In deze paragraaf worden de financiële afwijkingen ten opzichte van de begroting toegelicht.
Tabel 4.1 Overzicht financiele afwijkingen bestaand beleid | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sociaal Domein (x 1.000,-) | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||||||
Thema Onderwijs, jeugd en gezondheid | ||||||||||||
1 | Jeugdhulp - regionale samenwerking (WBO) | -462 | N | -503 | N | -503 | N | -503 | N | -503 | N | |
2 | Vrouwenopvang | -103 | N | -56 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V | |
Totaal thema Onderwijs, jeugd en gezondheid | -566 | N | -559 | N | -503 | N | -503 | N | -503 | N | ||
Thema Participatie en schuldenproblematiek | ||||||||||||
Totaal thema Participatie en schuldenproblematiek | 0 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | ||
Thema Sociale structuur, sport en zorg | ||||||||||||
3 | Exploitatie Plexat | -35 | N | -35 | N | -35 | N | -35 | N | -35 | N | |
4 | Compensatie energiekosten Randoet | -25 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | |
5 | Theek 5 | -123 | N | -100 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V | |
6 | Vervolg evaluatie beleidskader maatschappelijke accommodaties | -125 | N | 0 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | |
7 | Kapitaallasten lopende kredieten | 6 | V | -4 | N | -21 | N | -21 | N | -21 | N | |
Totaal thema Sociale structuur, sport en zorg | -302 | N | -139 | N | -56 | N | -56 | N | -56 | N | ||
Totaal Programma 4 Sociaal Domein | -867 | N | -698 | N | -558 | N | -558 | N | -558 | N | ||
Mutatie reserves (x 1.000,-) | ||||||||||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2028 | ||||||||
2 | Algemene reserve | 103 | V | 56 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | |
Totaal mutatie reserves | 103 | V | 56 | V | 0 | V | 0 | V | 0 | V | ||
Totaal Programma 4 Sociaal Domein na inzet reserves | -764 | N | -642 | N | -558 | N | -558 | N | -558 | N | ||
Investeringen (x 1.000,-) | ||||||||||||
Jaar | Raming | Uitgaven | Restant | Mutatie | Status | |||||||
7 | Renovatie toplaag kunstgrasveld Kwarrenhoek | 2025 | 205 | 0 | 205 | -205 | V | Doorschuiven naar 2026 | ||||
7 | Renovatie toplaag grasveld A Moerbos | 2023 | 132 | 130 | 2 | 25 | N | Ophoging | ||||
Totaal Investeringen | 337 | 130 | 207 | -180 | V |
Toelichting Exploitatie
Thema Onderwijs, jeugd en gezondheid
1. Jeugdhulp - regionale samenwerking (WBO) (€ 462.000)
a) De specialistische jeugdzorgkosten zijn bij de initiële begroting 2025 geraamd op basis van de prognose voor 2024. Nu de jaarrekening 2024 is opgesteld blijkt dat de kosten hoger zijn uitgekomen dan deze prognose. De begroting is structureel aangepast aan de realisatie van 2024 (€ 503.000), rekening houdend met de indexering van de tarieven in 2025.
b) Voor de uitvoering van de overkoepelende inkoopstrategie Jeugd WBO 2027 is in 2025 incidenteel € 25.000 benodigd. Dit kan worden gedekt door de verwachte incidentele terugbetaling van € 66.000 op specialistische jeugdzorgkosten van voorgaande jaren (resultaat van een door WBO uitgevoerd kwaliteitsonderzoek).
2. Vrouwenopvang (€ 103.000 in 2025 en € 56.000 in 2026) (dekking Algemene reserve)
De Stichting Safegroup is bezig met de algehele renovatie van het pand van de vrouwenopvang. Het pand van de vrouwenopvang was verouderd en aan renovatie toe. De vrouwenopvang is een gezamenlijke regionale verantwoordelijkheid van de 14 deelnemende GIA gemeenten. De bijdrage van de gemeente Drimmelen aan de verbouwingskosten voor de jaren 2025 en 2026 bedragen respectievelijk € 103.000 en € 56.000. Voorgesteld wordt om de bedragen te dekken uit de Algemene reserve.
Thema Sociale structuur, sport en zorg
4. Exploitatie Plexat (€ 35.000)
Sinds 1 januari 2025 exploiteert de Stichting Dorpshuis Plexat het gemeenschapshuis. Deze overeenkomst heeft geleid tot een aangepaste exploitatiebijdrage.
5. Compensatie energiekosten Randoet (€ 25.000)
Om Optisport tegemoet te komen in de gemaakte energiekosten 2024 is een incidentele verhoging van het budget voor de zwembaden benodigd.
6. Theek 5 (€ 123.000)
Ten behoeve van de co-financiering van de mogelijke verhuizing van Theek5, de urenuitbreiding en het aanvullen van het bestemmingsfonds is een extra bijdrage in 2025 benodigd. Met deze bijdrage wordt Theek5 in staat gesteld haar dienstverlening in de gemeente verder te versterken en toekomstbestendig te maken. Voor € 100.000 worden deze middelen gedekt door de decentralisatie-uitkering voor openbare bibliotheken welke in de septembercirculaire 2024 bekend is gemaakt.
7. Vervolg evaluatie beleidskader maatschappelijke accommodaties (€ 125.000)
Uw raad besloot op 17 april 2025 in te stemmen met het voorstel over hoe de evaluatie van het beleidskader maatschappelijke accommodaties een vervolg te geven. Hiervoor is incidenteel € 125.000 nodig.
8. Kapitaallasten lopende kredieten (-/- € 6.000 in 2025; € 4. 000 in 2026 en € 21.000 vanaf 2027 e.v.)
Door de verhoging van bestaand krediet "Renovatie toplaag grasveld A Moerbos" stijgen de structurele kapitaallasten (afschrijvingen). Daarnaast wordt het krediet "Renovatie toplaag kunstgrasveld Kwarrenhoek" doorgeschoven naar jaar 2026 wat een incidenteel voordeel geeft in lopend jaar.
Toelichting Investeringen
Thema Sociale structuur, sport en zorg
Renovatie toplaag kunstgrasveld Kwarrenhoek (-/- € 205.000)
De renovatie van het kunstgrasveld van VV Zwaluwe was begroot in 2025. Uit een recente keuring is gebleken dat het veld nog voldoet tot 2026. Daarmee kan de renovatie worden doorgeschoven naar 2026. Wel dient het investeringsbedrag naar boven te worden bijgesteld (naar € 500.000). Dit wordt onder andere veroorzaakt door de forse prijsstijgingen voor de afvoer van de bestaande grasmat en de reiniging van het sportpark vanwege de toepassing van de SBR-infill.
Renovatie toplaag grasveld A Moerbos (€ 25.000)
Na de renovatie van het grasveld bij voetbalvereniging HZ'75 is gebleken dat de toegangsweg is ingezakt. Om dit te herstellen dient het krediet met € 25.000 te worden verhoogd.