Programma 3 Ruimte, wonen, duurzaamheid en economie

3.1     Woningbouw en ruimte    
Omgevingsvergunning – Bouwleges en leges Ruimtelijke ordering
Bij de voorjaarsnota 2023 gingen wij nog uit van extra legesinkomsten vanuit de versnelling van de woningbouw. Helaas moet we nu melden dat de verwachte toename niet geëffectueerd wordt. Onder andere vanwege de huidige marktomstandigheden (hogere rente) en stukken die nog altijd bij de Raad van State liggen, zijn projecten in de vertraging gekomen. De verwachting is overigens wel dat er projecten in 2024 tot realisatie komen en de opbrengsten dus op een later moment ingeboekt kunnen worden. Het gaat hier dan bijvoorbeeld over projecten zoals de Kloosterstraat in Made, de Verlengde Elsakker in Wagenberg en de Olmhof in Lage Zwaluwe. 
Verder nog een aantal projecten waarvan een deel doorschuift o.a. Sociaal cultureel dorpshart Made en de Vlashoek Lage Zwaluwe en een aantal kleinere projecten. Verwacht mag worden dat deze tendens nog wel even doorzet. Hier zullen wij in toekomstige ramingen rekening mee houden.

Financiële impact:
Dit leidt tot een aframing van de opbrengsten bouwleges voor het jaar 2023 met een bedrag van € 445.804,-. Ook de RO leges vallen met € 95.196,- lager uit. Tezamen heeft dit een impact van € 541.000,-.

Opvang en huisvesting aandachtgroepen
In regionaal verband zijn afspraken gemaakt over de huisvesting van statushouders, asielzoekers en Oekraïense vluchtelingen.
Statushouders: Op dit moment voldoen wij bijna aan onze taakstelling. Om dat mogelijk te maken hebben we wel een aantal ongebruikelijke maatregelen moeten nemen zoals de tijdelijke huur van woningen. We zijn in overleg met Woonvizier hoe we de stijgende groep statushouders ook in toekomst te kunnen huisvesten. Van de Provincie hebben we complimenten gekregen voor onze aanpak.

Asielzoekers: In oktober is een traject gestart om samen met inwoners te komen tot de keuze voor kleinschalige opvang op tenminste twee locaties voor de huisvesting van maximaal 75 plekken per locatie.   
Oekraïense vluchtelingen: wij zaten iets boven het aantal opvangplekken die we volgens de regionale afspraak moesten huisvesten. Recent is de toestroom Oekraïense vluchtelingen toegenomen en zijn er meer plekken nodig. Op basis van de nieuwe aantallen moeten we als Drimmelen nog 7 plekken extra realiseren om totaal op 127 plekken uit te komen. We gaan kijken hoe we hier invulling aan kunnen geven. De opvang verloopt goed, leerpunten worden opgepakt. Tegen het einde van het jaar gaan we bekijken hoe we de opvang voort willen zetten.

Financiële impact:
Dit leidt niet tot een financiële aanpassing.

Omgevingswet En Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.
Op dit moment lopen de laatste invoeringsactiviteiten en de opleidingen. Daarnaast zijn we bezig met het opstellen van een risicoanalyse voor de situatie vanaf inwerkingtreding: welke risico’s zijn er en welke maatregelen kunnen we nemen om deze risico’s verkleinen? In het laatste kwartaal start de communicatie naar onze inwoners en ondernemers. Door personele capaciteitsproblemen ligt het deelproject omgevingsplan stil. Dit heeft nu nog geen grote gevolgen. Landelijk wordt echter aangeraden om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met de structuur van het nieuwe omgevingsplan. Wij streven ernaar hiermee begin 2024 te starten. We hopen alsnog snel voldoende capaciteit beschikbaar te krijgen.

De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen treedt per 1 januari 2024 in werking, maar is wel afgeslankt. De wet is alleen van toepassing op nieuwbouwprojecten. 

Financiële impact:
Dit leidt niet tot een financiële aanpassing.

