Toelichting baten en lasten

Toelichting baten en lasten op hoofdlijnen


De analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en het overzicht van baten en lasten is in het jaarverslag opgenomen. Deze analyse is per programma opgenomen in de programmaverantwoording en maakt onderdeel uit van de jaarstukken.


Resultaat 2024
Het resultaat ten opzichte van de bijgestelde  begroting is € 4 mln. voordeliger. De gerealiseerde baten zijn € 3,7 mln lager dan de begrootte baten (bijgestelde begroting), het verschil zit met name in de lagere gerealiseerde lasten, deze zijn € 7,7 mln lager dan de begrootte lasten. 

Fin.Begr.A1-1 2024-013 na NJN24 2024
Programma (x 1.000,-) Realisatie Bijgestelde begroting Realisatie Verschil
2023 2024 2024 2024
Prog. 1: Burger en Bestuur -5.413 N -5.289 N -5.412 N -123 N
Prog. 2: Openbare Ruimte -6.698 N -6.985 N -6.817 N 168 V
Prog. 3: Ruimte, Wonen & Econ. -4.251 N -3.940 N -3.329 N 610 V
Prog. 4: Sociaal Domein -25.043 N -28.210 N -26.596 N 1.614 V
Subtotaal Programma's -41.406 N -44.425 N -42.155 N 2.270 V
Alg. Dekkingsmiddelen:
Lokale heffingen 4.897 V 5.390 V 4.962 V -428 N
Algemene uitkeringen 45.272 V 48.824 V 49.384 V 560 V
Dividend (beleggingen) 91 V 91 V 79 V -12 N
Saldo financieringsfunctie -452 N -947 N -5 N 942 V
Overige alg. dekkingsmidd. -329 N -674 N -332 N 342 V
Saldo kostenplaatsen 0 N 0 V 0 V 0 V
Subtotaal Alg. Dekkingsmiddelen 49.480 V 52.683 V 54.088 V 1.405 V
Overhead -9.949 N -11.136 N -10.493 N 643 V
Onvoorzien 0 N -5 N -9 N -4 N
Heffing VPB -194 N -13 N -8 N 5 V
Saldo van baten en lasten excl. mutaties reserves -2.069 N -2.895 N 1.424 V 4.318 V
Prog. 1: Burger en Bestuur 6 V 82 V 70 V -12 N
Prog. 2: Openbare Ruimte 475 V 1.096 V 603 V -492 N
Prog. 3: Ruimte, Wonen & Econ. 682 V 111 V 299 V 188 V
Prog. 4: Sociaal Domein 986 V 1.254 V 1.260 V 6 V
Overhead 11 V 586 V 586 V 0 V
Algemene dekkingsmiddelen -305 N 0 V 0 V 0 V
Voorzieningen V 0 V 0 V 0 V
Saldo mutaties reserves 1.855 V 3.128 V 2.818 V -310 N
Saldo van baten en lasten -214 N 233 V 4.242 V 4.009 V

Een uitgebreide analyse van de behaalde beleidsresultaten en financiële resultaten is in de programmaverantwoording opgenomen. In deze paragraaf wordt het jaarrekeningresultaat per programma in hoofdlijnen toegelicht.


Programma 1 Burger en Bestuur € 123.000 (N)
Het nadelige verschil ten opzichte van de bijgestelde begroting, binnen dit programma wordt hoofdzakelijk verklaard door de verplichte storting in de pensioenvoorziening onder APPA. Deze voorziening in navolging van extern advies in 2024 verhoogd. 


Programma 2 Openbare Ruimte  € 168.000 (V)
Het voordeel ten opzichte van de bijgestelde begroting in het programma wordt grotendeels verklaard door een vertraging in de aanleg ecologische verbindingszone, waarbij de gemeente afhankelijk is van het Waterschap voor de uitvoering.  En door lagere kapitaallasten vanwege onderbesteding in de investeringen. Beide voordelen verliezen hun effect door lagere reservemutaties.


Programma 3 Ruimte, Wonen, Duurzaamheid en Economie € 610.000 (V)
Binnen de leges zijn achterstallige vorderingen uit de jaren 2021-2023 alsnog gefactureerd, dit voordeel is in 2024 geboekt. Daarnaast is er in 2024 een groot voordeel op faciliterende grondexploitaties gerealiseerd. 

Programma 4 Sociaal Domein € 1.614.000 (V)
De gemeente ontvangt van het Rijk specifieke gelden voor de opvang van Oekraïense ontheemden. Deze middelen zijn bedoeld om de extra kosten die samenhangen met huisvesting, leefgeld, begeleiding en andere voorzieningen voor deze doelgroep te dekken. Het blijkt dat de ontvangen Rijksmiddelen ruimschoots voldoende zijn om de kosten van de opvang te dekken, mede doordat de opvang efficiënt is geregeld. Hierdoor ontstaat een positief incidenteel resultaat. De baten (rijksvergoedingen) overstijgen de lasten (werkelijke kosten opvang). De werkelijke uitgaven ten opzichte van de subsidie zijn ongeveer €1.7 miljoen lager.


Algemene dekkingsmiddelen € 1.405.000 (V)
Door de toegenomen bezwaren is de gemeente Drimmelen in 2024 geconfronteerd met hogere invorderingskosten, dit is voornaamste reden voor de lagere baten uit lokale heffingen. In december 2024 heeft het Rijk een hogere uitkering uit het gemeentefonds aangekondigd, deze late toekenning in combinatie met voorzichtig geraamde stelpost in de begroting, leidt tot een voordeel op de algemene uitkering. Het positieve resultaat op de financieringsfunctie in de jaarrekening 2024 van de gemeente wordt verklaard door het verschil tussen de begrote en gerealiseerde rentelasten en – baten, alsmede het saldo van de aangetrokken en uitgezette middelen gedurende het jaar. Dit verschil tussen begroting en realisatie heeft geleid tot een gunstiger resultaat op de financieringsfunctie. 

In de begroting 2024 is uitgegaan van een rente omslag percentage van 0%, hierdoor worden de rentelasten niet toegerekend aan de programma’s. In de jaarrekening blijkt echter dat de definitieve omslagrente 0,7% bedraagt. Dit verschil heeft direct invloed op het financieringsresultaat van de gemeente. De omslagrente is het interne rentepercentage dat een gemeente gebruikt om de rentekosten van haar investeringen door te belasten aan de verschillende programma’s. Dit percentage wordt jaarlijks vastgesteld op basis van de werkelijke rentelasten en de boekwaarde van de activa.

Overhead € 643.000 (V) 
Door een betere toerekening van de personele uren aan de programma’s is er over de meeste afdelingen een voordeel behaald op de inzet van personeel. Doordat het opleidingsbudget is gekoppeld aan de totale loonsom, is dit budget in 2024 sterk gestegen. Deze extra budgetruimte heeft niet direct geleid tot extra uitgaven aan opleidingen en trainingen.
Dit onderdeel wordt nader toegelicht in het jaarverslag in hoofdstuk 6 Overhead.