Programma 4 Sociaal Domein

4.1 Onderwijs en Jeugd
Projectleider implementatie
In 2023 wordt de (her)inrichting van het jeugdhulplandschap en verandering verder uitgewerkt en ter besluitvorming voorgelegd aan het college (strategieplan). In 2024 en de volgende jaren dient de (her)inrichting van het jeugdhulplandschap gefaseerd geïmplementeerd te worden in de gemeenten. Voor deze implementatie wordt een lokale projectleider implementatie herinrichting jeugdhulplandschap Drimmelen Geertruidenberg ingezet. Deze projectleider zal voor zowel de gemeente Drimmelen als de gemeente Geertruidenberg verantwoordelijk zijn voor het implementatieproces. Concrete taken van de lokale implementatiemanager zijn onder meer: 
• Implementatie minimale variant van de herinrichting van het jeugdhulplandschap per 1 januari 2025 op het niveau van de twee gemeenten. 
• Onderzoek over de haalbaarheid voor een integraal loket sociaal domein op het niveau van de gemeente Drimmelen en Geertruidenberg en adviseert hierover.
• Adviseert over een concrete aanpak van de realisatie van het jeugdhulplandschap binnen Drimmelen en Geertruidenberg op de langere termijn richting 2030. 

Financiële impact:
De impact zal ten laste van reserve Bestuursakkoord komen doordat er eenmalig een budget van € 108.000,- beschikbaar gesteld is in collegebesluit 2023270283 . (2023: € 22.000,- & 2024: € 86.000,-) en heeft geen financiële impact voor de Najaarsnota.

4.2     Participatie & Schulden
ESF subsidie
De ESF subsidie 2020 – 2022 is bedoeld als steunfonds om de gevolgen van de Covid pandemie na 2019 op het terrein van de Re-integratie te herstellen. De gemeente moet aantonen re-integratie activiteiten voor de doelgroepen van de Participatiewet te ontplooien en kan de loonkosten van werkmakelaars opvoeren voor zover deze ingezet worden voor re-integratie. 

Financiële impact:
Het binnenhalen van de subsidie zal een positieve impact hebben van € 300.828,-

Uitgaven Sociale Uitkeringen Werk & Inkomen (BUIG-gelden)
De uitgaven aan bijstandsuitkeringen (Sociale uitkering) zijn circa € 230.000,-hoger dan begroot. Daarnaast is de loonkostensubsidie circa € 35.000,- hoger dan begroot. Deze toename komt door verschillende zaken, zoals de verhoging van de bijstandsuitkeringen met ruim 10% maar ook het toegenomen aantal door andere de huisvesting van meer statushouders (2022: 37 opgave 2023: 82). 
De definitieve bijstandsbudgetten 2023 (=rijksvergoeding) zijn eind september gepubliceerd- en zijn € 415.000,- hoger dan gepubliceerd in het voorjaar. Het structurele effect is verwerkt in de begroting 2024. 

Financiële impact:
De definitieve uitkering zal een positieve impact hebben van € 150.000,-

IKC de Stuifhoek
In de Najaarsnota 2022 is het krediet van IKC de Stuifhoek aangepast. Nu blijkt echter dat de latere oplevering en de kredietaanpassing niet juist zijn verwerkt in de begroting 2024.

Financiële impact:
Door de latere oplevering dan eerder begroot zijn de lasten in 2024 en 2025 lager en vanaf 2026 € 71.000,- hoger dan eerder begroot vanwege de aanpassing van het krediet.