2. Openbare ruimte

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het programma is uitgewerkt in drie thema’s. De programmadoelstellingen zijn uitgewerkt in de volgende thema’s en bijbehorende sub-doelstellingen:

  1. Natuur en Groen
  2. Verkeer en inrichting openbare ruimte
  3. Water.

Er is een duidelijke koppeling met paragraaf C. Onderhoud Kapitaalgoederen. In die paragraaf beschrijven we de maatregelen voor het in stand houden van wegen, riolering, groen, civiele kunstwerken en openbare verlichting.  

2.1 Natuur en Groen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wij willen meer aandacht voor biodiversiteit, streven naar dorpsbosjes in alle dorpen en willen dat onze kinderen de liefde voor de natuur van jongs af aan meekrijgen.

Terug naar navigatie - Wij willen meer aandacht voor biodiversiteit, streven naar dorpsbosjes in alle dorpen en willen dat onze kinderen de liefde voor de natuur van jongs af aan meekrijgen.

De staat van de natuur in Nederland verslechtert in hoog tempo. Rapport na rapport toont dat aan. In Drimmelen hebben we veel mooie natuur. Het maakt ons tot de blauwgroene gemeente, met de Biesbosch als kloppend hart.
Maar het moet beter en het moet meer.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Stoepen, fietspaden en wegen veiliger maken zodat iedereen met een gerust hart door de dorpen heen kan.

Terug naar navigatie - Stoepen, fietspaden en wegen veiliger maken zodat iedereen met een gerust hart door de dorpen heen kan.

Iedereen wil dat zijn kind veilig naar school toe kan lopen en dat je 's avonds zonder zorgen naar de sportvelden kunt fietsen. Dat je na een dag werken je auto in de buurt kwijt kunt en je makkelijk kunt gaan winkelen bij onze lokale ondernemers. Daarom moet er geïnvesteerd worden om onze stoepen, fietspaden en wegen veiliger te maken zodat iedereen met een gerust hart door de dorpen heen kan. Soms vraagt dat om simpele maatregelen als zorgen dat de stoeptegels recht liggen, maar ook grotere investeringen schuwen we niet. Alleen zo houden we onze dorpen (verkeers)veilig. Daarnaast zorgen we er voor dat het er netjes uit blijft zien en het groen dus goed onderhouden wordt. De blauwgroene gemeente blijft ons visitekaartje.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.3 Water

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We streven naar een water- en volksgezondheidsveilige omgeving waarbij we insteken op klimaatadaptatie.

Terug naar navigatie - We streven naar een water- en volksgezondheidsveilige omgeving waarbij we insteken op klimaatadaptatie.

We voeren het vastgestelde Water- en RioleringsPlan (WRP) Drimmelen 2023-2027 uit. De samenwerking met de gemeenten Geertuidenberg, Altena, Oosterhout en de waterschappen Brabantse Delta en Rivierenland (We4Climate) zetten we voort. Het uitvoeringsprogramma van het DeltaPlan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) krijgt steeds meer vorm. We gaan binnen Drimmelen ook de oplossingen zien. Meer schaduw (hittestress), minder water op straat (hemelwateroverlast), waar mogelijk hemelwater afkoppelen en infiltreren in de bodem (droogte) en dijkverzwaringen in Terheijden en langs de Amer (waterveiligheid). In relatie tot die waterveiligheid kijken we steeds scherper naar toekomstbestendige woongebieden.   

Financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Tabel Prg. 2-2
Tabel 2.1. Overzicht financiële afwijkingen bestaand beleid
2. Openbare ruimte 2024 2025 2026 2027 2028
Financiële mutaties (bedragen x € 1.000)
2.1 Natuur en groen
1 Openbaar groen (areaalluitbreiding / indexering MidZuid)
a. Hogere indexering bestek onderhoud openbaar groen (MidZuid) -15 N -15 N -15 N -15 N -15 N
b. Hogere onderhoudskosten vanwege areaaluitbreiding -42 N -42 N -42 N -42 N -42 N
-56 N -56 N -56 N -56 N -56 N
2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte
2 Mutaties investeringen Civiele kunstwerken 1 V -1 N -1 N -1 N -1 N
2.3 Water
3 Watergangen: afvoeren specie Waterschap -22 N -22 N -22 N 53 V 53 V
4 Riool(heffing):
a. Gemeenschappelijke regeling: Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) -5 N -5 N -5 N -5 N -5 N
b. Voorziening Riolering (2024) / opbrengst rioolheffing 2025 e.v. (BTW- en rentetoerekening) -18 N 138 V 225 V 174 V 178 V
Financieel effect voor begroting -23 N 133 V 220 V 169 V 173 V
Totaal -100 N 54 V 142 V 165 V 169 V
Totaal 2. Openbare ruimte na dekking -100 N 54 V 142 V 165 V 169 V
Investeringen Jaar Raming Uitgaven Restant Mutatie Status
Financiële mutaties (bedragen x € 1.000)
1 a. Vervanging keerwanden Stationsstraat Drimmelen 2024 - - - -75 N Nieuw
b. Haven Terheijden: vervanging beschoeiing 2017 60 - 60 60 V Opheffen
60 - 60 -15 N
Totaal 60 - 60 -15 N

