen, samenwerkingsafspraken en het nemen van besluiten. De raad ontvangt over de wijzigingen eind augustus een raadsbrief.

 

Het uitstel van de Omgevingswet en het capaciteitsknelpunt binnen de organisatie zorgen voor hogere invoeringskosten (incidentele kosten) dan opgenomen in de begroting 2020. Door het (tijdelijk) bijstellen van de ambitie naar 'Basis op Orde' en de financiële middelen die bij de voorjaarsnota beschikbaar zijn gesteld, is dit knelpunt opgelost. Het tijdig invoeren van de Omgevingswet volgens de minimumeisen met een paar extra's (Basis op Orde) is nu haalbaar.