Algemeen
Het kabinet stelt tijdelijk extra middelen beschikbaar voor gemeenten, vooral voor jeugdzorg en het opvangen van financiële knelpunten. Tegelijkertijd werken Rijk en VNG aan nieuwe financiële afspraken om de samenwerking en financiering tussen beide partijen te verbeteren. Ondanks deze steun blijven gemeenten vanaf 2026 geconfronteerd met structurele financiële tekorten door kortingen en oplopende kosten.
Korte termijn
Voor 2026 verwachten we een sluitende begroting zonder ingrijpende maatregelen. De focus ligt op het waarborgen van lopende gemeentelijke taken en voorzieningen, met aandacht voor het verkiezingsjaar waarbij terughoudend wordt omgegaan met nieuw beleid. Financiële onzekerheden door het gemeentefonds vragen om zorgvuldige prioritering en kostenbeheersing.
Lange termijn
Op de langere termijn zetten we in op financiële stabiliteit en het realiseren van onze strategische doelen, zoals woningbouw, duurzaamheid en het versterken van het sociale domein. Vanwege blijvende onzekerheden blijven we flexibel begroten en kritisch kijken naar investeringen en taken om de financiële gezondheid te behouden.
Toekomstbestendig beleid
De financiële basis van Drimmelen is solide en vormt het fundament om samen de uitdagingen aan te pakken en toekomstbestendige besluiten te nemen. We blijven echter kritisch op nieuwe en bestaande plannen en zoeken waar mogelijk externe financiering. Tegelijkertijd zijn we alert op mogelijke risico’s en kiezen we ervoor het voorzieningenniveau te handhaven zonder bezuinigingen.
Kaders voor de begroting 2026
De begroting 2026 wordt opgesteld binnen duidelijke en realistische financiële kaders. Hoewel de huidige financiële positie van de gemeente Drimmelen stabiel is, zijn er belangrijke onzekerheden. Gemeenten zijn in hoge mate afhankelijk van inkomsten vanuit het Rijk. Hoewel er voor de komende jaren extra middelen zijn toegezegd, is de exacte omvang hiervan nog niet bekend. Dit vraagt om een behoedzaam financieel beleid, waarbij we inzetten op realistische ramingen en voldoende flexibiliteit. Tegelijkertijd neemt de druk op het sociaal domein, onderwijshuisvesting en maatschappelijke voorzieningen verder toe.
Structureel op orde brengen van de begroting
Een belangrijk uitgangspunt in deze kadernota is het structureel op orde brengen van onze begroting. Tot nu toe zijn diverse essentiële onderhoudskosten – zoals voor wegen, sportvoorzieningen en baggerwerkzaamheden – incidenteel gedekt met kredieten. Dat is op lange termijn financieel niet houdbaar. Daarom zetten we per 2026 een meerjarig ingroeimodel in werking, waarmee we deze onderhoudskosten stapsgewijs en structureel opnemen in de begroting. In de komende jaren breiden we dit uit naar groenonderhoud, maatschappelijke accommodaties en overige sportvoorzieningen.
Om deze structurele dekking mogelijk te maken, stellen we een pakket ombuigingen voor met een totale structurele opbrengst van € 260.000. Deze keuzes zijn zorgvuldig afgewogen op maatschappelijke impact en gericht op behoud van voorzieningen die essentieel zijn voor onze inwoners.
Strategische ambities voor de lange termijn
Naast het op orde brengen van de begroting, kijken we ook vooruit. We werken aan een visie op onderwijshuisvesting, waarin renovatie of nieuwbouw van meerdere scholen aan de orde komt. Ook zijn er strategische ambities in voorbereiding op het gebied van duurzaamheid, mobiliteit en maatschappelijke infrastructuur. Deze investeringen vragen om meerjarige voorbereiding en financiering en starten grotendeels vanaf 2027. Ambities die al in 2026 tot besluitvorming leiden, worden in de begroting verder uitgewerkt.
Regionale samenwerking en investeringen in leefbaarheid
Onze gemeente maakt deel uit van de Powerportregio Moerdijk, waar grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen plaatsvinden, waaronder het energieproject Net op Zee Nederwiek 3. De windenergie wordt via een ondergrondse kabel naar de regio geleid, met een aanlanding en converterstation in Geertruidenberg. In dit kader stelt het Rijk € 50 miljoen beschikbaar voor investeringen in de leefbaarheid van de regio.
Op basis van het op 21 juni 2024 gesloten bestuursakkoord ontvangt Drimmelen naar verwachting een voorlopig bedrag van € 9,6 miljoen (na btw). De provincie Noord-Brabant fungeert als regiokassier en coördineert de besteding. Projecten in het kader van dit regioplan moeten bijdragen aan ten minste één van de volgende doelen: natuurbehoud, verbetering van de fysieke leefomgeving, versterking van de regionale economie of versnelling van de energietransitie.
In de volgende hoofdstukken gaan we dieper in op de belangrijkste bouwstenen van deze kadernota. We lichten toe welke beleidswensen er per programma zijn, welke ombuigingen worden voorgesteld om de begroting structureel in balans te brengen, en welke strategische ambities richting geven aan onze keuzes op langere termijn. Ook geven we inzicht in de projecten die we willen realiseren met de middelen die beschikbaar komen uit het regioplan Net op Zee Nederwiek 3. Deze elementen vormen samen het inhoudelijke en financiële kader voor de begroting 2026.
Begrotingsadvies VNG
We volgen bij de opstelling van de begroting 2026 het begrotingsadvies van de VNG. In lijn met dit begrotingsadvies hanteren wij het uitgangspunt van een realistische en transparante benadering. Dat betekent dat we streven naar een zo sluitend mogelijke begroting voor 2026 en 2027, waarbij we de effecten van landelijke kortingen en bezuinigingen expliciet zichtbaar maken. Voor de jaren 2028 en 2029 nemen we, conform het VNG-advies, stelposten op in afwachting van het nieuwe advies van de commissie-Van Ark.