Toelichting exploitatie
2.1 Natuur en groen 
1.  Onderhoud openbaar groen
a. Areaaluitbreiding
De areaaluitbreiding van een aantal nieuwbouwgebieden/reconstructies als mede een aantal kleine mutaties in het groenareaal geeft een toename van circa 2,1 hectare openbaar groen. Deze areaaluitbreiding is nu verwerkt in het beheersysteem. Bijvoorbeeld gaat het om de nieuwbouwlocaties Sporthal Rietgors/Ganshoeksingel en Sterrenkijker. Een voorbeeld van een reconstructie is de Boerenhoekstraat/ Drimmelenseweg. Jaarlijkse onderhoudskosten bedragen voor het onderhoud van het openbaar groen circa € 35.900 en voor de onkruidbestrijding verhardingen circa € 5.700. Deze bedragen dienen structureel bij geraamd te worden.

b. Indexering MidZuid
In het effectbestek groen wordt voor de prijsstijging uitgegaan van indexcijfers van het CBS-GWW (Grond- Weg en Waterbouw). Dit is een contractuele verplichting. Over de periode oktober 2022 en oktober 2023 bedraagt de prijsstijging 5,1%. De indexering is drie maanden na oktober pas bekend. Voor het onderhoudsjaar 2024 dienen de prijzen hiermee geïndexeerd te worden. In de begroting is rekening gehouden met een prijsstijging van 3,9%. Dit geeft een verschil van 1,2%. Een bedrag van circa € 14.700 dient structureel bij geraamd te worden.

2.2 Verkeer en inrichting openbare ruimte 
2. Mutaties investeringen Civiele kunstwerken
De mutaties op de lopende kredieten met bettrekking tot de Civiele kunstwerken zijn per saldo minimaal in omvang (vanaf 2025 e.v. circa € 500 nadelig). Voor een inhoudelijke toelichting zie onderdeel "Toelichting investeringen" (nummer 1a. en 1b).

2.3 Water 
3. Watergangen: afvoeren specie Waterschap
Het waterschap baggert haar watergangen eens in de 7 jaar. De gemeente is verplicht om die baggerspecie te ontvangen en op haar kosten op te ruimen. De planning van het waterschap is zo dat zij in 2023, 2024 en 2025 haar watergangen binnen  de gemeente Drimmelen  in het najaar baggert. We ruimen de baggerspecie in het voorjaar op. Voor het ruimen namen we ieder jaar budget op in de begroting. Dit bedrag is te laag om alle kosten te dekken. We verdelen nu het structurele budget over de jaren dat we dat nodig hebben en laten die vervallen in de jaren dat die niet nodig is.  

4. Riool(heffing)
a. Gemeenschappelijke regeling: Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW)
De verhoging van de bijdrage (zie voor een inhoudelijk toelichting Algemene dekkingsmiddelen wordt toegerekend aan de afvalstoffenheffing (kostenverhaal in het kader van 100% kostendekkendheid).
b. Voorziening Riolering (2024) / opbrengst rioolheffing 2025 e.v. (BTW- en rentetoerekening)
Bovenstaande mutatie wordt verrekend met de voorziening Riolering (2024) en vanaf jaar 2025 e.v. worden deze verrekend in de tarieven (te heffen volume rioolheffing). Daarnaast is een herberekening (actualisatie) gemaakt met betrekking tot de toe te rekenen rentelasten aan de rioolheffing. Zie hiervoor de toelichting bij Algemene dekkingsmiddelen (Saldo financieringsfunctie: Hogere rentelasten). Een deel van de toegenomen rentelasten worden verhaald middels de rioolheffing. 

Voor de (meerjaren)begroting betekent dit een nadeel (toerekening van rentelasten en BTW) van circa € 18.000 in 2024, een voordeel in 2025 van circa € 138.000 oplopend tot circa € 178.000 in 2028. 

Toelichting investeringen
1a. Vervanging keerwanden Stationsstraat Drimmelen
De damwand is dusdanig van kwaliteit dat deze vervangen moet worden. Doen we dat niet dan ontstaat er een verkeersonveilige situatie. 

1b. Haven Terheijden: vervanging beschoeiing
Voor het vervangen van beschoeiing in de haven van Terheijden is een krediet beschikbaar. Nu de dijkverzwaring nagenoeg is afgerond verwachten we dat we dit krediet niet nodig hebben. Dit levert een voordeel op. 

Risico's
Maaien van bermen/watergangen
Met het waterschap voeren we een discussie over consequenties die de Natuurwet heeft op het maaien van watergangen.  De discussie gaat over het al dan niet laten liggen van slootmaaisel in de berm.  Het waterschap geeft aan dat het maaisel een aantal dagen moet blijven liggen voordat het opgeruimd mag worden. Daarvoor maaien we een deel van de bermen twee maal per jaar in plaats van één keer per jaar. De gemeente vindt dat  we de bermen ecologisch beheren en wil daardoor vasthouden aan het direct ruimen van het maaisel en één keer maaien. Mocht uiteindelijk de voorkeur van het waterschap doorslag geven dan betekent dat een verhoging van de kosten. Op dit moment hebben we geen raming.

Indexering
De huidige CBS/indexering voor grond-, weg- en waterbouw (GWW) ligt begin januari dicht bij de indexering die we algemeen toepassen. In een aantal disciplines zien we dat de indexering hoger is (Groen). ook gezien de aanbestedingen constateren we dat de inschrijvingen naar net passen binnen de huidige ramingen. We willen met deze passage aangeven dat we tegen de grenzen van de beschikbare middelen zitten en dat bij een relatief lichte verhoging van de indexering we naar de raad toe moeten. 

Ondergrondse containers / aanpassingen / OPK
Zoals we bij het raadsbesluit over inzamelen oud papier en karton (OPK) aangeven zijn we naast de inzet van minicontainers bezig met maatwerk  voor de hoogbouw en woningen met kleine tuinen. Afhankelijk van de uiteindelijke keuze kan het voorkomen dat we naar de raad komen voor een extra krediet.