Actualisaties van de actieve grondexploitaties (Grondbedrijf).
De gemeente heeft zes vastgestelde actieve grondexploitaties. Jaarlijks dienen deze exploitaties te worden geactualiseerd conform de BBV-voorschriften (Besluit Begroting en Verantwoording). De actualisaties inclusief toelichtingen per project zijn opgenomen in Bijlage 2. Exploitatieopzetten Bouwgronden in exploitatie (BIE)
De resultaten van de wijzigingen (winst- en verliesnemingen) zijn verrekend met de Algemene reserve Grondbedrijf.

Financiële impact:
De resultaten van de wijzigingen (winst- en verliesnemingen) zijn verrekend met de Algemene reserve Grondbedrijf (zie paragraaf Reserves).

3.2     Duurzaamheid
 Containers GFT & Chips
De containers voor GFT zijn oud en moeten vervangen worden. Ook de chips voor de Rest- en GFT fractie moeten we vervangen. We probeerden de oude bakken en chips te handhaven. Helaas lukt dat niet. Een groot voordeel hierbij is dat we volledig nieuwe data krijgen en dat de foutmarge nihil is. De acties ronden we af voordat we overstappen naar de nieuwe inzamelaar (1 januari 2024). Een nadere toelichting stuurden we in de raadsbrief “Ontwikkelingen afval”.

Financiële impact:
Afschrijvingen zullen via een nieuw krediet € 525.000,- over 15 jaar afgeschreven moeten gaan worden; De structurele jaarlijkse kapitaallasten zijn al opgenomen in de (meerjaren) begroting 2024 als in tariefstelling Afvalstoffenheffing.

Oud papier en Karton (OPK)
We bespraken het inzetten van minicontainers voor OPK met de raad. Zij gaf aan dat er een participatietraject vereist is. Eind augustus keurden we het participatieplan goed. De participatie duurde tot 1 oktober. We verwerken de resultaten voor het raadsvoorstel dat we in december aanbieden.

Huishoudelijke restinzameling (GFT, PMD en Restafval)
In juni heeft het college besloten om met de inzameling van huishoudelijk afval aan te sluiten bij Gemeente Breda. Op dit moment loopt de aanbesteding van een nieuwe inzamelaar. Met de huidige inzamelaar zijn afspraken gemaakt over een soepele overgang.
Financiële impact:
Dit leidt niet tot een financiële aanpassing.

Duurzaamheid en Energietransitie
Door inzet op Omgevingswet, Stedelijke Regio Breda-Tilburg en cluster Beleid is er te weinig capaciteit beschikbaar voor actualisatie van het Programma Duurzaamheid en het uitvoeringsprogramma. Dit wordt daarom doorgeschoven naar begin 2024. De uitvoering van het huidige Programma Duurzaamheid loopt wel gewoon door.

De uitvoering van de warmtevisie (‘aardgasvrije wijken’) begint concreet te worden in Hooge Zwaluwe en Terheijden. Daar zijn we, na een moeizame aanbestedingsprocedure, voor de zomer gestart met een wijkuitvoeringsplan. Daarnaast zetten we in de hele gemeente nog actiever in op energiebesparing bij inwoners, die dat het hardst nodig hebben.

3.3     Economie, recreatie en toerisme
 Samenwerking Ondernemers
Na de eerste start in juli, verenigen ondernemers zich in een stichting om gezamenlijk het excursie-aanbod naar de Hofmansplaat verder uit te breiden. Inmiddels is de damwand in het haventje van de Hofmansplaat hersteld.
Daarnaast zijn de eerste resultaten bekend van het onderzoek naar een driehoeks verbinding tussen Altena, Geertruidenberg en Drimmelen. Deze biedt aanknopingspunten om te onderzoeken of het opstarten van een pilot in 2024 mogelijk is.
Het invoeren van een gemeente breed ondernemersfonds is ingrijpend en vereist draagvlak. Dit gaan we toetsen met een draagvlakmeting onder ondernemers. De uitkomst wordt gebruikt bij de keuze of het ontwikkelingstraject voor de invoering van het ondernemersfonds wordt opgestart. Hiervoor is reeds budget gereserveerd.

Financiële impact:
Dit leidt niet tot een financiële aanpassing.